Jump to content

Tips ang.lyddemping på Paguro strømaggregat?


Xlnt

Recommended Posts

Hei

Jeg har et Paguro 4000 strømaggregat i båten med orginalt lyddeksel. Det bråker noe helt j"!#¤. Har prøvd å isolere det med biltema sine lyddempingsplater (skumgummi lignende med blank folie på en side) men det hjalp ikke stort. Det bråker så ille at jeg vil verken bruke det i uthavn eller ved marinaen. Forrige eier har heller ikke brukt det stort da det kun har gått 80 timer på 11 år. Det sitter 2 stk vannfylte eksospotter etter hverandre men det ser ikke ut til å hjelpe stort heller. Eksos kommer ut over vannlinjen. Etter bruksanvisningen skal dette aggregatet være et av de mer stillegående med 52 db @ 7meter.

 

Tips mottas med takk

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Har et Kohler aggregat som også bråker fælt, har laget en kasse av lyddempende materialer rundt som har hjulpet litt.

Har fått opplyst at det eneste som virkelig hjelper er å montere en metallplate i mellom fundamentet og aggregatet. Metallplaten må veie minst 50% av aggregatets vekt. Det må også være gummioppheng mellom aggregatet og fundamentet. Også under metallplaten mot fundamentet.

Siden jeg har seilbåt og prøver å holde vekten i sjakk( på båten) !! så har jeg ikke montert en sådan.

Hemmeligheten skal være at platen skal ta opp det meste av svingningene.

Har ikke fått verifisert dette av noen, men Sleipner som importerer Kohler var særdeles lite imøtekommende for å gi råd mot generatorspetakkelet.

Resultatet er at jeg aldri bruker generatoren i havn eller i nærheten av andre båter.

Overveier å bytte til en generator med Stirlingmotor.

Disse to lydpottene du har montert etter hverandre høres ikke helt sunt ut for generatoren,etter hva jeg vet skal det ikke være for stort mottrykk for eksosen?

Link to post
Share on other sites

Har du noen lenke til aggregatet på internett?

Står det montert på motorlabber?

Kan du si litt mer om hvor det er montert og om du har forsøkt å lage støydempingskasse omkring hele aggregatet. Du må da ha lufttilførsel.

Forstår at du har vann og seksos seperator.

Hva er turtallet?

Link to post
Share on other sites

Resonnanse lyd utgjør også en stor del av støyen. Du kan også prøve lydempningsmasse Ala Noise killer der hvor aggregatet står.. du må få glassfiberen rundt død og det fikser Noise killer :yesnod: Her er en side med info som jeg fant: http://www.advanceyacht.co.uk/generators.htm ser det er 3000 rpm aggregat. her er produsent siden: http://www.volpitecno.com/Eng/index.htm

Redigert av THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger så langt.

Her er link til produsenten http://www.volpitecno.com/eng/prodotti/pag_4000.htm

Og her til den norske importøren: http://www.farco.no/d4WAm2RLIWN.22.idium

 

Boksen står på en plast plate som er påmontert et jernstativ som igjen er boltet fast i beddingen i båten. inne i kassa så står aggregatet på motorlabber som er fleksible for hele sullamitten kjennes som om den flyter på noe inne i kassa. Hvis det stemmer at meste parten av lyden kommer fra luftfilteret så har jeg et problem allerede der for luftfilteret er fjernet/kastet (av forrige eier) Det virker som at den går på full spiker til enhver tid, noe som er oppgitt til å være 3600 rpm.

Jeg var ombord i en helt ny Bavaria 37, løftet opp motoromsluken og startet aggregatet der og det var også en ensylindret Faryman diesel, et Panda aggregat og det var STOOOOR forskjell fra mitt, det var ikke noe problem å snakke med hverandre når det stod å gikk med luka åpen. På min kjennes det nesten ut som at hele dritten skal gå i luften.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

..... lyden kommer fra luftfilteret så har jeg et problem allerede der for luftfilteret er fjernet/kastet

Burde være en enkel sak å konstruere og bygge ny luftkanal med støy blokkering - flere krokveier hvor luften skal passere inn. Bruk tung / tykk finerplate / sponplate og lag flere L-formede firkantkanaler hvor lyden brytes i 90 graders vinkler på sinn vei ut. Dess flere av disse, dess bedre resultat. Selve luftfilteret demper ikke noe særlig mot støyen vist dette ikke er konstruert for demping.

