tom-ass Startet 13.August.2008 Del på Facebook Startet 13.August.2008 Har netopp gjort et røverkjøp, en Fram 21 med FM type L5. Båten er helt forferdelig møkkette, både inni og utenpå. Har tatt ut alle puter for vask, tepper skal spyles, dørken er vasket i dag med Arrow-remedier. Motoren starter og går greit, det er dynastarter. Det satt 2 bra batterier i den, ekkolodd, vaskekost, en del verktøy, fendere, m.m Eneste problemet så langt er at propellen ikke vrir. Spaken kan vris, og akselen går ut og inn uten att noe skjer med propellen. Jeg mener derfor at problemet sitter i selve propellen. Noen som har vært borti det samme? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Bernt Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 har hvært borti at innere aksel har løsnet i feste, da vrir ikke bropellen Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 14.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2008 Slik jeg kan forstå det, så må problemet være i selve propellen. Jeg skal ta opp skuta i kveld og se om jeg skjønner noe på propellen... Er det noe jeg bør tenke på iforbindelse med demontering? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
tom-ass Svart 14.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2008 Har i dag tatt opp båten for videre undersøkelse, og da viser det seg at "hylsa", altså det røret utenpå selve drivakslingen er tvers igjennom ødelagt. Så da begynnte vi å demontere for å dra ut hele akslingen, og da vi banka med slegge på akselskjøten, så røk den. Nå har vi gitt opp litt, men skal prøve mer i morgen, med skjærebrenner, for å varme opp stålet. Men: Jeg trenger nå en ny hylse/akslevridningsrør. Dette er kanskje standard, og deler finnes kanskje? Jeg synes det ser ut som kobberrør jeg, men det kan vel ikke stemme??? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
VeteranSnekka Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Har i dag tatt opp båten for videre undersøkelse, og da viser det seg at "hylsa", altså det røret utenpå selve drivakslingen er tvers igjennom ødelagt. Så da begynnte vi å demontere for å dra ut hele akslingen, og da vi banka med slegge på akselskjøten, så røk den. Nå har vi gitt opp litt, men skal prøve mer i morgen, med skjærebrenner, for å varme opp stålet. Men: Jeg trenger nå en ny hylse/akslevridningsrør. Dette er kanskje standard, og deler finnes kanskje? Jeg synes det ser ut som kobberrør jeg, men det kan vel ikke stemme??? FM-motor.no og Mekkern.no har kanskje råd om hvor du kan finne deler til denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Det som har røket er det som vi iallefall her på våre kanter kaller for "bakkerøret". Dette er et rør som er litt mer tynnvegget enn vanlige vannledningsrør og det er nok laget av en messing-/bronselegering. Alle de små bensinmotoren bruker vel samme prinsipp for propellvridning så det skule ikke være umulig å få tak i, men regn ikke med at det er lagervare hos den nærmeste båtpusheren..... Du bør også regne med at det er tommedimensjoner og ikke millimeter som gjelder. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tom-ass Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Denne tråden er gammel, og akselen er fikset og båten solgt med fortjeneste, slik planen var! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.