Hui Magnen Startet 13.August.2008 Del på Facebook Startet 13.August.2008 Hei er det noen som har litteratur/skisse over marinisering på originalmontert Ford 2728 T med bowman kjølere ??? Motoren er montert i en HUI 900 1986 modell Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 (redigert) Hei og velkommen til BP. Sjekk denne link, eventuelt ta kontakt med selskapet. Redigert 13.August.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Hei Hvis det er en Sabb Ford du har, har jeg to bøker: "Sabb Stykkliste originale Ford motordeler F6.595T/TI" samt "Sabb Stykkliste Mariniseringsdeler F6.595T(155hp) / F6.595TI (200hp)" Disse er fullspekket med tegninger over alle komponenter, og Sabb brukte Bowman kjølere. (F6.595TI er Ford 2728T, som også jeg har) Har forresten akkurat kjøpt inn slanger etc. for å bygge om oljekjøler til ferskvannsiden, dette fordi motoren har veldig lav temperatur ved liten belastning. Håper det vil hjelpe. Noen som har erfaringer? Bare gi beskjed hvis du trenger en av disse tegningene. mvh John Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Vær klar over at det er en grunn til denne "overkjølingen". Det er bygget inn en "by-pass" i tilegg til termostat som åpner/lukker. Denne "by-pass" har nesten like stor gjennomstrømning som gjennom åpen termostat. Dette ble gjort fordi man uten sprakk en rekke manufoiler. Hvis du ikke har konferert Sabb om denne ombyggingen ville jeg gjort det, jeg har snakket mye med dem og lav driftstemperatur og fått beskjed at slik må det være. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
JohnS Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Hei Vann Tro og andre Ford interesserte. Har ikke snakket med Sabb foreløbig nei. Ang.denne by pass'en , tror du den kan være i utløpet fra topplokket og inn i varmeveksleren? Hadde av denne da jeg monterte bereder, og det var en temmelig stor åpning fra toppen og inn i varmeveksleren, men er usikker på hvordan kjølekanalen er lagt inni der. Thermostaten står jo på slangen etter eksosmanifold, og er en 3-veis type. Altså når temperetauren overstiger (tror det var 87 grader), går vannet gjennom varmeveksleren, så gjennom pumen og i retur til blokkens akterende (Det er dette røret jeg tenkte å koble til oljekjøleren). Det er ikke noen by-pass i forbindelse med selve thermostaten, i så fall bare et lite hull. Tror jeg uansett vil prøve med oljekjøleren i ferskvannskretsen, bare for å se hva som skjer. Ifølge en Sabb mekaniker jeg kjenner, må disse motorene skytes for å kunne ta livet av dem. Det er jo en fantastisk motor som tåler det meste. Det fikk jeg merke da impelleren røk, og jeg hadde midlertidig koblet vekk buzzeren (pga ombygging) til alarmen, og ikke merket at motoren kokte før røken veltet opp. Motoren kokte helt tørr, og vi ble liggende og drive. Madammmen tok på seg redningsvest, og var klar til å hoppe. Frostvæske dampen var formidabel, og det knitret og knakte i Ford'en. Fikk etterhvert skiftet impeller, fylte på forsiktig kaldt vann. Startet motoren, og alt var i orden. Hadde dette vært en mer nymotens motor, tror jeg ikke den hadde tålt dette. Lærdom: Vær alltid sikker på at impelleren er iorden, eller skiftet for ikke alt for lenge siden. Sørg for å ha et kubbe skrujern ombord for impeller lokk (Et vanlig er for langt) Vær alltid sikker på at alarmen virker, spesielt lydalarmen. (At man må ha reserve impeller også, sier seg selv) Ved et annet tilfelle fikk jeg en særdeles kraftig trosse i propellen, denne medførte bråstopp og kvelte motoren fra 2300rpm til 0 på 3-sekunder. At motoren og Twin Disc gearet tålte dette, er for meg et mysterium. Hilsen John Sitér dette innlegget Link to post
Dagen Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Hei! Jeg har også en Ford 2728t med slik Bowman-kjøler. Ja, min kjøler også for mye. Dvs den oppnår ingen temperatur ved lav beslasning. Noen som har funnet en løsning på dette? Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Hei Dagen En stund siden innlegget mitt, men jeg gjorde som jeg sa, og flyttet oljekjøler over på ferskvannsiden. Dette har medført at motoren holder på temperaturen mye lengre når jeg slakker av farten, og ergo også mindre røyk. Når den har gått lenge på tomgang, detter riktignok temperaturen til ca. 50 grader som før. Klarer ikke å få høyere temperatur enn ca. 87 grader på full last(2450rpm, 1:2 gearing, 22x24" propell, 34fot, 6tonn, 16knop), så der er rikelig kjøling fremdeles. Har ikke vært på langtur etter jeg bygde om, og har nå også solgt motoren. Spurte om jeg skulle bygge den tilbake til original, men kjøper ville ha den slik som den er nå. (Den skal i en sjark i Nord Norge, og han ville ha mest mulig temperatur) mvh John Sitér dette innlegget Link to post
