Skvulpen Startet 12.April.2004 Del på Facebook Startet 12.April.2004 I min jakt på ny bruktbåt, vurderer jeg nå Skibsplast 655 (påhenger) og Skibsplast 660 (Mercruiser diesel 150 / 165 HK). Begge typer er tilgjengelig på bruktmarkedet. 655 og 660 er identiske båter, bortsett fra motoriseringen. Jeg er klar over de generelle momentene vedrørende bensin outboard kontra diesel inboard, f.eks. at drivstofføkonomi og rekkevidde er bedre med diesel, men at servicekostnader er lavere ved påhenger, pluss at båten da blir mye lettere både å vedlikeholde selv, og håndtere. Påhengerutgaven veier ca 1000 kg avhengig av motorstørrelse, dieselutgaven veier ca 1250 - 1300 kg. Noen som har sammenlignet disse to utgavene av akkurat denne båten, og har sterke synspunkter? Jeg skal ikke på langtur, så drivstoffutgiftene blir ikke avgjørende. Jeg tenker mer på om diesel er en hensiktsmessig motor i en slik type båt (daycruiser), hvordan den økte vekten påvirker sjøegenskaper, om det er mye mer støy og vibrasjon med diesel i Skibsplasten, eller om det i det store og det hele er et "lurere" kjøp med diesel uansett? Takknemlig for høyttenking og synspunkter om dette, samme hvilke! Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 12.April.2004 Del på Facebook Svart 12.April.2004 Har ikke Skibsplast, men hadde en litt mindre båt med Honda før, har i dag liten diesel i daycruiser på 20 fot. Fordeler og ulemper med begge deler. La meg si det slik, velger du utenbors så velg med 4 takter, pga støy. De går billig, men ikke så billig som diesel, pga kostpris på diesel. Men diselen støyer mere enn en 4 takter på lavt turtall, på marsjfart er det nokså likt. Begge brukte ca 0,75 på marsjfart, men dieslen her koster under 5kr. bensinen rundt 9 kroner, så kjører du lenge tjener du bra på diesel. Ofte har det vært dyrere å kjøpe diesel motor, og det skal taes med i regnestykket. Brukt kjøp er forskjellen kanskje mindre. Service på Hondaen lå på 2500-3000 kroner, på Mercruiser ca 5000 kroner, så her starter du i disfavør til diesel, men kjør 100 timer a 9 kroner så har du .ca 9000 kroner i forbruk, men dieslen klarer seg med 4500-5000 kroner så alt i alt er dieslen billigst. Jeg har en magefølelse for at dieslen også holder seg bedre i pris med årene, men dette er synsing. Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 12.April.2004 Del på Facebook Svart 12.April.2004 Service på Hondaen lå på 2500-3000 kroner, på Mercruiser ca 5000 kroner, så her starter du i disfavør til diesel, men kjør 100 timer a 9 kroner så har du .ca 9000 kroner i forbruk, men dieslen klarer seg med 4500-5000 kroner så alt i alt er dieslen billigst.Hmm -- jeg skjønte vel ikke helt dette regnestykket Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 12.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2004 Dette med støy på tomgang er et poeng ... Forholder det seg altså slik at en dieselmotor støyer omtrent like mye uansett turtall, dvs. selv når du kosecruiser i 5 - 6 knop så bråker det litt? (En 4-takter er vel knapt hørbar da ...) Er det også slik at en såpass liten båt vil vibrere og riste mye mer med dieselmotor? Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 12.April.2004 Del på Facebook Svart 12.April.2004 Hmm -- jeg skjønte vel ikke helt dette regnestykket Vel, glemte å skrive inn at mitt forbruk har ligget på 8-10 liter i snitt pr. time på både bensin motoren og dieselen. Altså 10liter *100 timer* 9 kr. pr. liter er 9000 kroner, og tilsvarende 4500 kroner på dieslen. Vibrasjoner har jeg ikke så mye av, kanskje litt ved et spesifikt turtall, men husker ikke at dette plaget meg vesentlig. Men støy er det nesten ikke på en 4 takt påhenger i 5 knop, men i dieslen hører man brummingen godt. Men ikke den skarpe lyden som er i 2 takts påhenger. Ved kjøring i marsjfart 22-28 knop, er det liten forskjell, men det er fra min vurdering. Men også tester viser mindre forskjell på de fleste båter ved større hastigheter, man får jo inn flere momenter med vindstøy osv. