Jump to content

Distanse Øra Båthavn, Fredrikstad til Nøtterøy, Vestfold?

Bjerknez

Recommended Posts

Det er god og nøyaktig informasjon i plotteren. Gode kart med . Men skjermen er 5", noe som gjør at det er vanskelig å gjøre alle vurderingene etter hvert (hvis man zoomer nok inn, ser man detaljene men mister oversikten) etc. Dessuten er det vanskelig å se hvis det er bølger og slag og hopp og sprett, noe det gjerne blir med såpass hurtige båter.

Min 5"-plotter er akkurat nok stor til at jeg kan farte i 30 knop de fleste etappene hvis jeg har planlagt og stukket ut kursen på forhånd (manuelt såklart!). Er jeg ikke kjent og skal planlegge etter hvert og underveis går snittfarten veldig fort ned til havparten eller mindre. Selv om jeg på min plotter kan dele skjermen og ha forskjellig zoom, er det behagelig å ha papirkartet liggende rett i nærheten.

Med planlegging vet du om sjømerkene du skal se før de dukker opp. På den måten oppdager du dem på mye lenger avstand og får en atskillig sikrere og behagelig ferd.

Sjøkart (båtsportkart, kystkart etc) finner du hos bokhandelen eller på nett. Google er din venn.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Vel, INGEN grunner & skjær er markert i denne eller noen annen kartplotter, all kartinformasjon ligger i kartbrikken som du må kjøpe separat og stappe inn i plotteren. Northstar bruker C-Map kart, som er kjent for å være veldig gode, men selv ikke disse er uten mangler. De ulike plotterfabrikantene bruker ulike kartleverandører, eksempelvis Navionics og Bluechart.

Ellers, når du programmerer inn en rute, så kan man ikke slavisk følge denne. Ruten kan gjerne gå rett over land eller andre hindringer. I Northstar/C-Map kan man skru på varsling som skriker hvis man har kurs mot en hindring.

Det er vel kun aller nyeste Garmin som har en form for autorouting, dvs. at den foreslår en rute basert på et start- og stoppsted, og hvor den selv foreslår en løype rundt hindringer, osv.

Ekkoloddgiveren skrus fast på hekken av båten og ledningen dras f.eks. inn over ripa inn i motorbrønnen og videre frem til instrumentet derfra. Veldig enkel montering bare man følger instruksjonsboka. Vanligvis gjør forhandleren dette før levering.

Manualen til plotteren kan du laste ned her: http://www.northstarnav.com/upload/Northst...XPLORER_657.pdf

Kartplotter er veldig enkel i bruk. Har selv en 5,5" skjerm og bruker denne i min Morgan5250. Synes det går veldig greit å bruke denne også inne i skjærgården og selv om jeg holder planingshastighet. Går også greit/raskt å zoome ut/inn for å holde følge med både oversikt og nært farvann, en treningssak! Men begynn forsiktig og "play it safe"!

I motsetning til et kart så viser kartplotteren deg hvor du er på kartet. Synes derfor at det er litt rart at så mange tviholder på kartet og bruker plotteren som x-tra istedetfor omvendt (og hvis overhodet nødvendig i det hele tatt). Har dog alltid kart med i tilfelle problemer med plotteren.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Takker for kjempegod informasjon her folkens! :)

Var vel ikke mer jeg lurte på i denne omgang, men det er bare og komme med flere innlegg her... Alltid greit å lære av noen som har erfaring.

