Jump to content

Gratis sjøkart for pc?


Bjerknez

Recommended Posts

Nei fysj og fysj.....da kan du jo gå på grunn og det som verre er....Hysteriske "typiske" baatplassenuttalelser..om man kan si det sånn...har du en god plotter med oppdaterte kart, er dette vel i utgangspunktet MYE mer korrekt enn all verdens papirkart som måtte ligge og slenge...

Har ennå tilgode å oppleve brann ombord, men har tre fire brannslukningsapparat ombord. Har aldri opplevd å bli rent i senk, men har kompressorhorn på taket. Har aldri opplevd å få bruk for flyteutstyr, men har både overlevningsdrakter og vester ombord. Har aldri hatt behov for VHF, men det står høyt på lista.

Plotteren har aldri sviktet, men tar alltid med papirkart. J..... arrogant å komme med slike utalelser som du gjør her. Tross alt er det sikkerheten det er snakk om. Men tipper du tar nok med ekstra dopapir og kaffe. Kunne jo hende du går tom for det....

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd å stå på land der det skulle vært vann og passert gjennom steder der det skulle vært fastland i følge kartplotteren.

 

De fleste skjær har vel ligget der de ligger en stund, så stort sett kan du vel navigere etter plotteren din, en del menneskeskapte forandringer er skremmende dårlig oppdatert, i hvert fall på den plotteren jeg har prøvd... var en Garmin modell kjøpt denne våren.

 

Høres forresten lurt ut å laste kart fra kartverket på mobilen, tror jeg vil prøve det.

Redigert av Anders Panders (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke opplevd at tomt batteri får plotteren til å knele, men jeg har opplevd å blåse sikringen på ekstern strømkilde, at ledninger får dårlig kontakt og at plotteren fylles med vann. "Sprutsikker" var merkelig nok ikke det samme som vanntett :lol:

 

Tilbringer man nok tid i båt er ikke spørsmålet om noe elektrisk svikter, men når. Det er god grunn til at reglene for å godta ECDIS som erstatning for papirkart er så strenge.

Link to post
Share on other sites

Du kan laste ned fra kart.kystverket.no og sy dette sammen til et større kart som du kan bruke i SeaClear eller lignende. Helt gratis.

 

 

Kan du forklare hvordan dette gjøres? Jeg har lastet ned SeaClear, men er usikker på hvordan jeg ordner med kartene. Er det andre steder man kan få tak i slike kart?

Link to post
Share on other sites

Prøv f.eks.

 

'http://kart.kystverket.no/default_map.aspx?mapWidth=1800&mapHeight=1200&layerId=0&mapService=10&minX=246000&maxX=255000&minY=6623000&maxY=6629000'

 

Du kan ikke direkte lagre det kartbildet du får opp.

Velg Vis -> kildekode (i Firefox) og du får opp et vindu med masse kode. Du må finne linjen som er a la

 

sImage = 'http://153.44.5.181/ms_tmp/48ac01f7_15c4_1.png';

 

Putt denne adressen i nettleseren din og du får et bilde du kan lagre. Så kan du endre minX, maxX etc og laste ned flere bilder til du har en mosaikk som dekker det området du er interessert i. Disse kan sys sammen f.eks. ved hjelp av programmet convert fra Imagemagick

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste skjær har vel ligget der de ligger en stund, så stort sett kan du vel navigere etter plotteren din, en del menneskeskapte forandringer er skremmende dårlig oppdatert, i hvert fall på den plotteren jeg har prøvd...

En god del av papirkartene er skremmende gamle, kartdataene er i enkelte tilfeller ikke oppdatert på 100 år! Er mange grunner og skjær som ikke vises på papirkart heller (spør losen på Rockness).

Link to post
Share on other sites

En god del av papirkartene er skremmende gamle, kartdataene er i enkelte tilfeller ikke oppdatert på 100 år!

 

Store deler av kysten langs Norge er oppmålt på nytt, spesielt i tidsrommet 1998 og frem til i dag, da det eksisterte mange gamle sjømålinger som ikke var særlig forenlige med tanke på utgivelse av elektroniske sjøkart og navigasjon med moderne elektroniske navigasjonsinstrumenter som eksempelvis GPS. Per september 2007 var det bare syv kart som ikke var omfattet av moderne målinger.

 

De nye sjøkartene, enten som offisielle papirtutgaver eller i form av offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC) i henhold til den internasjonale standarden S 57, er stort sett basert på moderne sjømålinger fra ca. rundt 1980 og frem til i dag, men deler av kartene kan være basert på data fra de gamle kartene.

