Jump to content

Oversikt over resterende strøm tilgjengelig

index

Recommended Posts

Jeg husker at jeg har sett en sammenstilling av batterispenning kontra antall % tilgjengelig kapasitet på batteribanken her på forumet for en stund siden, men jeg klarer ikke å finne denne igjen! Er det noen som har en oversikt over dette? Greit å vite når man bør gi seg...

Det er egentlig litt snodig hos meg: Startbatteriet har en hvilespenning på 12,78 volt fulladet, mens forbruksbanken ligger på 12,56! Samme type batterier begge steder, 1 stk Sønnak Nautilus Freeline 115Ah til start og to av samme sort til forbruk. Er det normalt med såpass avvik, eller er noe alvorlig galt her?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei,

Du kan ikke måle dette i prosent, men en veldig grov tommelfinger regel siar at et toppladet batteri er på 12,8, og et tomt batteri er på 11,8 volt, forutsatt at du måler på batteriet når det er ubelastet. Utfra dett kan man kanskje antyde at du har bare 75 % av kapasiteten igjen på ditt firbruksbatteri.

I denne tråden står det mye om disse batteriene, samt en tabell som viser hva spenningen bør være ved forskjellige prosent utladning.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=23810

Jeg har samme batteriene og er ikke fornøyd, de leverer ikke forventet spenning - jeg kommer fort under 12 V etter kun et par timer med 7 amp belastning. Når det gjelder ditt problem kommer det jo litt an på bruken. Regner med at startbatteriet ditt ikke får så mye juling og utladning som forbruk. Normalt lover det ikke bra med 12.56 hvilespenning - men mål syrevekta, den forteller mer.

Får sjekke syrevekta ja! Litt vanskelig å komme til batteriene, så jeg måler ikke syrevekten i utide... Forbruksbatteriene er vel to år og startbatteriet tre år, så de burde vel strengt tatt hatt lenge igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har også samme problem - igjen!

I helgen trakk jeg ut 120Ah fra fulladet batteribank. Med 3A strømtrekk halvparten av helgen og 0,5A resten, så hadde jeg en hvilespenning på under 12V når jeg startet opp motoren søndag ettermiddag.

Batteribanken er 3 x 115Ah Nautilus Freeline og batteribanken har fått 2 nye batterier i fjor. Det siste batteriet er 4 år.

Etter alt styret med batteriene mine i forrige runde (se strengen det vises til) og 2 nye batterier, burde det har vært bra, men det er det ikke. Spenningen synker for kjapt. Det tyder på slitne batterier - igjen.

Nå skal jeg ned i båten og skru av landstrømsladeren. Da får gjerne batteriene en hvilespenning på 12,79V etter hvert og holder seg slik en uke. Ørlite strømtrekk til alarm gjør at det detter bitte litte grann.

Alt er altså tilsynelatende helt fint, men noe særlig spenning etter litt tids bruk, ja det klarer de ikke å levere.

I sommer har solcellepaneltet reddet situasjonen. Jeg har faktisk aldri tappet mer enn 30% av kapasiteten.

Mitt sønnak startbatteri er 8 år og funker derimot utmerket.

Kan ikke se at jeg har behandlet batteriene dårlig eller gjort noe galt, så hvorfor denne elendige spenningen etter litt tapping, er en gåte. En ting vet jeg i alle fall. Maken batterier vil ikke bli kjøpt inn i neste runde.

Får måle syrevekt enda en gang når batterbanken er toppet.

Selv med redusert kapasitet holder de helt sikkert til mitt forbruk også neste sesong, men noe bra valg var det ikke å velge disse batteriene.

På den annen side var de billige :-) , så valget var kanskje ikke så dumt likevel.....

Edited by Lotus (see edit history)

Jeg vil tro syrevekta er bra. Erfaringsmessig, meg med fler jeg kjenner som har disse batteriene, så leverer batteriene strøm! - men spenningen er håpløs. Jeg har bra kvadrat til alt av forbrukere og de viktigste komponentene feiler etter to døgn.

Jeg har for min del konstantert at dette er og blir møkkabatterier - er det noen der ute som har kjøpt disse vil de nok ikke merke noe det første året, men neste sesong derimot!! :smash:

Det kan nok stemme ja! Mine er inne på tredje sesongen nå, og forfallet er tydelig! Første sesong fungerte de som du sier upåklagelig. Fjorårssesongen forsvant mer eller mindre pga defekt motor og dårlig vær, så da ble de ikke belastet noe særlig. Og i år er de som sagt litt så som så. Forbruket har riktignok økt en del med som følge av laptop og mobilt bredbånd (tenåringer ombord), men det burde nå holde uansett. Ser for meg at de er i ferd med å ta kvelden, ja...

På vår batteribank, bestående av 2 stk. 160A Haze GEL batterier, toppladet før landing fredag kveld ca. 20:30.

Forbruk bestående av vannpumpe, 85L Isotherm kjøleskap og litt lys.

Spenning målt lørdag kl. 18:30, ca. 22 timer forbruk : 12,66V.

