Jump to content

Båttunnel ved Stad

Pelle Parafin

Recommended Posts

Den såkalte båttunnellen ved Stadt, som det har vært planer om,er det noen som vet om det noen gang blir en realitet?

I tillfelle, hvilke dimensjoner snakker vi om,og hvordan er det tenk gjenomført,hvis det lar seg gjøre? :sailing:

Det er vel ikke helt opp og avgjort ennå, men det ligger betydelige planer klare.

Uansett er en slik skipstunnel på høy tid å bygge. Den har vært planlagt siden 1800-tallet. Kostnaden er ikke mer enn ca 1,8 milliarder kroner. Til sammenligning kostet operaen over 4 milliarder.

Har man bygd Panama-kanalen og Suez-kanalen bør man vel for pokker kunne bygge en 1,7 km lang skipstunnel i sjøfartsnasjonen Norge!

Edit: Her finner du mye interessant informasjon: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vim...ticle277988.ece

Edited by Steinsvik (see edit history)

Jeg synes det er en interesant idè og den kan sikkert finansieres av oljetrillionene siden det ikke vil være inflasjonsdrivende (så lenge ikke en norsk entrepenør får jobben)

Og den neste bør gå fra Hallangspollen til Bunnefjorden. Det er bare ca. 4,5 km.

Forresten - de kommer sikkert til å kreve bompenger, fordi bare lystbåter vil bruke den :cryin: Glem det!

Eh... Hvem kommer til å bruke Stadt tunnellen?

Siden jeg opprinnelig er Fjording (fra Stryn, dvs. indre Nordfjord), står jeg i fare for å skite i eget reir ved å påstå at dette prosjektet bør legges på is og pengene heller investeres i veier i samme distrikt.

Ser at det er registrert ca. 20 alvorlige hendelser på sjøen i området per år. Mange har mistet livet på sjøen i området, men det er begynt å bli en stund siden sist, såvidt jeg kan erindre. Det er værre med veiene. 80% av veiene i Sogn og Fjordane er per Vegvesenets definisjon av veldig dårlig standard. Å bruke 1,8 milliarder for at Hurtigruta, hvor noen av fartøyene har et feilkonstruert kjølesystem, ref. hendelse ved Stadt for noen siden, eller for å få gjennom friitidsbåter eller annen nyttetrafikk er etter mitt vett feilprioritering.

Bruk heller pengene på en skikkelig stamvei ute ved kysten. Det er her mesteparten av verdiene i Norge og Sogn og Fjordane alltid har blitt og vil bli skapt, jfr. fiskeri, havbruk, skipsbygging og olje.

Edited by Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Eg hadde sett stor pris på en slik tunell. Staden legger en hindring for oss å reise lengre nordover. Er ikke noe problem å gå rundt i fint ver, men er vanskelig å vite om veret er like bra når man skal tilbake igjen...

Eh... Hvem kommer til å bruke Stadt tunnellen?

Jeg kommer til å bruke, den Hurtigruta, fiskeflåten, kystfrakteskip etc. etc. kommer til å bruke den.

Og jeg vet at Onkel min som omkom på stadthavet også hadde brukt den vist den var der.

Noe meir du lurer på?

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Og jeg vet at Onkel min som omkom på stadthavet også hadde brukt den vist den var der.

Med den største respekt for dere som har mistet slekt og familie på Stadthavet. Men at Hurtigruta (hellig ku som burde vært strøket av statssubsidiene for lenge siden), som ikke har annen funksjon lenger enn å frakte turister, kan etter mitt syn ikke forsvare 1,8 milliarder investert i en skipstunnel. Turistene kan heller ligge over en natt i Måløy eller i Ålesund og bruke noen penger på handel der i påvente av bedre vær.

Kystfrakteflåten kan jeg til en viss grad være med på, men ikke kystfiskeflåten. Den havarerer ikke fordi den skal passere Stadt. De forliser nok på Stadthavet, men ikke pga. mangel på tunnel. Havfiskeflåten har fartøyer som tåler strekket.

Vi er ferdige med sildetida i 50-60 åra da all slags overlastede snurpere, hjelpere og tvilsomt rigget fangstflåte presset seg opp og ned langs kysten for å levere fangst. Alt har forandret seg til det sikrere på sjøen etter som årene har gått. Veiene i ytre Nordfjord og søre Sunnmøre er stort sett de samme i dag som under krigen. Helt hinsides hva man skulle forvente.

