Jump to content

Legge Bensintanken fremme i båten?


Medås`n

Recommended Posts

Jeg sitter å lurer på en ting. Hvordan er det å legge bensintanken fremme i båten. Som en "ballast" tank kan du sei. Tanken bak det hele er at båten det er snakk om er en Shakespeare 14". Denne skal det en 115 hk på og å ha tanken bak der tror jeg blir overdrevent tungt siden det skal en tank på 60-80 liter. Så å flytte den fram under overbygget, feste den godt i dørken og lage til fylle hull med slange og det hele. Eneste er jo at det det minker på vekta etterhvert da. noen så har denne løsningen??

Link to post

Jeg er sikker på at noe som læres bort på båtførerkurs er å ikke overskride anbefalt motor størrelse.

 

Jeg fant

på YouTube. Riktig nok er det en 115 hk motor, men synes meg klart at båten er farlig ustabil og det på flatt vann.

 

Jeg vil på det sterkeste fraråde at du fullfører prosjektet, med mindre du har din egen lille kanal eller innsjø hvor det ikke blåser.

 

I skjærgården vil dette være vanvittig. (eller kanskje ubrukelig er riktig)

Link to post
Jeg fant
på YouTube. Riktig nok er det en 115 hk motor, men synes meg klart at båten er farlig ustabil og det på flatt vann.
Har sett på denne et par ganger.

Jeg synes ikke den ser så ille ut jeg :confused:

 

Hva er det som er ustabilt her?

At kamera rister? motor rister?

 

Har kjørt båter som oppfører seg mye verre en det der.

Når båten begynner å wobble (Vugge eller hoppe fra side til side) Da er det vist bare å styre i mot og gi mer gass.

 

Det har aldri jeg turt nei :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Er enig med daffy her. Den båten ser ikke mye ustabil ut nei. Og her er det 3 pers i båten og. Tror nok det skal gå fint her med 115 på båten min, men tanken bak det hele er å stabilisere båten. jeg har drevet mye med RC Båter og her går alle prinsippene ut på det samme som i full size. Og det å få en båt i ballanse er like viktig som å få rett høyde og riktig proppell. Klart det er noen som tenker det at dette er galskap med store motorer, men sånn er det vel over hele linja.. på vann som til lands. Gjenstander med høy fart, og krefter er en uting.

Link to post

Skal ikke si det for helt sikkert.. men siden dette er bensin, og dermed forgassere så her forgasserne ett reservoar i seg. Siden diesel motorer har dyse innsprut og dette problemet med "tørr kjøring" og må luftes, så tror jeg ikke det er no problem. Har ikke vert borti bens motorer så trengs å luftes..

Link to post

Ikke hør på meg. Jeg er ikke fartsmann, men snakk med noen av de som kjører løp og vis dem videoen. Jeg tror de vil si de samme som Ivar, og hva som kan skje i sånn kjøring dersom man er litt uheldig med en bølge. Husk at videoen er på flatt vann. Båten skulle ha ligget som et strykejern og ikke hatt "boing-boing-boing".

 

14 fot, 115 hk, ungdom - skeptisk!

Link to post
Båten skulle ha ligget som et strykejern og ikke hatt "boing-boing-boing".
Hvis man får vekt forover så slipper man som regel "boing-boing-boing" :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Å legge bensintanken forut, vist du med dette mener helt forut, er vel en stygg risikofaktor. Har opplevd en båt som hadde dette opplegget og uheldigvis traff båten en annen båt under høy fart og eksplosjonen var ikke noen hyggelig opplevelse. Bensinen er jo lett antennelig og vil forflytte seg akterover i din retning dersom tanken sprekker. Legg tanken der du har mest nytte av tyngdepunktet og stabiliser med vekt forut (dersom du absolutt trenger dette).

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Hvis man får vekt forover så slipper man som regel "boing-boing-boing" :wink:

Eller et lite touch på powertrim knappen. Man kan jo godt trimme til båten går som et strykjern, men av og til er det godt å få litt luft under båten og "fly litt" (selv om det ikke nødvendigvis fører til høyere fart - det gir iallefall mer fartsfølelse :D)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Ikke hør på meg. Jeg er ikke fartsmann, men snakk med noen av de som kjører løp og vis dem videoen. Jeg tror de vil si de samme som Ivar, og hva som kan skje i sånn kjøring dersom man er litt uheldig med en bølge. Husk at videoen er på flatt vann. Båten skulle ha ligget som et strykejern og ikke hatt "boing-boing-boing".

 

14 fot, 115 hk, ungdom - skeptisk!

 

 

 

He he he .. snart 30 og fortsatt like ungdom.. :lol: Men selv om en båt går qoute Ivar "boing boing boing" ved at du slakker på gassen er det ikke dermed sagt at skuta er en døds felle..Har du litt mye ut trim så vil motor løfte baug, og du får den oppførselen, har det samme på min og. Og alle som er ute etter litt fart (farts opplevelse) vil trimme mye ut. Den videoen tyder ikke på at båten er ustabil i det hele tatt. Det jeg definerer som ustabil båt er når båten hopper fra baug til akterende og styrman ratter som en helt og har kritthvite knoker. Jeg har funne ut en ting.. og det er at Shakespeare skrogene er sinnsykt gode i sjø. Både på flatt vann og i bølger. Jeg har nå som sagt en tam 50 hester, og den fungerer helt greit den mtp vannski og tube etc. men det jeg er litt ute etter er å ha en rask båt med punch i. Hvor grensene går, hva som er max for meg finner jeg fort nok utav. Men som sagt det er snakk om å stabilisere båten. Men har komt noen gode råd her, og trur ikke det kommer noen bensin tank der fremme .. heller noen annet av ballast. Men da har du det igjen at båten blir tung.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...