Medås`n Startet 14.August.2008 Del på Facebook Startet 14.August.2008 Jeg sitter å lurer på en ting. Hvordan er det å legge bensintanken fremme i båten. Som en "ballast" tank kan du sei. Tanken bak det hele er at båten det er snakk om er en Shakespeare 14". Denne skal det en 115 hk på og å ha tanken bak der tror jeg blir overdrevent tungt siden det skal en tank på 60-80 liter. Så å flytte den fram under overbygget, feste den godt i dørken og lage til fylle hull med slange og det hele. Eneste er jo at det det minker på vekta etterhvert da. noen så har denne løsningen?? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Jeg er sikker på at noe som læres bort på båtførerkurs er å ikke overskride anbefalt motor størrelse. Jeg fant på YouTube. Riktig nok er det en 115 hk motor, men synes meg klart at båten er farlig ustabil og det på flatt vann. Jeg vil på det sterkeste fraråde at du fullfører prosjektet, med mindre du har din egen lille kanal eller innsjø hvor det ikke blåser. I skjærgården vil dette være vanvittig. (eller kanskje ubrukelig er riktig) Sitér dette innlegget Link to post
Medås`n Svart 14.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2008 Båten er godkjent for 115 Hk. ;).. Tanken var at tank, motor og sofa blir i det meste laget. Her er det snakk om å ballansere båten. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Du har ikke mulighet til å prøve med å legge et 80 kg lodd fremme i baugen da ?? , og da med nesten tom tank..... Som lodd kan du bruke en sekk med sand/ en u/frivillig person/ eller noe annet tungt.... Ville være greit å vite hvordan båten vil oppføre seg FØR en bygger om...... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Hansi Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Å legge en bensintank i baugen bør du kanskje tenke deg godt om før du gjør. Husk at baugen er mest utsatt for slag, rystelser ved kjøring. Hvis du trenger ballast ville jeg vurdert alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Medås`n Svart 14.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2008 Evt det ja.. Skal teste litt først.. Må først få montert motor og slikt.. Detta va en tanke som egentlig va grei å høre med andre båtfolk først..;) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Jeg fant på YouTube. Riktig nok er det en 115 hk motor, men synes meg klart at båten er farlig ustabil og det på flatt vann.Har sett på denne et par ganger.Jeg synes ikke den ser så ille ut jeg Hva er det som er ustabilt her? At kamera rister? motor rister? Har kjørt båter som oppfører seg mye verre en det der. Når båten begynner å wobble (Vugge eller hoppe fra side til side) Da er det vist bare å styre i mot og gi mer gass. Det har aldri jeg turt nei Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Medås`n Svart 15.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2008 Er enig med daffy her. Den båten ser ikke mye ustabil ut nei. Og her er det 3 pers i båten og. Tror nok det skal gå fint her med 115 på båten min, men tanken bak det hele er å stabilisere båten. jeg har drevet mye med RC Båter og her går alle prinsippene ut på det samme som i full size. Og det å få en båt i ballanse er like viktig som å få rett høyde og riktig proppell. Klart det er noen som tenker det at dette er galskap med store motorer, men sånn er det vel over hele linja.. på vann som til lands. Gjenstander med høy fart, og krefter er en uting. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Bare en tanke! Med bensintanken fremme, er det ikke en fare for at det piskes inn luft i bensinen, eventuelt at stigerør går "tørt" ved mye hopping/bevegelse? Eller er ikke dette noen problemstilling for en bensinmotor på samme måte som en dieselmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Medås`n Svart 15.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2008 Skal ikke si det for helt sikkert.. men siden dette er bensin, og dermed forgassere så her forgasserne ett reservoar i seg. Siden diesel motorer har dyse innsprut og dette problemet med "tørr kjøring" og må luftes, så tror jeg ikke det er no problem. Har ikke vert borti bens motorer så trengs å luftes.. Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 Tror du bør prøve med litt ballast først. Bensintanken bør ligge så sentralt og lavt som mulig. Man ønsker jo at båten skal ha forutsigbare kjøreegenskaper uansett om man har full, halvfull eller nesten tom tank... Således er ikke baugen ideell til dette. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 Båten på youtube klippet går jo som på skinner! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 den på youtube så mest ut som at de hadde motoren litt vel mye trimmet ut, slik at båten pendlet med baugen når de slakket ned...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nidelv 18 Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 Har selv hat en Shakespeare 12,5 med 70 hk, hadde ikke noe balast foran i den. Og den var heller ikke ustabil ved fult pådrag Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 Ikke hør på meg. Jeg er ikke fartsmann, men snakk med noen av de som kjører løp og vis dem videoen. Jeg tror de vil si de samme som Ivar, og hva som kan skje i sånn kjøring dersom man er litt uheldig med en bølge. Husk at videoen er på flatt vann. Båten skulle ha ligget som et strykejern og ikke hatt "boing-boing-boing". 14 fot, 115 hk, ungdom - skeptisk! Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 Båten skulle ha ligget som et strykejern og ikke hatt "boing-boing-boing".Hvis man får vekt forover så slipper man som regel "boing-boing-boing" Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Jawik Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 Å legge bensintanken forut, vist du med dette mener helt forut, er vel en stygg risikofaktor. Har opplevd en båt som hadde dette opplegget og uheldigvis traff båten en annen båt under høy fart og eksplosjonen var ikke noen hyggelig opplevelse. Bensinen er jo lett antennelig og vil forflytte seg akterover i din retning dersom tanken sprekker. Legg tanken der du har mest nytte av tyngdepunktet og stabiliser med vekt forut (dersom du absolutt trenger dette). Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
ivar Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 Hvis man får vekt forover så slipper man som regel "boing-boing-boing" Eller et lite touch på powertrim knappen. Man kan jo godt trimme til båten går som et strykjern, men av og til er det godt å få litt luft under båten og "fly litt" (selv om det ikke nødvendigvis fører til høyere fart - det gir iallefall mer fartsfølelse :D) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Medås`n Svart 16.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2008 Ikke hør på meg. Jeg er ikke fartsmann, men snakk med noen av de som kjører løp og vis dem videoen. Jeg tror de vil si de samme som Ivar, og hva som kan skje i sånn kjøring dersom man er litt uheldig med en bølge. Husk at videoen er på flatt vann. Båten skulle ha ligget som et strykejern og ikke hatt "boing-boing-boing". 14 fot, 115 hk, ungdom - skeptisk! He he he .. snart 30 og fortsatt like ungdom.. Men selv om en båt går qoute Ivar "boing boing boing" ved at du slakker på gassen er det ikke dermed sagt at skuta er en døds felle..Har du litt mye ut trim så vil motor løfte baug, og du får den oppførselen, har det samme på min og. Og alle som er ute etter litt fart (farts opplevelse) vil trimme mye ut. Den videoen tyder ikke på at båten er ustabil i det hele tatt. Det jeg definerer som ustabil båt er når båten hopper fra baug til akterende og styrman ratter som en helt og har kritthvite knoker. Jeg har funne ut en ting.. og det er at Shakespeare skrogene er sinnsykt gode i sjø. Både på flatt vann og i bølger. Jeg har nå som sagt en tam 50 hester, og den fungerer helt greit den mtp vannski og tube etc. men det jeg er litt ute etter er å ha en rask båt med punch i. Hvor grensene går, hva som er max for meg finner jeg fort nok utav. Men som sagt det er snakk om å stabilisere båten. Men har komt noen gode råd her, og trur ikke det kommer noen bensin tank der fremme .. heller noen annet av ballast. Men da har du det igjen at båten blir tung. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.