Bjerknez Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 (edited) Som dere sikkert har fått med dere, så kommer jeg til å kjøpe meg følgende båt utover høsten: Yamarin 53 Bowrider (17 fot) med 100HK Yamaha. I den forbindelse så lurer jeg på om det er trygt å kjøre fra Øra Båthavn i Fredrikstad til Nøtterøy i Vestfold? (se kart under) Muligens litt dumt spørsmål dette... men det krever kanskje at den som ser kartet er kjent eller har tatt denne ruten selv... Jeg vil ha tilgang til kartplotter/ekkolodd samt kalesje på båten. Er veldig usikker på hvor langt det egentlig er over der nemmelig, så jeg har ingen anelse om dette er anbefalt med den båten? EDIT: Det er ca. 20 nautiske mil. Edited August 13, 2008 by Bjerknez (see edit history) Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
skibsplast ohoi Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Er du litt sjøvant burde ikke det være noe problem. Er ikke kjent i det aktuelle området, men tar du et forarbeide på kartet, og velger avreise atter værmeldingen burde turen gå greit. Jeg har gått betydelig lengre strekning med tilsvarende båt, (Finnmaster 53 br) så for båtens del burde det ikke være noe problem. Lykke til Quote River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Det hadde jeg ikke hatt noen betenkelig heter med, det vil jo være en tur på under timen Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Burde ikke være noen som helst problem med det forutsatt at du har nok bensin ombord. Distansen Fredrikstad - Tønsberg er ca 23 nautiske mil. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Posted August 13, 2008 Author Share Posted August 13, 2008 Ok.. takk! Men er det noen som kan finne ut for meg hvor mange liter pr. nautisk mil en Yamarin Bowrider (17 fot) med Yamaha F-100 bruker ved max power? Hadde satt pris på om noen her kanskje kunne finne en tabell eller noe....? I følge mine beregninger så fant jeg ut at en Yamaha F100 i en fart av rundt 27 knop bruker ca. 0,6 liter pr. nautisk mil. 0,6x19 nautiske mil skulle da bli 11.4 liter. Altså i teorien rundt 25 liter for denne turen tur/retur. Synes da ikke dette er så ille.... eller hva synes dere? Mulig jeg har regnet feil... Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 (edited) Kan jeg spørre: Er dette første turen du tar med båten? I god marsfart og på flatt hav tar vel det åpne havstykket ikke mye mer enn en halv time. Men det er viktig at utstyret virker og absolutt en fordel om du er godt kjent med det. Edit: Bensin-regnestykket ditt stemmer rimelig bra ut fra det jeg erfarer med samme motor på en annen båt (18 fot). Edited August 13, 2008 by tjeh (see edit history) Quote Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Har en F-100 i min Yamarin 5810. Tankmåleren er noe unøyaktig, mener snittforbruket ligger under 1 liter per nautisk mil i +/- 24 / 25 knop. Men målingen jeg har gjort er ikke 100 % nøyaktig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Posted August 13, 2008 Author Share Posted August 13, 2008 Kan jeg spørre: Er dette første turen du tar med båten? Vel... i min barndom kjørte jeg mye båt. Hadde en GH10 med 9,9 Yamaha og kjørte veldig mye med denne. Jeg var også (synes jeg selv ganske sjøvant) Så fra jeg var rundt 11 år til jeg var 18 var jeg veldig mye på sjøen, men etter dette så solgte foreldrene mine båten sin og sjøturene avtok. Jeg solgte også min båt til slutt og siden dette har jeg så og si aldri sittet i en båt. Men nå har interessen dukket opp igjen. Skjønner jo at man bør lære seg å bruke kartplotter og ha grunnleggende kunnskap om lesing av kart før ban begir seg utpå lengre turer. Jeg skal forøvrig også ta båtførerkurset før jeg setter meg i båten, for å få frisket opp litt. Når det gjelder bensinforbruk, så hadde det vert artig og vist hva en 1980 mod. Yamaha 9,9 på en GH10 brukte pr. nautisk mil på full gass. Jeg synes nemmelig at denne brukte ganske mye i forhold til regnestykkene over hva Yamaha F-100 angår. Brukte de gamle motorene mye mer bensin? Jeg brukte fort 2-3 24-liters tanker i løpet av en helg..... Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 (edited) Tenkte nå mer på din erfaring med akkurat denne båten (og om den da er helt nykjøpt). Turen er helt grei, men den er ikke helt det samme hvis den f.eks må gjennomføres med en motor under innkjøring på lav fart, og med en plotter som ikke sitter i fingrene. Edited August 13, 2008 by tjeh (see edit history) Quote Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Posted August 13, 2008 Author Share Posted August 13, 2008 Med akkurat denne båten har jeg ikke noe som helst erfaring nei... Når du først nevner innkjøring.... Hvor lenge skal den innkjøres og hvordan? Denne båten er altså ikke kjøpt ennå, men den vil bli det i løpet av høsten. Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
