Jump to content

EL.Tilt VP 280 drev fungerer ikke

hei sveis

Recommended Posts

Jeg har ett Volvo Penta 280 drev på båten med EL.tilt.Det er av typen som har en "skrue" som løfter/senker drevet.På instrumentpanelet er det en vippebryter med rød lampe. Problemet er bare at det er helt dødt! Ingenting skjer når jeg prøver bryteren,ikke engang klikking i rele,heller ikke noe lys i lampa.Tenkte å høre om noen har hatt erfaring med lignende problem,eller hvor jeg eventuellt skal begynne å søke etter feil. Kjempeflott hvis noen har tips å komme med!

Vanlige problemer med disse tiltene:

Relene som sitter oppe under plasthuset sammen med en bryter sørger for at motoren går riktig retning og at den stopper når den er på toppen. Dette er vanlige releer som du kan kjøpe på biltema. 5 polet versjon som på fagspråket heter "rele med hvile og arbeidskontakt". Har selv byttet disse relene med et par fra biltema, fungerte bra.

Motoren er desverre et tragisk kapittel. Disse blir ofte litt rustne og tråkke nos som resulterer i at motoren jobber hardt. Første tegn er at sikringen går. Men som det skrives over "Denne kan ryke uten at det trenger å være noe feil..." det er bare tull. En sikring ryker ved en viss grenseverdi, og denne grenseverdien er lagt utenfor normal arbeidsområde for motoren. Så om denne ryker, så går det for mye strøm og er ment for å beskytte motoren. Settes det inn en større sikring, så fungerer dette fint....en stund før motoren er brennt. Veeeeldig vanlig. Disse motorene er grisedyre originale, men er å få kjøpt uorginale til rundt 1500-2000,- om jeg ikke husker helt feil (en stund siden jeg byttet min).

Hadde samme problem selv på mine drev i våres.I tillegg til rustne releer var også alle kablene inne i boksen i svært dårlig forfatning så problemet ble ikke løst ved å bytte releene(byttet til uorginale Bosch i plast)Men etter å ha laget alle kablene nye ble alt som det skulle igjen.Enkel jobb som ble unnagjort på en times tid på to drev.Sjekk også grundig den koblingsskinnen som samler tre minusledninger og som ligger under releet til høyre i boksen.Er denne dårlig får du kjøpt ny på Biltema eller en elektrisk foretning.Koster null og nada.Lykke til.

Trond

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...