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 12.April.2004 Del på Facebook Svart 12.April.2004 Vi har nylig kjøpt en 655 med Suzuki DF140. Er kjempefornøyd med denne kombinasjonen. Når det gjelder bensin kontra diesel, mener jeg at om du skal kjøre mye, og en stor del av kjøringen over 20 knop, er diesel OK. Ellers ubetinget bensin. Vekten på 140 hesteren er kun 186 kg (ca samme som 90 og 115). Med så lav vekt får du en sprekere båt enn med tilsvarende diesel hester. Men det aller viktigste for oss er støynivået. Venner som kommer i båten, sier ER DEN SÅÅÅ STILLE... Spesielt i rolig fart samt tomgang er den enormt stillegående. Bensinforbruket er også snilt, ca 0.5 l/nm ved 5 knop, 0.7-0.8 i 25-30 knop. Minimal støy, bedre toppfart og akselerasjon, samt lavere anskaffelsespris og servicekostnader gjør at valget er enkelt: 655 framfor 660. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 13.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2004 Minimal støy, bedre toppfart og akselerasjon, samt lavere anskaffelsespris og servicekostnader gjør at valget er enkelt: 655 framfor 660.Takker, gode argumenter for outboard-utgaven her ja, hmmm ... Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Jeg kikket litt på Skipsplasts nye 675 på vårens båtmesse. Også dette er en båt som Skibsplast kan leveres med både innenbordsmotor og utenbordsmotor. Versjonen med innenbordsmotor kom i fjord, mens utenbordsmodellen først var klar nå i vinter. Jeg spurte en representant for Skipsplast (som demonstrerte utenbordsutgaven) om hvike grunnet det var til å i steden for å velge en båt men innenbordsmotor - hans svar var ganske klart - INGEN!. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 13.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2004 Jeg spurte en representant for Skipsplast (som demonstrerte utenbordsutgaven) om hvike grunnet det var til å i steden for å velge en båt men innenbordsmotor - hans svar var ganske klart - INGEN!. Tja, selv om jeg antagelig nå går for 4-takteren, så ser jeg i alle fall to gode argumenter for innenbords: 1) Hvis du skal kjøre langt med båten, mye rimeligere drivstofføkonomi 2) Ikke så lett å stjele motoren! (Moderne, kraftige påhengere er yndet å stjele!) Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 På Skibsplast standen på båtmessa Sjøen for alle fikk jeg følgende opplysning fra en Skibsplast representant: Modellen med innenbords (660) har større V i bunnen, og går derfor bedre (les: mer behagelig) i bølger enn 655. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 14.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2004 På Skibsplast standen på båtmessa Sjøen for alle fikk jeg følgende opplysning fra en Skibsplast representant: Modellen med innenbords (660) har større V i bunnen, og går derfor bedre (les: mer behagelig) i bølger enn 655.Det var nytt for meg, men ved nærmere ettertanke er det nok innlysende at skroget, spesielt akter, antagelig må være utformet noe annerledes, bl.a. for å skape mer oppdrift for en tung innenbordsinstallasjon, som veier (minst?) 200 kg mer enn aktuell påhenger. Men om disse påstått bedre sjøegenskaper spiller så stor rolle for mitt bruk er jeg ikke så sikker på ... Dette er vel først og fremst "solskinnsbåter" til bruk i finevær og lite bølger ... Sitér dette innlegget Link to post