oslofjord Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 (edited) For det første tar du vel flybåten med koresponderende buss når du skal til Fredrikstad. Været er naturligvis avgjørende....om ikke for sikkerheten så i hvert fall for komforen. Er det mer en 10 m/s på strømtangenpå yr.no så utsett turen. Sydvest gir maksimal bølgehøyde, men får du motorstopp blåser du inn fjorden og ikke til havs. Sydvesten er vel også rimelg stabil uten plutselig skiftende værforhold. Selv liker jeg ikke å være midt på fjorden med ren nordavind retning danmark. Østavind er ofte litt ustabil, men perfekt for din tur. Med havblikk er du over på under en time fra havn til havn. Gjennom Fredrikstad er det bare koselig selv om strømmen er merkbar. (Muligens like kjapt å droppe hele Fredrikstad å kjøre på østsiden av kråkerø selv om du da må krysse leira.) Noen kilometer ned i vesterelva/leira får du turens krappeste bølger hvis det er sydvestlig vind. Hold deg fast for bølgene blir mer avrundet etterhvert. Ved Strømtangen får du store gufne bølger (men ikke så krappe) ved sydvestlig vind. Det blir bedre lenger ut på havet. På Strømtangen er første veivalg: Rett over fjorden som du viser på kart eller i sundet innenfor Strømtangen, rundt en værhard odde før du svinger til høyre inn småbåtleden mot Hankø. Du kan lure deg relativt beskyttet innaskjærs nordover og krysse fjorden fra Rauer til Bolærne hvis bølger er et problem. Uansett vil du passere ikke langt fra MIssing øyene hvor det er nødhavn(naturhavn uten betjening) på Søndre Missingen. Bra du har kartplotter for noen skjær er det rundt Missingen, men greit å ha Missingen i bakhånd i en krisesituasjon. Hvis været er bra ville jeg holdt meg utaskjærs forbi Strømtangen for å slippe skjær, men svingt noe nordover i forhold til din strek. Med andre ord holdt meg i passe avstand utenfor Flatskjærene og passert litt syd eller nord for Missingøyene slik at det blir minst mulig åpent hav. Syd for din trase er Struten fyr som slett ikke er egnet nødhavn. Husk minst et ekstra 30 meters dreggtau. Det er realtivt dypt hvis du får motorstopp å slenge ut dreggen. Tok faktisk selv helt impulsivt turen over fjorden i begynnelsen av uken med mindre båt og mindre hestekrefter. En rolig ettermiddag suste vi uten mål og mening nord for nordre Missingen over til Fuglehuk og tilbake. Det åpne havstreket fra Nordre Missingen til Bolærne gjøres på ca et kvarter så når fjorden ligger flat og fin er en kryssing bare koslig. Edited August 14, 2008 by salt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Forbruk; har selv en tilsvarende båt, men med en 90Hk Suzuki fire-takter. På lengre strekk har jeg målt forbruket til ca 0,6 liter per nm. Dette er basert på toppfylling/toppfylling og distanse målt med plotter. Jeg snakker da om lange strekk som f.eks Lillesand til Kragerø på stille vann og en marsjfart på rundt 21/23 knop. Har kjørt kysten mellom Oslo og Kristiansand i diverse kombinasjoner over de siste 10/15 årene og med båter 17/20 fot og utenbordsmotor på 90/150 hk og så lenge man er riktig utstyrt, båtvant og har stor respekt for sjø, vind og værmelding så er denne type turer helt uproblematiske! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Posted August 14, 2008 Author Share Posted August 14, 2008 Salt: Takker for en fremdragende forklaring! :) Jeg husker jeg kjørte fra Seilø (Hvaler) til Øra Båthavn i Fredriksat hvor jeg måtte krysse glomma på det værste punktet før jeg kjørte inn i kanalen til båthavnen. Dette gjorde jeg da med en GH10 med en gammel Yamaha 9.9 hester. Det gikk helt fint og jeg var på ingen måte redd noen gang. Det værste som skjedde en gang var vel att toften jeg satt på brakk, da jeg plutselig ble litt for tung midt i de verste bølgene. Men altså.. helt udramatisk. Derfor sp kan jeg vanskelig forestille meg at en lenger tur med en 17-foter (med kalesje og Yamaha F100) kan by på problemer. Største problemet er jo da sef. at jeg ikke er kjent, og at jeg må navigere selv. Dette krever at jeg