dante Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Det er ikke noe feil med batteriene, men de må behandles riktig. Man må verken underlade eller overlade disse batteriene for å få et godt resultat. Hvor går disse grensene? Hva gjør jeg feil ved å vedlikeholdslade på 13.65V - 4 stegs lading fra Dynamo og 3 stegs lader på landstrøm. Min påstand er, og som jeg selv har erfart - er at selv om syrevekta er perfekt på alle celler og spenningen ligger på 12.75 toppladet - ramler spenningen raskt ned mot 12V etter et par timer - JA de gir den Ampere de er stemplet til MEN det blåser jeg i så lenge spenningen lager problemer for Wallas varmer og spis etter kun få timer. Dette holder plenty for meg til å stemple dette som møkkabatterier! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 <>Ellers vil jeg si overskriften på denne strengen er usedvanlig god. Oversikt over resterende strøm tilgjengelig.<>Disse gutta har oversikt over dette. Anbefales: Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 OK. Er det andre batterier man heller ikke bør underlade eller overlade, eller gjelder det bare disse Nautilus batteriene? Hvis man lukker ørene for alle gode råd som finnes vedrørende batteridrift så må man ha verdens beste batterier for å komme i mål. Du og jeg har vidt forskjellig syn på hvordan man skal behandle batterier og her tror jeg hele forskjellen ligger. Kanskje er også forskjellen at jeg har arbeidet med batterier og ladesystemer i en årrekke mens du har din lille verden i din egen båt med det begrensede ansvaret dette medfører. Jeg har aldri brukt Nautilus batterier av den enkle grunn at batterier er noe man får et forhold til over tid. Man kan ikke bytte batterileverandør i hytt og pine for da får man rett og slett ikke den nødvendige erfaringen som skal til for å garantere et system over lang tid. Jeg har allikevel ikke noen grunn til å mistenke dette batteriet for å være et dårlig batteri, for de finnes i hopetall og virker veldig bra for de aller fleste. Jeg mener man skal være snille med batteriene og holder meg derfor godt innenfor fabrikantens anbefalinger, mens du mener det er mest økonomisk å underdimensjonere batteriene og kjøre på så det holder både på forbruk og ladning. Det er i vertfall slik jeg har oppfattet dine meninger i andre trådet. Nautilus batteriene er et temmelig standard batteri, og har ikke verdens høyeste spenning under belastning. Så lenge vi vet at for eks. dieselvarmere trenger høy spenning for å tenne, ja oftere høyere spenning enn byggestandarden for båt har satt som nedre spenningsgrense, så bør man også ta hensyn til dette når man designer anlegget. Du har i løpet av disse batteridiskusjonene klart å tilegne deg litt kunnskaper og det er bra. Vi har snakket om åpne syre bly batterier, Gel og AGM batterier, ladestrøm, ladespenning, syrevekt, batterimonitorer etc. etc. etc. Er det ikke snart på tide at de praktiske forskjellene blir forklart slik at leserne skjønner hvorfor Nautilus batteriene og andre batterier virker for noen men ikke for alle. Hvorfor batterimonitoren viser 105 % noen ganger og hvorfor spenningen faller som en stein? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Du tok ikke helt ironien i spørsmålet, gjorde du? Sannheten er vel at det er ikke bare dette batteriet som ikke må verken underlades eller overlades. Det gjelder jo alle batterier, ikke sant? Så hvorfor skrive det som om dette er noe spesielt for Sønnak? Føl deg ellers velkommen til å svare på hvorfor disse Sønnak batteriene virker for noen men ikke for andre. Det står kø av mennesker lenger oppe som sikkert er veldig interessert i hva de har gjort galt siden deres batterier har feilet. Selv mener der alle som en at de ikke har gjort noe galt over hode, men hvis du kan fortelle hva alle disse har gjort galt, så blir vi alle veldig glade. Da kan vi unngå å gjøre samme tabber på den neste batteribanken vi kjøper. Så hvis du deler av din visdom kan du redde batterihverdagen til både oss Freeline-brukere og kanskje redde mange andre fra å gjøre de tabbene du mener har ødelagt disse batteriene som det i følge deg ikke er feil på. Og hvis du tror jeg er ironisk nå, tar du feil. Jeg er veldig interessert i å vite hva som gikk galt og vil tro at det uten unntak gjelder alle andre også. