Jump to content

koble ekstra sett målere på flybrigde?


Superkul

Recommended Posts

Turteller fra dynamoen har jeg koblet dobbelt, de andre instrumentene har jeg dobbelt sett med givere på. Eller så er det jo et alternativ med omkopler /vender, men jeg liker det best slik jeg har det. Blir det noe tull med det ene instrumentet så er det lett å se om det er intrument/giver feil, eller om det er noe feil på motor.

Link to post
så fks tempratur nytter ikke å koble dobbelt ???

 

I min båt er det dobbelt sett instrumenter, men etter hva forstår kun "vanlige" givere. Fungerer utmerket det, etter hva jeg kan se!

 

Kan sjekke koplingsskjema i kveld, for å se etter eventuelle "spesialkoplinger".

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg kjenner best til rorgiverindikatoren på vår båt. Den er av typen VDO og finnes i to utgaver, en for enkel og en for dobbel styreposisjon. Motstanden i giveren er forskjellig for de to typene. Dersom man har to styreposisjoner og flyr litt opp og ned ser jeg for meg at det kan bli litt tungvint med vendebryter for de to posisjonene. Men dette er sikkert en vanesak.

Link to post

Har en kamerat som slet med samme problemet.. det endte med et lite kamera oppunder dekk ved innvendig styreposisjon som "kikket" mot instrumentene nede og en fin liten skjerm oppe på FB. Jeg holdt på å le meg ihjel da jeg så det, men det kom på et par tre tusen kroner og var jo egentlig helt genialt da :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

det er vel ikke så mye å le av - jeg tenkte samme sak + et ir kamera i motorommet men det blir jo mye skjermer og klin

det jeg trenger er primert turteller og temp så det får vel bare prøves og feiles

gidder ikke akuratt bytte alle innstrumenter nede + givere + 2 stasjonsboks etc , jeg kjøper et knippe prøveledninger med klemmer så er det jo bare å prøve ut??

:yesnod::yesnod::yesnod:

Link to post

Det er riktig som det her skrives: De fleste tankmål-givere, elektroniske trykkgivere og temp.givere er rett og slett variable motstander.

Problemet oppstår når to instrumentklokker (målere) kobles parallelt med med samme giver. Den ene måleren vil da måle den variable motstanden som giveren gir, samt motstanden i den paralellkoblede nr.2 måleren, og visa vers.

Det sier seg selv at avlesningen på begge instrumenter må bli feil.

 

mvh

mateco

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg følger tanken til Tine III.

Jeg har en tilleggserfaring. Etter hvert som man sitter time etter time etter time på overdekket, begynner man etter hvert å tenke på vanntemperatur på motoren, oljetrykk, ladningsforhold, turtall og andre vitale informasjoner.

Det gjør i alle fall jeg. Jeg har i sommer hatt flere seilaser på mer enn 8 timer på overdekket, og da må jeg nærmest hver halvtime "ned" for å overvåke alle instrumentene. Dette er sikkert bare tull - men jeg gjør det like vel. Jeg går til og med ned i motorrommet for å overvåke temperatur på dynamoer, ristelser i akslinger og vanngjennomstrømning i vannfiltre. Bare tull - men jeg gjør det likevel.

Link to post
  • 3 uker senere...

Det er nevnt at rorgivere kan ha 2 instrumenter på samme giver.

 

Hva er det som er annerledes med rorgiverinstrument/giver kontra eksempevis turtallsinstrument?

 

Jeg skal på fly ha :

 

-vanntemperatur, 3 motorer

-turtallsviser, 2 motorer

-oljetrykk, 3 motorer

-rorgiver

-eventuelt.

 

Noen som kan opplyse hva jeg kan bruke samme giver på, og hva jeg ikke kan gjøre det på?

 

Når vi skriver "samme giver", så antar jeg vi bare kan koble til ledninger som skal til fly fra instrumentet ved styrposisjon nede ?

 

En del har egne tenningsnøkler oppe på fly som reserve til de nede. Jeg har spurt om hvorfor, og fått til svar "i tilfelle motor dør". Er det vanig praksis å ha 2 sett med tenningsnøkler ? Jeg vil tro dette ikke er nødvendig, da jeg mener at dersom en motor dør, er det av diverse årsaker som fører til at det nødvendigvis ikke bare å starte igjen ???

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...