Jump to content

Vannscooter kjøring kan bli lovlig igjen.

Hansi

Recommended Posts

I Oslo kommune er det tydeligvis lov å bruke vannscooter innenfor noen avgrensede områder, slik jeg tolker kartet.

http://www.ohv.oslo.no/data/f/0/45/88/2_24...A2-2008juli.pdf

Men kan det være at dette kun er i organiserte former, må man være med i en klubb eller lignende?

Har ikke lest gjennom alle innleggene, så mulig at dette er nevnt tidligere.

Legg også merke til 15 knopsgrensen i Bærum, tror ikke alle respekterer dette.

• 8 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 8 måneder senere...

:flag: Jeg tror veldig få eller ingen av lovgiverne i denne saken noensinne har prøvd en vannjet. Hva er argumentet for at ikke de lover og regler som omfatter alle andre farkoster på sjøen ikke er gode nok, slik at vannjet må forbys? noen som vet?

Jeg har ikke vannjet selv desverre, men dette er veldig morro ,å ikke noe verre en familiens håpefulle i en pioneer jolle med motor for omgivelsene.

Når det gjelder støy er det kansje på tide å lage en egen forurensnings regel for fritidsflåten, mitt syn er at det er mye verre med " se på meg lyden " fra forvokste gummijoller med doble V8 ere å rake rør, selv om jeg klarer å leve med dem og.

Noen synspunkter?

Håper forbudet heves!

Forbudet er lovstridig og håndheve etter hva jeg har lest.. samme i sverige og danmark.. Konskvens?? jo bare nekte og vedta boten... Tulle forbud som ikke samsvarer med resten av eu spør du meg.. Har jeg lyst på vannskooter ja så kjøper jeg det uten og bry meg mer om de reglene.. Så lenge scooteren er CE godkjent kan de ikke nektes og omsettes eller brukes etter hva jeg har forstått.. Arrester meg gjerne dersom jeg tar feil :confused:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Det er vel enklere å kjøpe en lovlig båt som er like morsom enn å krangle om å få PWC'er tillatt

Nei det er det ikke, den mest gøyale av dem heter jet ski. Klart at man kan konstruere en omgåelse av loven men det er mer riktig å fjerne en lov som som ikke har en åpenbar verdi.

Håper på at forbudet oppheves her i gården og, da blir det en jetski på meg garantert :smiley:

Og forøvrig er "se på meg lyden " sang i mine ører... he he ,ingenting slår en 8.2l for fri eksos i 6000omdr eller på tomgang fordensaksskyld.

kommer en ny "se på meg "båt her og om et par år vil jeg tro ;)

viktig med noe leketøy for guttene i huset ...

det er for øyebliket kun en løsning på problemet vist man vil gjøre det lovlig.

sommer_2007_139.jpg

sommer_2007_209.jpg

Det er en grum til jeg kjøpte den... (litt lei av bøter ja...)

Så nå er det bare og kjøre til sverige og ta ut skuterne og kjøre lovlig der.

Redigert av altmuligbåt (see edit history)

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Hadde bare vannscoter brukere brukt fornuft, hadde ikke dette forbudet eksistert.

Men det er som alltid noen tomskaller som ødelegger for alle andre.

De skal absolutt oppholde seg der andre bader, slapper av, spiser mat ligger på svai etc.

Jeg var i utgangs punktet ikke motstander av vannscoter bruk, men på grunn av tomskaller hater jeg disse nå.

De bråker noe "vannvittig" og bruken fører med seg personer som ikke har noe ute på vannet og gjøre.

Derfor ønsker jeg personelig at forbudet opprettholdes..... :flag:

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Du har litt rett i det du sier,, mye IDIOTER der ute,,, men,,, er ikke det du sier der kolektiv avstrafelse? og er ikke det forbudt?

Hoved grunnen til at denne regelen kom var støy.

Så da burde de heller satt regler på hvor mye vi kunne støye.. (det burde det jo vert både på båt og skuter uansett)

Dagen nye skutere er det heller ikke noe prob, med de er så si alle med 4 takter og støyer nesten ikke noe..

De som ble brukt da forbudet kom støyet mye, kawaski var det vanligste merket(forøvrig også de som fant opp vannskuteren slik vi kjener den) hadde fri eksos og en del av dem hadde eksos rør rett opp i lufta, det var faktisk så ille at de som kjørte de brikte ørepluger...

jeg håper det blir lov igjen, overalt men med regler om hvor lenge man kan kjøre på et sted og selvfølgelig om hvor langt fra land osv (gjelder jo alle båter) og at de blir strenge mot de som bryter loven og ikke mot oss som prøver og ha det gøy..

(og ja det er lov og kjøre i deller av lysaker fjorden i oslo)

kjørte også mc lenge, også cross mc, men erfarte at det er så mye morsomere og presse en skuter til det yterste (for det gjør så sinsykt vodt og tryne på landjorda)

Det gjør ikke så vondt på vann, også har man en litt støre sjangs til og overleve. :cheers: og jeg liker og leve!! og ha hele ben i kroppen :giggle:

etter hva jeg vet så er ikke de mer lovlige i sverige enn her.. (hvis de ikke har gjort om loven det siste året da) Synes scooter er en flott og anderledes måte og oppleve sjøen på.. Og dessuten så støyer disse nye Laaaaaaaaaangt mindre enn unger rundt i jolla med 3,5 hk 2 takter med et evig brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr HELE dagen.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Jo det er lov i Sverige, samme styret der som her, de fikk ikke lov av en av disse domstolene til og oppretholde forbudet ( og til motseting av Norge så følte de at de var nøtt til og følge dommen)

Men i Sverige så har de lag noe regler om at du kun har lov til og "transportere" deg og skuter ut fra havner og tett bebygde områder, men skal du "leke" så må du et stykke fra land og helst uta skjers..

Og det er regler jeg har fårståelse for..

Og dette er jeg helt sikker på.. har forhørt meg med svensk Politi, og kjøpt meg hytte på herføl (siste øya i norge før sverige..) så jeg har gjort det noen ganger..

I følge siste nummer av Praktisk Båtägande så er vannscooter i Sverige kun tillatt brukt i hovedledene, dvs de stedene der man normalt sett ikke bruker vannscooter. Så sånn sett er det vel ikke så mye mer lovlig enn her hos oss...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 9 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...