S/Y Emma Startet 15.August.2008 Link til dette innlegget Startet 15.August.2008 Driver og surfer rundt på finn på jakt etter min første drømmebåt. På noen få båter har jeg lagt merke til det går en tynn stang ned midt i køya i forpiggen. Hva er denne til? Og kan den eventuelt fjernes? Litt upraktisk med en slik midt i senga... Her er et eksempel på hva jeg mener: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14227706 Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Worry II Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 (redigert) Har du ikke strippe-stang, du, Steinsvik Må da være mastefestet !? Redigert 15.August.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Vil anta at den går helt ned i kjølen på båten, og at den fortsetter videre på utsiden, helt opp i masta... Vil tro at å fjerne denne kan gi en meget ustabil mast.... Men dette er kun mine antagelser, har null erfaring med seil.. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Honduras Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Har hørt om pinnebåt, men trodde alle pinnene var på utsiden.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mini Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Dette er vel forankringen til babystagfestet. En masthead rigg har som regel et babystag (lite indre forstag) for å motvirke pumping i motsjø. Altså stoppe masten fra å bevege seg frem og tilbake i lengderetningen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 (redigert) Det du ser er enten babystag eller kutterstag (på bildet du øenker til er det et babystag). Fjerner du den delen som går fra dekk og ned til kjølen risikerer du i beste fall rive opp dekket, og sannsynligvis får du større problemer. (Dog skal man aldri si aldri. Noen kutterstag er avtagbare, og fjerner du det for godt kan du selvsagt fjerne det som står under dekk også. Det er også noen som plaster inn en bjelke som går fra side til side i båten for å feste kutterstaget i denne.) Redigert 15.August.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Hei, dette er feste til babystaget. Mini beskriver godt funksjonen. Konklusjonen er at dette ikke kan fjernes. Må ells si at det ser ut til å være mye båt til en hyggelig pris. Lykke til. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
S/Y Emma Svart 15.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Takk for svar! Ja, jeg har hatt mine øyne på denne båten en stund. Den har nettopp blitt satt ned fra 135.000 til 128.000. Dersom den fremdeles er til salgs tli våren, blir det enten denne eller en Alo 28. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
knutza Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 babystagfeste kan tas bort, men det krever litt ombygging. Her er konstruksjonstegningene for Bostrøm 31. Sitér dette innlegget Link to post
Hot Johnsen Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 (redigert) Kjøp en Fenix så slipper du dette problemet..... Og i tillegg har du en kjempekøye under cockpit! Redigert 15.August.2008 av Hot Johnsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Steinsvik skrev: Den har nettopp blitt satt ned fra 135.000 til 128.000.Dersom den fremdeles er til salgs tli våren, blir det enten denne eller en Alo 28. Alo 28 er intet valg i forhold til denne båten, det blir en helt annen og mye trangere verden, og som også seiler vesentlig dårligere. Prisen ser ut til å være svært god på B31, så den tror jeg ikke blir stående frem til våren. Slike babystag som fortsetter ned under dekk, de kan fjernes når du ligger i havn. Du kan sette på en pelikankrok på denne og slakke og hekte den av ved landligge, så er ikke det noe problem. Ellers kan den være kjekk som grensemerke når forpiggen brukes av to barn, de er jo sem kjent ikke helt enige hele tiden Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Krimart Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Hm, er ikke det litt langt frem for et babystag? Jeg synes det ser ut som et feste for et kutterstag, dvs et ekstra "indre" stag der man f.eks. kan feste stormfokka i nye vind og som stiver opp masten når man har revet storseilet mye. Men det er ikke montert kutterstag på bildene heller, men kan se ut som det er et kutterstag som lar seg montere og demonter ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 (redigert) Hvis du vurderer B31, så bør du definitivt se på en IW 31. Det er et par på finn.no. