Verrie Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Roadbj, jeg er helt fersk angående joystick. Hva er forskjell mellom reversibel og konstantgående ? Hva legger du i vedlikehold? Jeg undersøkte med leverandør for litt siden angående vedlikehold, og ble bedt om 2 kontrollpunkter, viftereim mellom delene samt setteskruer sjekkes innimellom på aksling mellom styrepumpe og elektromotor. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 (redigert) Har hørt/lest at joystick ikke er så godt å bruke ved tilegging og finmanøvrering, men det kan du jo gjøre nede selv om det er veldig ok å gjøre dette fra Fly'n. Tror det var her på baatplassen Når det gjelder instumenteringen kan du koble sammen turtellerne, men bør vel ha en som er justerbar(flere valgmuligheter på baksiden) Det gikk ihvertfall på min... Redigert 17.September.2008 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
roaldbj Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 De mindre autopilotene bruker gjerne reversibel hydralikkpumpe, hvor polariteten til pumpa veksles ved hhv SB og BB utslag, som pumper inn olje på sb eller bb side av styresylinderen. Når roret er i ro står pumpa stille. Ved konstantgående pumpe går den hele tiden. Her er det magnetventiler som åpner for oljetrykk til hhv SB og BB side av styresylinderen. Vedlikeholdet er knyttet til selve joysticken med ledninger og innfesting på kontrollenheten for autopiloten. De hurtiggående båtene på vestlandet av typen Sleipner, har omskriftning fra hurtiggående til sentgående hydralikkpumpe slik at jopystickbevegelse i stor fart gir lite rorutslag, mens rorutslaget er kraftig ved tillegging til havn. Jeg hadde tidligere mye glede av joystickstyring i en tidligere båt. Jeg hadde i tillegg fjernkontroll på styring av hydralikkpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Takk for god beskrivelse. Da er det reversibel type jeg har. Utfra hva jeg kan se skal der ikke være mye vedlikehold der. Jeg er også i ferd med å se om jeg kan få fjernkontroll til autopiloten (Navstar 2000??) slik at denne kan benyttes oppe. Jeg vil da sette slaveskjerm som instrumentering istedet for ny enhet oppe. Takk for svar Trophy. Jeg skal se om jeg kan finne på noe lurt underveis i planlegginga/utførelsen med tanke på instrumenteringen. Når det gjelder bruk av joystick under tillegging så har dette fungert bra så langt. Men det må legges til at båten vår er en treg båt (57 tonn) og har kanskje andre forutsetninger enn cabincrusere ? Aner ikke. Jeg har uansett bestemt meg nå for at jeg skal legge opp både joystick og hydraulisk styring. Noen andre som har synspunkter på hvilke instrumenter som kan kobles på samme ledning/giver? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 oljetrykk og vanntemperatur må ha nye givere,men der er vel en mulighet og koble dette via en bryter som sørger for at bare ett av instrumentene er tilkoblet. Jeg hadde noe lignende på gamlebåten på tankmåler En bryter på hver styreposisjon som jeg slo av og på etter som hvilken styreposisjon jeg var på. Et par brytere er nok billigere enn en giver kanskje og enklere å installere Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.