Jump to content

Foreldre med små barn i gummibåter!

Kjetil1

Recommended Posts

Jeg har ved flere anledninger lurt på hva som har hengt seg opp i hodet på foreldre som er på båtferie med små barn, som har gummibåt!

Etter å ha funnet ny gjestehavn og fortøye i, slipper de barna ut i gummibåten. Og det er ingen som reagerer på at de små freser rundt i 3knops havnebassenget på full trøe, i små og store sirkler før de tar en svipptur utover, for å så komme tilbake igjen. Selv om båtene er små lager de irriterende bølger med påfølgende fortøyningsnapp hvis man ligger ved fast brygge!

Lå et par timer ved ei brygge i sommer, der det var 2 små gummibåter på gang, med unger på 5års alder og oppover. Av og til stoppet de ved "moderskipet" og snakket med pappaen sin før det var nye runder. Jeg er faktisk ganske tålmodig på sjøen, men da tiltet jeg og da vi dro svingte jeg bortom og spurte om de ikke var klar over 3knopsregelen gjaldt for småunger også! Vi fikk håpløse svar og hoderisting fra to voksne "kapteiner" som eide de små. Og hint om at vi var idioter som blandet oss...

Jeg måtte bruke all min selvbeherskelse for å ikke vippe opp motoren og frese opp noen liter vann i det vi dro, men det ville bare ødelagt hele poenget med å vise hensyn...

Så til dere som kjenner dere igjen og har små i gummibåt, hva tenker dere på?

Og til alle dere andre, var det bare vi som overreagerte?

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Nei!

De husker nok episoden selv om de ikke så ut til å bry seg. Forhåpentlig vis er det flere som gir beskjed slik at disse folkene innser at faktisk de gjør noe feil.

Det er neste genrasjons båtfolk som blir lært opp til denne kjøringen. Hvordan blir det på sjøen om noen år?

Synes folk skal kjøpe optimistjoller til barna sine i stede. (Det fikk jeg)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Dette er det på ingen måte bare deg som opplever. Jeg har sett på mange gummibåter som fyker hit og dit, mens foreldrene bare sitter og titter på, og iblant små-humrer av ungenes "rariteter". Litt er på en måte greit, men når det blir hovedbeskjeftigelsen hele kvelden, så er det noe helt annet. For ikke å snakke om å ignorere gjeldende lovverk.

Skremmende mangel på normal folkeskikk. Ungene kan ikke noe for at foreldrene mangler noe i toppen, men tilsnakk burde nok ungene få av tilfeldig forbipasserende likevel, siden ikke foreldrene er i stand til å forstå relativt enkle ting. Om foreldrene så reagerer på dét, vel, så får vi se om sikringene mine tåler det før det går i svart.

Så kan man vel si at man ikke trenger å irritere seg over denne bagatellen, men heller finne seg et annet sted ? Nei, det burde ikke være slik at bråkebøttene jager vekk "skikkelige folk", heller jage vekk bråkebøttene!

Jeg har ved flere anledninger lurt på hva som har hengt seg opp i hodet på foreldre som er på båtferie med små barn, som har gummibåt!

Etter å ha funnet ny gjestehavn og fortøye i, slipper de barna ut i gummibåten. Og det er ingen som reagerer på at de små freser rundt i 3knops havnebassenget på full trøe, i små og store sirkler før de tar en svipptur utover, for å så komme tilbake igjen. Selv om båtene er små lager de irriterende bølger med påfølgende fortøyningsnapp hvis man ligger ved fast brygge!

Lå et par timer ved ei brygge i sommer, der det var 2 små gummibåter på gang, med unger på 5års alder og oppover. Av og til stoppet de ved "moderskipet" og snakket med pappaen sin før det var nye runder. Jeg er faktisk ganske tålmodig på sjøen, men da tiltet jeg og da vi dro svingte jeg bortom og spurte om de ikke var klar over 3knopsregelen gjaldt for småunger også! Vi fikk håpløse svar og hoderisting fra to voksne "kapteiner" som eide de små. Og hint om at vi var idioter som blandet oss...

Jeg måtte bruke all min selvbeherskelse for å ikke vippe opp motoren og frese opp noen liter vann i det vi dro, men det ville bare ødelagt hele poenget med å vise hensyn...

Så til dere som kjenner dere igjen og har små i gummibåt, hva tenker dere på?

Kjetil S

Hvis du får irriterende napp i førtøyningen av en jolle som vil ha en maks totalvekt på under 100 kg. Så har du en vannvittig dårlig måte å fortøye på, da vil du heller ikke tåle vindstyrken bris med den fortøyingen.

Det heter seg at man alltid skal førtøye for storm. Så skaff deg fortøyningsfjærer i gummi så er problemet løst.

