Jump to content

God Gjestehavn, hvilke krav stiller Du?

Plastarbeider

Recommended Posts

Organiserte gjestehavner bør først og fremst ha gode fortøyningsforhold. Helst ønsker jeg meg utrigger på flytebrygge, som nr to - faste akterfortøyning.

- Tilgang til ferksvann og strøm er også ønskelig. Gjerne uten at jeg må legge ut 50 meter med skjøteledning.

- Brukanes sanitærtilbud.

- Så rent vann i sjøen at jeg kan ta mitt morgenbad.

- Tilgang til Internett er pluss i margen

- Salg av ferske bakevarer fra vandrende selger rundt kl 09:00 er ikke å forakte :yesnod:

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Ikke for travel, slik at man få kaiplass.

Dusj og ellers god tilbud på sanitetsanlegg

Evnt mulighet å slå opp telt

Butikk

Internettilgang er kjekt å ha men ikke et must.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Tar for gitt at man kan fortøye trygt og enkelt og at det er dagligvarer å få kjøt i rimelig nærhet. Deretter, i prioritert rekkefølge:

• Landstrøm til alle
  • Gode sanitærforhold, helst til fri avbenyttelse.
  • Strand og andre aktiviteter for barn i nærheten
  • Dagligvarer og kiosk på bryggen

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Skal jeg ligge i en gjestehavn, er ønsket:

Gode havneforhold.

Gode fortøynings-muligheter

Havneverter som tar imot, anviser plass og hjelper til.

Vann og strøm i rimelig nærhet og trådløst internett er ingen bakdel.

Ikke for dyr havneavgift. Max. 150 Kr/døgn.

Butikker i nærheten for proviantering.

Rolige og trivelige omgivelser.

Geir :seeya:

PS Glemte D&D (Dusj&Dass)

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

god gjestehavn. =Klokkergården på Rødøy Nordland. kåret til 3 beste gjestehavn. :flag:

Fine breie flytebrygger. :smiley:

fint sanitær anlegg. :smiley:

strøm til alle.

vann.

nybakt brød til frokost levert på båten. :yesnod:

mange benker og sosial grillplass. :yesnod:

internett.

koselig atmosfære i Klokkergården.

god mat.

gjestfrihet som er på topp. :smiley::smiley::smiley:

en fin sydenstrand i nærheten. :diving:

butikk i nærheten.

mange hyggelige båtfolk. :wflag:

Trenger sikkert ikke ha det slik på alle plasser, men duverden hvor flott det er der. Anbefales på det varmeste. Vår gjestehavn nr. 1.

Viktighet i følgende rekkefølge.

I le for hekkbølger

Ikke utsatt for bølger

Ikke nattklubb rett ved gjestehavna

Gode fortøyningsmuligheter/akter fortøing

Toalett/dush

Vann

Strøm

En døgnpris somstår i forhold til tilbudet.

Om det er en matvarebutikk, kiosk, restaurant i nærheten så gjør ikke det noe. men ikke no must

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 2 uker senere...

For oss er kravene til gjestehavn priselastiske.

Dersom man ikke krever penger, er enhver installasjon en bonus.

Med stigende pris må det kunne stilles stigende krav. For 100kr forventes skikkelig fortøyningsordning. Prisen skal ikke mye over dette før jeg forventer sanitæranlegg som møter myndighetskrav (dvs gode hygieniske forhold). Bergensmodellen, hvor du betaler for tilgang til sanitæranlegg, men hvor det er umulig å få tilgang til nøkkel må ses som ren svindel. Vi er villige til å betale for strøm, det ideelle er at man betaler proporsjolalt med forbruk. Kort med angitt stømmengde er akseptabelt (pass da på å teste om forgjenger har betalt for strøm som ikke er brukt, vi har et ubrukt kort for Florø liggende).

Hekkbølger, og ikke minst bølger fra nærliggende fergehavn, er en ren fornærmelse.