kan stikke ut kurs og bruke en kartplotter. (noe jeg ikke kan i dag) Kommer selfølgelig aldri til å kjøre steder jeg aldri har vert og vertfall ikke til Strømstad/Nøtterøy før jeg kan bruke utstyret riktig. Det er vel der selve "problemet" ligger. Å kjøre båten er jo bare morro :) Men som sagt,m så skal jeg uansett ta båtførerkurset før jeg setter mine bein i de nye båten. Kartplotter skal også læres. Når det gjelder bensinforbruk så har jeg alltid forestillt meg ett mye høyere forbruk enn ventet med en slik båt/motor, da jeg egentlig ikke vet hvor langt man kommer på en time. (siden målinger ofte er oppgitt i liter pr. time. Men kommer man over til vestfoldsiden på rundt 30 min. så er jo ikke dette snakk om en kvart tank en gang... (tanken er på 90 liter) Det vil vel si en reiseutgift (når dte gjelder drivstoff) på rundt 150 kr. (300 kr. tur/retur) Å da har jeg ikke tatt med prisen på båten i regnestykket :) Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Los Endos Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 (edited) Den bruker nesten ikke drivstoff. Du kan kjøre Nøtterøy - Fredrikstad maaange ganger på en tank. Men tror neppe du ønsker å kjøre maks hastighet over der. Du kan fort møte endel bølger fra større båter som ikke er så lett å se. Hvis du legger deg i marsjfart ca 4.000 omdreinger bruker den lite drivstoff, går mykt i sjøen, og kommer fort frem. Hvis båten er ny er det også en innkjøringsperiode på 10 timer, hvorav den første timen er veldig rolig, den neste kan du prøve litt i korte perioder osv. Gå gjennom ruten i detalj på sjøkartet, og følg ruten på kartplotteren. Ingen problemer med den lille strekningen. Men hør selvsagt værmeldingen før du drar. Det er jo tross alt en liten båt. Lykke til! EDIT: For å illustrere hvor lite bensin nye firetaktere bruker, så brukte vår F250 (på en Yamarin 76) i snitt 11 liter i timen i fjor. Totalt 75 timer, 830 liter i løpet av sesongen. Det var mye kosekjøring i snekkefart, men den bruker under 30 liter i timen i 25 knop. Har ikke målt F100-en liek nøye, men den bruker veldig lite! Edited August 14, 2008 by Los Endos (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Sommeren 2007 traff vi en 20 foter som var kjøpt ny i Kiel, og den var på vei hjem sjøveien og skulle til Bergen. Vi traff dem i Vesterhavn og de var ved godt mot. Alt er muligt, bare været er godt. Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Posted August 14, 2008 Author Share Posted August 14, 2008 Takker for svar! Men da kommer kanskje det neste dumme spørsmålet: Hvordan funker egentlig en kartplotter? Er jo kjent med GPS til bil liksom, men regner ikke med at man kan plotte inn feks. "nøtterøy" som destinasjon slik at den setter opp kursen for deg automatisk, og geleider deg utenom alt av skjær og de værste strekningene? Eller er det så enkelt? Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Fra Øra båthavn til Nøtterø er det aller enklest å kjøre rett ut mellom Kjøkøy og Krøkerøy. idet du kommer ut kanalen på Øra, ser du Kjøkøybrua. Den skal du under og kan holde midt i leia hele veien. Tar bare noen få minutter og er rent og fint farvann. Det eneste du bør gjøre når du kommer ut fra Øra er å holde deg nogenlunde tett mot Kråkerøy. Mange som har fått litt sand på propellen (ufarlig område, men noen banker). Godt merket med staker og bøyer. Kartplotteren kan du lett sette deg inn i før du reiser ut, sette et veipunkt syd for Strømtangen og Flatskjæra (se kartet) (for eksempel den grønne staken Skårakrakk) og så et ved bestemmelsesstedet på nøtterøy. Da har du omtrent rett linje fra Tangen og Arisholmen til Skårakrakk, og en linje fra Skårakrakk til Nøtterøy. Går du opp via Fredrikstad må du gjennom strømmen ved Isegran, vesterelva, Krosnes osv. Helt unødvendig tids og bensinbruk. Sparer antakelig en halvtime på å unngå det. Syd for Missingen og rett over er det også rent farvann, dette takler du enkelt på en times tid. Lykke til! Quote Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 (edited) Er jo kjent med GPS til bil liksom, men regner ikke med at man kan plotte inn feks. "nøtterøy" som destinasjon slik at den setter opp kursen for deg automatisk, og geleider deg utenom alt av skjær og de værste strekningene? Eller er det så enkelt? Det er bare nesten så enkelt Tiden fram til du får båten er en flott anledning til å kjøpe sjøkart over området rundt der du bor (og gjerne resten av ruta