roaldbj Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 Takk Sjøtummel, du får vurdere om du vil lage en egen tråd på dette. Jeg ville sette pris på en egen tråd om EFS. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pantzatt Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Nei fysj og fysj.....da kan du jo gå på grunn og det som verre er....Hysteriske "typiske" baatplassenuttalelser..om man kan si det sånn...har du en god plotter med oppdaterte kart, er dette vel i utgangspunktet MYE mer korrekt enn all verdens papirkart som måtte ligge og slenge... Har ennå tilgode å oppleve brann ombord, men har tre fire brannslukningsapparat ombord. Har aldri opplevd å bli rent i senk, men har kompressorhorn på taket. Har aldri opplevd å få bruk for flyteutstyr, men har både overlevningsdrakter og vester ombord. Har aldri hatt behov for VHF, men det står høyt på lista. Plotteren har aldri sviktet, men tar alltid med papirkart. J..... arrogant å komme med slike utalelser som du gjør her. Tross alt er det sikkerheten det er snakk om. Men tipper du tar nok med ekstra dopapir og kaffe. Kunne jo hende du går tom for det.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders Panders Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Jeg har prøvd å stå på land der det skulle vært vann og passert gjennom steder der det skulle vært fastland i følge kartplotteren. De fleste skjær har vel ligget der de ligger en stund, så stort sett kan du vel navigere etter plotteren din, en del menneskeskapte forandringer er skremmende dårlig oppdatert, i hvert fall på den plotteren jeg har prøvd... var en Garmin modell kjøpt denne våren. Høres forresten lurt ut å laste kart fra kartverket på mobilen, tror jeg vil prøve det. Redigert 19.August.2008 av Anders Panders (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penny Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Har ikke opplevd at tomt batteri får plotteren til å knele, men jeg har opplevd å blåse sikringen på ekstern strømkilde, at ledninger får dårlig kontakt og at plotteren fylles med vann. "Sprutsikker" var merkelig nok ikke det samme som vanntett Tilbringer man nok tid i båt er ikke spørsmålet om noe elektrisk svikter, men når. Det er god grunn til at reglene for å godta ECDIS som erstatning for papirkart er så strenge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Har vist denne noen ganger før: Her gikk jeg på overettmerkene. Hadde jeg gått blindt på kartplotteren, så hadde det nok endt med havari. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Crescent 535 HT Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Du kan laste ned fra kart.kystverket.no og sy dette sammen til et større kart som du kan bruke i SeaClear eller lignende. Helt gratis. Kan du forklare hvordan dette gjøres? Jeg har lastet ned SeaClear, men er usikker på hvordan jeg ordner med kartene. Er det andre steder man kan få tak i slike kart? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Crescent 535 HT Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Ingen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 (redigert) Prøv f.eks. 'http://kart.kystverket.no/default_map.aspx?mapWidth=1800&mapHeight=1200&layerId=0&mapService=10&minX=246000&maxX=255000&minY=6623000&maxY=6629000' Du kan ikke direkte lagre det kartbildet du får opp. Velg Vis -> kildekode (i Firefox) og du får opp et vindu med masse kode. Du må finne linjen som er a la sImage = 'http://153.44.5.181/ms_tmp/48ac01f7_15c4_1.png'; Putt denne adressen i nettleseren din og du får et bilde du kan lagre. Så kan du endre minX, maxX etc og laste ned flere bilder til du har en mosaikk som dekker det området du er interessert i. Disse kan sys sammen f.eks. ved hjelp av programmet convert fra Imagemagick Redigert 20.August.2008 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 De fleste skjær har vel ligget der de ligger en stund, så stort sett kan du vel navigere etter plotteren din, en del menneskeskapte forandringer er skremmende dårlig oppdatert, i hvert fall på den plotteren jeg har prøvd... En god del av papirkartene er skremmende gamle, kartdataene er i enkelte tilfeller ikke oppdatert på 100 år! Er mange grunner og skjær som ikke vises på papirkart heller (spør losen på Rockness). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 21.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2008 Men er det ett såkalt "båtsport"-kart jeg skal ha? Har vert i noen bokhandlere og ser at det stort sett er "Båtsport"-kart dem har... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Båtsportkart er tingen. Kjøpes i sett for et område av gangen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 En god del av papirkartene er skremmende gamle, kartdataene er i enkelte tilfeller ikke oppdatert på 100 år! Store deler av kysten langs Norge er oppmålt på nytt, spesielt i tidsrommet 1998 og frem til i dag, da det eksisterte mange gamle sjømålinger som ikke var særlig forenlige med tanke på utgivelse av elektroniske sjøkart og navigasjon med moderne elektroniske navigasjonsinstrumenter som eksempelvis GPS. Per september 2007 var det bare syv kart som ikke var omfattet av moderne målinger. De nye sjøkartene, enten som offisielle papirtutgaver eller i form av offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC) i henhold til den internasjonale standarden S 57, er stort sett basert på moderne sjømålinger fra ca. rundt 1980 og frem til i dag, men deler av kartene kan være basert på data fra de gamle kartene. Kan du konkretisere litt mer når det gjelder hvor det er "mange grunner og skjær som ikke vises på papirkart heller"? Det kunne vært kjekt for andre seilende å vite dette med tanke på sikker navigasjon. Jeg tror nok også Statens Kartverk, Sjøkartverket, ville likt å få denne informasjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 21.