Fra vår ferie på nordvestlandet fremstår Molde havn som et sted vi vil unngå. De tar en uhyggelig pris for bare å ligge der, og du må be om nøkkel til toalett/ dusj/ vaskemaskin til ekstra pris. Når man da finner at dusjene stort sett ikke virker, og det er enda en ekstra pris for varmt vann og bruk av vaskemaskin, er det lett å assosiere med hvorfor sunnmøringer ikke kan svømme, og å fastslå at noen av dem har flyttet til Romsdalen og tatt styringen.

Dette står da i grell kontrast til sentrale Sunnmøre, representert med Ørsta. Fantastisk havn, rimelig pris, gode fasiliteter inkludert. Legg til at pengene kreves inn av entusiastisk medlem av båtforeningen, og du kommer til et sted båtfolk virkelig føler seg hjemme!

Laholm

Det eneste jeg trenger er:

En plass å fortøye båten.

Internett tilgang (har ikke ICE, mener at dette er et must i 2008).

Og tillgang til ferskvann.

Vist havnen har en høy takst på overnatting, hadde det vært greit med:

Ordentlig sikringskap, med nok strøm til alle.For dem som trenger dette.Dette blir det syndet for ofte med.

Til gang på diesel & gass. Uten at en dunker på grunn når en legger til fuel kaia?? Skulle ha vært en Lov og regel mot akkurat dette med minimum dybde på fuel kaia.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

En god gjestehavn bør ha følgende:

1) Gode fortøyningsmuligheter med enkel inn&ut-kjøring

2) Enkel tilgang til vann for påfyll på båten

3) Enkel tilgang til strøm uten å bruke 100m kabel (max 25 meter)

4) Fellesanlegg for dusj og toalett uten alt for mye kø

5) Butikk/kiosk med mulighet for påfyll av mat&drikke

6) Ferske rundstykker og aviser om morgeren er aldri feil

7) Ro og fred om kvelden (i alle fall etter midnatt)

8) I le for vind og bølger

9) Rent vann i sjøen slik at det går an å bade

10) Tilgang til Internet er ønskelig, men ikke et krav

11) At området er RENT !!!

/Øystein

:cheers:

Jo færre tilbud havnen har, jo billigere bør det være.

Èn gang har jeg blitt irritert over høy havneleie, riktignok ikke mer enn i overkant av 200 pr natt, men dette var i påsken i Mandal, ikke wc, ikke dusj, ikke vann, ikke søppeldunk, strømanlegg som kom og gikk, ikke internet, kort sagt, intet tilbud overhode.

Kort og godt, kun ligge ved kai kostet i overkant av Kr 200 per natt.....

Mandal er nok en plass det er lenge til jeg besøker igjen.

• 3 uker senere...

Hansi! (innlegg 15)

Beklager, arbeidssituasjonen har ikke tillatt den tilstedeværelsen på Båtplassen jeg kunne ønske.

Problemet med å gi tilbakemelding er at den som krever pengene ofte er en ungdom med sommerjobb, som ligger langt fra det stedet i hierarkiet hvor avgjørelsene blir fattet. I Molde var det ei ung jente som krevde pengene, hun rødmet kledelig da jeg påpekte at prisen var urimelig. Hun fortalte at jeg ikke var den første som hadde sagt fra, men utfordringen er at man i alle fall får stinn brakke under jazzfestivalen, og hva man tjener resten av sommeren har liten betydning.

Jeg ba henne si fra til sjefene, hun sa at det ville hun gjøre, men at de sannsynligvis ikke så dette som noe problem.

Tilsvarende opplevelse i Bergen var at hun som krevde pengene, før jeg rakk å si noe som helst, sa at hun fikk betalt for å ta imot pengene og kjeften. Kjeften forsto hun godt, pengene måtte hun levere videre....

I morgen tror jeg vi drar til en uthavn, eller til Bergen og håper at de har avsluttet pengeinnkrevingen for denne sesongen

Laholm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...