Jump to content

Greit at småbarn kjører småbåter over fartsgrensen?

Bützfleth

Barn i småbåter  

214 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Problemet er vel hele pollen som er vitner om mangel paa edruelighet fra traadstarter.. Det linkes til en traad som skal vaere sannhetsvitne for denne pollen, men sannheten er jo at den traaden det linkes til ikke inneholder et eneste ord om noen som mener det er ok at barna kan foere sin baat utover de fartsgrenser som gjelder...

Jeg tror nok at pollen hadde faatt et annet utfall om pollstarter hadde utvist normalt skjoenn og ikke hatt med kommentaren om at det er ok at de bryter reglene om fartsbegrening...

Jeg respekterer selvsagt at traadstarter mener det er noen som har tatt til ordet for dette siden det er linket til denne traaden og tittelen er stilet paa en slik maate, jeg anser jo at intensjonen med polllen er seriost og dermed er underlaget som benyttes kvaliktetssikret paa behorlig maate av traadstarter spesielt siden det alt er trukket en konkulsjon.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Siden noen spoerr saa har jeg ingen av de 3 saer norske bokstavene paa laptopen og de som sliter med dette boer hoppe over min innlegg uten videre kommentar... eller ignorere meg saa slipper de aa lese innleggene..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Problemet er vel hele pollen som er vitner om mangel paa edruelighet fra traadstarter.. Det linkes til en traad som skal vaere sannhetsvitne for denne pollen, men sannheten er jo at den traaden det linkes til ikke inneholder et eneste ord om noen som mener det er ok at barna kan foere sin baat utover de fartsgrenser som gjelder...

slutt med grinebiter taktene dine. lag heller en poll du, som fenger dine kriterier bedre da. ser du ikke at 30 % mener det er greit at ungene bryter fartsgrensene?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Siden noen spoerr saa har jeg ingen av de 3 saer norske bokstavene paa laptopen

Sett opp maskinen din med norsk tastatur, så finner du Æ, Ø og Å akkurat der de pleier å være. Dette er forresten skrevet på englesk lap-top. :wink:

(control panel, Regional and language settings)

Utrulig hva man får til med hjelp fra BP.

Nøtterøy, sist vi pratet sammen i Singapore nevnte jeg at jeg ikke fikk det Norske tastaturet opp å gå.

Glemte hele greia, men fant ut at jeg skulle prøve igjen i dag.

YES endelig.

Men det har jo ikke noe med barn i småbåter å gjøre. Noe jeg forøvrig syns er helt ok. Så lenge de kan holde på litt vekk fra båtene og ikke sammenhengende i timesvis.

Ankoms /avgang til moderfatøy bør være i nærmest tomgangsfart. (no wake speed)

Syns det er værre når voksne tar jolla. Gir pine 2 meter fra båten og samme fart tilbake. Da blir det faktiskt bølger. vorfor ikke vente til man er en 20-30 meter fra båtene med å gi på. Og sakke ned en 30-40 meter før man kommer inn til de fortøyde båtene igjen.

Kan ikke regne med at ungane blir stort bedre. Når de har sånne forbilder.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Sett opp maskinen din med norsk tastatur, så finner du Æ, Ø og Å akkurat der de pleier å være.

Men dette krever tenkevirksomhet fra min side, og det er ikke min sterkeste side.... pleier å overlate dette til de som tror de kan det. Har norsk tastatur på doc-in station til datoren, men nå jeg frittigående rundt omkring i kongeriket Norge......

Men for å unngå flere kommentarer så tar jeg kommentaren til etterretning, selv om det krever noe uvant bruk av "treskallen"

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Poenget med hele pollen er jo dette med at ungene skal få leke seg eller ikke. Med medfølgende bølger, store eller små. Og det støynivået som enkelte motorer har.

Og som de aller fleste av oss så kan du ikke si hvor fort du kjører (nøyaktig) enten det er bil eller båt. Så derfor lot jeg spørsmålet bli slik at det er tatt høyde for fartsovertredelser.

På den andre siden... når enn ser hva folk skriver så er det tydelig at dette er både SINNSSYKT VIKTIG og PERSONLIG.

Slapp av, folkens. Dette er en poll som vil gi oss en pekepinne hvor folk står i dette spørsmålet. Det er ikke slik at noen mister lappen eller blir trekt i lønn for å svare "feil".