over til nøtterøy), og gjøre deg kjent med området, tenke på hvor det ser ut til å være lurt å legge ruta, samt finne ut av det mesten av symboler på kartet. Når du får båten er innkjøringsperioden en fin tid som samtidig kan brukes til å se hvordan plotteren viser det samme området. På turer over en viss lengde i 20-30 knop i farvann du ikke er lommekjent i, og med plotter uten veeldig stor skjerm, er det etter min mening et must å ha lagt inn ruta (manuelt) i plotteren. Dette kan gjøres direkte på plotteren, eller på PC hvis plotteren har denne muligheten. På denne måten kan du bruke tiden på å se deg rundt og sjekke at sjømerkene og landskapet er slik det bør være i forhold til kartet, og da følge utstukket kurs. Har du da i tillegg kart&kompass med deg er du sikret også hvis plotteren skulle dø på seg. Gratulerer med ny båt når du får den. Feir den med mange småturer først. Edited August 14, 2008 by tjeh (see edit history) Quote Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Posted August 14, 2008 Author Share Posted August 14, 2008 Tusen takk for mange gode vink her folkens! Detta er litt morro :) Spørsmål 1: Når det gjelder kartplotter, så har jeg fått ett samlet tilbud på en Yamarin 53BR med Northstar 657 kartplotter. Kan dere komme med noen tilbakemeldinger om denne? Er dette noe billig skvip dem slenger ved for å holde prisene nede, eller er dette en veldig bra kartplotter? Spørsmål 2: Får jeg kjøpt sjøkart i papirformat i bokhandlere? Å hvilken målestokk bør jeg gå for til mitt bruk for å få med mest mulig detaljer? Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Jeg har gått der en bråte ganger med liten hurtigående båt. Dette er stolpeseilas. Du trenger ingen kartplotter. Fra Strømtangen går du mot Hollenderbåen sør om staken på Tyta sør for Misingene. Fra Hollenderbåen går du vestover inntil du har lykta på Ramsholmen midt i Huikjæla. Hold midt i Huikjæla innover. Nå havner du på Fjærholmen. Selvsagt har du kart og kompass. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Northstar 657 er en veldig bra plotter som kom seirende ut av flere tester i fjor. Har den selv og den fungerer helt utmerket - spesielt i kombinasjon med Mercury motorer da den også kan vise Smartcraft motordata. Det er også tilgjengelig, som ekstrautstyr, en bensinforbruksmåler som gir deg full kontroll over forbruket, tanknivåer, osv. Uansett, lett å bruke med oversiktlige menyer, store knapper og en god & lyssterk skjerm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Posted August 14, 2008 Author Share Posted August 14, 2008 Muligans: Ok.. takk for infoen :) Men lurer fortsatt på dette jeg da: Spørsmål 1:Når det gjelder kartplotter, så har jeg fått ett samlet tilbud på en Yamarin 53BR med Northstar 657 kartplotter. Kan dere komme med noen tilbakemeldinger om denne? Er dette noe billig skvip dem slenger ved for å holde prisene nede, eller er dette en veldig bra kartplotter? Spørsmål 2: Får jeg kjøpt sjøkart i papirformat i bokhandlere? Å hvilken målestokk bør jeg gå for til mitt bruk for å få med mest mulig detaljer? Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Posted August 14, 2008 Author Share Posted August 14, 2008 Northstar 657 er en veldig bra plotter som kom seirende ut av flere tester i fjor. Har den selv og den fungerer helt utmerket - spesielt i kombinasjon med Mercury motorer da den også kan vise Smartcraft motordata. Det er også tilgjengelig, som ekstrautstyr, en bensinforbruksmåler som gir deg full kontroll over forbruket, tanknivåer, osv. Uansett, lett å bruke med oversiktlige menyer, store knapper og en god & lyssterk skjerm. Ok. Men man må vel også montere ekkoloddføleren (eller hva det heter) under båten? Å denne må vel skrus fast i bunnen? Dette er vel noe man ikke bør gjøre selv? Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Bruk den oppløsningen som er heniktsmessig for deg i forhold til hastighet og oversikt. Litt enkelt sagt, men zoom inn i trange farvann og lav hastighet. Når du har et lengre strekk foran deg i høyere hastighet, kan du zoome ut så du har destinasjonen oversiktilig på skjermen. Quote Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Posted August 14, 2008 Author Share Posted August 14, 2008 Ok. Men er ALLE grunner og skjær markert i denne kartplotteren med god margin? Slik at når kartplotteren sier "kjør" så er det bare å "gi på" ? Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts