Jump to content

Hvordan montere skottbekledning?


Gullfisk

Recommended Posts

Skal legge ny skottbekledning på skutesider som er isolerte og trekke om takplater. Har tenkt å bruke Maritim sitt 3mm trekk og kontaktlim. Siden jeg ikke har gjort dette før, vil jeg gjerne ha noen smarte tips og beskrivelse fra A til Å, så det kan bli mest mulig vellykket. Skjærer man til først? smører man lim på hele på en gang? begynne øverst eller i lengderetning? en eller tomannsjobb? osv osv. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noen tips,

bruk Casco våtromslim istedenfor kontaktlim, la det bli litt klissete før du legger på skottbekledningen. Sjekk at isolasjonen tåler limet først!!!!

 

Bruk kartong/dekkpapp som mal, og skjær ut skottbekledningen etter disse med litt overmål til finjustering

 

prøvemonter før du legger på limet, bruk gjerne maskeringstape for å hefte fast midlertidig.

 

Det er absolutt en fordel å ha et par ekstra hender hvis det er plass til det.....

 

bruk en myk malerrull/tapetkost til å klemme ut luftbobler etc

 

små stykker som er kan håndteres på egenhånd, kan du gjerne lime med kontaktlim. Følg bruksanvisningen, normalt et strøk lim på hver av flatene, tørkes og påfør så 1 strøk på en av flatene. Husk at kontaktlim sitter med en gang, ingen justeringsmuligheter her nei....

 

lykke til :fishing:

Link to post
Share on other sites

Et lite tips hvis du bruker kontaktlim og får søl på framsida av trekket: ha is i magen, vent med fjerning av limsølet til det er så tørt at du kan rulle det av med en finger! Brukte selv lim av forskjellig fabrikat, kontaktlimet som Maritim selger er sikkert helt utmerket, men det var litt tynt når boksen var nyåpnet, og kunne lett renne der det ikke skulle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Er det kaldt ute , så limer det dårlig det meste syntes jeg .Da må du over til kontaktlim , med det som det fører med seg . Da har du null justeringsmulighet , sitter som "banken" tvert . Men du kan jo prøve deg litt fram , våtromslim på begge flater og la det bli en tørr hinne før du legger det på . Egentlig en grei jobb , men det er endel lettere med to som gjør jobben i sammen . Har altid gjort det aleine , men har savna flere armer noen ganger . Har altid lima rett på glassfiberskotta .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det ble kontaktlim hos meg, og det funket greit. Blir gjerne litt ivrig og fokusert når jeg holder på, så bilder ble desverre glemt. Grovskjærte trekket før jeg begynnte, og skrudde fast klosser på bjelkene i taket, som holdt trekket på plass øverst. Smørte lim på et lite stykke av gangen, og la til trekket nedover etterhvert. Har igjenn styrbord side og en takplate, bare jeg får tid og lyst igjenn.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte vannbasert kontaktlim og skottrekk fra Maritim. Dette var veldig enkelt å jobbe med, men flatene må være helt rene.

Synes resultatet ble veldig bra.

 

Målte opp og kuttet til alt på forhånd. Nesten umulig å gjøre alene, jeg fikk heldigvis hjelp.

 

Masse skraping og pussing måtte til, gammelt trekk var fra 70 tallet.

n765568219_566706_8206.jpg

 

Limte på fangline rundt skjøtene med vanlig kontaktlim.

imag0013.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...