Jump to content

Johnson 65 hk 1973 modell - Hvor kjøpe billige deler?


Geir Arne

Recommended Posts

Hei.

 

Har nettopp kjøpt meg båt, min første :smiley:

Mørebas 17 HT Cabin med en Johnson 65 hk 1973 mod (ESL73RB2820).

 

Men etter en kort tur idag begynte motoren å fuske og til slutt stoppet den helt opp.

Etter å ha fått båten på land og begynt med feilsøking fant jeg ut att tennpluggen på sylinder nr 2 hadde elektroden blitt presset sammen

slik att det ikke var noe gnist.

Ved inspeksjon inn i sylinderen er det masse små perler på stempeltoppen.

Dro motoren rundt på starteren og den snurret lett og fint og ingen ulyder.

Renset pluggen og laget åpning og kontrollerte att det gnistet.

Kjørte akteren og motoren i vann og forsøkte å starte - mye eksosrøyk og når den startet var det ulyder.

Når jeg demonterte pluggene igjen er det fortsatt ingen ulyder når jeg drar motor på starteren.

Hva kan være galt? Har sylinderen skjært seg?

Skal ta en kompresjonstest og bytte tennplugger på mandag og se om det blir bedre.

Motoren er gammel men godt vedlikeholt så skulle være synd å bare kaste den uten å evt forsøke å finne ut

hva som evt må utbedres.

Jobber som bilmekaniker så tilgang på verktøy og maskiner er ikke noe problem - er bare kostnaden på deler som "betyr" noe.

Så hvor kan jeg skaffe billige deler til denne motoren - noen som har råd og erfaringer å komme med?

 

Håper på fornuftige tilbakemeldinger.

Link to post
Ved inspeksjon inn i sylinderen er det masse små perler på stempeltoppen.

Som vann perler eller metall ??

 

tennpluggen på sylinder nr 2 hadde elektroden blitt presset sammen

Med korrekt plugg skal vel ikke det kunne skje ??

 

Ta ut pluggene.... roter svinghjulet slik at stemplet er på vei NED inn sylinderen.....tre en stor skrutrekker inn i plugghullet og dytt på stemplet...hva skjer??

Tenker defekt rådelager, ved å presse stemplet ned i sylinderen når det ble dratt ned av veiva, kan du kjenne om det er noe dødgang

( går litt videre inn UTEN at veiv er med ) .

 

Deler er ikke det store problemet, via Internett kan en enkelt handle ifra det store utland :smiley: , men først får du finne ut hva som er problemet.

 

Hadde kanskje vært lønt å tatt av toppen for å se, hvis du har ulyder må den antagelig av uansett .

 

Arne Kjetil

Link to post

Ser ut til att det er små perler av metall som er på stempeltoppen.

 

Kontrollerte dødgang på alle 3 sylinderene nå.

Sylinder nr 1 og nr 3 ser ut til å være ok - kan forandre retning på svinghjulet og skrujernet følger

de samme bevegelsene, det gjør det ikke på sylinder nr 2- der er det dødgang :rolleyes:

 

Søkte litt på internett etter deler - fant denne forhandleren - noen som har erfaring fra dette firmaet?

 

http://www.mallory.no/

 

Er det i det hele tatt lønnsomt å sette i stand denne motoren?

 

Andre steder som er billigere?

 

Mvh

 

Geir Arne

Link to post

Om det er lønnsomt eller ikke må du bedømme, kan du gjøre jobben selv sparer du mye penger....

 

Ser en kan finne overhalings kit på nettet ( ifra utlandet til litt over 2000,-

 

Inneholder :

  • # 3 New Piston kits in your choice of sizes; STD. .020, or .030.
  • # 3 New connecting rod bearing sets
  • # 3 New wrist-pin bearing kits
  • # 3 New wrist-pins
  • # 3 New piston ring sets
  • # 3 New wrist-pin circlip sets
  • # 1 New crankshaft seal kit
  • # 1 New thermostat overhaul kit
  • # 1 New overhaul gasket set

DETTE kittet ligger på Ebay her.