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2008 Båtsportkart er tingen. Kjøpes i sett for et område av gangen. Men hva er forskjellen på "båtsport"-kart og "vanlig"-kart? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Først og fremst er det selve papirformatet som er forskjellig. Jeg liker best de store kartene men mange "må" ha båtsportkart. I tillegg har båtsportkartene noe mer informasjon som er tilpasset fritidsbåter som markering av gjestehavner o.l. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Men hva er forskjellen på "båtsport"-kart og "vanlig"-kart? Først og fremst formatet som er halvparten av et vanlig sjøkart. I tillegg er det mer informasjon på båtsportkartene for båtturister, som friområder etc. Navigasjonsmessig skal de være like, dvs. at alle sjømerker etc. er identiske, båtsportkartet er i så måte et utsnitt av sjøkartet. Dessverre har jeg sett eksempler på at viktig informasjon som f.eks. info om overrettsmerker blir borte. En "klassiker" var lenge stanggapet inn til Kragerø der det viktigste(?) overetsmerket er Strømtangen og Stavseng fyr overrett, dette var falt ut av båtsportkartet fordi det sto så langt ute på sjøkartet, heldigvis er det med nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Store deler av kysten langs Norge er oppmålt på nytt Nåja, sist det ble gjort en større oppmåling i Oslofjorden var tidlig på 80 tallet, med Miniranger som navigasjon. Det som er å si om kart er at jo flere store skip som ferdes i ett område, jo bedre kart. Det er en nesten uoverkommelig oppgave å måle opp hele kysten på nytt i detalj. Mye gamle greier er integrert med nye data. Ett eksempel: Den grunna som er merket med 1.7 m. utenfor Vindåsen på Tjøme har alltid stått på kartet. I virkeligheten er den ikke der. Har prøvd å finne den en bråte ganger, men finner istedet at det går en rygg fra odden og ut til skjæret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Store deler av kysten langs Norge er oppmålt på nytt, spesielt i tidsrommet 1998 og frem til i dag, Tror dette i stor grad gjelder hovedleiene. Kommer man et stykke unna, er det mange veldig gamle målinger. (I alle fall på Vestlandet) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Kan du konkretisere litt mer når det gjelder hvor det er "mange grunner og skjær som ikke vises på papirkart heller"? Ikke annet enn f.eks. grunna rockness gikk på, ikke stod på kartet. Og da jeg snakket med gutta fra statens kartverk her en gang jeg møtte de og de holdt på med nye oppmålinger som sa: "Det var sinnsykt mange grunner vi ikke visste om" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 . Mye gamle greier er integrert med nye data.[...]Den grunna som er merket med 1.7 m. utenfor Vindåsen på Tjøme har alltid stått på kartet. I virkeligheten er den ikke der. Har prøvd å finne den en bråte ganger, men finner istedet at det går en rygg fra odden og ut til skjæret. De har også latt være å bruke riktige data fra det gamle og laget nye feil i det nye som jeg har påpekt i egen tråd: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=44930# Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Nåja, sist det ble gjort en større oppmåling i Oslofjorden var tidlig på 80 tallet, med Miniranger som navigasjon. Linkene nedenfor angir konkret dato for siste utgivelser av sjøkart nr. 1. 2, 3 og 4 som dekker Oslofjorden, og for når sjømålingene ble foretatt(med unntak av kart nr. 4): Sjøkart nr 1 er nå oppdatert og utgitt som en Ny Utgave. Kartet erstatter tidligere utgave av sjøkart nr 1 fra 2006. Sjøkart nr 2 er nå oppdatert og utgitt som en Ny Utgave. Kartet erstatter tidligere utgave av sjøkart nr 2 fra 2005. Sjøkart nr 3 er nå oppdatert og utgitt som en Ny utgave. Kartet erstatter tidligere utgave av sjøkart 3 fra 2004 Sjøkart nr. 4 ble 25. juli 2007 utgitt som Nytrykk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Sjøkart nr 3 er nå oppdatert og utgitt som en Ny utgave. Kartet erstatter tidligere utgave av sjøkart 3 fra 2004 Tja, ikke helt korrekt informasjon ettersom det kom nytt trykk av kartet i år (den raske oppdateringen skyldes kanskje fila som forsvant ved trykkingen av første utgave som dermed manglet en del grunner). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 .........Den grunna som er merket med 1.7 m. utenfor Vindåsen på Tjøme har alltid stått på kartet. I virkeligheten er den ikke der. Har prøvd å finne den en bråte ganger, men finner istedet at det går en rygg fra odden og ut til skjæret. Har leita etter den iårevis også uten å finne den. Godt å få bekrefta noe jeg har trodd. Har mange ganger prøvd å overtale min gamle far med seilbåt til å benytte denne snarveien gjennom Vrengen, men sålangt forgjeves pga 1.7 meteren i kartet. Er det forresten noen som vet hva som er planene med seilbåten som ligger på bunnen rett ut for Vindåsen? Skal mastetoppen forbli der som sjømerke eller skal den heves? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 For de av oss som ikke er lokalkjente men som liker å sjekke opp slike opplysninger er det fint med posisjonsangivelse i kartdatum WGS-84. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 overtale min gamle far med seilbåt til å benytte denne snarveien gjennom Vrengen Det tror jeg trygt han kan gjøre. Jeg går gjennom der med fulle seil, og jeg stikker 1.75 Roaldbj, det er den østligste av oddene på Tjøme i Vrengen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabba III Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 N59 10.071 E10 24.375 Når det har vært helt klart vann i Vrengen har jeg sett at det er en grunne nesten helt inntil land sør/vest for dette punktet, det er mulig det er denne som er feilplassert. Det er i hvert fall ikke noen grunne på det oppgitte punktet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.