Lme Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Hei! Har nettopp sjøsatt en ny 655 med Suzuki 115 EFI, Må si jeg er imponert over båten, godt sammenskrudd og perfekt finish. Bare husk å bestille den ferdig bunnsmurt hvis du skal ha ny. Det glemte jeg Koster rundt 5000 kr og er verdt det..........vannlinje, mattsliping, grunning/primer og bunnsmuring tar tid for "mer" enn 5000 kr. Ser av skibsplast.no at de oppgir en 655 m 90 hk til rundt 30 knop. For å si det sånn, ikke velg mindre motor enn 115. Den er grei, men ikke noe mindre. Når båten ligger ved flytebrygga med motoren i gang og du står ved baugen, høres ikke motoren i det hele tatt. Meget imponerende. Et annet moment ved vekten på inboard/outbord er jo om du har tenkt å traile denne båten. Med påhenger når jeg jeg nesten maks vekten min Passat har lov å trekke. Med innboard har jeg vel vel havnet godt over tillatt totalvekt. :nono: Uansett, lykke til Skibsplasten din. I følge fabrikken er det nesten umulig å få tak i en ny denne sesongen! Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 1) Hvis du skal kjøre langt med båten, mye rimeligere drivstofføkonomi 2) Ikke så lett å stjele motoren! (Moderne, kraftige påhengere er yndet å stjele!) Vel, å løfte av en 4 takter i denne størrelse krever en kran. Min tidligere 90 hk veide 169 kg, vil anta at en 140 HK veier rundt 200 kg, i min Nidelv har jeg en mercruiser 120 HK som veier 296 kg med drev (tror jeg) så det er nok ikke større forskjell en ca. 100 kg, på den modellen. Et annet moment er vektfordelingen, inboard så er hovedtyngden omtrent 1 meter lengere fremme. Og ofte ligger tanken foran dette igjen, men min konklusjon er og blir etter å ha eid begge. Outboard 4 takt, mere stillegående, dyre å kjøre langt med, større verditap, får ikke full bredde på badeplattform, billigere service. Inboard diesel, bråker mere, billig å kjøre, holder prisen bra over flere år, kan få full bredde på badeplattform, dyrere service. Ellers er smaken som baken, delt i to Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Ellers er smaken som baken, delt i to Dette er jeg helt enig i. Men det som faller mellom stolene (eller rumpeballene ) er innenbords bensin. Ukomfortabelt å sitte med dette ... Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Skal man bruke båten MYE er 660 med 1,7 diesel tingen ELLERS 655! For de aller fleste som eventuelt ønsker å kunne dra båten med på henger er heller ikke 660 noe alternativ. Ellers har 660 større badeplattform, mens 655 har mer stuveplass. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
HaJ Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Kanskje ikke så relevant da jeg ikke kjenner til havnefasalitetene der du bor, men det må nevnes: Da vi gikk over fra bensinmotor til diesel kunne vi fylle drivstoff direkte på tanken uansett havneanlegg! Før måtte vi stort sett bære bensinkanner fra pumpa til båten. En utrolig fordel som vi ikke hadde tenkt på. Vi bruker båten så ofte vi har mulighet, og for oss er dette et kjempepluss. Bensinkannene har nå stått urørt i 2 år, og det skal de få fortsette med Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
