Jump to content

Innvendig svinger til Garmin 250 Ekkolodd

John_Kr

Recommended Posts

Hei

Vet ikke om denne metoden vil fungere i din båt, men jeg har gjort det på følgende måte:

Plastør som er kappet skrått i den ene enden slik at det passer med skroget. Røret er limt fast med sikaflex. Svingeren er montert inne i røret så lavt som mulig men uten at bunnen på svingeren kommer i dirkete kontakt med skroget.

Svinger er festet vha trekiler. Røret fylles halveis opp med matolje.

Dette har fungert nå i flere år uten problemer. Før jeg monterte rørert prøvde jeg om det ville virke på stedet jeg ønsket å montere det ved å putte svingeren inn i en plastpose fylt med vann.

Bilde

På humminbird sine ekkolodd er det meningen at den innvendige svingeren skal limes direkte mot skroget med epoxy. Det er viktig først å teste med svingeren i en vannfyllt pose for å finne et bra sted. Videre er det kritisk å "vri" svingeren på plass i epoxyen så det ikke blir luftbobler i "støpen".

Gjorde dette selv og det fungerte veldig bra. Merk at denne metoden ikke funker på trebåter eller båter bygd i sandwich.

På en Yamarin er det kanskje vanligst med hekkmontering av svingeren?

Hei

Takke for tipsene over.

På min garmin 250 så har jeg en svinger som Lasse beskriver.

Til deg Baat-Guru

Mener du å si at jeg ikke vil finne noen plasser i båten som er egnet for innvendig svinger?

Jeg har valgt innvendig svinger pga at jeg ikke ønsker å "borre" i båtskroget, spesielt ikke på ny båt

John Kr

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Til deg Baat-Guru

Mener du å si at jeg ikke vil finne noen plasser i båten som er egnet for innvendig svinger?

Jeg har valgt innvendig svinger pga at jeg ikke ønsker å "borre" i båtskroget, spesielt ikke på ny båt

John Kr

Det er flere grunner til at det er dumt å montere svingeren på hekken. Ligger båten i litt is om vinteren kan den f.eks bli skadet.

Tror en del monterer innvendig svinger også i den typen båter. Aberet er at signalet blir noe svekket på sin ferd gjennom skroget. Dette oppfattet jeg ikke som noe problem. Det som kanskje er verre er at båten er planende. Da kan det lett kommet luft mellom skroget og vannflaten. Skal du montere loddet innvendig bør du kanskje montere det litt langt bak der skroget har kontakt med vann hele tiden.

Jeg hadde aktermontert svinger på en Hansvik skjærgårdsjeep. Det var ikke helt optimalt det heller. Skulle ikke mye sjø til før jeg mistet signalet.

Kanskje du kan spøre deg til råds hos dem som leverer båten? Uansett testkjøre litt med svingeren i en plastpose før du limer den fast.

Har ellers inntrykk av at svingere beregnet for innvendig montering oftest skal limes rett på skroget mens de som skal settes i oljefyllte rør er svingere som egentlig skal monteres gjennom bunnen men som eieren heller vil ha inne i båten? Har hatt denne løsningen på to båter og det funket bra det og!

Hei Baat-Guru

Har en Hansvik 560 Sport også, der monterte jeg svingeren innvendig. Den ble montert relativt langt ute mot styrbord og den fungerte perfekt. Dette var en Hummindbird med giver som er limt er epoxy.

Har forstått det slik at du vil tape ca 10% effekt med å montere giveren innvendig, det er verd det for min del.

Håper at jeg finner noen plasser langt bak i båten, like ved bensintanken. Dette er en Yamarin 6210.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Har sett flere løsninger, deriblandt en svinger montert på et alu-rør på hekken. Dette røret konne reguleres i høgden, slik at en hele tida kunne senke røret ved behov, og løfte svingeren helt ut av vannet i perioder der loddet ikke var i bruk. Har selv hekkmontert svinger, og det fungerer perfekt inntil 15-16 knop, men selv i 28 knop virker dybdemåleren.  Imidlertid tror jeg ekkoloddet er for seint til å markere fisk i denne hastigheta. Har hørt at har du en høgregående propell skal svingeren monteres på høgre sida, dette for å motvirke falske signaler laget av propellen. Aner ikke om det er hold i dette!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...