hei sveis Startet 13.August.2008 Link til dette innlegget Startet 13.August.2008 Jeg har ett Volvo Penta 280 drev på båten med EL.tilt.Det er av typen som har en "skrue" som løfter/senker drevet.På instrumentpanelet er det en vippebryter med rød lampe. Problemet er bare at det er helt dødt! Ingenting skjer når jeg prøver bryteren,ikke engang klikking i rele,heller ikke noe lys i lampa.Tenkte å høre om noen har hatt erfaring med lignende problem,eller hvor jeg eventuellt skal begynne å søke etter feil. Kjempeflott hvis noen har tips å komme med! Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 (redigert) Du kan jo starte med og sjekke om du har strøm fra til motoren som igjen blir styrt av rele. På siden 164 så finner du el skjema .. Redigert 13.August.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mr mats Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Hei. Jeg hadde samme problemet, fant ut hva det var, forrige eier hadde hatt "noe" vann i båten. Nok til at el tilt motoren hadde stått under vann. Vikklinga var en massiv "rust rød "klomp. Så jeg lurer da på om noen vet hvor man får enten kjøp ny el deler til en slik? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Det finnes vel brukt på nette , har du forsøkt og rense den ? Velkommmen til BP Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Det er - eller ihvertfall var, samme motor som vinduspussermotoren til Volvo Amazon :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
power Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Passer den fra Duett og Pv også Sitér dette innlegget Link to post
hei sveis Svart 14.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Takker for svar,får vel prøve å sjekke alle el.koblinger,er ingen elektriker,kanskje jeg finner ut noe ! Blir egentlig litt lei sånn gammel dritt ! Får vel skylde meg selv når jeg fortsatt er på åttitallet ! Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Hadde samme problemet på mitt 280 drev, feilen var kun at sikringen hade røket. Du finner den på kabel mellom relè bak ved drev og dynamo. Denne kan ryke uten at det trenger å være noe feil... Lykke til ! Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
power Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Hvis denne ryker så er det vel som regel en feil Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Vist det hjelper så virker ikke min heller Har ikke begynt å se på det enda men tidligere eier sa at motoren var gåen. Dette er en dyr sak har jeg fått vite så jeg legger det på is foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
hei sveis Svart 14.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Åpnet rele boksen oppe på EL.motoren,begge releer var helt opprustet! Det er 2 Bosch releer med 5 pin på hver,må det kjøpes orginale eller kan jeg kjøpe hvilket som helst annet med 5 pin? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Som en test så kan du kjøpe fra BT å hvis dette var feilen kjøper du nye vanntette fra VP Redigert 14.August.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hei sveis Svart 14.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Åpnet rele boksen oppe på EL.motoren,begge releer var helt opprustet når jeg åpnet de.Det er 2 stk. Bosch releer med 5 pin på hver.Må jeg kjøpe orginale eller kan jeg bruke hvilket som helst annet med 5 pin ? De er kanskje dyre orginalt ? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Vanlige problemer med disse tiltene: Relene som sitter oppe under plasthuset sammen med en bryter sørger for at motoren går riktig retning og at den stopper når den er på toppen. Dette er vanlige releer som du kan kjøpe på biltema. 5 polet versjon som på fagspråket heter "rele med hvile og arbeidskontakt". Har selv byttet disse relene med et par fra biltema, fungerte bra. Motoren er desverre et tragisk kapittel. Disse blir ofte litt rustne og tråkke nos som resulterer i at motoren jobber hardt. Første tegn er at sikringen går. Men som det skrives over "Denne kan ryke uten at det trenger å være noe feil..." det er bare tull. En sikring ryker ved en viss grenseverdi, og denne grenseverdien er lagt utenfor normal arbeidsområde for motoren. Så om denne ryker, så går det for mye strøm og er ment for å beskytte motoren. Settes det inn en større sikring, så fungerer dette fint....en stund før motoren er brennt. Veeeeldig vanlig. Disse motorene er grisedyre originale, men er å få kjøpt uorginale til rundt 1500-2000,- om jeg ikke husker helt feil (en stund siden jeg byttet min). Sitér dette innlegget Link to post
hei sveis Svart 14.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 F.eks Biltema rele,passer de inn i releboksen ? samme dim.? Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Noen som veit kva størrelse det skal vere på denne sikringen? Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
power Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Slike rele har som regel max 30A så da kan prøve med en sikkring på 20 A først. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 F.eks Biltema rele,passer de inn i releboksen ? samme dim.? Så lenge du finner ett rele med samme type kontakt-sett så vil det virke. Sitér dette innlegget Link to post
hei sveis Svart 15.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 OK,kjøper ett par releer på bilrekvisita,så får jeg se om det funker.Det er ihvertfall strøm frem til rele og lampa på instrumentpanelet virker! Håper bare at elmotoren er i orden! Maaange takk for hjelpen! Flott forum! Sitér dette innlegget Link to post
Quantum Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Hadde samme problem selv på mine drev i våres.I tillegg til rustne releer var også alle kablene inne i boksen i svært dårlig forfatning så problemet ble ikke løst ved å bytte releene(byttet til uorginale Bosch i plast)Men etter å ha laget alle kablene nye ble alt som det skulle igjen.Enkel jobb som ble unnagjort på en times tid på to drev.Sjekk også grundig den koblingsskinnen som samler tre minusledninger og som ligger under releet til høyre i boksen.Er denne dårlig får du kjøpt ny på Biltema eller en elektrisk foretning.Koster null og nada.Lykke til. Trond Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Quantum Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 (redigert) Dobbeltposting Redigert 16.August.2008 av Quantum (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Utterndti Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 (redigert) Trenger ikker være noe feil selv om sikring ryker,nei. I midt tilfelle hadde guttungen holdt tiltbryter opp over lengre tid og dermed røk sikringen pga overbelastning. Dessuten hadde sikkert ikke sikringen vært byttet de siste 20 årene, og ingenting varer som kjent evig.... Redigert 17.August.2008 av Winracer (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
hei sveis Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Hipp Hurra! Tilten fungerer ! Byttet ut begge releer,fortsatt helt dødt,kjøpte ny orginal el.motor fra drevdelar.se,betalte 1600 svk. for den.Nå fungerer den perfekt! Takk igjen for mange gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
glarsen Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Noen som kan forklare, evt med tegning eller bilde hvor denne motoren sitter? Mitt problem er at den går tregere og tregere, helt til den stopper uten å ha nådd endestilling. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 (redigert) Hvis du ser på bakplaten inne i båten så sitter den på h-siden . Går noe skrått inn i bakplaten med en elmotor montert 90 grader på stammen av Tiltmekanismen. hvis den går tregt så må den opp og renses + skifte o-ringer muligens nedre trykklager. Redigert 4.November.2008 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.