Jump to content

VP AQAD 41B, hvor mye oljesvetting må en godta?


bjoris

Recommended Posts

Med ny bruktbåt følger ofte mange spørsmål og ting en lurer på. Akkurat nå er det motoren jeg er mest opptatt av. Den har en kjølevannslekkasje ref en annen link, men når jeg nå har lett i timer etter denne lekkasjen så ser jeg også at det svetter litt olje "her og der". Er dette noe en må godta eller er det feil?

 

Motoren er en VP AQAD 41 B, 90 modell, gått 1200 timer. Den starter ellers relativt lett (antar jeg, nå når det er kaldt må jeg vel kjøre på starteren ca 4-5 sekunder uten glødning). Videre er det lite røyk. Oljeforbruket er jeg usikker på, men så at det nå var på nederste delen av pinnen, men når motoren var kald virket det som om det var fult så jeg er usikker på om den var "full" når vi overtok, har gått ca 15 timer siden overtakelsen.

 

Noen som har erfaringer med oljeforbruk og svetting på 41 motorene...?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg er noen ekspert på hverken VP eller motorer generelt, så er det vel alltids litt svetting på motorer.

(Det har i såfall vært det på mine gamle biler  :eek:)

 

Det viktigste er kansje å få rengjort motoren så godt det lar seg gjøre, og så selv følge

med på hvor det svetter ut og hvor mye.

Da er det litt enklere å danne seg et bilde over omfanget.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en 41-motor, men det er en AQAD41, altså en med drev.  Denne motoren (89/90 -modell) har gått ca 1300 timer. Den svetter ikke, men det ligger litt oljefilm ved turboen. Jeg er ikke helt sikker på hvor dette kommer fra, men forøvrig så svetter ikke maskinen.

(Jeg kjøpte båten i slutten av oktober i fjor, og gikk ca 600 nm med den da. Maskinen er støvete og trenger en vask, men den er rimelig tett.)

 

Dersom din maskin svetter mye, ville jeg tatt en titt på veivhusventilasjonsfilteret, eller, dersom du har av den nyere løsningen uten filter: Se etter om veivhusventilasjonsrøret som går fra toppdekslet til luftfilteret er tett. Dette skal egentlig lage litt vakuum, slik at motoren ikke svetter. Når motoren svetter mye, kan denne ventilasjonen være tett.  :eek:

 

Men for all del, det kan også tyde på at motoren aldri har fått en motorvask og 10 års bruk vil også gi rimelig mye svette på motoren!

 

Håper du får en god og lang sesong med ny båt! Mitt lille råd er å ta med seg en liten notisbok og skrive opp alle saker som du undres på eller som du vil gjøre noe med. Da er det så mye enklere å få kontroll med dette og å få det rettet ved en senere anledning. Når du tar båten opp til høsten, er det ikke alltid like enkelt å huske alle små detaljer  :eek:

Link to post
Share on other sites

Mitt lille råd er å ta med seg en liten notisbok og skrive opp alle saker som du undres på eller som du vil gjøre noe med. Da er det så mye enklere å få kontroll med dette og å få det rettet ved en senere anledning. Når du tar båten opp til høsten, er det ikke alltid like enkelt å huske alle små detaljer  :eek:

 

Dette var virkelig en god ide..takk for den. Når høsten kommer (fysj og fy med båten på land), husker man ikke alle de tingene, som skulle fikses på vinteren.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Bare en ekstra liten kommentar:

 

Ved å bruke denne lille notisboka, så har båtlivet faktisk blitt en del rimeligere: Jeg har bladd litt i den ved anledninger, og husker da enkelte småsaker når det er tilbud eller noen som har noe brukt å selge. Og, det har faktisk vært mulig å planlegge noe av det jeg slulle ha gjort, slik at innkjøp etc kan gjøres der hvor jeg får det rimeligst og ikke den dagen jeg MÅ få det gjort!..

 

Og, jeg har fortsatt flere side med saker "før sjøsetting" og "kan tas etter sjøsetting"  :eek:

Link to post
Share on other sites

Et av steden jeg tørket bort kommer det fort ny olje og etter ca 1 times gange drypper det en dråpe eller to ned i bunnen av båten. Dette kommer på blokka like bra for matepumpen på motoren. Det er et deksel der med to relativt store boltholder, her lekker det olje fra bakerst del av dette "lokket/dekselet".

 

Dette syns jeg må fikse, resten er nok "svetting" som må påregnes kanskje...

 

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har garanti på motoren og derfor er jeg opptatt av hva man må godta og hva som ikke kan regnes for "normalt"....

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vel, dersom du har garanti på denne motoren, så ville jeg bestilt en liten time hos f.eks LA-Sa og fått de til å kontrollere ventilene. Samtidig vil de kunne fortelle deg relativet enkelt om helsetilstanden på motoren.

