Vigen Startet 16.August.2008 Del på Facebook Startet 16.August.2008 Har en Nidelv 24 med en Volvo Penta MD11C hvor ladelampen lyser kontinuerlig men hvor dynamoen er i orden. Dynamoen er sjekket i benk på verksted. Alt var OK forrige gang båten var i bruk, men ved oppstart lyser altså ladelampen. Er det noen som har noen formening om hva jeg må sjekke da? Er det noen releer el. lign. i kretsen som kan være gåen? Takknemlig for svar fra ekspertisen! Sitér dette innlegget Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet... Link to post
Nemo Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 Når du slår på tenning får ladelampen 12 V på den ene siden, den andre siden har da ca 3 V og ladelampen lyser. Når dynamoen lader leverer den 12 V til den andre siden av ladelampen. Du har da 12 V på begge sider og lampen slukker. Sjekk om dette stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 Du kan også sjekke om du har 12V på dynamoen der ladelampa er tilkoblet. Uttaket heter vanligvis D+ eller 61. (Mens dynamoen lader) Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 Mens vi er inne på temaet med ladelamper, er det noen som vet hvor mye strøm en dynamo trenger for å begynne å lade? Har bytta ut ladelampa med en LED og satt en 50 ohm motstand i parallel for å gi dynamoen strøm. Tydligvis er det en litt for stor motstand, for jeg må ruse motoren for at LED-en skal slukke. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 Felt trenger 3.5-4.5 amp bestendig men i starten tror jeg de er de samme. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
VO`n Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 Alt var OK forrige gang båten var i bruk, men ved oppstart lyser altså ladelampen. Er det noen som har noen formening om hva jeg må sjekke da? Er det noen releer el. lign. i kretsen som kan være gåen? Mulig dynamoen ikke lader full effekt ved lavt turtall slik at ikke lampa slukker? Siden du navner ved oppstart. Min er slik, må ha litt turtall på motoren før lampa slukker.... Sitér dette innlegget Link to post
Vigen Svart 17.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2008 Mulig dynamoen ikke lader full effekt ved lavt turtall slik at ikke lampa slukker? Siden du navner ved oppstart. Min er slik, må ha litt turtall på motoren før lampa slukker.... Har prøvd å ruse motoren og kjørt den på forskjellig turtall men lampa lyser likevel. Skal prøve å få målt litt på dynamoen etter tipsene så langt. Takk for tilbakemeldingene! Sitér dette innlegget Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.