sæther corp Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 (edited) Vet dessverre ikke motor koden Oppdatert Motoren er en VP KAD42 Turbo diesel rekke 6 men problemet lyder slikt, vil gå litt og da går den ganske fint på tomgang men stopper raskt! Har prøvd å lufte diesel systemet flere ganger, og idag byttet 1drivstoff filter! Samt luftfilter (veldig skitne begge) Drenert for vann i vann utskilleren. Sjekket dysene som så greie ut også! Men har lite greie på båt motorer, eller Volvo penta i det hele tatt. Motoren sitter i en Biam cabincruiser, og vært bosatt der i 3sesonger inkl. denne. Mye sot i vannet la jeg også merke til. Og kommer en svak ulyd rett før den dør ut! Noen som kan hjelpe meg her? Uansett ethvert innlegg tas i mot med stort takk! Edited August 14, 2008 by sæther corp (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Så vidt jeg har fått med meg så har aldri VP laget en V8 turbo diesel. Kanskje du bør sjekke betegnelsen først og fremst? Det er ofte viktig for å få hjelp her. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Kan det være Mercruiser sin V8 7,3 ? Eller en GM blokkV8? Joda310 Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Cummins har flere V8 turbo diesel så vidt jeg husker. Quote Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord24 Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Ta noen bilder av motor så er det lettere å hjelpe. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
power Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 (edited) Det kan jo virke som at den ikke får drivstoff , du kan jo evt sjekke om det kommer Diesel i returslangen . Hva må du gjøre for at den skal starte opp igjen ? Kom denne feilen helt av seg selv ? Hvordan har du sjekket dysene , som du selv sier så greie ut ? Edited August 14, 2008 by power (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sæther corp Posted August 14, 2008 Author Share Posted August 14, 2008 VP KAD42 230hk turbo diesel rekke 6.... Er ikke min båt, så mer en dette vet jeg ikke dessverre... Dysene ble skrudd opp av en bekjent å tittet på dem og mente at dem så ok ut. Han driver med diesel motorer på trucker så går ut ifra at han vet hva han prater om? Hvis man venter litt så starter den visst opp og går litt uten at noe er blitt gjort. Skjedde visst helt av seg selv mens dem var på ute på fjorden. Er det normalt med litt sot i vannet da man starter opp en slik motor, eller hva tyder dette på? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
power Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 (edited) Hva mere har han som driver med diesel motorer på trucker sjekket ? Starter motoren lett når du starter den opp på nytt igjen ? Er alle dyser like sorte ? Hvordan stopper motoren ?Hoster den eller er det bare stopp som om du slår den av Har du sjekket oljen ? Har du sjekket frostvesken ? Har du riktig oljetrykk? Fikk du noen alarmer før motoren stoppet ? Har du sjekke om det kommer ren Diesel i returslangen Er det normalt med litt sot i vannet da man starter opp en slik motor, eller hva tyder dette på? Dette tyder på att motoren ikke går helt som den skal. Edited August 14, 2008 by power (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sæther corp Posted August 22, 2008 Author Share Posted August 22, 2008 Hvor er retur slangen isåfall? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
power Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Starter motoren lett når du starter den opp på nytt igjen ? Er alle dyser like sorte ? Hvordan stopper motoren ?Hoster den eller er det bare stopp som om du slår den av Har du sjekket oljen ? Har du sjekket frostvesken ? Har du riktig oljetrykk? Fikk du noen alarmer før motoren stoppet ? Har du sjekke om det kommer ren Diesel i returslangen Slangen som er merket organge m/grønne prikker ser ut som retur, men dette ser du selv også for du har 2 slanger/ rør fra tanken og den uten filter er retur. Orange m/blå prikker er pumpem som du kan trykke på (håndpumpe) hvis du ikke får diesel til motoren Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Sot i kjølevannet skulle vel kunne tilsi at det kommer eksos inn i kjølevannet. Da er det topp pakningen som kan være synderen. Man ser ikke på en dyse/brennstoffventil om den er ok, den må testes i trykkbenk. Man kobler da en pumpe med manometer til brennstoffventilen og pumper opp til ventilens angitte åpingstrykk. Ved angitt åpningstrykk skal ventilen slippe brennstoff gjennom dysen, man hører da hvis ventilen er ok en freselyd/knirkelyd. Man ser samtidig at alle dysehull er åpen og at ventilen forstøver skikkelig. Hvis knirkelyden uteblir og ventilen "pisser" så må dysene/nålehusene byttes. Dyse/ nålehus er den ytterste delen av brennstoffventilen mot forbrenningskammer/ sylinder på motor. Det kan også være fjæren i brennstoffventilen som er gåen men da vil åpningstrykket være veldig lavt under test. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sæther corp Posted August 25, 2008 Author Share Posted August 25, 2008 Sot i kjølevannet, det er vel et lukket ferskvanns system ? Har sett på kjølevannet og olje, ser ok ut, ikke noe fremmed legmer ihvertfall.... Skal ta en titt på det som er markert på bilde ovenfor så straks jeg er innom båt havna. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
power Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 (edited) Din beholder til kjølevann er helt sort i plasten , hvorfor er den sort ? Slik bør den se ut ! Edited August 25, 2008 by power (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
krl Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 (edited) Første generasjon av 42 hadde vel problemer med toppakningen. Kan godt være at motoren drar inn vann i sylindrene etter start som gjør at den stopper. Kjøres det med mye vann i motoren kan en ødelegge stempel-toppene og selve toppen i tillegg til rådene. Kan også være diesel-tilførselen som er dårlig. På 41-motoren kan en demontere matepumpen og sjekke silen/skifte membranen, er ikke sikker på om det er mulig på 42-en. Er i tilfelle 2 skruer på toppen som må løsnes. Har vært borti tilfelle hvor uttaket på dieseltanken er gått tett. Ved lufting av anlegget vil en imidlertid se om det kommer mye diesel når en pumper. Sot i kjølevannet kan komme av at vann kommer inn i sylindrene og løser opp sot som igjen følger ut med eksosen. Er det kommet vann inn i sylndrene vil en vel kunne se på dysene at de er litt for rene. Edited August 25, 2008 by krl (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kes Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Innlegg nr. 13: Noen er av grå plast, andre er av klar plast, og andre igjen er av sort plast. Mine er også sorte uten at det er noe galt for det. Jeg antar at det avhenger av hvilken leverandør av ekspansjonstanker som har fått leveransene til de forskjellige årsmodellene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sæther corp Posted August 26, 2008 Author Share Posted August 26, 2008 (edited) Da jeg peilet olja var det 1cm ca hvis jeg ikke tar feil, for MYE olje... Kan dette ha ført til sprengt pakning og lekasje inn i sylinder, i verste fall både olje og vann? Jeg kan skru ut dysene og ta komp. test ? Ingen alarmer ble gitt da den stopper. Den stopper tvært... ikke noe særlig tegn til fusking før den gir seg, bare en liten ulyd og den høres sliten ut, turtall endres litt. Edited August 26, 2008 by sæther corp (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Tviler på at 1 cm ekstra er katastrofal. Har selv kjørt med overfylt motor noen ganger etter at servicemann har fylt opp etter boka men ikke sugd ut like mye først. Erfarte aldri noe trøbbel etter dette (både en 42 og en 43-motor) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.