Jeg har ikke fått kontrollert / justert ventilene på verksted selv, så jeg har ikke erfaring med hva dette koster, men pris på dette kan du sikkert få på forhånd. En slik liten sjekk vil gi deg en noe høyere trygghet med tanke på kjølevannslekasjen og eventuelle gamle / sprukne gummislanger & pakinger, og dette koster sikkert ikke "skjorta".

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Løfter opp en gammel sak om oljesvetting.

 

Mitt spørsmål ligger i samme gata om svetting av olje i front på motor.

Noen som vet hvor dette mest sansynlig kommer fra?

Er det noen typiske steder disse motorene lekker fra?

Simerringer?

Utette flenser?

 

Olje ligger seg på bunnpakning, kan være denne dersom det ikke renner ned ovenfra.

 

Noen som har etter trekt skruer på bunnpanna? (32 stk)Vanskelig å komme til alle.

 

Motor er en 8år gammel 41P ca 500 timer.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mange steder oljen kan komme ut i front av en 41-motor. Men er du sikker på at det kommer innefra og at det ikke er gammelt søl oppstått ved påfylling av olje på motoren?

 

Jeg ville tatt med en skikkelig lommelykt og et speil for å få sett alle mulige plasser oljen kan komme fra. Og enten du da finner sansynlig lekkasje eller ikke anbefaler jeg å vaske helt rent, for så å se etter om lekkasjen kommer på nytt. I tilfelle vil det være enklere å lokalisere stedet når all gammel olje er vasket bort.

 

Dersom pakning på bunnpannen er synderen tror jeg det vil være vanskelig å gjøre noe med dette uten å løfte ut motoren. I beste fall kan du kommet til for å etterstramme, men på mange båter er det så trangt at selv dette er vanskelig. Dersom dette er svetting og ikke en skikkelig lekkasje kan kanskje den beste løsningen være å bare vaske rent en gang eller to hvert år, i stedet for å koste på mye penger for å løse problemet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt å legge tre hvite olje-matter under hver motor. Da ser jeg veldig greit hvor dråpene treffer bunnen. Og jeg får enn inntrykk av hvor mye det er. Det skal vel mye til å ha en motor av "den gamle sorten" uten at det er en og annen dråpe som finner veien ned i bunnen.

 

På den forrige båten var det fra topp-deksel pakning min som svettet litt når båten lå i halvplan. Byttet pakningen. Det var en Ford. På mine nåværende Volvoer havner det noen dråper ned. Men ikke nok til at jeg har tenkt til å bekymre meg på ganske lang stund ennå.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har gjennomslag i stempelringene danner det seg overtrykk i bunnpanna. Dette overtrykket blir normalt ventilert gjennom veivhusfilteret. Er filteret tett vil overtrykket ventileres ut via oljepåfyllingslokket. Ser du oljesøl rundt dette lokket tyder dette på at du har gjennomslag. Prøv isåfall å bytte veivhusfilteret. Prøv ikke å tette oljepåfyllinga, da dette vil resultere i at du trykker ut pakninger andre steder på motoren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En 8 år gammel 41 P har ikke veivhusventilasjonsfilter, men slangeforbindelse mellom bakre toppdeksel og luftfilterhus. Riktignok kan dette også gå tett, men lekkasje rundt påfyllingslokk bør være ganske tydelig og enkel å lokalisere.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kall det hva du vil, men i bakre toppdeksel sitter det en oljeseparator som skal forhindre at ren olje slipper gjennom og inn til luftfilteret. Går denne tett skjer det samme, nemlig at trykket bygger seg opp i motoren, med fare for å blåse pakninger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei jeg er mekaniker av yrke og har lillebroren til din motor Tamd 31 , disse motorene er helt like bortsett fra antall sylyndere min er 4 din er 6 , jeg tror ikke det er noe galt med din motor så ikke beskymre deg for det men vis du bryr deg om litt olje lekkasje kan du bare passe på olje nivået da går det bra , men har du frost væske lekkasje må du finne feilen det bør en ikke kjøre med for da er det mest sannsynlig en større feil på gang.

min motor hadde en del olje lekkasjer eller svetting så jeg har ordnet med alle lekkasjene så min er nå helt tett

dem mest vanlige olje lekkasjene er mellom block og diesel pumpe da må pumpe ut for¨å skifte simring , så kan det være lekkaje bak fødepumpe for diesel her kan du demo pumpe og bare bruke pakkeningssilicon , det kan også være lekkasje på dekslene 3 stk på din ,til ventilløftere dem sitter trangt til venstre side på motorn her brukes silicon. kan være lekkasje mellom motor og drev/gear ,bakre simring på veivaksel denne er veldig spesiel så her må orginal brukes og ikke en standart simring! denne er en del jobb å skifte

sjøvannspumpe er også et sted det vanlig vis lekker olje ,mellom pumpe og blocka

ellers en veldig slitesterk motor som holder veldig lenge har vært borte i motorer som har passert 10000 timer er er ok stand

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...