Jump to content

Terhi Big Fun/Honda BF50 eller EuroCraft 460/Evinrude40HK E-Tec

Oakb

Recommended Posts

Hei. har tenkt å kjøpe ny båt og har sett på to båter til nå. Terhi Big Fun med en Honda BF50 og EuroCraft 460 ST Scorpio men en Evinrude 40HK E-Tec. og lurer på om noen har noe erfaring med disse båtene. hvilken er best ? luer på hvordan den ligger i vannet, kjøre egenskapene og hvilken båt du får mest for pengene.

båten skal brukes til en familie båt for 4.

har ikke bestemt meg, så hvist dere har noen bedre alternativer som koster rundt 100 000 si i fra :yesnod:

MVH Ole

Kjører Nordkapp 650 Noblesse

Hva skal den brukes til ?

Transport til badeøyer eller bading fra båten ?

Skal dere sitte å spise reker ombord eller gå i land på en øy ?

Hovedsaklig innaskjærs eller også utaskjærs ?

Solskinsbåt som ikke trenger tak ?

Vannski ??

skal bruke den til å dra til bade øyer

innaskjærs,

gå i land på en øy

trenger egentlig ikke tak

kommer nok til å bruke den til vannski

skal bruke den til å dra til bade øyer

innaskjærs,

gå i land på en øy

trenger egentlig ikke tak

kommer nok til å bruke den til vannski

Da er sikkert Terhi Big Fun grei nok. Såpass liten båt drar vel greit på vannski med 50 hk antar jeg, men da bør det nok ikke være flere enn 2 personer ombord.

Selv om du ikke trenger solseng og høyt fribord ville jeg vurdert å kjøpt en litt større båt på ca 5 meter. Du har planlagt å ha 4 i båten, men i båtens levetid kan det plutselig bli situasjoner hvor gjester skal være med slik at det blir 6 personer om bord inkludert unger.

Med fek.s 5 godt voksne om bord Theri Bigfun er det neppe sælig fribord igjen, når krappe bølger innaskjærs prøver å gjøre alle ombord våte.

Også begrenset antall personer som kan sitte i fartsretning.

Hva med crescent Primo ? http://www.crescent-boats.se/sv/styrpulpet/primo.htm

Tilsynalatende litt romsligere og litt høyere fribord.

Eller ta et steg opp til en skjærgårdjeep på vel 5 meter med 70 hk som de fleste produsenter lager.

Edited by salt (see edit history)

Har vært å sett på en Askeladden 475 Freestyle i dag. er dette noe bra båt ?

har lest på internett og den har vunnet mange småbåt tester. har fått en pris på 150.000 på denne båten. er den hvert pengene eller fins den noen bedre til denne prisen :confused: :confused:

Edited by Oakb (see edit history)

g1061.jpg

Ring Svela å spørr hva de skal ha for janeau cap camarat 515 open med 70 hk nå i høst.

De importerer selv og har gode tilbud. Kjenner et par som har fått prisgunstige tilbud der. (Jeg har ikke selv kjøpt av dem.)

De har egen kai i Fredrikstad så man henter på kaia hvis ma ikke pruter til seg til en av deres egenproduserte hengere.

Jeanneau/Benetaeau er en av verdens største båtprodusenter.

Med denne båten får du noe å vokse i. Den tåler grov sjø og skikkelig juling på sjøen. Noen vil sikkert hevde at den slår litt fordi den er relativt flatbunnet sammenlignet med skandinaviske båter, men det gjøe også at den er veldig stabil og lettplanende.

Det finnes faktisk alternativ til Yamarin,Askeladden og Ibiza. Her er et av dem, en Sessa marine og Ranierbåter er andre middelhavsvarianter.

Med sine 515 lengde og over 2 meter bredde får du ingen lett jolle, men når du uansett vurderer 50 hk motorer kan du uansett ikke slenge påhengeren i bilen og jolla på land på egenhånd.