Her i trøndelag så må man tåle litt bølger hvis man vil være ute i båt.

Dessuten så finnes det ikke 3 knops grense i uthavn, men 5 knops grense.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Prøver å minnes hvordan det var for en 20 år tilbake når jeg var på den alderen.. Det eneste jeg kan huske er at vi var så redde for å bli tatt av politiet om vi kjørte for fort innenfor 7 og 5 knops grensene at vi rett og slett ikke turte å kjøre bajas. Lurer på hva våre foresatte sa dengang for å mane til slik lovlydighet. Må ha vært noe om at båten blir beslaglagt eller noe, for effektivt var det :)

Er enig med trådstarter og andre her om at det må være lov til å si ifra når det blir for mye!

Så ikke den med bølgene.. hadde irritert meg mer over den vedvarende lyden jeg da :)

Redigert av Eone (see edit history)

Har vært endel i naturhavner der barn får bruke jolle og jeg kan ikke si at dette har plaget meg i det heletatt , synes barna kjører hensynsfult og putrer stille avgårde i de fleste tilfeller , mulig det er en annen type folk som ligger der vi pleier å slå oss ?

Og de bølgene et slikt lite yoghurtbeger klarer å lage de får da ikke båten til å bevege seg i det heletatt , det er verre når pappan til poden drar med seg halve fjorden forbi uthavner der det ligger mye båt men man bør uansett fortøye så selv pappas bølger betyr lite annet enn litt skvulpelyder

Trådstarter er bosatt på en av landets mest utsatte og fryktede strekninger. Så nå tror eg du snakke litt i påttå her!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Her nede på den bløde kyststripe er det jo "en del" båt på vannet nå om sommeren. Og i de fineste uthavnene kan det være ganske trangt om saligheten. At det er noen småjoller som freser rundt er ikke noe nytt. for 10 år siden var det Theri fun, for 20 år siden var det GH 11 og for 30 år siden with 200 dromedille? Å ja da, de lager såpass med bølger at det kan sees i vinglasset, eller i kaffekoppen... Men noe stort problem er det vel ikke? Ideelt sett kunne jeg vært foruten de, men det er en del andre ting jeg irriterer meg mer over...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Hvis du får irriterende napp i førtøyningen av en jolle som vil ha en maks totalvekt på under 100 kg. Så har du en vannvittig dårlig måte å fortøye på, da vil du heller ikke tåle vindstyrken bris med den fortøyingen.

Det heter seg at man alltid skal førtøye for storm. Så skaff deg fortøyningsfjærer i gummi så er problemet løst.

Dessuten så finnes det ikke 3 knops grense i uthavn, men 5 knops grense.

Nå var det i gjestehavna i Sandnes... Der er det 3 knop.

Og selv en 100 kilos gummisak som bråsnur 3 meter ifra lager bølger, dessuten kjennes det bedre i en mindre båt som ikke veier tonnevis. Selvom det knirket i fendere på båtene både foran og bak meg der jeg lå... Og jeg fortøyer mer enn godt nok! Når man skal ligge til kai et par timer i strålende sol og 30 grader, er jeg ikke så pessimist at jeg fortøyer for storm :wink: .

Kjetil S

Problemet er jo ikke ungene - men foreldrene.

Greit nok at disse ungene suser rundt i sine småbåter, uten å ta hennsyn til andre. Det er på ungers vis. Problemet er at disse ungene om noen få år er store nok til å race rundt i MYE større båter som lager MYE større bølger....

Og siden de har lært at det er slik en ferdes på sjøen - og at det bare er grinete gubber og sure kjerringer som klager...så da er det bare å race i veg...

Huff :nono:

Det er så irriterende! En jeg kjenner skulle legge til, da kommer det noen i full fart forbi og lager sånne bølger han får skader i glassfiberen fordi båten slo borti, han rakk ikke få ut fenderne før bølgene kom... Det heter sjøvett og logisk tankegang, og noen er uten...

la ungene få kose seg.kan ikke helt forstå at det går an å irretere seg over noen så små bølger som disse faktisk lager :nonod:

dessforuten er dette en kjempe måte å få slappet litt av på for foreldre.

jeg koser meg når disse kommer forbi,glisende fra øre til øre.dette er kjempe gøy for ungene,og hører sommeren til :sailing:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Sa ifra til ein av de stolte pappaene når vi var i Haugesund i sommer, da var det 4-5 unger i steady 10-12 fot med 9.9hk på. Det var å starte motoren, full gass og opp i plan fra Risøybrua og nordover. Alle båtene som låg til kai bevega godt på seg. Spurte pappaen om han ikkje kunne lovane. Han sjøl gjekk stille og roleg ut fra kaien med windyen sin. Og alderen på ungane i jolla var langt under 16 som det jo er for å føre båt over 10knop.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Eg ser ikkje bølgene som eit problem, heller motorstøyen...

Men la no ungane få leike seg, om det blir eit problem, heller oppfordre dei til å gå litt rundt "neset"(veit ikkje geografien der dette skjedde), slik at det blir litt roligare i hamna!

Men at unger kjører båter som går over 10knop, det gjer meg ingenting, det er no slik eg også har gjort, og sikkert dei fleste av dere andre som har hatt moglegheiten til det!

Det er så irriterende! En jeg kjenner skulle legge til, da kommer det noen i full fart forbi og lager sånne bølger han får skader i glassfiberen fordi båten slo borti, han rakk ikke få ut fenderne før bølgene kom.

Jeg tar ut fenderne før jeg legger til,trudde kanskje det var lurest jeg? 00020168.gif

Våre gutter på 10 år kjører gummibåt - med en 2,5 hester bakpå. De får ikke kjøre i havner med mange båter, og når de skal kjøre, får de streng beskjed om å kjøre rolig nær båter- ellers tar vi motoren av! :nono: For oss (og nok for mange foreldre) er dette gulrota som gjør at ungene synes det er ok å være med på tur - unger synes ikke det er så gøy å sitte i båten og titte på andre båter og den fine naturen som vi gjør. Men; det er lov å bruke huet, foreldre bør se til at også ungene viser hensyn. Når det er sagt, er det skjeldent at barn i gummibåter plager oss, men når det kommer til voksne!! :boxing: Det er bare helt FANTASTISK mange som kjører inn i en havn med ALT for stor fart og huet under armen!! :nonod:

Redigert av Adela (see edit history)

Mulig det er jeg som er streng eller ikke skjønner meg på barnas behov,men hos meg så ser det ut til at jenta(7 år)er fornøyd med å bruke årene på gummibåten.Det er både stille for meg og de andre pluss at de får litt "trim".

Det ser også ut til at det snart ikke finnes barn som vet hvordan ett par årer brukes..............

vi har også unger som bruker gummijolla innemellom men, blir det fortkjøring eller annet bøll henger jeg opp motoren på moderskipet

klare og tydelige regler ...........

de får putre på litt mere en tomgang ut og vekk fra kaia eller vik eller hva det måtte være

frem og tilbake og i ring rundt oss og andre båter er uaktuelt

så det er nok foreldre som ikke følger med eller er våkne - eller som i mange andre tilfeller gir f

:smash::smash:

hvis det blir for ille venter du til podene har lagt seg så stikker du bort i mørten og heller ei flaske med tynner i bunnen på den da forsvinner bunnen og problemet :lol::lol::lol:

Mulig det er jeg som er streng eller ikke skjønner meg på barnas behov,men hos meg så ser det ut til at jenta(7 år)er fornøyd med å bruke årene på gummibåten.Det er både stille for meg og de andre pluss at de får litt "trim".

Det ser også ut til at det snart ikke finnes barn som vet hvordan ett par årer brukes..............

Greit at ungene lærer å ro før de får motor - skulle da bare mangle! Men man kan ikke forvente at unger alltid bruker vettet - men foreldrene bør! Unger er vel som voksne - litt fart er morsommere enn å ro :-) :wink:

la ungene få kose seg.kan ikke helt forstå at det går an å irretere seg over noen så små bølger som disse faktisk lager :nonod:

dessforuten er dette en kjempe måte å få slappet litt av på for foreldre.

jeg koser meg når disse kommer forbi,glisende fra øre til øre.dette er kjempe gøy for ungene,og hører sommeren til :sailing:

Så moralen er at ungene kan gi blaffen i lover og regler, sålenge foreldrene får fred :crazy::headbang: ?

Og jeg må få poengtere: episoden skjedde inderst i ei gjestehavn i Sandnes sentrum, som var stappet med båter! OG, en sånn sak drar opp litt bølger når den har full sving og fart...

Det er vel slike små som vokser opp og freser forbi folk som marsjer i 20 knop på sjøen, 2 meter unna i 45 knop i ny Hydrolift, bare fordi foreldrene fikk fred 15 år tidligere!

Prøv det, og se om du koser deg like mye da...

Kjetil S

:sleep: Dette var da meget triste greier.... det aa la seg irriitere over at noen barn har det hyggelig paa sjoen..... Er det noe jeg kunne vurdert aa latt meg irrritere over saa maa det vaere personer som irriterer seg ovar at ungene har det hyggelig, men det blir nok kun med vurderingen i dette tilfellet ogsaa...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...