Jump to content

Vårens båtprosjekt

Arvid_A

Recommended Posts

Det ble flott, dette, Fantasy!

Moro med slike pusleprosjekter i "snickarboa"!

Jeg renoverte uteplass-bordet i den nyanskaffede Nidelv'en sist vinter. På grunn av en del andre ting&tang som måtte gjøres med båten i løpet av vinteren, ble det imidlertid ikke "kompassrosebord" denne gangen. :smiley:

Jeg tok utgangspunkt i det originale bordet og saget av litt rundt ytterkantene på de forskjellige delene av bordet, slik at jeg fikk plass til nye kantlister/slingrekanter. Deretter ble overflatene ("respatex") mattet ned med sandpapir, før "mønsterbiter" av 4mm meranti kryssfiner ble limt på (PL 200). Deretter ble slingrekanter limt på, og det hele lakkert med 3 strøk (3-stjerners gulvlakk) før mønsteret ble fuget (Tec7). Til slutt ble det lagt på ytterligere 5-6 lag lakk.

Bordet har fungert helt bra som underlag for mye god mat og drikke i sommer! :wink:

Her er et par bilder:

nybordet1.jpg

nybordet2.jpg

Dette var tre flotte bord. Artig arbeid og nydelig resultat.

Jeg drister meg til å komme med en ny variant av "fugingen" som jeg ser dere klager litt på. Jeg ville ha fuget på denne måten, som ikke er med fugemasse, men med epoxy.

Stryk epoxy på bordet og lim bitene på plass.

Stryk ufortykket epoxy på bordet, ett par strøk. La dette gjennomherde.

Bland epoxy med svart fargestoff (og eventuelt Silica for å få den tykkere) slik at dere får en svart epoxy.

Hell blandingen i en vanlig plast brødpose, klipp av en snipp på hjørnet og fug med denne.

Siden det allerede ett par strøk med klar epoxy på bordet vil fargen ikke trenge inn i treverket, men holde seg i fugene.

Når det hele er herdet, slip bordet slett og legg på noen strøk med egnet lakk for å få UV-beskyttelse(epifanes e.l.)

Jeg ville strøket epoxy også på undersiden før lakkering slik at bordet ble helt innkapslet i epoxy.

Redigert av Honduras (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Ønsker å live opp tråden igjen, da jeg tror jeg har funnet ut noe lurt :wflag:

JEG HAR NÅ FORSØKT EN HELT NY OG GRISE-ENKEL MÅTE Å LAGE KOMPASSROSE PÅ!!! :flag: Og det funket bra.

Selvsagt er det bare juks, men det både ser og kjennes bra ut og. Det er nær sagt ingen ekstra jobb heller.

Vel, se her på bildene av mine to nye roser aller først:

dsc00136.jpg

dsc00134.jpg

Greia er å skrive ut kompassrosa (jeg har lagt ut pdf fil her på båtplassen tidligere) i den størrelsen du måtte ønske på ett vannfast overhead papir og legge denne i lakken våt.

Jeg målte inn hvor jeg ville ha rosene, risset med en penn rundt, slipte ned litte grann med eksentersliper (for at tykkelsen på arket ikke skulle kjennes i lakken), lakket først ett strøk og la så rosene på plass i lakken. Pass da på at du får ut alle luftbobler ved å presse og stryke rosen ned i lakken med en tapet-skrape el-l (som ikke lager riper). Stryk så ett lag til med lakk oppå rosa igjen, vått i vått.

Etter dette er det bare å rubbe lett ned med fint papir før du legger på de neste 4-6 lagene med lakk, på vanlig måte.

Du oppnår ikke riktig ved-retning i rosa (at årringene i trevvirket skal strømme inn mot rosens senter), men det syntes jeg ikke er så ille.

Håper det er noen som vil prøve denne enkle metoden, og det er da ikke bare båt det er brukenes til, og heller ikke bare kompassrose. Du kan skrive ut ditt eget ornament el.l.

Lykke til.

Mvh Fantasy

• 1 måned senere...

Du skriver det altså ut i sort / Hvitt på en slik overhead transparent? Og legger hele arket ned i lakken? Lar det ligge og lagger hele greia ned i bordet? Bruker du laser eller blekkskriver? Husker du hvor du la ut denne PDF fila?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Du skriver det altså ut i sort / Hvitt på en slik overhead transparent?

Ser ikke at man er begrenset til Sort, du kan vel legge på så mye farge du bare vil med den metoden.

Hva med ett fargefoto av båten. Har du ett lite redigeringsprogram for foto kan du jo lage bilde av båten om til en strektegning o.l. før du printer.

Men du skal kanskje ikke sette potetkjelen rett på bordet etterpå.. :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...