1806_00gp.jpg

har lest på internett og den har vunnet mange småbåt tester. har fått en pris på 150.000 på denne båten. er den hvert pengene eller fins den noen bedre til denne prisen :confused: :confused:

Litt rar seteløsning i Askeladden 475 hvis man skal vurdere ut fra bildet.....Morgan-485-dekk_476747a.jpg

Er det en og en halv i førersetetet og 2 og en halv bak ??

I grov sjø og stor fart ville jeg vel ikke hatt tre unger på den bakerste raden selv om det er satt opp bøyle mot motoren.

Anbefaler å titte litt nøyere på bruktmarkedet før du avhender 150 høvdinger for ei jolle (som jeg synes er et dårlig valg faktisk..dårlig utnytta i forhold til størrelsen/lite plass og har du med en normal tube så er det et styr å komme seg frem i båten fra den klumpete konsollen - setene bakerst er også mest til pynt).

Til småturer, vannleker og kos på fjorden er jo det *pittelitt* mer i f.eks. en slik?

Og selv om det går litt mer til fuel så har du jo til det av mellomlegget :wink:

> Sports/jeeputgaven av samme skroget

Av de to første aleternativene er Terhi'en et bra valg såvidt jeg vet, CE klasset 'C' for 5 personer (2meters signifikant bølgehøyde + 14m/s vind var d vel det betydde). Usenkbar/skumfylt og tåler mer hard kontakt uten å sprekke i forhold til std. glassfiberbåter (visstnok). Bra forhold vekt/fordeling, godt lettplanende skrog, og skal klare 35knop med to ombord + 60hk - gir et behagelig turtall på en fin marsjhastighet i noenogtjue knop til badeplassen.

Lykke til med båtjakta! :smiley:

*edit* - og IKKE la deg skremme av at de bruktalternativene har litt stor motor, både du og familien kommer til å sette pris på å marsje i godt over 20 knop på 3000 omdreininger kontra med en A475/50hester på høyfrekvente 4500-5000rpm. Disse to eksemplene har et nydelig skrog og mest sannsynlig vil du få igjen det du ga om noen år hvis du steller pent med den.

Edited by Kaffelars (see edit history)

er ikke helt sikker nå :crazy: hadde egntlig tengt å gå for Askeladden sin 475 Frestyle, men når de andre båtene kom inn i bilde ble jeg litt i tvil.

men jeg vil helst ha en ny båt som jeg kan være sikker på å selge igjen. janeau cap camarat 515 open var kul, men litt langt til Fredrikstad fra Bergen. fins det noen andre stedder de har disse ?

Edited by Oakb (see edit history)

Litt rar seteløsning i Askeladden 475 hvis man skal vurdere ut fra bildet.....Morgan-485-dekk_476747a.jpg

Er det en og en halv i førersetetet og 2 og en halv bak ??

I grov sjø og stor fart ville jeg vel ikke hatt tre unger på den bakerste raden selv om det er satt opp bøyle mot motoren.

Uten at jeg kjenner til detaljene, så ser det ut til at ryggen på førerstolen kan vippes fremover slik at når man ligger i ro så får man en liten sittegruppe der bak. Kanskje det er muligheter for et lite bord der og? Da er det ikke rart i det hele tatt, men veldig praktitsk.

Generellt sett så er jeg ingen tilhenger av Theri-båtene. Jeg liker rett og slett ikke de skumfyllte skrogene. I flere eldre båter jeg kjenner til virker det som om bunnen virker svak og beveger seg nokså mye når man kjører i grov sjø. Mulig at dette ikke er noe problem på nye båter og ei heller blir noe problem i det hele tatt på denne.

Og får du en sprekk/hull så trekker skummet imellom skrogene vann.

De nye Evinrude E-Tech skal visstnok være meget gode, jeg har iallefall til gode å høre noe negativt om dem.

Jeg ville ha gått for en med dyp V-bunn som tåler litt juling i grov sjø. Og så hadde jeg nok kjøpt brukt, gjerne en Lingebåt.