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Du tok ikke helt ironien i spørsmålet, gjorde du? Du har nok rett i at jeg ikke tok ironien i akkurat dette spørsmålet. Takk for at du opplysermeg om akkurat dette. Ironis nok er det er akkurat du en av de som har problemer med battriene, for du er jo en av dem som utrykkeig gir uttrykk for å ha greie på akkurat dette. Jo det skal være en glede å gjenta hvordan man oppnår et sunt batterihold. Hvis du kjøper ca 7,5 meter tynn gjennomsiktig plastslange alla spylerslange, en kasse øl bestående av halvliterbokser, et halvliterglass, et vaskevannsfat, et desilitermål, en trakt, en tre meter gardintrapp så skal jeg forsøke å gjøre et forsøk med deg som både forklarer litt om batterihold og hvorfor noen dynamoer sliter reimer. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 PS: Jeg tapper aldri batteriene ut mer enn 40%. Jeg topper dem etter hver tur pent og fordsiktig med en 20A 3-stegs intelligent landstrømslader. Jeg har en beskjeden 80A dynamo til å lade 345Ah. Det blir liksom ikke mulig å gjøre så mye galt, men om batteriene er bra, så må jeg jo ha gjort noe galt. PÅ den annen side sier produsenten at dette er hva jeg kan forvente av batteriene mine og at d. snart skal dø, Så da er det vel egentlig ingen ting galt? Jeg kan bare ikke forvente særlig lenger levetid enn 4 år når produsenten sier at 4-5 år er levetiden. Eller vet du noe produsenten ikke vet? Så har vi tilfellet der batteriene døde etter et år. Der kan du sikkert forklare hva som er problemet. Og det kan du sikkert helt uten å vite noe om hverken batteriene, eieren, båten, forbrukmønsterert eller fargen på bunnstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 PS igjen. Det er bare Nautilus-banken jeg har problemer med. For den andre har jeg som målsetting å slå Lars H. og få den til å vare over 10 år. Nå er vi snart ferdig med 8. sesong. 2 sesonger igjen og jeg er i mål Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Jeg antar det er reservebatteriet du har til start du snakker om, og som i tillegg til å ikke være i bruk kun ledes ved behov. Eter hva jeg forstår bruker Lars batteriene sine ganske mye og sammenligningen blir vel da litt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 (redigert) Nå må en vel huske på at batteriet mitt ble kjøpt for over 10 år siden, og ikke vet jeg om konstruksjonen er endret på nyere batterier som det klages på. Men endringene burde jo gått i positiv retning! Så jeg er spent på mine 3x115Ah snart 2 år gamle Freeline batterier og hvor lenge de holder. Det er i hvert fall gjort den endringen at de er lukket så jeg ikke får holdt kontroll på syrevekt og væskenivå. Så tapes de betraktelig om et år eller to, kan dere være sikre på at jeg også stemmer i med hylekoret! Sist år skiftet jeg forresten ut startbatteriet på 10 år (Sønnak), med et nytt batteri (Varta). Vartabatteriet var på tilbud. Batteriet funket for så vidt, men jeg har en treghet i innslaget/magneten(?) på starteren, så i stedet for å plukke ut den og reparere, ble det nytt friskt batteri. Og jeg hører at starteren drar hurtigere. Før trengte den 1 sek for å starte motoren. Nå går det på 0,5 sek. Lars H. Redigert 20.August.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 20.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Det er i hvert fall gjort den endringen at de er lukket så jeg ikke får holdt kontroll på syrevekt og væskenivå. Sikker på det? Jeg kjøpte også mine i 2006, og de kan åpnes! Ikke skruknotter riktignok, men lange svarte deksler som ligger flush med toppen av batterikassen. Lar seg lett vippe av! Er du sikker på at ikke dine også er slik? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Temmelig sikker. Skal jeg få gjort noe må jeg nok brekke av hele toppdekslet. Slik er mine batterier: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lotus Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Mine Freeline har også skrupropper på hver celle. Intet problem å etterfylle vann eller å måle syrevekt. Men forskjellig design tyder jo på at det er flere forskjellige som produserer batteriet som Exide setter merkelappen Freeline på. Da har vi tre varianter: propper som kan skrues av for hver celle, lange svarte deksler null tilgang over hode. Mon tro om innmaten også er forskjellig? