Jump to content

Diameter på propell til utenbordsmotor


J-R

Recommended Posts

Hei!

Ny på forumet her..

 

Har et spørsmål jeg ikke finner svar på og det er ang diameteren på propeller til forskjellige produsenters motorer. Jeg har en 40 hk Mariner og til den er det f.eks anbefalt en 10 1/8x15 propell(Ballistic). En tilsvarende 40 hk Johnson blir anbefalt 12 3/8x 15. Hvorfor denne forskjellen i diameter? Og hva har diameteren på propellen egenltig å si? Alle snakker jo om stigning..

 

Takker!

Link to post

Hvorfor det er forskjellig fra fabrikat til fabrikat vet jeg ikke.

 

Men propellen er en skrue.

Diameteren blir da tykkelsen på skruen.

Stigningen er gjengene. Altså hvor skarp skruen er.

I eksempelet ditt så har du en skrue som beveger seg 15" på en omdreining.

 

Jo tykkere skruen er da...jo mere vann tar den med seg på den omdreiningen. så lenge motoren orker da.

 

Dette er slik jeg har forstått det ihvertfall.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Kan være forskjellig diameter på selve girhuset, forskjell på klaring mellom propell og kavitasjonsplate, og til slutt giring.

 

Diameter (og bladareal) må stå i forhold til det som skal drives framover, f.eks en tung båt krever mer diameter (og lavere stigning), mens samme store diameter på en liten lettdrevet båt bare gir unødig motstand.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tenk på det som giring på bilen.

Stor diameter, liten stigning = 1.gir Skikkelig bånndrag og du kan dra mye vekt, men det går ikke fort

Liten Diameter, stor stigning = 5. gir Klarer lite vekt og er vanskelig å få i plan, men når/hvis båten planer får du stor toppfart (hvis skroget er bygd for det vel å merke)

 

Så da er det bare å finne rett kombinasjon/gir fra 1 til 5 avhengig av hvor tung båten er, type skrog, kjører du stort sett alene eller har du ofte med deg mange personer og mye utstyr osv. En propell er ett kompromiss av mange egenskaper, og du må finne den som passer ditt bruksmønster.

Link to post
Her har dere noe å bryne dere på, her er propeller for motorer imellom 15 > 200 hk, hvilke er til hva ??

 

prop_quest.jpg

 

Litt data:

  1. 13,75 x 15 - ser ut til å ha "intermediate" hub , 75-140hk ?
  2. 13,00 x 23 - ser ut til å ha large hub, 150-200hk?
  3. 9,00 x 17 - racing propell , T250 klassen?
  4. 9,25 x 10,75 - 20-30hk ?
  5. 10,00 x 12 - Merc 500?
  6. 9,00 x 17 - racing cleaver , samme som #3 ?
  7. 10,00 x 10 - Merc 500?

 

håper å få etpar riktige iallefall, mye der jeg ikke har sett før....

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  1. 13,75 x 15 - ser ut til å ha "intermediate" hub , 75-140hk ?
  2. 13,00 x 23 - ser ut til å ha large hub, 150-200hk?
  3. 9,00 x 17 - racing propell , T250 klassen?
  4. 9,25 x 10,75 - 20-30hk ? under tvil..
  5. 10,00 x 12 - Merc 500?
  6. 9,00 x 17 - racing cleaver , samme som #3 ?
  7. 10,00 x 10 - Merc 500?

håper å få etpar riktige iallefall, mye der jeg ikke har sett før....

Skal få rett på 1, 2 og 4 + SVARET på nr 6 (er til samme som nr3 ).

Uten å kjenne alle regler vil jeg heller tippe på Formula 2000 istedet for T250....dog sikkert ikke konkurranse dyktig pr idag.

  1. 50 > 140 hk, satt på en Evinrude 50hk.
  2. 75 > 155 hk Mercury R6 + Yamaha 75 > 150 hk ??( ER en Yamaha propell ).
  3. 90 > 200+ hk Propell som passer Mercury sin Super Speedmaster ( R6 modellene OG tidlige V6 racing motorer ( T3 ).
  4. 10 > 20 hk ?? satt på en 15 hk Evinrude jeg hadde for lenge siden.
  5. 60 > 90 hk Passer Johnson/Evinrude sine V4 motorer ( 1962 > 1968 ) .
  6. Passer det samme som nr 3.
  7. 30 > 55 hk passer West Bend og Chrysler motorer ca 1960 > 1974 ??.

 

Utveksligene på noen av disse .

  1. ca 3:1 ?? er usikker, sikkert annen utveksling på de større.
  2. 2:1 på Mercury R6, sikkert noe ala det samme på Yamaha.
  3. 3 og 6: 1:1 (14:14) eller 14:15 ( samme gir er brukt på sst120/S2000/S3000/Formula 1 ( de med ssm VI)).
  4. ?:?.
  5. 20:23 , 4300 omdreininger på propellen ved WOT, liten skade og plombene går :lol: .
  6. ?:? .

 

Ser en på sammenhengen av disse tallene kan en se et vist mønster...

Minste propellen går kjappest og største er sterkest.

 

Teoretisk hastighet på nr 3 og 6 ved WOT på EN av motorene de ble brukt på, er 100 knop ( - litt slipp ), passer DETTE undervannshuset ( kan vel egentlig kjøres i vannskorpa...)

Teoretisk hastighet på nr 2 ved WOT ( med en Merc1500XS ), er 58 knop ( - litt slipp ).

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...