 

Men før du gjør noe mere drastisk bør du demontere motoren for å sjekke veiv/råder/blokk, veiva er antagelig ikke tilgjengelig NY lenger, råder ?? , blokka kan bores såfremt det ikke allerede er boret opp til .030" allerede.

Er sylinderen innenfor spec trenger den kun en lett honing, eventuelt aluminium fjernes med avløpsåpner ( ifra rørlegger ).

 

Arne Kjetil

Link to post

Det var jo igrunn rimelig.

 

Bør vel demontere motoren og kontrollere hva som må byttest før en evt gjør seg opp en mening.

Motoren er jo "defekt" og ikke mulig å bruke mer uansett.

 

Hvordan går en frem med å bestille fra ebay?

Skjønner en må registrere seg osv, men er det trygt?

Aldri bestilt noe fra utlandet før.

Mange skjulte utgifter?

Link to post
Det var jo igrunn rimelig.

 

Bør vel demontere motoren og kontrollere hva som må byttest før en evt gjør seg opp en mening.

Motoren er jo "defekt" og ikke mulig å bruke mer uansett.

 

Hvordan går en frem med å bestille fra ebay?

Skjønner en må registrere seg osv, men er det trygt?

Aldri bestilt noe fra utlandet før.

Mange skjulte utgifter?

 

eBay er trygt hvis du tar visse forhåndsregler:

 

1. Ta en bakgrunnssjekk av selger og sjekk karakterer.

 

2. Sjekk om selger sender varen til Norge. Sjekk all salgsinformasjon. Ta kontakt med selgeren hvis det er noe du lurer på. Lurt å gjøre hvis det er din første handel på eBay. Sjekk fraktkostnadene.

 

3. Sjekk varen så godt du kan. Se/les om den kan være skadet o.l. Sjekk at det er virkelig den du er på jakt etter.

 

4. Finn ut om du kan sende varen i retur hvis den er feil. Ta med frakt begge veier i beregningen.

 

5. Sjekk hvordan du skal betale selgeren før du byr på en vare. Send gjerne spørsmål til selger hvis det er noe du lurer på eller ikke forstår. Du kan ikke trekke tilbake bud når det først er lagt inn! Lar du da være å betale får du dårlig feedback fra misfornøyde selgere. Bruk helst PayPals betalingstjenester.

 

6. For en liten tilleggskostnad kan du forsikre varen. Det vil si at du får igjen pengene hvis varen f.eks. forsvinner underveis.

 

Jeg har handlet endel på eBay og har aldri blitt lurt. Men jeg fikk et veldig godt tilbud en gang på et produkt utenom eBay systemet. Men da jeg ble bedt om å betale utenom PayPal så luktet jeg lunta.

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Bør vel demontere motoren og kontrollere hva som må byttest før en evt gjør seg opp en mening.

Motoren er jo "defekt" og ikke mulig å bruke mer uansett.

 

Sjekk først hva du trenger og om du har noe å jobbe videre med, er det skade på veiva kan det fort bli dyrt....

Skal se om jeg har noen tekniske måle data på din motor ( lagermål + slitasjemål på sylinder/stempler )

 

Ta også med den generelle tilstanden på motoren i vurderingen, er det andre problemer ( korrosjon, vann i girhus, rustne bolter ( noe MÅ du regne med )...

 

 

Hvordan går en frem med å bestille fra ebay?

**

Denne er stort sett besvart av Kjølsvin.....har handlet mye på Ebay uten at det har vært noen problemer.

Sjekk selger ( se hva tidligere kunder har skrevet, spesielt hvis noen har gitt negativ feedback ( dog bruk litt fornuft her )).

Les godt igjennom selgers betingelser ( kan ligge extra kostnader her ).

Sjekk om DU kan handle der og om DU kan betale ( selger tilbyr DIN type betaling ( PayPal er grei hvis du har det ))

Sjekk frakt måter, noen tilbyr alt og noen tilbyr kun UPS, UPS kan bli dyrt for noen smådeler.....men de er raske da.