Dagen Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Hei! Flott med så kjapt svar. Min båt er 29 fot og ca 4000 kg. Får se om jeg får "min" mekaniker til å se på dette. Tror ikke min motor oppnår 40 grader en gang når jeg går og lunker. Den går opp til nesten 80 grader ved belastning. Må kanskje bytte termostat? mvh Dag E Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 (redigert) Termostaten skal åpne ved 77 grader og anbefales skiftet hver 3500 driftstime hvis ikke jeg husker helt feil. Redigert 11.Mars.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Hei, jeg har en 155 firesylindret turbo og intercooler. Det jeg villet gjort først er å skifte termostaten til 82 grader. Jeg har det, holder den 75 gr ved mars, 2100 omdr. den blir litt varmer når den går på tomgang, ca.80 gr. Den kunne vært litt varmere på marsfart, men http://www.halaas.no/ anbefalte ikke det, pga varme utviklingen i en turbo motor. Jeg anbefaler å ringe dem 71572850, de har jobbet med slike motorer siden 70 talet. overhaler etc. Sitér dette innlegget Link to post
Dagen Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Hei igjen! Hvis termostaten skal åpne ved 77 grader, så er nok den som den skal være på min motor. Det er nok den temperaturen jeg omtrent har ved "belastning" hvis jeg kan si det sånn. Men det betyr også at motoren ikke "belastes" ved vanlig kjøring i skjæregården. Med min Fjord 880 betyr vanlig kjøring i skjæregården ca 4 til 6 knop. Fart over dette lager bølger og ubehageligheter for andre. Denne type kjøring er dermed egentlig den mest vanlige når jeg går ut lokalt. Det betyr med andre ord at ved vanlig kjøring så blir ikke motoren varm. Temperaturnåla stiger ikke, dvs under 40 grader og jeg får ikke varmt vann på tanken. (Jeg slipper ihvertfall at motoren går varm slik mange med Volvo Penta opplever) John beskriver overfor en måte å få temperaturen opp på. Mange takk for det tipset John. Slik jeg forstår John sin løsning er at det da tar lenger tid før temp går ned igjen etter at man har slakket av på farten/belastingen. Men spørsmålet til John og dere andre som kan ha tips om dette blir da: Hva kan gjøres for å oppnå tilfredstillende temp ved lav fart/belasting? Flere som har dette problemet? mvh Dagen Sitér dette innlegget Link to post
Dagen Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Hei igjen! Til John! Jeg har visst skrevet samtidig som deg og så først ditt siste innlegg etter at jeg hadde sendt mitt. Men, ja jeg skal snakke med Halaas om problemet også. Jeg har forresten snakket med Saab i Bergen om dette tidligere, men de har ikke kunnet løse det. mvh Dagen Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Hei og velkommen toil Båtplassen, her er en link til en brukerhandbok til motoren din. Håper du blir hjulpet. http://www.kdtrading.no/tradingshop/articl...f5c0bf923b7074d Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
JohnS Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Hei igjen Dagen Før jeg flyttet oljekjøleren over til ferskvannssiden, sjekket jeg thermostaten i en panne på komfyren. Den åpnet ved 87 grader, slik den var påstemplet. Det er en 3-veis slange thermostat. Det var altså ikke thermostaten som gjorde den lave temperaturen ved lav belastning. Det er nok fordi Sabb har laget rikelig med by-pass på kjølevannet, visstnok grunnet tidligere problemer med sprukne eksosmanifolder. mvh John Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Siden så mange med disse motorene har det samme problemet (meg innbefattet, Ford 2726T,) er det da så sikkert at det er skadelig for motoren å ikke oppnå mer enn ca. 40gr. ved tomgangskjøring? Jeg tenker at bare jeg kjører den skikkelig varm innimellom, så får jeg vel renset den for sot o.l. Eller tar jeg feil her? Jeg skiftet termostat og bypass forrige sesong, og det medførte at den ble både varmere og kom raskere opp i riktig temp. ved belastning.(70-80 gr.) Men fremdeles synker tempen ved tomgang/sakte fart til ca. 40gr. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
index Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Jeg vil tro at Sabb har vurdert dette dithen at dette er noe motorene tåler helt greit! Det faktum at disse motorene har fungert i mange år på denne måten uten problemer, samt at Ford motorer har ry på seg for å være noe av det beste du kan ha i en båt, tyder på at dette "problemet" egentlig ikke er et problem i det hele tatt. Kun en liten særegenhet ved disse motorene. Jeg er redd for at forsøk på å få opp driftstemperaturen ved lav belastning kan føre en tilbake til de problemene som var årsaken til at bypassen ble øket i sin tid. Ellers er det ikke uvanlig at dieselmotorer går noe kaldt ved lav belastning... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dagen Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Hei igjen! Takk for mange gode innspill. Tydelig at mange sliter med akkurat dette. En jeg snakket med mente at en sånn stor dieselmotor ikke blir varm med lunkekjøring. Om det gjør noe at den går der på 40 grader? Vel, den har jo alltid vært sånn, så den tåler det vel. I min håndbok står det riktignok at tempen på motoren ideelt sett bør være 99 grader. Det er jo ikke realistisk å holde en slik temp i båt. Men ideelt med 40 grader er det ikke. Det kunne vel blitt mindre røyk også ved høyere temp.... mvh Dagen Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 En annen ting som jeg har tenkt litt på i denne forbindelse--- Det at kjølevannet mister tempen på tomgangskjøring, er vel ikke ensbetydende med at oljen mister tempen like fort? Og det er jo oljetempen som er viktig? Eller hva? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Hansi Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 (redigert) Om det gjør noe at den går der på 40 grader? Vel, den har jo alltid vært sånn, så den tåler det vel. I min håndbok står det riktignok at tempen på motoren ideelt sett bør være 99 grader. Det er jo ikke realistisk å holde en slik temp i båt. Blir nesten en omvendt problemstilling det her. Husk, motorene er ikke konstruert for å gå på tomgang men ved belastning. Forden kan du kjøre kontinuerlig på 2450 omdreininger som nesten er maks belastning. Å gå å luffe på tomgang liker den ikke. Hos meg kommer aldri temperaturen over 82 grader uansett om jeg kjører på maks belastning eller ikke. På nedre del av skalaen ligger tempen på en ca +/- 50 grader ved lav belastning. Redigert 12.Mars.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dagen Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Hei! Ja dette blir vel litt omvent. Jeg har fått mange meldinger fra turkamerater om å sakke av. "Volvoen min fra åttitallet går varm i den farta". Den problemstillingen slipper i hvertfall vi Fordgutta. Og som noen har påpekt overfor: Disse Fordene er noe av det beste man kan ha i båten. "du må jo skyte den for å bli kvitt den" som en skrev overfor. Og kanskje må vi bare leve med at tempen er 40 grader på "lunketurene" innaskjærs. Men da får altså ikke mor varmt vann til oppvasken. Men jeg blir noe forvirra angående termostaten. Her skrives om 77, 82 og 87 graders termostater. Hva er best? Vil motoren ryke mindre om jeg går fra 77 gr til 87 gr termostat? Risikerer jeg noe ved å gå opp til 87 gr.? Hansi, du sier at tempen ikke blir høyere enn 82 gr selv om du går for full fart. Min er også slik Men er det virkelig slik at man kan gå på full fart sånn over tid uten at det skader? mvh Dagen Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Iht instruksjonsbok på min 87 modell er max kontinuerlig turtall 2450 omdreininger. Max omdreininger hos meg er omtrent det samme. Noen ganger får jeg kanskje 50 - 100 omdreininger mer. Kan selvfølgelig være litt feilmargin på instrument, osv. Min motor er oppgradert til ca 230 - 240 hk. Når jeg en sjelden gang skal litt fort frem ligger jeg på bortimot max eller 2450 omdreininger. Tempen er konstant uansett om jeg kjører 3/4 eller full fart. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Har en 127hk.. 2725 i min summer family. I sommer blei den så tett på 100 grader etter par timers marsj att eg valgte å gå ned til 1500 o/min i over en time, og tempen sank da til ca 85 som den pleier ligge på Den dagen var det sinnsykt varmt, så eg gjorde ikkje noko meir nummer ut av det. Allt fint seinere. Tenkte nevne det siden de ikkje kan blir varme. Off eg var nervøs da... Eg har også problem att når eg slakker av fra marsj til "rolig" så går det 1-2 min, så er det kald luft i defrosteren (og VVann blir jo også kaldere ja ) Passer ikkje alltid å kjøre på over 2000 O/min. Hvordan skal denne egentli koples inn og ut på motor? Trur det er feil hos meg. Begge de store slangene til varmeveksleren er kuttet og laget muffer med stikk på til VVann og defroster. Skisse over riktig løsning noen? