Jump to content

Bråk i masta

avmønstret5

Recommended Posts

Ved ankring og litt bevegelse i båten bråker masten noe ulidelig. Etter å ha teitet alle fall er jeg kommet til at det må være VHF antenne kabelen inne i masta som har løsnet (uten at jeg vet hvordan den har vært festet) og som slår mot masta. Noen som har råd eller forslag til å feste/roe den uten å ta ned masta?

Hva slags rigg har du? Rullestorseil? Er du sikker på et det er masten og ikke bommen? Har du brøkdelsrigg eller masthead? Årsaken er muligens at masten vibrerer, da hjelper det ikke å stramme fallene. Har du brøkdelsrigg: har du prøvd å stramme akterstaget for å logge masten bakover? Det er desverre ikke mulig for masthead. Det finnes noen skum-krager du kan føre inn i masten i vinter. Har hørt om noen som har heist opp fendre som legges mot masten omtrent midtveis. Det skal hjelpe med å dempe vibrasjonene i masten.

Redigert av Krimart (see edit history)

Jeg er nok bra sikker på at det er en VHF-kabelen i masta - det er det eneste løse her samt noen el. ledninger som neppe lager bråk. Jeg er foresten vel kjent med skrangling pga vind i min tidligere båt (Hero 101)- fant til slutt ut at fenderen måtte heises opp bak masta (mot all logikk) for å få den til å roe seg.

Motorlanternen sitter i toppen, men det er mulig jeg har noen "hull" i forb. med innfesting av vanter. Det med skum-krager gjelder vel bare når masten er nede, og jeg har egentlig ikke planer om å ta den ned dersom jeg slipper det.

Kanskje en kombinasjon av stramming og stabilisering midt på er saken. Vi får se, jeg samler på tipsen :tongue:

fant til slutt ut at fenderen måtte heises opp bak masta (mot all logikk) for å få den til å roe seg.

Feil, det er svært logisk at masten faller til ro når du heiser opp en fender f. .eks. Det som skjer er egentlig det samme som foregår når du seiler. Ved spesielle vindretninger skaper masteprofilen løft, men det er ikke langt masten kan bevege seg og dermed får man vibrasjon. Når du da heiser en fender opp i masten ødelegger man profilen og en fjerner mulighetene for at det kan skapes et løft og derved holder masten seg i ro.

Feil, det er svært logisk at masten faller til ro når du heiser opp en fender f. .eks.

Ja er klar over det, men gode råd går vanligvis ut på å heise den i forkant (mot vinden) for å bryte luftstrømmen, det hjalp en del, men det ble helt stille da jeg kopierte en svenske i samme havnen med fendern bak masta :sailing:

Hadde dette problemet før. Stramming kan hjelpe, låse med slangeklemme e.lign ved utgangen i masta.

Selv trakk jeg om ledningen som skramlet.

Dro den nye ledningen inn fra toppen, gjennom et fall-utløp.

Tok av beslaget med trinsen for å få bedre plass til tre på skumringer festet med lange strips.

Skumringene var en rørisolasjon fra Clas Ohlson (20kr), kuttet i korte lengder.

Festet med 4 stk strips uten å klippe av strips-endestykkene, så ble det ekstra "isolasjon" mot innsiden av masta ved å la endene stå ut som et kryss.

I sommer har jeg hatt helt stille mast , deilig !!! :yesnod:

Noen snakket om ihvertfall å få festet kabelen på midten av masten. Du har kanskje et fall-utløp til spinnbom-opphal.

Opus

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...