"Its all in good fun" for å si det slik.

Hadde pollen inneholdt et alternativ som var fomulert på en slik måte at fartsgrenser og andre regler ble overholdt så tror jeg at pollen hadde fått et annet resultat.... Det er etter mitt syn trist når poller blir laget med ledende spørsmål for å oppnå et ønsket resultat slik som dette pollen etter mitt syn er utformet....

Klart ungene skal få leke seg. Det er jo kjempebra at de lærer å beherske jollene sine, og sammen med en aha opplevelse i ny og ne blir det skikkelige båtfolk av dem. Det som kan være irriterende er voksne menn i hydroliftlignende båter som holder 40-50 knop i 5-knopsonen uavhengig av dagslys eller tussmørke.

Synes det er spennende med raske båter og lekkert design, men hva om en kamerat benytter 5-knopsområdet til å trene med kajaken sin, eller noen ta seg et nattbad?

Vil jeg ha det stille rundt meg, legger jeg ikke til på de mest populære plassene eller der det finnes båter fra før. Men likevel - i bukta nord for Engelsviken opplevde jeg en båt som dro vannski i ring rund meg mens jeg (vi) lå på svai - og det var ikke barn, men godt voksne menn. Irriterende? Nei, det er ikke det. Spennende å se på noen som står på vannski, men jeg synes ikke det er hensynsfult.

Synes barn generelt viser hensyn og respekt, både for annet båtfolk og naturens elementer.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Synes nå det er helt greit ar ungene får lov og kjøre lit rundt i jolla hvordan skal de ellers lære seg båtbruk. Etter en dags seiling synes 10åringen det er stor stas og få kjøre rundt i 3m gummibåt med 10hk en times tid tidlig på kvelden. Hvor mye fart den gjør hvet jeg ikke men sikert mer en 10kn, og jeg tilater selvsakt ikke noen form for hurtigkjøring i nærheten av andre båter.

Jeg har ikke lest tråden det refereres til så dette blir nok fort samme diskusjonen på nytt igjen, men igjen er sommerens erfaring at nesten alle barn i gummibåt med 4-10 hk får lov å kjøre bånngass som vi sier her over alt. Jeg håndhever (pt er jeg alltid med i jollen med 5 åringen, selvsagt) at vi kjører sagte til vi er 50 meter borte fra båtene, SÅ er det bånngass, men pluggen på 5 år syns dette er en idiotisk regel fordi alle vi skal kjøre omkapp med er gone forlengst da. Dessuten har jeg fått beskjed om at spise mindre for jolla går så seint med meg ombord, den går mye bedre med mamma ombord! :lol:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det er da underlig at bortimot 30% synes det er helt greit å bryte gjeldende regler. Er dette en reaksjon på regler tredd ned over hodene våre, og behov for full frihet, eller er det fullstendig mangel på respekt for lovverket ?

Jeg har en 2,5 hk motor i garasjen, som jeg vurderte å selge, men beholder den istedet for å gi ungene muligheten til å -lovlig- kjøre litt med gummijolla etterhvert.

For ordens skyld bør jeg vel kanskje nevne at jeg selv er en ivrig jollekjører, og elsker å putle litt rundt i nye havner og undersøke viker, skjær, bunnforhold og naturen. Jeg liker å høre ruslemotoren gå med sine 2-takter :-) Men kjører ikke ringer rundt andre i havnen.

Enig med Bjoris. Skal ungene lære noe må de bruke det. MEN da lære riktig bruksmåte. Jfr holdninger. Ikke alle ,men mange vil overføre det til større båter når de blir eldre. Planefart nærmere enn 50 meter fra land eller båter er farlig.Derfor er også reglene for fart laget slik! Det hender at noen bader og dukker noen meter fra båten, og det må de kunne uten å risikere skallen om de kommer opp. Det er også forskjell på plastbåter med 3-5 hk og 10-15 hk. 12-13 knop er anderledes enn 20-25, og iallefall for småunger som fortsatt er under"læring". Unger har vanskelig med å forstå ting som skjer utenfor deres syns/forståelses rekkevidde og må derfor ha mer tid på seg når det tetter seg til( Det gjelder oss voksne også!!!). Men ungene sliter mer og det er flere som er i risikosonen da. "Step by step"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...