Jump to content

Dynamoen virker - ladelampen lyser!

Vigen

Recommended Posts

Har en Nidelv 24 med en Volvo Penta MD11C hvor ladelampen lyser kontinuerlig men hvor dynamoen er i orden. Dynamoen er sjekket i benk på verksted. Alt var OK forrige gang båten var i bruk, men ved oppstart lyser altså ladelampen. Er det noen som har noen formening om hva jeg må sjekke da? Er det noen releer el. lign. i kretsen som kan være gåen? Takknemlig for svar fra ekspertisen!

Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet...

Mens vi er inne på temaet med ladelamper, er det noen som vet hvor mye strøm en dynamo trenger for å begynne å lade?

Har bytta ut ladelampa med en LED og satt en 50 ohm motstand i parallel for å gi dynamoen strøm. Tydligvis er det en litt for stor motstand, for jeg må ruse motoren for at LED-en skal slukke.

Alt var OK forrige gang båten var i bruk, men ved oppstart lyser altså ladelampen. Er det noen som har noen formening om hva jeg må sjekke da? Er det noen releer el. lign. i kretsen som kan være gåen?

Mulig dynamoen ikke lader full effekt ved lavt turtall slik at ikke lampa slukker? Siden du navner ved oppstart. Min er slik, må ha litt turtall på motoren før lampa slukker....

Mulig dynamoen ikke lader full effekt ved lavt turtall slik at ikke lampa slukker? Siden du navner ved oppstart. Min er slik, må ha litt turtall på motoren før lampa slukker....

Har prøvd å ruse motoren og kjørt den på forskjellig turtall men lampa lyser likevel. Skal prøve å få målt litt på dynamoen etter tipsene så langt. Takk for tilbakemeldingene!

Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...