Mvh Roger

Edited by kjølsvin (see edit history)

-Min båt er så liten og havet så stort.

er ikke helt sikker nå :crazy: hadde egntlig tengt å gå for Askeladden sin 475 Frestyle..

Ta med 4 voksne og prøvekjør en - virket ikke som behovet/valget stemte syntes jeg og regner med du vil få klaustrofobi du også med full besetning :wink:

17 fotere er mer i rette leia, titta på en Askeladden 525 isted, men synes fremdeles det er for dårlig utnytta plassen.. samme med camarat'en :

g1617.jpg

Kanskje en (Nor Yacht) Atol 550 kunne vært noe? Går vist svært fint til de fleste bruksområder med en 75hk påhengs, og har et hvile/stuerom i styrekonsollen til smårollingene, eller tuben/vannskia/fiskeutstyret/teinene når man ligger på holmen f.eks :sleep:

Forhandlere.

Edited by Kaffelars (see edit history)
skal ikke brukte den til 4 voksene personer. 1 voksen og 2 barn (mor i familien likker ikke å kjøre båt) :eek:

Tror forutsetningene kan forandres under veis og da blir det dyrt å kifte båt...

For det første går tiden fort så disse søte små barna er plutselig 2 svære 14 åringer som vier like mye voksne.....og lenge før den tid forlanger disse barna å ha med noen venner på tur så det blir 1 voksne og 4 barn....hvis ikke svigermor også vil bli med....ja så plutselig er det noen venner eller hyttenaboer som vil bli med eller stå på vannski...

I løpet av de neste 10 år kommer det garantert til åvære minst 4 voksne i den båten.

Når det gjelder mor i familien blir hun nok snart med på tur og hun bør vele egentlig oppmuntres til å dra på båttur uten deg også. Av praktiske og sikkerhetsmessige grunner det viktig at begge kan kjøre båten. (Hvis du faller ut av båten eller får illebefinnende bør din kone kunne ta kontrol om bord hvis hun er passasjer.)

Uansett får nok fruen lyst til å ta med venninder på tur når båen står på vannet selv om hun sikkert som fruer flest i kjøpsfasen mener at det må da holde med liten motor og båt. (Selv om det hun som mest kommer til å verdsete en stabil og trygg båt.)

Sett øvre grense ved 550 cm lengde og 90 hk. Intill 550 cm lengde kan du ha båten på henger etter en normal bil hvis det behovet skulle dukke opp en gang i fremtiden. Hvis du kjøper en brukt båt for men enn 90 hk har du ikke råd til kjøpe ny påhenger hvis den gamle ryker.....så vel 5 meter lengde og 70 hk er vel passende for vanlig familiebruk

Med 5 meter båt med bra fribord trenger du ikke bekymre deg for bølger fra andre båter, men jeg vil ikke være sikker på at Askeladden 475 med 4 voksne ombord holder vanet unna hvis du møter på store hekkbølger.

Et moment som ikke er nevnt er selvlensingen. Med fullt mannskap må dørken ligge så høyt at eventuelle bølger eller sprut rennet ut av seg selv via selvlensingen (også om båten står stille).

I løpet av de neste 10 år kommer det garantert til åvære minst 4 voksne i den båten.

Forutsetningene for båtbruken man har er vel stadig i endring, men det blir da litt i overkant å kjøpe skjærgårdsjeep nå som skal dekke alle eventuelle behov om 10 år...?

Er heller ikke noen fan av innredningsløsningen i Askeladden 475, men må være mange andre som er det siden den har vært veldig lenge i produksjon. Ble også såvidt jeg husker, oppdatert for etpar år siden med flere og bedre stuerom + noen andre småting.

men jeg vil helst ha en ny båt som jeg kan være sikker på å selge igjen

Ingen problem å selge en båt du selv har kjøpt brukt - så lenge den er velholdt og av kurant merke. Det du oppnår med å kjøpe nytt er at du må ta større del av verditapet selv. Og litt godt å ha nytt også da (så lenge det varer, de første ripene er ikke så morsomme... :cool: )

Til bruket ditt med 2 barn + 1 voksen så kunne kanskje Yamarin 4730 vært egnet?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Til bruket ditt med 2 barn + 1 voksen så kunne kanskje Yamarin 4730 vært egnet?

