Jump to content

Motor trøbbel på volvo penta (VP KAD42 230hk)


sæther corp

Recommended Posts

Vet dessverre ikke motor koden

Oppdatert

 

Motoren er en VP KAD42 Turbo diesel rekke 6

 

men problemet lyder slikt, vil gå litt og da går den ganske fint på tomgang men stopper raskt! Har prøvd å lufte diesel systemet flere ganger, og idag byttet 1drivstoff filter! Samt luftfilter (veldig skitne begge) Drenert for vann i vann utskilleren. Sjekket dysene som så greie ut også! Men har lite greie på båt motorer, eller Volvo penta i det hele tatt.

 

Motoren sitter i en Biam cabincruiser, og vært bosatt der i 3sesonger inkl. denne.

 

Mye sot i vannet la jeg også merke til. Og kommer en svak ulyd rett før den dør ut!

 

Noen som kan hjelpe meg her?

 

Uansett ethvert innlegg tas i mot med stort takk!

Redigert av sæther corp (see edit history)
Link to post

VP KAD42 230hk turbo diesel rekke 6....

 

Er ikke min båt, så mer en dette vet jeg ikke dessverre...

 

Dysene ble skrudd opp av en bekjent å tittet på dem og mente at dem så ok ut. Han driver med diesel motorer på trucker så går ut ifra at han vet hva han prater om?

 

Hvis man venter litt så starter den visst opp og går litt uten at noe er blitt gjort. Skjedde visst helt av seg selv mens dem var på ute på fjorden. :flag:

 

Er det normalt med litt sot i vannet da man starter opp en slik motor, eller hva tyder dette på?

Link to post

Hva mere har han som driver med diesel motorer på trucker sjekket ?

 

 

  • Starter motoren lett når du starter den opp på nytt igjen ?
  • Er alle dyser like sorte ?
  • Hvordan stopper motoren ?
    Hoster den eller er det bare stopp som om du slår den av
  • Har du sjekket oljen ?
  • Har du sjekket frostvesken ?
  • Har du riktig oljetrykk?
  • Fikk du noen alarmer før motoren stoppet ?
  • Har du sjekke om det kommer ren Diesel i returslangen

Er det normalt med litt sot i vannet da man starter opp en slik motor, eller hva tyder dette på?

Dette tyder på att motoren ikke går helt som den skal.

Redigert av power (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

  • Starter motoren lett når du starter den opp på nytt igjen ?
  • Er alle dyser like sorte ?
  • Hvordan stopper motoren ?
    Hoster den eller er det bare stopp som om du slår den av
  • Har du sjekket oljen ?
  • Har du sjekket frostvesken ?
  • Har du riktig oljetrykk?
  • Fikk du noen alarmer før motoren stoppet ?
  • Har du sjekke om det kommer ren Diesel i returslangen

 

Slangen som er merket organge m/grønne prikker ser ut som retur, men dette ser du selv også for du har 2 slanger/ rør fra tanken og den uten filter er retur.

 

Orange m/blå prikker er pumpem som du kan trykke på (håndpumpe) hvis du ikke får diesel til motoren

 

dsc05610.jpg

Link to post

Sot i kjølevannet skulle vel kunne tilsi at det kommer eksos inn i kjølevannet. Da er det topp pakningen som kan være synderen.

 

Man ser ikke på en dyse/brennstoffventil om den er ok, den må testes i trykkbenk. Man kobler da en pumpe med manometer til brennstoffventilen og pumper opp til ventilens angitte åpingstrykk. Ved angitt åpningstrykk skal ventilen slippe brennstoff gjennom dysen, man hører da hvis ventilen er ok en freselyd/knirkelyd. Man ser samtidig at alle dysehull er åpen og at ventilen forstøver skikkelig. Hvis knirkelyden uteblir og ventilen "pisser" så må dysene/nålehusene byttes. Dyse/ nålehus er den ytterste delen av brennstoffventilen mot forbrenningskammer/ sylinder på motor. Det kan også være fjæren i brennstoffventilen som er gåen men da vil åpningstrykket være veldig lavt under test.

Link to post

Første generasjon av 42 hadde vel problemer med toppakningen. Kan godt være at motoren drar inn vann i sylindrene etter start som gjør at den stopper. Kjøres det med mye vann i motoren kan en ødelegge stempel-toppene og selve toppen i tillegg til rådene. Kan også være diesel-tilførselen som er dårlig. På 41-motoren kan en demontere matepumpen og sjekke silen/skifte membranen, er ikke sikker på om det er mulig på 42-en. Er i tilfelle 2 skruer på toppen som må løsnes. Har vært borti tilfelle hvor uttaket på dieseltanken er gått tett. Ved lufting av anlegget vil en imidlertid se om det kommer mye diesel når en pumper. Sot i kjølevannet kan komme av at vann kommer inn i sylindrene og løser opp sot som igjen følger ut med eksosen. Er det kommet vann inn i sylndrene vil en vel kunne se på dysene at de er litt for rene.

Redigert av krl (see edit history)
Link to post

Da jeg peilet olja var det 1cm ca hvis jeg ikke tar feil, for MYE olje... Kan dette ha ført til sprengt pakning og lekasje inn i sylinder, i verste fall både olje og vann?

 

Jeg kan skru ut dysene og ta komp. test ?

 

 

 

Ingen alarmer ble gitt da den stopper.

Den stopper tvært... ikke noe særlig tegn til fusking før den gir seg, bare en liten ulyd og den høres sliten ut, turtall endres litt.

Redigert av sæther corp (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...