Jump to content

Logjerrig så det holder!

Bøljan

Recommended Posts

Hei!

Har en Granada 24...landet der til slutt...ikke helt slutt enda :) Har vært innom..... Ajolle,combijolle,andunge,oslojolle,snekke,sjark,motorseiler....

Men min Granada 24 som jeg storkoser meg i...bortsett fra noen fraser når jeg stanger i ........skulle vært minst en 30 foter pga høyde i cokbit, men nok om det.

Hun er utrolig logjerrig! har stogga masta max forover, forstag også......selv med bare genuan oppe i litt frisk bris så er hun som en kompassnål...vil bare mot nord.

Mulig jeg forventer for meget av "henne" "Emily" men på hard kryss og roret nesten 45 grader mot...det bremser så det holder, har liksom problem med å akseptere at "sånn er det bare" Har vurdert å øke arealet på roret, men er det rigtig løsning ?

:sailing:

Seilsenteret må lengre fram og det høres ut som om du har gjort det som kan gjøres. Og roret 450 over :eek: Her er det noe fundamentalt feil. Står masten på rett sted? Er du sikker på at du har riktig rigg?

Du kan prøve med et kort "klyverbom " Det måtte til på Laurin Kosteren og funker aldeles utmerket.

Da svenskene bygde om Oksøen til Ada, forandret de på undervannsskroget. Det førte til at masten måtte lutes fremover. Så rart ut men fin høyde under bommen og den seilte ok.

Skal bli interessant å høre hva folk med erfaring fra Granada sier.

Lykke til

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Takk for svar!

Du har nok et poeng der Xtian, storseilet er relativt nytt og fullspilet...men genuan har nok gjort sitt ja. og den har jo størst innvirkning på logjerrigheten.

Skal bestille nytt til neste sesong, så får vi se. Har dessuten montert ny baugplattform i år, den er også beregnet gennaker.

Vurderte faktisk å flytte hele rulleforstaget dit, men tok ikke sjansen....store krefter ute å går der i stampesjø.

Når jeg skrev 45 gr. på roret i skikkelig kryss, så tok jeg vel litt hard i....men det føles bare slik :yesnod:

Båten er utstyrt med orginal Selden rigg.

:sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...