Jump to content

Bravo 2X, øvre girhus defekt, rep. tips? Deler i bergen?


maxim26

Recommended Posts

Da var enda en helg ødelagt, på vei for en fin helge tur, røk drevet. :headbang:

Har fått båten opp på land og tatt av drevet og skrud det fra hverandre, har funnet ut at undervannshuset er helt med øvre/girhuset er det defekt, har ødelagt hjulet på akslingen, men det ligger en låsering som jeg sliter med å få av, noen som har erfaring med dette? Vet ikke om du må kjøpe komplette akslinger eller om du for løse deler til det.

Må prøve å få fatt i nye deler, noen anbefaling på rimelig steder, kanskje nærmt Bergen eller bestille det fra utlandet.

Blir endel billigere vis jeg klarer å få orden på dette drevet en å kjøpe et nytt bravo drev.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Bravo 2Xdrev defekt . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Vet du årsak til havari, var det tegn til vann i olja eller lite olje på drevet?

Hvor mange timer er det gått, hvilken motor og hvor tung båt har du. Ofte så er vell synderen tung båt, stor motor med mye dreiemoment i kombinasjon med litt tøff bruk.

 

Om du ikke er avhengig av å få båten raskt på sjøen igjen er det mye billig å få fra USA.

 

Prøv e-bay evt her: http://www.mercruiserparts.com/

 

Om du ikke har manual på drevet så finner du den her: http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/11/11covr5x.pdf

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ikke noe vann i oljen, rett og slett tretthetsbrudd.

Båten er Laguna 1150 med Mercruiser D-tronic 300 hk 98 mod, drevet er jeg usikker på hvor gammelt det er.

Det er en tung installasjon, men har vært veldig forsiktig å få den opp i fat, aldri bånn spiker...

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det er et X drev? De første ble levert høsten 2001. Standard Brvo 2 drev røk rett som det var med disse motorene, men har aldri hørt om et X drev som har røket hvis bruken og propell er riktig.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

men det ligger en låsering som jeg sliter med å få av, noen som har erfaring med dette?

 

Dersom ringen er krympet på, bruk forsiktig et av de minste autogen-varmebendene til ringen blir blålig. Da vil den falle ned av seg selv, blir ikke ødelagt og kan brukes om igjen ved påsetting med samme metode.

 

Minst mulig flamme slik at en varmer bare ringen - og lite av det andre godset.

(Hva som helst av mek. verksteder bør ha slikt utstyr)

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

  • 11 months later...

Det er nok på kanten pga tyngden... Jeg hadde en 7,3 i vår forrige, forrige båt og så en del Sun33 "plane" rundt med samme motor og det var mye sjø...

Lånte bort et oljefilter til en slik engang og han takket ved å pløye forbi oss 1 times tid senere, hvor kaffekopper m.m flagret :-)

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...