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=13403511 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=13524312 Les mer om IW 31 på bloggen min og send meg gjerne spørsmål. Angående temaet: IW 31 har doble undervant istedenfor babystag. Det gjør det lettere å få genuaen over ved slag. Du slipper altså strippestangen i forpiggen. En klar fordel når man skal få plass til tre barn der... Redigert 15.August.2008 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Krimart skrev: Hm, er ikke det litt langt frem for et babystag? Jeg synes det ser ut som et feste for et kutterstag, dvs et ekstra "indre" stag der man f.eks. kan feste stormfokka i nye vind og som stiver opp masten når man har revet storseilet mye. Nå må ikke du villede trådstarter her, for denne masten hadde vel ikke stått særlig lenge uten babystag/undervandt. Om det er satt på noe mer sammen med babystaget er en annen ting, men bildene viser ikke noe slikt som jeg ser. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Framtia Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 ønsker på ingen måte å avspore denne tråden, men når jeg leste tittelen trodde jeg først at noen var i mangel av Viagra... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
HaHa Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 (redigert) Du ser babystaget på bildet (under) fra annonsen. Staget går rett ned foran forluka. Det er så vidt jeg kan skjønne altfor langt bak til å bruke som kutterstag. Et kutterstag burde festes en knapp meter bak forstaget. Ellers ser jo den B31 veldig fin ut innvendig, men den må bli mørk når det ikke er vinduer verken i overbygg eller skrog? Cockpiten fremheves som trygg, men en dyp cockpit med dårlig drenering holder mye vann... Ved havseilas regnes det ikke som spesielt sikkert å ha en nedgangsluke helt ned til dørken i cockpit. Mye vann vil kunne dreneres (dvs ikke dreneres) inn i båten, fremfor ut selvlenserne. Redigert 15.August.2008 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Du har rett. Babystag, det er. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 HaHa skrev: Ellers ser jo den B31 veldig fin ut innvendig, men den må bli mørk når det ikke er viduer verken i overbygg eller skrog? Nå må det sies at dette er den første B31 som jeg har sett uten vindu. HaHa skrev: Cockpiten blir fremheves som trygg, men en dyp cockpit med dårlig drenering holder mye vann... Ved havseilas regnes det ikke som spesielt sikkert å ha en nedgangsluke helt ned til dørken i cockpit. Mye vann vil kunne dreneres (dvs ikke dreneres) inn i båten, fremfor ut selvlenserne. Nedgangsluken er 3 delt, hvor den nederste delen er separat. Dette gjør at den kan settes på i dårlig vær, slik at faren for vann i salongen blir minimal. Dette er markert med rød pil på bildet. Jeg har selv seilt båten i storm på Vestfjorden, og det var ikke noe vann av betydning som kom inn i cocpiten. Bostrøm 31 er en meget god båt, som du absolutt bør ha med i tankene. Dette er en prismessig undervurdert båt, og det er mulighet for en svært god pris. Det eneste negative, etter mitt syn, er at cocpiten er trang. Den ble gjort litt større på MK2, men ikke aktenfor rattet. Vi er to voksne og to barn (7 og 9 år) og vi trives svært godt med båten. Men om det er flere enn 4 voksne, så bli dlir det intimt (les: trangt). Det finnes en masse info om båttypen på B31 klubbens hjemmeside. Om du ønsker ytterlig info, eller bilder, så skal du bare ta kontakt. Lykke til i valg av båt Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Dette er en MK1 , tror MK2 kom i 76 eller 77? Forskjellen er hovedsakelig at MK2 har vinduer i overbygget + at den er noe bredere bak (ihvertfall til rattet). Har fulgt med på disse båtene selv en stund og sett at en ok Bostrøm ligger fra ca. 130 - 180' Av en eller annen grunn ser det ikke ut som om MK2 ligger nevneverdig høyere en MK1 i pris. Selv ville jeg isåfall satset på MK2. Har også sett at endel MK1 har fått satt inn vinduer i overbygget i etterkant. Sjekk isåfall kvaliteten på jobben. Også når det gjelder innredningen, da Bostrømen i all hovedsak ble levert som halvfabrikata. Hm. HaHa, tror jeg må legge til IW på listen, Mvh Trygve Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 (redigert) bare lek(k)er skrev: Dette er en MK1 , tror MK2 kom i 76 eller 77? Forskjellen er hovedsakelig at MK2 har vinduer i overbygget Her må jeg rette litt. Mk1 har også vinduer i overbygget. Bostrøm 31 stammer fra en trebåt som het Markant 70. Den ble det tegnet en modifisert utgave av, som ble plastmodellen. Dette skjedde i begynnelsen av 70-årene. Bostrøm 31 – eller bare B 31 som den gjerne kalles – ble solgt som halvfabrikat. Om man ville sage ut til vinduer var derfor opp til hver enkel båtbygger. Den vesentligste forskjellen på MK2, er at cocpitbenkene ble rektangulær. Dette medførste at de ble ca 7 cm bredere akter. Dette er etter min mening lite å legge vekt på. B31 ble regnet som vek, det vil si at den la seg for over, men den var sluttstiv. Det ble løst med å legge til en blybulb nederst på kjølen som veier ca 350 kg. Dette gjorde at båten ble betydeligere stivere. Jeg mener derfor at det er langt viktigere å se etter denne modifiseringen, enn om det er en MK1 eller 2. Redigert 16.August.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.