 

Kan du konkretisere litt mer når det gjelder hvor det er "mange grunner og skjær som ikke vises på papirkart heller"? Det kunne vært kjekt for andre seilende å vite dette med tanke på sikker navigasjon. Jeg tror nok også Statens Kartverk, Sjøkartverket, ville likt å få denne informasjonen. :wink:

Link to post
Share on other sites

Først og fremst er det selve papirformatet som er forskjellig. Jeg liker best de store kartene men mange "må" ha båtsportkart. I tillegg har båtsportkartene noe mer informasjon som er tilpasset fritidsbåter som markering av gjestehavner o.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men hva er forskjellen på "båtsport"-kart og "vanlig"-kart?

 

Først og fremst formatet som er halvparten av et vanlig sjøkart. I tillegg er det mer informasjon på båtsportkartene for båtturister, som friområder etc. Navigasjonsmessig skal de være like, dvs. at alle sjømerker etc. er identiske, båtsportkartet er i så måte et utsnitt av sjøkartet. Dessverre har jeg sett eksempler på at viktig informasjon som f.eks. info om overrettsmerker blir borte. En "klassiker" var lenge stanggapet inn til Kragerø der det viktigste(?) overetsmerket er Strømtangen og Stavseng fyr overrett, dette var falt ut av båtsportkartet fordi det sto så langt ute på sjøkartet, heldigvis er det med nå.

Link to post
Share on other sites

Store deler av kysten langs Norge er oppmålt på nytt

 

Nåja, sist det ble gjort en større oppmåling i Oslofjorden var tidlig på 80 tallet, med Miniranger som navigasjon.

Det som er å si om kart er at jo flere store skip som ferdes i ett område, jo bedre kart.

Det er en nesten uoverkommelig oppgave å måle opp hele kysten på nytt i detalj. Mye gamle greier er integrert med nye data.

Ett eksempel:

 

vindaasen01.jpg

 

Den grunna som er merket med 1.7 m. utenfor Vindåsen på Tjøme har alltid stått på kartet. I virkeligheten er den ikke der. Har prøvd å finne den en bråte ganger, men finner istedet at det går en rygg fra odden og ut til skjæret.

Link to post
Share on other sites

Kan du konkretisere litt mer når det gjelder hvor det er "mange grunner og skjær som ikke vises på papirkart heller"?

Ikke annet enn f.eks. grunna rockness gikk på, ikke stod på kartet.

 

Og da jeg snakket med gutta fra statens kartverk her en gang jeg møtte de og de holdt på med nye oppmålinger som sa: "Det var sinnsykt mange grunner vi ikke visste om"

Link to post
Share on other sites

. Mye gamle greier er integrert med nye data.[...]

Den grunna som er merket med 1.7 m. utenfor Vindåsen på Tjøme har alltid stått på kartet. I virkeligheten er den ikke der. Har prøvd å finne den en bråte ganger, men finner istedet at det går en rygg fra odden og ut til skjæret.

 

De har også latt være å bruke riktige data fra det gamle og laget nye feil i det nye som jeg har påpekt i egen tråd: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=44930#

Link to post
Share on other sites

Nåja, sist det ble gjort en større oppmåling i Oslofjorden var tidlig på 80 tallet, med Miniranger som navigasjon.

 

Linkene nedenfor angir konkret dato for siste utgivelser av sjøkart nr. 1. 2, 3 og 4 som dekker Oslofjorden, og for når sjømålingene ble foretatt(med unntak av kart nr. 4):

 

Sjøkart nr 1 er nå oppdatert og utgitt som en Ny Utgave. Kartet erstatter tidligere utgave av sjøkart nr 1 fra 2006.

 

Sjøkart nr 2 er nå oppdatert og utgitt som en Ny Utgave. Kartet erstatter tidligere utgave av sjøkart nr 2 fra 2005.

 

Sjøkart nr 3 er nå oppdatert og utgitt som en Ny utgave. Kartet erstatter tidligere utgave av sjøkart 3 fra 2004

 

Sjøkart nr. 4 ble 25. juli 2007 utgitt som Nytrykk.

Link to post
Share on other sites

.........Den grunna som er merket med 1.7 m. utenfor Vindåsen på Tjøme har alltid stått på kartet. I virkeligheten er den ikke der. Har prøvd å finne den en bråte ganger, men finner istedet at det går en rygg fra odden og ut til skjæret.

 

 

Har leita etter den iårevis også uten å finne den. Godt å få bekrefta noe jeg har trodd. Har mange ganger prøvd å overtale min gamle far med seilbåt til å benytte denne snarveien gjennom Vrengen, men sålangt forgjeves pga 1.7 meteren i kartet.

Er det forresten noen som vet hva som er planene med seilbåten som ligger på bunnen rett ut for Vindåsen? Skal mastetoppen forbli der som sjømerke eller skal den heves?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...