Dere østlendinger, og andre også, bør ta dere en tur og se. Dere tror det ikke før enn dere har erfart de. For det første hvilken flott og bærekraftig del av vårt land dette er og dernest hvor elendig infrastukturen er. Skipstunnel er som sagt etter mitt syn ikke beste botemiddelet i så henseende.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Har gått rundt Stadt en del ganger i nyttetrafikk, kan bare si meg enig at en tunell hadde vert toppers...

Men jeg forstår også Arnstein's ønske om bedre veistandard her vest, det trengst. Mye mere enn en opera i Oslo

Opera'en sparer ikke liv, men det gjør bedre veistandard (og en stadt tunell)....

Edited by 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Har fartet en god del på veiene der,både i jobb og privat,fra Aurlandsfjorden og til Kristiansund så jeg vet endel om veiene der (selv om jeg er østlending) men jeg tror vel ikke det blir lagt til 1,8 mrd ekstra til veibudsjettet selv om tunellen ikke bygges :smash:

Hvor tøft hadde det ikke vært med en slik tunell da?? skulle gjerne betale en god del i bomavgift også for å fått kjøre den :seeya:

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Har fartet en god del på veiene der,både i jobb og privat,fra Aurlandsfjorden og til Kristiansund så Hvor tøft hadde det ikke vært med en slik tunell da?? skulle gjerne betale en god del i bomavgift også for å fått kjøre den :seeya:

Er enig i at det politisk sett ikke er et valg mellom skipstunnel eller veibygging, men det kan lett bli brukt som argument den dagen skipstunellen står ferdig. Ikke sikkert regionen får like stort gehør for veibygging da.

Uansett, 1,8 millarder for tunnel for fritidsflåten isolert sett, er vel i overkant å forlange i dette distriktet med relativ lav fritidsbåttrafikk.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Her på Norges Kapp Horn burde absolutt 1,8 mrd. være en god investering. Selv om båtene blir tryggere og tryggere er det uansett et stort behov for en sikker skipslei forbi det mest gværharde punktet lands Norges kyst. Og når prisen er så lav som den er, burde det ikke være et spørsmål.

Edited by Steinsvik (see edit history)
Uansett, 1,8 millarder for tunnel for fritidsflåten isolert sett, er vel i overkant å forlange i dette distriktet med relativ lav fritidsbåttrafikk.

Tror nok at båt reisende ville dratt en del lengre nordover dersom de kunn slippe stadt, det er jo en utrolig flott natur nord for stadt...

Tror nok at båtreisende ville dratt en del lengre nordover dersom de kunn slippe stadt, det er jo en utrolig flott natur nord for stadt...

Nå er det vel i hovedsak ikke fritidsbåttrafikken det er beregnet for heller,og nordvestlandet hadde jo fått nok en turistattraksjon i tillegg til alle de vakre fjordene og den "ville" naturen

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Jeg kommer til å bruke, den Hurtigruta, fiskeflåten, kystfrakteskip etc. etc. kommer til å bruke den.

Noe meir du lurer på?

Ja, Hvor ofte kommer hurtigruta til å bruke tunellen? Og hvorfor skulle hurtigruta ønske å bruke den i det heletatt? Blir hurtigruta noen gang liggende fordi det er for dårlig vær å gå forbi Stadt.

Jeg vet at de av og til hoppet over anløp nordpå pga dårlig vær og noen ganger ble de liggende et sted fordi det var for hardt vær til å gå ut fra havn, men det er nordpå.

Det samme lurer jeg på når det gjelder kystfrakteskip.

Jeg så at en annen her er skeptisk til at fiskerene kommer til å bruke den, så jeg lurer på det samme selv.

Kan du gi meg noen referanser til det du hevder.

Ja, Hvor ofte kommer hurtigruta til å bruke tunellen? Og hvorfor skulle hurtigruta ønske å bruke den i det heletatt? Blir hurtigruta noen gang liggende fordi det er for dårlig vær å gå forbi Stadt.

Jeg vet at de av og til hoppet over anløp nordpå pga dårlig vær og noen ganger ble de liggende et sted fordi det var for hardt vær til å gå ut fra havn, men det er nordpå.