Noe jeg gjerne innrømmer at jeg ikke har så mye av. (enda)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

I den forbindelse så lurer jeg på om det er trygt å kjøre fra Øra Båthavn i Fredrikstad til Nøtterøy i Vestfold? (se kart under)

Jeg ville nok ha gått ut Glommas hovedløp, og Kjøkøysundet til Lera og Strømtangen, i stedet for den lengre ruta via Vesterelva.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Derfor bruker jeg kart og ikke plotter:

Uavhengig av om man bruker kart og/eller plotter så må man vel fortsatt bruke både hodet og øynene? Det er jo flott at du er så orientert om hvordan "ting og tang" ser ut på plotteren/gps når det er kartet du benytter og ikke plotteren? :wink:

Jeg trodde i min naivitet og kunnskapsløshet at det kartet jeg ser på skjermen på min plotter er sånn stort sett og omtrent det samme som det kartet jeg ellers kan holde i hånden. I tillegg trodde jeg at den lille "dingsen" som beveger seg på kartet i plotteren "illuderer" å være min båt, kan ikke huske å ha sett noe slikt i papirkartet? Og ja, jeg har opplevd å befinne meg inne på land når jeg har sett på denne "lille dingsen" som beveger seg på kartet, men siden mine øyne (i hodet) forteller meg at så ikke er tilfelle, ja da har jeg stolt på at så ikke er tilfelle og at ikke alt fungerer perfekt, enn så lenge, tror jeg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det du ser på plotteren er nøyaktig det samme som du ser i kartet.

Men det er ikke alltid der plotteren sier det er.

På kartutsnittet jeg viste er det ganske åpenlyst, men det kan være litt skummelt dersom man prøver å snike seg mellom noen grunner på kun kartplotter.

I båten min står kartmaskina nede i bestikken. Jeg kan ikke se den fra rormannsposisjon.

Innaskjærs navigerer jeg ved at neste stake skal jeg ha om styrbord, nå skal jeg snart se den lykta, den varden skal jeg ha om babord osv.

Utaskjærs bruker jeg kartmaskina til å se hvor langt det er igjen. Og til å logge seilasene mine.

Største problemet er jo da sef. at jeg ikke er kjent, og at jeg må navigere selv. Dette krever at jeg kan stikke ut kurs og bruke en kartplotter. (noe jeg ikke kan i dag)

Kommer selfølgelig aldri til å kjøre steder jeg aldri har vert og vertfall ikke til Strømstad/Nøtterøy før jeg kan bruke utstyret riktig.

Det er vel der selve "problemet" ligger.

Navigeringsutfordringen er ikke store.

- Ta med aktuelle papirutgaver av sjøkart og gjerne også Cappelens bilkart over oslofjordområdet for å få helhetsintrykk av reiseruten. (kartplotteren har antageligvis en ganske liten skjerm.)

- Havneguiden fra redningselskepet er også kjekk å ha hvis du lurer på hvor nærmeste nødhavn er og tips om sikker navigering til havn.

-Ha hele tiden kartplotteren i øyekroken gjerne med inzoom slik at du kan forvisse deg om at du ikke går på skjær. Du kan naturligvis også zoome ut av å til for å sjekke hvort på fjorden du er.

Selve navigeringen tar du "manuelt" ved å bruke øynene. Ut Vesterelva/Leira er det bare å holde god klaring til land så kommer du til Strømtangen fyr.

stromtangen-f.jpg

Fra strømtangen ser du Hvaler. Søstrene, Struten og Færder i syd og sydvest, men du skal runde på utsiden av Flatskjærene å ta sikte på Missing øyene som er to karakterisstiske øyer litt lenger nord

(Alerede ved Strømtangen kan du for øvrig skimte Nøtterø/Tjøme.)

Den beste navigasjonsreferansen på vestfoldkysten er Fulehuk fyr. Ved normal sikt vil du ved Missingen tydelig se den karikteristike hvite bygningen. 494665.jpegBolærne øynen som ligger på rekke og rad nord for Fuglhuk ser også tydelig.

Når du nærmer deg Fulehuk kan du sikkert se fram til din egen havn.

Altså bruk øynene Fredrikstad-Missingen-Fulehuk- Nøtterø (med kartplotter i bakhånd hvis sikten forsvinner.)

Som annen nevnte er også Hollenderbåen en lett gjenkjennelig punkt på turen. Det er bøye midt i fjorden syd for Fulehuk.. 9221376.jpg

Redigert av salt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...