Dagen Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Hei! Ja, når jeg etterhvert får båten på havet kommer jeg til å bytte til 87 grader. Er faktisk veldig spent på hvordan disse endringene vil virke. Om røyk og sotforurensning bak på hekken vil minke eller forsvinne? To ting skal da i følge ekspertene redusere røyk. Både høyere temp og propell med redusert stigning. Røykforurensningen bak på hekken er faktisk ganske irriterende Så får vi håpe ekspertene har rett Men John, har du hekkaggregat på Halcoen din? mvh Dagen Redigert 19.Mars.2009 av Dagen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Dersom det er Jonn du mener? så har ikke jeg hekkagregat, kommer vel ikke aldrig til å ha det! Har en 4 syl 155 hk med et Hurt gir, rett aksel. Var en tur på sjøen i dag, se bildet. Dette er på 2000 omdr, 15,2 knop Redigert 19.Mars.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Røykforurensningen bak på hekken er faktisk ganske irriterende Hvordan er eksosutløpet ditt? Tidligere eier har på min båt (også Ford motor) forlenget utløpet med en slange som slutter når det nærmer seg enden på badeplattformen. Med litt fart og turtall (ca 8 knop for min del) forvinner eksosen bakover og blir ikke med i virvelvindene bak båten. Selvom jeg har en "rykende" Ford er det ikke nødvendig å vaske hverken akterende eller gummibåt (i daviter) for eksos-sot i løpet av sesongen. Redigert 19.Mars.2009 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dagen Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Hei! Ja, det var John jeg mente. Jeg trodde Halco 29 hadde hekkaggregat. Men Halco 29 er vel en planer? Det så forresten ut som du hadde en fin tur.... Må vel innrømme at jeg nok lager noe større bølger enn deg :nono: Har ikke forlenget utløpet, men jeg har tenkt på det også. Bra innspill Nordan Family 27. Jeg kan love deg at jeg har vaska både hekk og gummibåt, så det hadde vært deilig å slippe det... mvh Dagen Redigert 19.Mars.2009 av Dagen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Flere her har skrevet om turtall. Jeg sa jeg hadde lest her at denne motoren kunne gå kontinuerlig på 2450 omdr. Det kan den ikke, sa han. Og ba meg om å stole på han. Maxturtallet på denne motoren skal visstnok være 2500 omdr. Kontinuerlig kunne den kjøres på et sted mellom 2100 og 2200 omdr. Som sagt måtte man ikke gå kontinuerlig på 2450 omdr. Iht instruksjonsboken på min 87 modell 2728 TIM er max kontinuerlig turtall 2450 omdreininger. Det står det svart på hvitt. Max turtall er oppgitt til 2600 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Jeg har en 2715 i min båt og følger tråden med interesse. Jeg har noen synspunkter på dette med overbelastning av motor som Dere har vært inne på. Etter min mening er det ikke turtallet alene som avgjør om motoren går på overbelastning. Regulatoren på dieselpumpen er en turtallsregulator som bare regulerer max. turtall. Innfor denne instilte turtallsbegrensing kan regultoren øke pådraget til max. (full gass) hvis belastningen/motstanden blir stor nokk. Det forhold at mange båter slipper ut tydelig mørk eksos tyder på at mange båter med fast propell går med overbelastning. Jeg tror at dette kan ha sammenheng med at konkuransen i mellom båtprodusenter gjør at mange er utstyrt med en propell som er avstemt for å gi en ikke lastet båt maksimal fart. Senere tilkommer vekt av flere personer, ekstra utstyr, fulle tanker og kansje litt begroing under . Ved slike forhold kan det lett hende at motoren på alle turtall går med overbelastning og med den følge at motoren slipper ut mørk eksos. Jeg kan tydelig se dette på min båt som har vribar propell. Ved max. pitch på den vridbare propelleren går motoren tydelig på "full gass" uansett innstilt turtall. Ved å dra av pitch kan jeg regulere motoren slik at det ikke er farge på eksosen . Sitér dette innlegget Link to post
Dagen Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Hei! Ja Hansi, jeg har jo sett at du skriver at din 87 mod som heter 2728 TIM kan gå med 2450 kontinuerlig. Min motor er fra 1984 og heter 2728 T. Kanskje de ikke er helt like? Men på den annen side så sa han altså til meg at den kunne gå med nevnte turtall i en time. Det er jo ganske lenge. Så lurer jeg på en ting Hansi: Du har vel din Ford i Nord West 900. Hva slags maxfart, marsjfart, turtall og propell har du? Er denne Nord West 900 også halvplaner? Ellers er det arnbr0 skriver også veldig interessant. For det er jo helt klart mye mer enn turtall som avgjør overbelastning. For et par år siden fikk jeg feil på trimflapsen. Og det kan jeg si at ble en helt annen verden. Jeg fikk ikke opp farta, ikke opp turtallet, og ikke minst så røyk det mye. Ja, da gikk motoren svært så tungt, elv om jeg hverken hadde høyt turtall eller god fart. Det er vel det han på Halaas mente med at man også måtte "føle" seg frem litt for å finne ut hvilket turtall motoren trives best i. Interessant dette synes jeg ihverfall, så jeg vil gjerne ha flere erfaringer og innspill... Hva med deg VannTro? Du har jo en Fjord 880 med samme motor? mvh Dagen Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Hei Skjønner det er litt forvirring om Jonn og John her. Jeg heter John, og er innlogget som John S. En stund siden jeg var inne her, da jeg som sagt har solget Ford'en min (2728T), og er temmelig opptatt med å montere en Volvo TAMD 61A 306hk. (Bytter motor for å få litt mer fart) Jeg har aldri hatt problemer med soting på hekken, kun endel røyk ved start, og før motoren blir belastet. Har ikke kunne fremtvinge sort røyk ved belastning heller, uansett trim eller last i båten. Motoren har alltid kunne gå lett opp i 2450rpm. Båten min er en 34 fot i Aluminium, veier 6tonn, og med utveksling 2:1 og 22x24" propell var toppfart ca. 16knop. Etter mange års tidligere erfaring som maskinist i kystfart, har jeg lært at motorens belastning måles på eksostemperatur, og denne må uansett ikke bli for høy. Nå vet jeg ikke hva eksos temperaturen skal være på disse motorene, og det er vel heller ikke vanlig med måleutstyr for eksostemp. til fritidsmotorer. Vedlegger et bilde. mvh John Sitér dette innlegget Link to post
omh1 Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 HEI Jeg også vil skifte til termostat 87 grader på min ford sabb 2728t. Men kan noen si meg hvor jeg kan kjøpe den og hvor sitter de på motoren? er det vanskelig å skifte? Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Du kan bestille den hos Holtan Bil tlf. 22917070 i Oslo. Jeg kjøpte den der forrige sommer. De bestiller fra England hvis de ikke har den på lager. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Figaro Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Hvis du har samme motor som meg, er termostathuset like foran oljepåfyllingen. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.