Du finner en test av denne båten her; http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...96?OpenDocument

Selv om jeg endte opp med en annen båt ifjor enn en Yamarin så må jeg si at jeg har stor sans for de båtene og foretrekker de fremfor Askeladden. For meg stod det mellom Yamarin, Morgan og AMT http://www.kellox.no/index.php?id=13115 en båtmerke som så vidt jeg vet produseres av en tidligere Yamarinansatt og minner mye om de båtene, men da blir det en motor fra Honda. Er vel ok det også?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Advarsel!!

Forsiktig med Eurocraft dersom du skal kjøpe av Eurofritid AS. Ingen forhåndsbetaling!!! Snakker av egen erfaring.

Forøvrig er det en meget bra båt, jeg har nemlig en, med Evinrude 50hk. Går bra i sjøen, planer lett, selv med full båt.

Vennlig hilsen

Tore Kristiansen
mailto:toreksande@gmail.com

Når fruen er hjemme kan man jo kjøpe hva som helst? :lol:

Viktigste er vel til sjuende & sist at man faktisk HAR en båt og muligheten til å komme seg utpå!

Du skriver ikke noe om du har erfaring fra båt tidligere, om du har båtplass eller skal hive den ut fra henger eller naust de helgene den blir brukt osv.

Er du litt nybegynner i båt så er faktisk Askeladden 475 et greit startpunkt - den er tung og stabil, skjer ikke noe uventa når rattet eller gassen brukes, er stor nok til formålet ditt, selvlensingen er bra og de holder seg godt i pris.

Vil styre deg inn på finn.no el.l. likevel - ligger rundt 40 slike bare på finn(flere i området Haugesund-Florø), har inntrykk av at mange slike Askeladder har hatt voksne eiere og/eller blitt lite brukt og der er flere gode kjøp ser det ut som. Med en brukt så får du gjerne med henger, fortøyninger, dregg, tauverk, ekkolodd, montering og fendere mm. som fort ville fått prisen på en ny til å nærme seg 200' styggfort..

Tre andre store fordeler er at tidligere eier(e) har tatt det store verditapet i starten, barnesykdommene med en ny båt/motor er luket vekk(er alltid et eller anna som irriterer) OG ikke minst du får en båt du ikke trenger å være så redd for når vannskia, fiskeutstyret, brygga, tanken eller glidelåser/knapper fra klær dras over gelcoaten.

Her og her har du fine eksemplarer med 60hk - trenger litt ekstra skyv til vannski og en såpass tung og tungdrevet båt/skrog generelt.

Kom deg på fjorden med glade unger NÅ og la de oppleve båtlivet, og se deretter an behovet og lysten på anna/større båt senere. Neste vår/sommer kan du selge båten igjen og få igjen det du ga likevel.

Og ang. kalesje.. ikke kjøpe en tilpassa til en sånn type båt, de er bare kronglete, trange og utrolig stygge :smiley: Kjøp heller en bimini-topp("kalesjetak") fra f.eks. www.iboats.com til etpar tusenlapper komplett med bøyler, vevd duk i den fargen du vil og fester som er enkel å hive opp med to stropper/kroker om det skulle bynne å pissregne. Vil du ikke ha trekk så er du heller ikke i markedet for en åpen båt :smiley:

Å finne den perfekte båt til riktig pris er vel vanskelig, men enda en variabel å ta hensyn til er om rattet skal stå midt i båten eller til høyre.

Fordelen med midtkonsoll er at tyngden (deg) er plasset midt i båten når du kjører alene eller med småbarn. Selv liker jeg å ha havet og påhengeren litt på avstand med midtkonsoll når jeg bakser i store bølger.

Dog er det vel lettere å få praktisk plassutnyttelse i båten hvis man plasserer styreposisjon/rattet helt bak til høyre i båten.