 

For mange år siden var det en kar som foret kanalene med eggekartonger og resultatet ble ganske bra inntil fuktigheten tok knekken på papiret :lol:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dette med å ha eksosen under vann kan mange ganger medføre til større støy enn om den var over vann. Boblingen eksosen skaper kan være mere irriterende for svake ører enn selve eksosen over vann. Ta en tur rundt i en marina hvor noen har utgang for eksosen under vann og du vil høre en ganske stor forskjell på lyden. Muligens smak og behag for noen. Bedre å sørge for at eksosen støydempes inne i båten vist det er plass til dette. Dette gjelder jo også for selve båtmotorens eksos.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke å få tak i hvor problemet starter. Vi har Onan 7.5 kW ombord og vi høter knapt at det går.

 

Du har vel et lavturtallaggregat med støykasse montert riktig på labber, og med vann/eksosseparator. Det skal ikke støye særlig mye uansett merke hvis alt er montert riktig.

Aggeragat med høyere turtall støyer mer. F.eks støyer nok en 3.5KW Kohler langt mer enn en 4KW utgaven.

Link to post
Share on other sites

Her blir jeg svar skyldig, men du har et svært godt poeng. Jeg merker eksempelvis at det drar på litt ekstra når jeg setter på kaffetrakteren på 1400 W. Når jeg setter på støvsugeren på 1600 W hører jeg derimot ingen endring :crazy:. Ifølge instruksjonsboken for aggregatet bør det helst gå med minst halv belastning. Jeg bruker det fortrinnsvis når vannet ombord skal varmes opp og ved kaffekoking og støvsuging. Om høsten passer jeg på at vi setter på noen vifteover slik at vi kommer opp i et forbruk på minst 4 kW. Jeg skal sjekke til neste uke støyforskjellen ved ulike belastninger. Jeg kom på at jeg også har isolert under akterdekket med denne typen matter:

 

skummatte.jpg

 

Denne matta tror jeg er noe av det mest effektive og enkle jeg har benyttet opp gjennom årene. Men limet sitter noe aldeles fast. Det er svært tidkrevendese å fjerne mattene.

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha. Har du sammenlignet denne matten mot noen av de vanlige biltema lignende mattene noen gang? Skulle vært interessant å vite om de faktisk er mye bedre. Er fristet til å flekke ut all isolasjon i kassa samt i motorrommet og sette opp nye hvis disse viser seg å være mye bedre.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor godt disse mattene fungerer inne på veggene i motorrommet. Jeg har mest brukt dem til å kle skottvegger og dekkplater over motor for å dempe støyen endel. Jeg tror det enten er Hydrolift eller Goldfish som bruker denne typen fleksible plater i endel av båtene sine. Jeg har også brukt noen tunge gummimatter med blyinnlegg, men disse ble jeg aldri komfortabel med. Jeg har foretatt mange støymålinger med forskjellige typer støydempingsplater, men disse støymålingsverdiene ligger på en eller annen lurt merket katalog ett eller annet sted på en eller annen datamaskin.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Fra glava får du lydempingsmatter. 2cm, 5 og 10cm. evt. mer.

 

(tenk bakerovn med flere hyller eller cd. rack, som lyden må forsere for å komme ut.)

 

mtp. lydemping luftinntak og eller motorkasser: feks. Ø100mm. luftintak krever da en lyfelle på 200mm. lang og 200mm. i diameter. Inne i lydfellen legger du baffler (langsgående 2 cm. lydplater med 5cm. mellomrom i hele 200mm. lengden) Du vil da legge lydfelleplater i utterkant felle samt 3 baffler og du vil sitte igjen med utgangspunktet med 100mm. åpning. )

 

Dette er prinsipp som tar knekken på høyfrekvent og lavfrekvent. Denne metoden kan du også bruke rundt om i ett motorom osv.

 

En høyfrekvent på 4khz lyd ligger på 7-8cm. bølgelengde. Vist du legger deg på 5cm. mellomrom så vil lydbølgen forsvinne i lydmatten. Har du feks. over 8cm. vil det hjelpe lite. Vist du ser som hensikt å bruke skroget som lydfelle kan du henge bafflene opp i det.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...