maxim26 Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 Da var enda en helg ødelagt, på vei for en fin helge tur, røk drevet. Har fått båten opp på land og tatt av drevet og skrud det fra hverandre, har funnet ut at undervannshuset er helt med øvre/girhuset er det defekt, har ødelagt hjulet på akslingen, men det ligger en låsering som jeg sliter med å få av, noen som har erfaring med dette? Vet ikke om du må kjøpe komplette akslinger eller om du for løse deler til det. Må prøve å få fatt i nye deler, noen anbefaling på rimelig steder, kanskje nærmt Bergen eller bestille det fra utlandet. Blir endel billigere vis jeg klarer å få orden på dette drevet en å kjøpe et nytt bravo drev. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Bravo 2Xdrev defekt . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 Hei, Vet du årsak til havari, var det tegn til vann i olja eller lite olje på drevet? Hvor mange timer er det gått, hvilken motor og hvor tung båt har du. Ofte så er vell synderen tung båt, stor motor med mye dreiemoment i kombinasjon med litt tøff bruk. Om du ikke er avhengig av å få båten raskt på sjøen igjen er det mye billig å få fra USA. Prøv e-bay evt her: http://www.mercruiserparts.com/ Om du ikke har manual på drevet så finner du den her: http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/11/11covr5x.pdf Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
maxim26 Posted August 17, 2008 Author Share Posted August 17, 2008 Ikke noe vann i oljen, rett og slett tretthetsbrudd. Båten er Laguna 1150 med Mercruiser D-tronic 300 hk 98 mod, drevet er jeg usikker på hvor gammelt det er. Det er en tung installasjon, men har vært veldig forsiktig å få den opp i fat, aldri bånn spiker... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 Er det 7,3 liter V8 eller 4,2 liter rekkesekser? Begge disse er vell levert som D-tronic 300hk. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 '98 modell lukter 7,3 liter.... Joda310 Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 http://www.boatfix.com er rimligere enn mercruiserparts.com -Xlnt Quote 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 Er du sikker på at det er et X drev? De første ble levert høsten 2001. Standard Brvo 2 drev røk rett som det var med disse motorene, men har aldri hørt om et X drev som har røket hvis bruken og propell er riktig. Quote Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 men det ligger en låsering som jeg sliter med å få av, noen som har erfaring med dette? Dersom ringen er krympet på, bruk forsiktig et av de minste autogen-varmebendene til ringen blir blålig. Da vil den falle ned av seg selv, blir ikke ødelagt og kan brukes om igjen ved påsetting med samme metode. Minst mulig flamme slik at en varmer bare ringen - og lite av det andre godset. (Hva som helst av mek. verksteder bør ha slikt utstyr) Quote Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 Grunnen til at bravo drevene "ryker" er varmgang, monter på drevdusj og du har kvittet deg med problemet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wandalen Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 Huff så trist Tror det skal vere ganske rimelig her også >>>> Drev i sverige Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ariel og Fumle Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 Er disse motorene og drevene til Lagunaene et problem å være obs på, eller passer de greit sammen? Kun 1 motor og relativ stor båt... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 Det er nok på kanten pga tyngden... Jeg hadde en 7,3 i vår forrige, forrige båt og så en del Sun33 "plane" rundt med samme motor og det var mye sjø... Lånte bort et oljefilter til en slik engang og han takket ved å pløye forbi oss 1 times tid senere, hvor kaffekopper m.m flagret :-) mvh bavaria32sport Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.