Superkul Startet 13.August.2008 Del på Facebook Startet 13.August.2008 jeg har planlagt å sette opp turtellerog temp oppe på flygern men er det bare å kline til og koble fra de andre innstrumentene??? har hørt mye forskjellig om dette med splitter/omkobler oppe/nede osv osv Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Tore B Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Turteller fra dynamoen har jeg koblet dobbelt, de andre instrumentene har jeg dobbelt sett med givere på. Eller så er det jo et alternativ med omkopler /vender, men jeg liker det best slik jeg har det. Blir det noe tull med det ene instrumentet så er det lett å se om det er intrument/giver feil, eller om det er noe feil på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 13.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2008 ok, så fks tempratur nytter ikke å koble dobbelt verken fra giver eller instrument??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Tore B Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Jeg fikk ikke noe greie på det da jeg forsøkte, men jeg har to ulike fabrikat på temp. måleren ( Yanmar nede og Faria oppe) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 ok, så fks tempratur nytter ikke å koble dobbelt verken fra giver eller instrument??? Da må du nok ha ny giver for dobbel installasjon og koble det sånn at instrumentene virker både oppe og nede samtidig. Med omkobler er ikke dette nødvendig Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
index Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 så fks tempratur nytter ikke å koble dobbelt ??? I min båt er det dobbelt sett instrumenter, men etter hva forstår kun "vanlige" givere. Fungerer utmerket det, etter hva jeg kan se! Kan sjekke koplingsskjema i kveld, for å se etter eventuelle "spesialkoplinger". Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roaldbj Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Jeg kjenner best til rorgiverindikatoren på vår båt. Den er av typen VDO og finnes i to utgaver, en for enkel og en for dobbel styreposisjon. Motstanden i giveren er forskjellig for de to typene. Dersom man har to styreposisjoner og flyr litt opp og ned ser jeg for meg at det kan bli litt tungvint med vendebryter for de to posisjonene. Men dette er sikkert en vanesak. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Har en kamerat som slet med samme problemet.. det endte med et lite kamera oppunder dekk ved innvendig styreposisjon som "kikket" mot instrumentene nede og en fin liten skjerm oppe på FB. Jeg holdt på å le meg ihjel da jeg så det, men det kom på et par tre tusen kroner og var jo egentlig helt genialt da :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Tore B Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Har en kamerat som slet med samme problemet.. det endte med et lite kamera oppunder dekk ved innvendig styreposisjon som "kikket" mot instrumentene nede og en fin liten skjerm oppe på FB. Beste jeg har hørt på lenge Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Sjekket tegningen nå. Temp og oljetrykk har spesielle givere for to stasjoner. Forstår ikke helt hvorfor, men det står så på tegningen.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pjolter Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Beste jeg har hørt på lenge Jeg har faktisk det samme. ( Et lite kamera som står mot instrumentene og skjerm oppe.) Fungerer fint, men kunne tenkte meg instrumentering istede. Viktig med lyd også, slik at man hører evt. alarmer. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
horg Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Maritim har noe de kaller To stasjon system se side 49 i katalogen, finner den ikke på nettbutikken Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Eller du kan gjøre som meg: Lag din egen omkobler. Se denne tråden og du kan slenge på x-antall vendereleer for x-antall signaler du ønsker å vende. mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Superkul Svart 13.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2008 det er vel ikke så mye å le av - jeg tenkte samme sak + et ir kamera i motorommet men det blir jo mye skjermer og klin det jeg trenger er primert turteller og temp så det får vel bare prøves og feiles gidder ikke akuratt bytte alle innstrumenter nede + givere + 2 stasjonsboks etc , jeg kjøper et knippe prøveledninger med klemmer så er det jo bare å prøve ut?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
index Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Turteller burde ikke være noe problem i alle fall! Og temperaturmåleren angir jo bare varierende motstand til jord, så det burde kunne fungere med to instrumenter skule man tro.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Superkul Svart 13.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2008 det var det jeg håpet på....... så vi får se det blir antagelig forskjellige merker også - grøss- gru hehe Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
mateco Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 (redigert) Det er riktig som det her skrives: De fleste tankmål-givere, elektroniske trykkgivere og temp.givere er rett og slett variable motstander. Problemet oppstår når to instrumentklokker (målere) kobles parallelt med med samme giver. Den ene måleren vil da måle den variable motstanden som giveren gir, samt motstanden i den paralellkoblede nr.2 måleren, og visa vers. Det sier seg selv at avlesningen på begge instrumenter må bli feil. mvh mateco Redigert 13.August.2008 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Superkul Svart 28.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2008 jeg tror jeg rett og slett setter en giver til vanntemp på den store tanken foran motoren (tror det er riktig - rett meg gjerne) så kobler jeg rett og slett turteller og temp på flygern - thats it - burde vel holde det...... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 31.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2008 jeg retter meg selv hehe jeg må prøve å sette på et t stykke og da 2 givere på org. plass i tanken blir det feil temp Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Tine IV Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Har kunn alarm oppe jeg , det holder jo i massevis det . Men sikkert kjekt med masse instrumeter å titte på også men nødvendig , nei ... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Superkul Svart 1.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2008 helt enig men turteller og temp syntes jeg er greit turtallet for å kjøre økonomisk og temp for at motoren ikke evnt raser pga forstoppelse av kjølevann etc Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
roaldbj Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Jeg følger tanken til Tine III. Jeg har en tilleggserfaring. Etter hvert som man sitter time etter time etter time på overdekket, begynner man etter hvert å tenke på vanntemperatur på motoren, oljetrykk, ladningsforhold, turtall og andre vitale informasjoner. Det gjør i alle fall jeg. Jeg har i sommer hatt flere seilaser på mer enn 8 timer på overdekket, og da må jeg nærmest hver halvtime "ned" for å overvåke alle instrumentene. Dette er sikkert bare tull - men jeg gjør det like vel. Jeg går til og med ned i motorrommet for å overvåke temperatur på dynamoer, ristelser i akslinger og vanngjennomstrømning i vannfiltre. Bare tull - men jeg gjør det likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Det er nevnt at rorgivere kan ha 2 instrumenter på samme giver. Hva er det som er annerledes med rorgiverinstrument/giver kontra eksempevis turtallsinstrument? Jeg skal på fly ha : -vanntemperatur, 3 motorer -turtallsviser, 2 motorer -oljetrykk, 3 motorer -rorgiver -eventuelt. Noen som kan opplyse hva jeg kan bruke samme giver på, og hva jeg ikke kan gjøre det på? Når vi skriver "samme giver", så antar jeg vi bare kan koble til ledninger som skal til fly fra instrumentet ved styrposisjon nede ? En del har egne tenningsnøkler oppe på fly som reserve til de nede. Jeg har spurt om hvorfor, og fått til svar "i tilfelle motor dør". Er det vanig praksis å ha 2 sett med tenningsnøkler ? Jeg vil tro dette ikke er nødvendig, da jeg mener at dersom en motor dør, er det av diverse årsaker som fører til at det nødvendigvis ikke bare å starte igjen ??? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Mens jeg også er i farta : -ved styrposisjon nede har jeg joystick til å styre båten i tillegg til ror. Er det noen som kjenner til om jeg bare kan legge opp tilsvarende joystick oppe og trekke kabler nedenfra til samme ledning til pumpe? Jeg ser for meg at det er langt rimeligere og legge opp stick fremfor hydraulisk ror ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Kommentar til det siste innlegget: forutsatt at du stoler på elektronisk signaloverføring med releer og sikringer. Antar at den elektrisk drevne hydralikkpumpa di er ganske kraftig (er den konstantgående eller reversibel?), noe som krever mer kontinuerlig vedlikehold i forhold til ei hydraulisk rattpumpe. Men dette er du sikkert klar over. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.