Jump to content

Castoldi jet 05, vann i oljen

GeirOve

Recommended Posts

hei.

Trenger litt hjelp her, har ingen erfaring med jet. Kjøpte meg en båt med Castoldi jet 05. Problemet er at det er vann i oljen i girhuset.

Kan vannet komme inn andre plasser enn på propellakslingen?

Og er det noe for for clutch på disse når man setter den i gir?

Trenger litt info her hvordan de fungerer, eventuelt tegninger/servicemanual.

mvh

Geir Ove

Hei. Har skrudd litt på en slik for endel år siden. Var også plaget med vann i oljen.

Mener å huske det var 2 simmerringer som står mot hverandre på aksling som var problemet (en mot oljen og en mot sjøvann). De som stod der var ikke av rustfri kvalitet på fjær og det fungerer sikkert greit mot oljesiden, men dårlig på sjøvannsiden.

Jeg kjøpte inn nye lager og simmerringer og alt fungerte greit. Pass på at ikke det er slark ved montering. Mener på at jeg skiftet aksling også da denne hadde spor etter simmeringer.

Det er en meget enkel konstruksjon. Skal se om jeg har noe info liggendes om instruksjonbok og personer rundt om kring som har brukte deler til salgs. Det var en i Oslo område som hadde mye deler liggendes.

ok. takker for svar. Skal opne den og se. Klarer man å overhale girkassen mens jet`en står i båten, eller må den ut?

En ting til, det står en gammel dieselmotor på 70hk i båten. Har planer om å bytte denne. Spørsmålet er hvike motor som er best å bruke, en liten motor med høyt turtall og lite moment, eller en stor med lavt turtall om mye moment. Noen formening om dette?

Ja du slipper å demontere jet, men du må landsette båten. Mener på du kan fint dreve om jetten vist det trengst, uten å landsette.

Det finst utallige kompinasjoner for å dreve (rette tannhjul) denne jetten, men du bør sikkert rådføre deg litt så du er sikker på å ha rette tannhjulene. Husker endel eksprementering på dette området før jeg fikk dette optimalt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...