Jump to content

koble ekstra sett målere på flybrigde?

Superkul

Recommended Posts

Har hørt/lest at joystick ikke er så godt å bruke ved tilegging og finmanøvrering, men det kan du jo gjøre nede selv om det er veldig ok å gjøre dette fra Fly'n. Tror det var her på baatplassen

Når det gjelder instumenteringen kan du koble sammen turtellerne, men bør vel ha en som er justerbar(flere valgmuligheter på baksiden) Det gikk ihvertfall på min...

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

De mindre autopilotene bruker gjerne reversibel hydralikkpumpe, hvor polariteten til pumpa veksles ved hhv SB og BB utslag, som pumper inn olje på sb eller bb side av styresylinderen. Når roret er i ro står pumpa stille. Ved konstantgående pumpe går den hele tiden. Her er det magnetventiler som åpner for oljetrykk til hhv SB og BB side av styresylinderen. Vedlikeholdet er knyttet til selve joysticken med ledninger og innfesting på kontrollenheten for autopiloten. De hurtiggående båtene på vestlandet av typen Sleipner, har omskriftning fra hurtiggående til sentgående hydralikkpumpe slik at jopystickbevegelse i stor fart gir lite rorutslag, mens rorutslaget er kraftig ved tillegging til havn. Jeg hadde tidligere mye glede av joystickstyring i en tidligere båt. Jeg hadde i tillegg fjernkontroll på styring av hydralikkpumpa.

Takk for god beskrivelse.

Da er det reversibel type jeg har.

Utfra hva jeg kan se skal der ikke være mye vedlikehold der.

Jeg er også i ferd med å se om jeg kan få fjernkontroll til autopiloten (Navstar 2000??) slik at denne kan benyttes oppe. Jeg vil da sette slaveskjerm som instrumentering istedet for ny enhet oppe.

Takk for svar Trophy. Jeg skal se om jeg kan finne på noe lurt underveis i planlegginga/utførelsen med tanke på instrumenteringen. Når det gjelder bruk av joystick under tillegging så har dette fungert bra så langt. Men det må legges til at båten vår er en treg båt (57 tonn) og har kanskje andre forutsetninger enn cabincrusere ? Aner ikke. Jeg har uansett bestemt meg nå for at jeg skal legge opp både joystick og hydraulisk styring.

Noen andre som har synspunkter på hvilke instrumenter som kan kobles på samme ledning/giver?

oljetrykk og vanntemperatur må ha nye givere,men der er vel en mulighet og koble dette via en bryter som sørger for at bare ett av instrumentene er tilkoblet. Jeg hadde noe lignende på gamlebåten på tankmåler En bryter på hver styreposisjon som jeg slo av og på etter som hvilken styreposisjon jeg var på. Et par brytere er nok billigere enn en giver kanskje og enklere å installere :wink:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...