Andy Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Skal man bruke båten MYE er 660 med 1,7 diesel tingen ELLERS 655!Jeg har av nyskjerrighet, siden jeg nettopp har anskaffet bensinutgaven av denne båten selv regnet litt på dette. Prisfjorskjellen på nyutgaven av nevnte Skibsplast med 115 hk Suzuki 4 takt, og 117 hk Mercruiser diesel er ca. 65000 kr (bensin billigst). Så er bensinmotoren kanskje 2000 kr billigere i året i vedlikehold. Over en 10-års periode blir da forskjellen 65000+20000 = 85000 kr. Drivstofforbruket er sterkt i dieselens favør: Ved en snittfart på 10 kn blir det på diesel ca 0.5 l/nm * 6 kr/l = 3 kr/nm. Bensin ca. 0.7l/nm * 10 kr/l = 7 kr/nm. altså 4 kr/nm billigere på dieselmodellen. Hvor langt må vi kjøre for å utligne dette? 85000 kr / 4 = ca. 20000 nm, altså ca 2000 nm årlig over en 10 års periode. I en snittfart på 10 kn/t blir dette 200 timers gangtid hvert år. Og dette er MYE for de fleste med en slik 22'' båt . (Håper jeg har regnet riktig... Det må også sies at dette er kun en av mange måter å regne på, f.eks har jeg ikke tatt høyde for at dieselutgaven kanskje holder seg bedre i pris, avgiftsfriheten på diesel kan bortfalle i framtida etc etc. ) SÅ har du i tillegg andre momenter i valget som for meg er viktigere enn kroner (penger er bare tall, i alle fall når vi skal kose oss på sjøen ): MYE roligere støynivå i 5 kn. fart (som jeg skal holde mesteparten av tida ), bedre akselerasjon og toppfart (3-4 kn), stor miljøgevinst på Suzukien (CARB 2008 sertifisert) Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Et par punkter som er til dieselversjonens fordel: 1. Billigere forsikring - bl.a. grunnet 2. Selv en påhenger på 200 kg. er enkel å stjele for de "kara" som driver med dette. De har "båter" som de rygger inntil "objektet" for så med en liten kran løfter de motoren over til seg. De hele gjøres så raskt og proffesjonelt og på mindre enn 10 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 15.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2004 Et par punkter som er til dieselversjonens fordel: 1. Billigere forsikring - bl.a. grunnet Har nettopp sjekket Vesta, de tar 3000 kroner MER i årspremie for å forsikre dieselutgaven 660 enn påhengerutgaven 655, altså Mercruiser 150 HK vs Suzuki 115 HK 4-takt, vilkår ellers like. Og du terron, du har ennå ikke svart på en IM jeg sendte deg for lenge siden ang. din båt, det er bl.a. din "skyld" at jeg har problemer med å velge hvilken jeg skal kjøpe! Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Prisfjorskjellen på nyutgaven av nevnte Skibsplast med 115 hk Suzuki 4 takt, og 117 hk Mercruiser diesel er ca. 65000 kr (bensin billigst). Så er bensinmotoren kanskje 2000 kr billigere i året i vedlikehold. Over en 10-års periode blir da forskjellen 65000+20000 = 85000 kr. Drivstofforbruket er sterkt i dieselens favør: Ved en snittfart på 10 kn blir det på diesel ca 0.5 l/nm * 6 kr/l = 3 kr/nm. Bensin ca. 0.7l/nm * 10 kr/l = 7 kr/nm. altså 4 kr/nm billigere på dieselmodellen. Hvor langt må vi kjøre for å utligne dette? 85000 kr / 4 = ca. 20000 nm, altså ca 2000 nm årlig over en 10 års periode. I en snittfart på 10 kn/t blir dette 200 timers gangtid hvert år. Og dette er MYE for de fleste med en slik 22'' båt . Det er sikkert ikke så galt regnet, men du skal jo huske på at det er 2 forskjellige båtmotorer, og du skal jo i driftsutgifter ikke tjene inn merkosten på diesel, det får du igjen når du selger båten. Gikk inn på www.finn.no og skjekket bruktpriser, en 660 med diesel 2001 mod ligger på ca.kr.400000 (2.stk for salg nå) På 655 er det mere variabelt alt etter påhenger, men 2001 mod. varierer fra kr.295000 til 350000, altså har du allerede fått igjen prisdifferansen. Og jo eldre båten blir desto mere får du for dieslen. Etter 10 år får du ikke mye for påhengeren, og regner du driften på ditt regnestykke på 10 år, og ca 1000 nm pr. år, så har du spart ca kr.40000 i drivstoffutg. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Og jo eldre båten blir desto mere får du for dieslen. Etter 10 år får du ikke mye for påhengeren.Jeg er enig i at dieselen holder seg bedre i pris enn påhengere har gjort, og regnestykket blir mer nyansert enn min 10-års forenkling. Man har tradisjonelt fått igjen veldig bra for en diesel investering , mens en påhenger har utviklet seg til et større og større irritasjonsmoment Det blir veldig spennende å se dagens nyutviklede 100-150 hk 4-taktere om f.eks 10 år. Disse har jo innmat fra bilmotorer (gjelder ialle fall Honda og Suzuki). Mon tro om de gjerne har mye levetid igjen, etter å ha fått nødvendig pleie og servicer. En japansk bilmotor går jo som en klokke etter både 10 og 20 år (ps. har Toyota selv) Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 15.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2004 Etter 10 år får du ikke mye for påhengerenDu skriver mye fornuftig, men akkurat dette med hva man får igjen om 10 år er usikkert, det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden som det heter ... Nå har jeg nettopp solgt min 14 år gamle Skibsplast 600 VS med en 120 HK 2-takters motor. Båt og motor i fin stand, solgt for 150.000. 1990-modell både båt og motor altså. Lurer på hva denne båten kostet ny med slik motorisering tilbake i 1990? Noe skjer jo også med kroneverdien, inflasjon og slike ting kan vi i alle fall ikke si mye om fremover. Selvsagt spiller nominell og reell kroneverdi også inn, men det skal ikke forundre meg om nyprisen for en Skibsplast 600 VS med denne påhengeren kanskje ikke var så veldig mye høyere enn 150.000 i 1990? 200.000 kanskje? Prisene på båter har jo steget noe ganske dramatisk bare de siste 3 - 4 årene. Noen som husker 1990-prisene? Ellers enig med Andy, i at det blir spennende å se hvordan det "går" med dagens moderne 4-taktere noen år frem i tid. Om de vil vise seg å være like robuste som den sliteren av en solid Evinrude totakter som jeg nettopp solgte. Hilsen Skvulpen, nybakt Skibsplast 655 - eier i dag!! Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Enig i at det er vanskelig, ja, helt umulig å si hva man får i fremtiden for en motor/båt. I mitt resonemang ligger historien til grunn Vil anta at du fikk mest får båten, og minst for motoren skulle du selge det hver for seg. Se på finn.no, motorer, der ligger en 90 hk fra 92' til 26000 kroner, eller en en 150 hk fra 92' til 45k. Tenk som en kjøper, hva ville du gitt mest for, en saltvannskjølt påhenger, eller en ferskvannskjørt diesel, etter 10 års bruk Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 16.April.2004 Del på Facebook Svart 16.April.2004 Mye fornuftig og litt ufornuftig sagt om pris og kostnader på 655(bensin) og 660(diesel) her. 660 med inboard bensin velger i alle fall jeg å se bort fra. Personlig synes jeg likevel de ulike behovene (bruksønsker) bør avgjøre mer enn om man sparer noen tusen i drivstoff.... Eksempelvis: 1. Skal man "traile" båten = 655 for de fleste 2. Prioriterer man av andre årsaker lav vekt høyt -> 655 3. Prioriterer man mest mulig stuveplass -> 655 4. Prioriterer man lavt støynivå høyt -> 655 5. Prioriterer man størst mulig badeplattform -> 660 6. Prioriterer man lettest mulig tilgang på drivstoff fra pumpe på kaianlegg -> 660 osv osv osv Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
kristian Svart 16.April.2004 Del på Facebook Svart 16.April.2004 Nå har du fått mye høyt tenking, de fleste argumenter har blitt vurdert. Uansett er det fine båter. Håper du ikke venter så lenge med å bestemme deg. I år går båtene fort. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.