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JohnS Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Høy temperatur er ikke skadelig for en motor. Det er praktiske årsaker som gjør at man holder seg et stykke under 100 grader, nemlig at at kjølevæsken ikke skal koke bort. Det avhjelpes litt ved at der er overtrykk i systemet, som jo øker vannets kokepunkt. Så lenger vi snakker om en 2728T mener jeg den tåler å kjøre kontinuerlig på full belastning 200hk(Sabb) og 2450rpm. Denne motoren har jo også stempelkjøling. Den kan jo forholdsvis enkelt trimmes til 270hk, og 2700rpm (KD Trading), men da sannsynligvis ikke kontinuerlig.Så der er mye reserver i denne motoren. Ved å skifte til 87 grader thermostat, vil det iallfall ta litt lengre tid før tempen faller til 40 grader. Jeg ville bygget inn en thermostat på kjølesløyfen til varmtvannsbereder, som stenger på f.eks 60-70 grader. Vannet blir fort varmt i berederen ved litt pådrag på motoren, og så kan man luffe rundt med 40 grader på motor, og likevel ha varmt vann i springen. John Sitér dette innlegget Link to post
Dagen Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Hei igjen! For de som måtte være interessert: Jeg har nå snakka med Halaas og Mohn AS i Kristiansund om min Ford/Sabb 2728T fra 1984. Om "kjøleproblemet" er det ikke mye nytt å melde. De anbealte å bytte termostat fra 77 gr til 87 gr. Det vil gi mindre røyk når motoren går med belastning nok til å nå 87 grader. (bedre forbrenning osv) Når det gjelder det at motoren ikke får temp på lunkefart, så hadde han ingen forslag på det. Jeg spurte om jeg manuelt kunne slippe inn mindre sjøvann når jeg kjører lunkefart. Dette mente de at jeg kunne gjøre, men da måtte jeg være veldig våken og følge godt med på temp. Det blir spennende å prøve dette, men jeg ser for meg at det kan bli tungvint. Må jo under dørken og rote da..... Flere her har skrevet om turtall. Jeg sa jeg hadde lest her at denne motoren kunne gå kontinuerlig på 2450 omdr. Det kan den ikke, sa han. Og ba meg om å stole på han. Maxturtallet på denne motoren skal visstnok være 2500 omdr. Kontinuerlig kunne den kjøres på et sted mellom 2100 og 2200 omdr. Men her måtte man også føle seg frem litt i forhold til hvilket turtall motoren går lett i. Som sagt måtte man ikke gå kontinuerlig på 2450 omdr. Den kan imidlertid gå på dette turtallet i inntil en time om gangen. Det synes jeg egentlig var noe forvirrende, for det er jo rimelig lenge. Det er jo nesten kontinuerlig. Men det var visst det de hadde fått oppgitt fra fabrikken... Jeg for min del kommer ikke til å ta sjansen på å gå så lenge med så høyt turtall. Båten går tross alt i "oppoverbakke" hele tiden. Fjord 880, en halvplaner! "Brattest" er det dog i 10 til 12 knop. Ikke det at båten reiser seg foran. Det ordner trimflapsene, men den lager veldig mye sjø. Det tyder jo at motoren blir utsatt for mye belastning i det fartsområdet. Ettersom farten øker, så lager den mindre og mindre sjø. Så etter mine antagelser og "følelser" så går motoren lettere på 2000 omdr og ca 18 knop. Maxturtall 2200-2300 omdr gav 24 knop under gunstige forhold Dette var farten i fjor, med 3 blad propell 21/22. Mitt maxturtall var da 2300 omdr. Hva det blir i år er jeg litt spent på. Nå er propellen redusert med en grad til 21/21. Jeg håper det gir meg et maxturtall på 2500 omdr og at jeg da kan marsje mellom 2100 og 2200. Dette gir vel neppe høyere fart, men jeg håper på litt lavere fart på tomgang. Takk til dem som har gidda å lese dette. Jeg tar gjerne i mot kommentarer, råd og vink. Slikt har jeg i allefall jeg utbytte av. mvh Dagen Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 (redigert) Hei,Dagen. Ja da blir det vel skiftet termostat til 87 gr ? Jeg kjører 2000-2100 på mars, 15-17 knop da, DET ER FORT NOK TIL MEG. Vi Ford elsker er spent å høre fra deg senere. Takker for interesant emne. Jon n Redigert 19.Mars.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.