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 For den andre har jeg som målsetting å slå Lars H. og få den til å vare over 10 år. Nå er vi snart ferdig med 8. sesong. 2 sesonger igjen og jeg er i mål ...hæ Jeg husker fra olympia at man normalt tar førstplasserte som mål. Siden mine gamle Banner HD 180Ah (start + truster) ha blitt 14år og Varta traksjon (3x100Ah på forbruk) ha blitt 10 år (før jeg har druknet dem i sjøvann) er det vel meg som du skulle prøve å slå. Da har du altså gooood tid igjen, heheee. Jørg ps: Forresten, jeg har kjøpt akkurat det samme type batterier igjen. Det er to år siden og nå blir det spennende å se om battereriene holder like lenge som de gamle. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
index Svart 21.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Slik er mine batterier: OK! Jeg har typen uten sentralutlufting, da jeg fikk beskjed om at dette var unødvendig i et ventilert motorrom! Var vel en hundrelapp eller så billigere pr. stk. Hadde de stått i et lukket rom uten lufting derimot hadde jeg valgt samme type som deg. Men jeg visste ikke at den andre typen var lukket... Like greit jeg kjøpte de billigste da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lotus Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 14 og 10 år. Det var imponerende. Du gjør tydeligvis noe riktig Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 ..mh..janei, jeg gjør tydeligvis ikke noe annet enn du og flere andre, Lotus. Kanskje at jeg bare har vært mer heldig ved utvalget av batteriene mine (tenker konvensjonellt=vekt), pluss at også jeg har tatt være på kontrollert/riktig ladning/utladning fra første minutt? I hvert fall er jeg sikkert på at også det ha å gjøre med materiell som ble/blir brukt både før og nå. Modernt betyr ikke alltid bedre. Men med modernt kan vi får mer ut av det som vi har nå, spesiellt siden vi er tvunget til å følge det som egentlig skulle står på sekundært siden. Batteriene nemelig, som skulle tilbyr reserver for (for-)brukere i steden for å være "beregnet" for både billigst mulig produksjon og regelmessig nytt omsettning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Mine Freeline har også skrupropper på hver celle. Intet problem å etterfylle vann eller å måle syrevekt. Men forskjellig design tyder jo på at det er flere forskjellige som produserer batteriet som Exide setter merkelappen Freeline på. Da har vi tre varianter: propper som kan skrues av for hver celle, lange svarte deksler null tilgang over hode. Mon tro om innmaten også er forskjellig? I følge Sønnak er den eneste endringen på dette batteriet selv lokket. Det vi si at nå må hele lokket vippes av for å sjekke lektrolyttnivået og ev. etterfylle. I følge bildene til Lars ser det ut som om batteriet har blitt utstyrt med hydracaps og gnistlåser. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Hvis du sier at Sønnak sier så, ja da er det vel så og Lars H. har ikke skjønt hvordan batteriet kan åpnes for måling av syrevekt og etterfylling av vann. Uansett er det tydeligvis 3 forskjellige varianter av batteriene i salg. Mulig du har rett Jørg i at disse batteriene er laget for billigst mulig produksjon og regelmessig ny omsetning. Billige er de i alle fall. Standard tilbudspris gjør at det ikke er særlig mange 115Ah batterier som er billigere. Ikke engang Biltema klarer å matche prisen. Nå påstår jo uansett produsenten at Nautilus-batteriene skal vare i 4-5 år ved normalt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Nå påstår jo uansett produsenten at Nautilus-batteriene skal vare i 4-5 år ved normalt bruk. ...som jeg synes er "psykologisk" salg på den ene side og relativt dumt på andre siden. Hvem kjøper et batteri det produsenten sier om at den bare holder 1 til 3 år? Ordet "skal" irriterer meg også. Batteriene som jeg kjøper eller anbefaler "skal" holde i minst 6 til 8 år hvis den blir ladet og behandlet riktig. Da synes jeg at "skal 4 -til- 5 år" skulle tydes oppmerksom, helst negativ for å ikke blir overrasket hvis batteriene bare lever i 3 år. ...som jo noen opplever allerede nå, dessverre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.