Fanafjord Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 (edited) Jeg ser etter en turseiler 1975 til 1985. Pris opp til 250 000. Størrelse en plass mellom 28 til 33 fot. Her er det mye rart til salgs. Men mye godt også trur jeg. Vil ha båten til nettopp små og større turer med en familie med tre unger. Her er tilstand/utstyr som jeg synes er viktg. Bommer jeg? Eller hva synes dere er viktig her? Ønskeliste: - nyere Motor (Ikke mer enn ca 10 år gammel) med - Rulleforseil - Ikke alt for gamle Seil i god stand. - Kan seiles alene (alle fall/rev/skøyter til cockpit.) - innvendig "tørr" båt - generell godt vedlikeholdt stand - Epoxyprimet skrog (er dette bra å ha?) - Ståhøyde i alle fall ved pentry - pen fabrikkbygget innredning Andre ting vi hadde satt pris på men hver enkelt ting er ikke noe krav: - Autopilot - Godt med instrumenter (nyere VHF, Windmåler, Ekkolodd, nyere GPS - i den rekkefølge) - Selvladende vinsjer - selvslående fokk - Innerliner - skroggjennomføringer skiftet i.l.a siste 10 år - romslig og dyp cockpit - cockpit telt / kalesje - Stor akterkabin - Kjøleboks - Båten ligger på Vestlandet Hva har jeg glemt? Hva er godt å ha? Det er ikke så viktig med utstyr som selv kan monteres for en rimelig penge synes jeg. Edited August 15, 2008 by Fanafjord (see edit history) Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 (edited) Akterkabin eller ikke... Mange gode sjøbåter (80-talls) i den størrelsen har kun stikkøye, ikke akterkabin. For egen del kan jeg si at jeg ble lei av å 're opp hele båten' da jeg seilte uten akterkabin (Granada 31'). Det blir mye mindre rot i båten under seilas, og mye enklere å gå til ro dersom det er dør foran sovelugarer både til unger og til mor&far. Du får vel kanskje ikke en Comfortina 32 til 250 000 ? Har ikke sett på priser på Finn i det siste. Det er vel kanskje en First 30 (eller First 28? husker ikke om den har dør foran akterkabinen?) Størrelsen har endel å si - du får ikke gjort noe med størrelsen i ettertid. Utstyr, cockpittelt, seil o.l. kan suppleres i ettertid uten at man går på de store investeringene... RED: Gikk inn på finn, og her var det en som så bra ut med en gang: Rush 95 Har ingen personlig erfaring med denne typen, men noe jeg selv ville vurdert i det segmentet. Sikkert rikelig prutningsmonn Edited August 15, 2008 by surprise (see edit history) Quote S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 (edited) Hei Vi skal forhåpentligvis igang med det samme snarest mulig (må bare få solgt den vi har først!) men har litt høyere budsjett og skal ikke ha mindre en 30 fot. Jeg har mange av de samme punktene på listen som du, men jeg har i tillegg også: Septiktank, eller muligheter for å lage til dette Stekeovn, eller muligheter for å lage til dette innefor budsjett, har en drøm om nybakte skillingsboller på seiltur. Varmeapparat, både du og jeg bor jo Vestlandet! (om ikke båten har det skal det anskaffes innenfor budsjettet) Jeg vurderer også båter med gamle motorer, men da skal prisen være så lav at ny motor kan bestilles med det samme den gamle begynner å tulle seg ( 70-100K ?), det samme gjelder for såvidt også seil. Vi er også litt opphengt i at båten skal ha ratt uten at vi har noen rasjonell begrunelse for dette. Likeledes er Lazy Jacks/bag/etc kommet på kjekt å ha listen. Varm vann og utedusj ser jeg også som en stor fordel. Brukbar batteribank med landstrømslader. Lykke til Edited August 15, 2008 by bergen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Xtian Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Jeg ser etter en turseiler 1975 til 1985. Pris opp til 250 000. Størrelse en plass mellom 28 til 33 fot. [...]Her er tilstand/utstyr som jeg synes er viktg. [...] Tror ikke du har glemt noe, nei, men såpass gamle båter som er såpass oppgradert er nok som regel ikke så enkle å få tak i. Har eieren gjort disse investeringene, er det som regel fordi han eller hun har planlagt å beholde den, også på lang sikt. Ville heller satset på et skrog og rigg i god stand, med nok plass og planløsning og konstruksjon forøvrig slik du vil ha det, for det er ikke så enkelt å få gjort noe med. Ny motor, nye seil, rullestystem osv. kan du skaffe og sette inn i ettertid; det koster bare penger. Så da får du se på hva du får og hvor mye det koster å få inn det som mangler for deretter å vurdere om totalprisen blir innenfor det du er villig til å betale. Christian 8-) Quote Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts