ToreK Startet 15.August.2008 Del på Facebook Startet 15.August.2008 Er det mulig å justere dødgangen på denne styresnekka? Og noen som vet hvordan? Vennlig hilsen Tore Kristiansen Sitér dette innlegget Vennlig hilsenTore Kristiansenmailto:toreksande@gmail.com Link to post
Hot Johnsen Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Tror ikke det er mulig å justere vekk denne dødgangen. Dødgangen er nok forårsaket av slitt vaier og event tannhjul...... Sitér dette innlegget Link to post
ToreK Svart 15.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2008 Hmmm, alt er nytt, kun brukt denne sesongen, så så veldig slitt kan det vel ikke være. Satt på båten når jeg kjøpte den, men syns dødgangen blir større og større. Sitér dette innlegget Vennlig hilsenTore Kristiansenmailto:toreksande@gmail.com Link to post
saga Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Henger meg på denne. Jeg har også en teleflex/ultraflex styring (kommer ikke helt på hvilket merke med de er vel ganske like) med mye slakke på rattet. Kabelen er 2 år og styresnekka er kun 1 år. Allikevel er det mye slakke. I tillegg er styringen veldig treg ved sving fra midtstilling mot venstre når båten har vært ubrukt en stund. Etter en god stunds bruk så blir den ok igjen men det kreves gjevnlig bruk i flere dager for at den blir lett på styringen igjen. Det dreier seg forøvring om en Rana 520 SL med en Honda 75 - 2006 mod. Er det noen som har noe tips til hva det kan skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 I "teleflex" type styringer kan det bli dødgang flere steder: - I selve snekka, der kabelaren/tannhjulet som griper i denne blir slitt (aluminium...) Snekka er også fylt med grease som stivner over tid. Kan tas opp og gjøres rent og fylle opp med ny grease, men det er en møkkajobb =) - i selve styrekabelen som strekkes over tid, - og til sist i innfesting bak på motor. Spesielt tidligere , da kabelen var forbundet til motor med et kuleledd. Det systemet som benyttes nå med lenkearm gir som regel mindre slakk. saga, i ditt tilfelle ville jeg forsøkt å koble fra bak på motor, for å sjekke om det er motor eller kabel som blir treg Sjekk også om det er mulig å ta wiren ut av strømpen , for rengjøring og oppsmøring på nytt, her er det også smurt med et eller annet som tørker ut over tid.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ToreK Svart 15.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2008 (redigert) Styringa er lett og fin, så det er nok ikke noe som 'henger', men det er my slakk. Har funnet ut at den kan strammes med mutter/skrue bak på midten, men den tar ikke dødgangen. Er det mulig å stramme med den mutter'n som sitter på kabelen ved innfestinga i snekka? Redigert 15.August.2008 av ToreK (see edit history) Sitér dette innlegget Vennlig hilsenTore Kristiansenmailto:toreksande@gmail.com Link to post
saga Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 saga, i ditt tilfelle ville jeg forsøkt å koble fra bak på motor, for å sjekke om det er motor eller kabel som blir treg Sjekk også om det er mulig å ta wiren ut av strømpen , for rengjøring og oppsmøring på nytt, her er det også smurt med et eller annet som tørker ut over tid.. Jeg har forsøkt dette og motoren gikk helt greit uten motstand i det hele tatt så tregheten ligger nok i kabelen eller snekka. Det virker imidlertid litt rart da det kun er når den har stått ubrukt en stund at det blir slik. Da trengs det en god del ratting til før den løsner opp. Som nevnt er snekka knapt 1 år gammel og kabelen 2 år. På min forrige båt så var så vidt samme type styring over 20 år og fungerte helt perfekt med unntak av litt slakke. Slakke er det også nå og det virker for meg som det ligger i selve snekka. Den var skiftet til en kraftigere type i fjor av forrige eier på reklamasjon så jeg får eventuelt høre med de som skiftet den hva slakken og tregheten kan skyldes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.