Det samme lurer jeg på når det gjelder kystfrakteskip.

Jeg så at en annen her er skeptisk til at fiskerene kommer til å bruke den, så jeg lurer på det samme selv.

Kan du gi meg noen referanser til det du hevder.

Hurtigruta ligger ofte værfast både sør / nord for Stad.

Lurer du på om hurtigruta vil bruke tunnellen, se denne linken:

www.stadskipstunnel.no/Artikkel_PDF/023_SMPT1_2_100907.pdf

:smash:

Lurer du på om hurtigruta vil bruke tunnellen, se denne linken:

www.stadskipstunnel.no/Artikkel_PDF/023_SMPT1_2_100907.pdf

Jeg har lest den, og sakser dette:

– Kolleger (av skipperen på Hurtigruta) sier at Stadhavet ikke er

noe problem. Det kunne også jeg (skippern) sagt,

bare for å vise at jeg er sjømann. Men

hva er det vi frakter? Jo, mennesker

som føler frykt og angst.

Og mens jeg er i gang, sakset fra Sunnmørsposten:

Torsdag kom det fram at Kystdirektoratet har site på ein rapport som seier at hurtigruta ikkje treng ein slik tunnel for å passere det verdharde havstykket. Dessutan sår rapporten tvil om ein slik tunnel har noko å seie for den nasjonale sjøtransporten.

Jeg skjønner godt at dere blir misunnelig på Osloensernes pengeforbruk - Norges Banks nybygg, operaen, oppussning av slottet, og jeg har ingenting i mot at dere får pengene, men jeg tror dere kan bruke dem til nyttigere formål.

Jeg skjønner godt at dere blir misunnelig på Osloensernes pengeforbruk - Norges Banks nybygg, operaen, oppussning av slottet, og jeg har ingenting i mot at dere får pengene, men jeg tror dere kan bruke dem til nyttigere formål.

:smiley:

Jeg skjønner godt at du ikke har passert Stad-havet :smiley:

Se denne linken, og avsnittet "Sikkerhet for de Sjøfarende"

http://www.stadskipstunnel.no/Artikkel_PDF...skriv_Stadt.pdf

Er dette å bruke penger på unyttige formål?? :smiley:

Nei. Det tror jeg ikke. Og jeg har bare passert Stadt 2 ganger - en i sol og en i nattestorm, men jeg hører til de som aldri blir sjøsyke. Det var bare å stemple seg fast i køya. Men jeg baserer ikke mitt synspunkt på 2 passeringer.

Jeg synes at vi skal høre på de som passerer oftest. Dekksoffiserene på hurtigruta eller losene som de kaltes før. De ser ikke behov for tunellen. Og heller ikke kystdirektoratet.

At folk som ønsker en tunell graver fram alt skyts de kan er forståelig.

Jeg synes bare at argumentene er syltynne og udokumenterte.

En annen ting. Spare 9 nautiske mil. Ikke skjønner jeg hvordan de måler :confused:

Mitt regnestykke: Et nordgående fartøy passerer Vågsøy ved nordmerket på Havfruskallen. Derfra 18 nm forbi Stadt til et vestmerke ved Skjeggeflu. Å gå inn og gjennom tunellen til samme sted er 36nm og ca 6 av dem med redusert fart.

Og ikke skjønner jeg at det kan bli 100 trailere mindre gjennom Oslo pr. døgn pga en skipstunell som bare vil bli benyttet i ekstremt dårlig vær. Jeg skjønner det ikke en gang, selv om alle båter brukte tunellen hver gang de passerte Stadt.

Jeg tror nordmøringene har rett i det de sier om sunnmøringer - at de ikke kan svømme. Eh.. Stadt ligger på Sunnmøre - ikke sant?

Du har mykje rett, 2nd Trikker'n.. Men geografien kan vi ta ein omgang med. :cheers: Stadtlandet ligg rett innanfor grensa til Sogn og Fjordane, men at det kan vert tungt influert av Sunnmørsk tankegang, er vel ikkje til å stikke under ein stol.

Og nordmøringane svømmer vel like dårlig som sunnmøringane, skulle ein tru.. :yesnod:

Yo mama so fat, when she dances, she makes the band skip..

Forland Plattgatter - Olida.