Finner du noe du har lyst til å by på men selger sender ikke ut av USA.... send selger en mail og spør pent, med feilfri feedback og stjerne er det mange som sender ut av USA allikevel :yesnod:

 

 

Mange skjulte utgifter?

En må legge til frakt + Norsk MVA ( på vare over 200,-kr) + postens tullgebyr ( avhengig av beløp ( er 2 priser ))

 

Finnes også mange nettbutikker der en kan bestille delene en trenger, betaler da med kreditt kort .

 

Arne Kjetil

Link to post

Takk for gode svar.

 

Skal ta å demontere motoren og se hva som trengs.

Hadde vært fint om du kunne gitt meg de tekniske dataene på motoren.

 

Har aldri skrudd båt motor tidligere så bør vel kansje kjøpe meg en reparasjonsbok.

 

Spørr sikkert dumt nå men hvordan går en frem for å skille selve motor fra stamme?

 

Noen steg for steg tips...

 

Takk

Link to post
Har aldri skrudd båt motor tidligere så bør vel kansje kjøpe meg en reparasjonsbok.

Skader ikke, er en del kjekt å ha tips der, holder en knapp på Seloc sine manualer.

 

Spørr sikkert dumt nå men hvordan går en frem for å skille selve motor fra stamme?

Begynn med å ta en del bilder av motoren,er greit å ha senere så en ser hvor ledninger/slanger/stag og lignende skal være.

 

Begynn med å demonter så mye som mulig ifra blokka ( topp/svinghjul/forgassere/tenning/innsug/reedventiler/det elektriske....

Du kan så ta av "skjørtet" som sitter under dekselet ( altså under selve motoren ), her vil du finne boltene/mutterne som fester blokka til stammen, sitter ganske gjevt rundt hele stammen.

Du må antagelig også frigjøre øvre del av gir systemet ( sjalter og fester for de ).

Du kan da antagelig kunne løfte av blokka ( hvis du har alle bolter/muttere ), vil nok sitte litt i pakningen ....

Når du har blokka på benken kan du begynne å kløve ( husk å løsne topp/bunn deksel ) , en del mindre bolter rundt om + noen PAR med grøvere bolter ( ramme/bære lager området ).

De fleste av de sist nevnte bolter er på innsugs siden .

 

Du bør nå kunne splitte blokka.....

 

Råde boltene løsnes litt omgangen vekselvis, pass på når du tar av enden ...er LØSE lager nåler ( samle i egen pose, må IKKE blandes ( hvis du da ikke bytter de da )), dytt så ut stemplet, skru så i sammen råde delene igjen, merk stempel/råde med sylinder nummer .

Etter at all stempler er ute kan veiva løftes ut..

 

Vask godt, sjekk delene, pakk gode deler i brødposer og legg dem på et trygt sted.

 

Trodde jeg hadde litt data på din modell, men manualen min stopper i 1972 :lol:...

Hvis du velger Seloc så trenger du manual nr#1308 .

 

Arne Kjetil

Link to post
Demontere topp ikveld - stempelet er helt ødelagt i topp, pluss masse riper i sylinder.

Antar det er dødfødt og reparere - ikke økonomisk forsvarlig.

 

Sylinderen kan lett bores, tror du at ripene blir borte med .020" ( 0.508mm ) eventuelt .030" ( 0.762mm ) ??

Boret ei blokk for en tid tilbake, betalte da 700.- pr hull, i "kittet" kan du tan med et eller flere overdim stempler til samme pris .....

 

Kan nok se helt jævlig ut, men mye kan renes opp med en lett honing..... er det mye aluminium i sylinderen ??... fjern denne før du dropper alt, du kan ikke bedømme ei ikke rengjort blokk.

 

Aluminiums rester på sylinder veggen kan vaskes ( etses ) bort med avløpsåper ( den flytende du får hos rørlegger ), pass øyne/fingre/ selve blokka utenom sylinderveggene, gi sylinderen en god vask og hon lett over sylinderen....NÅ kan du bedømme skaden.... okay noen ganger er det så ille at dette ikke er nødvendig, men...... .

 

Tilstanden på veiva bør også sjekkes før du tar noen avgjørelse.

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...