Om % regelen er korrekt, så tilsvarer det forbruk på 14% av forbruksbank, som gir 44,8A. Hvilket ikke høres så galt ut pr. døgn.

Jeg får ikke lov til å opplyse om prisen, da den ble "justert" over telefon, men det var absolutt overkommelig.

Ring, eller send mail til www.gylling.no. De holder til på Rud i Bærum, og er hyggelige folk. Eneste problemet er at de helst selger til firma...

Edited by Fusebox (see edit history)
Hei.

For å sjekke om noen av cellene er dårligere, ville det velvære en ide å måle syrevekten før du topper batteriene? Men det vet du vel selv.

Lars H.

pt. Dyrön N, Sverige

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Etter at jeg i løpet av vinteren og våren har oppgradert det elektriske anlegget ombord bl.a. med to stykk PDAR og en PMP1 fra Sterling med shunter både for de to dynamoene og for forbrukssiden har jeg nå "full" oversikt over lading og forbruk. Etter relativt få timers seilas er ladespeningen 14.3 volt selv om jeg har trukket ut opptil 50 % av kapasiteten på forbruksbatteriene. Jeg har aldri hatt så godt fungerende system som i år. Jeg ble forespeilt at jeg ville få stor slitasje på V-beltene og kjøpte derfor 12 stykker. Jeg kan ikke se noe remstøv ved dynamoene. Jeg tror nok at jeg nå har V-belter for den tiden jeg skal bruke båten.

Denne tråden synes jeg er svært informativ når det gjelder syrevekt: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=541769

Jeg har i alle fall lært mye av den. Jeg måler nå syrevekte på alle cellene på forbruksbatteriene før, under og etter hovedsesongen. Jeg har satt stor pris på informasjonen fra Ole Petter vedrørende syrevekt. Lars H. har ogsåp mange nyttige kommentarer til syrevekt i forskjellige tråder. En søk på "syrevekt" kan nok gi mye god informasjon.

Å måle syrevekten gjør ikke batteriene bedre!!

Det høres ut som å måle syrevekt er en viktig greie som er redningen for batteriet. Vel, det er det ikke. Måling av syrevekten forteller egentlig bare det man allerede har merket: En bekreftelse på at batteriene er elendige - eller at de er bra! Er de bra, har man gjerne ikke problemer og man har ikke giddet å måle syrevekt.

Så er det jo ikke slik at det er for billig å henge produsenten hvis man tar livet av batteriene sine. Spesielt ikke når det er produsenten som har skylda! :smiley:

Mange ser ut til å ha problemer med Exide Sønnak Nautilus Freeline batterier produsert de siste 5 årene. Det kan selvfølgelig være en tilfeldighet.

hva hvis en av cellene i ett batteri etter 2 år blir død. kan det skyldes feil bruk? jeg i min lille verden ville tro at hvis man "bruker" ett batteri feil , vil man få lav syrevekt på de fleste \alle cellene. selv om det veldig sjelden skjer , er det vel slik det burde være hvis det ikke var en svakhet som gjorde at den ene cellen tok på seg frakken.

bare lurer , for mitt inntrykk er at det nesten altid bare er en celle som er vesentlig dårligere enn de andre. og det har i de fleste tilfeller vært den nærmest minuspolen .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Mange ser ut til å ha problemer med Exide Sønnak Nautilus Freeline batterier

Mine batterier ble levert med båten i 2003 og har fungert uten problemer siden. Har ikke landstrøm, er forsiktig med bruken av strøm tapper ikke for mye.

Tar hver sesong som en bonus mht batterienes levealder...

Min erfaring er at hvis en celle er dårlig med relasjoner til produksjonsfeil i batteriet, så utvikles denne feilen ganske fort slik at batteriet ikke kan brukes. (Det er veldig sjeldent at produksjonsfeil påvises i dagens batterier).

Hvis en celle blir dårlig over tid kan dette skyldes flere forhold, og kvaliteten på platene og lommeseparatorene i batteriene har jo betydning dog ikke overdrevet betydning. Ved feil bruk kan blyoksidet bli fritt oppløst i elektrolytten og trenge gjennom lommeseparatorene. Man får da en intern høyohmig kortslutning mellom platene i denne cellen slik at den selvutlader. Kjører man for jerv ladning utvikles feilen fortere. Batteriet vil med en slik feil også skjevlades.

Nautilus batteriene har relativt stor indre motstand sammenlignet med andre batteriteknologier både under ladning og utladning, og har derfor begrensninger som man må ta hensyn til. Det er ikke noe feil med batteriene, men de må behandles riktig. Man må verken underlade eller overlade disse batteriene for å få et godt resultat.

Noen mener det ikke er noe som heter for mye ladestrøm i båt. Gledelig er det derfor å se at noen får et godt resultat med å benytte gode råd.

Det er en glede å høre at systemet virker bra for deg Roald. Et kanskje feilvurdert innkjøp av antall reimer er en bagatell sammenlignet med det mange andre erfarer av problemer. Du får lagre reimene som man lagrer vin, mørkt og kjølig inntil tidspunktet er riktig for en fornyelse av nytelse en gang i fremtiden.

Hvis trangen for å bære batterier blir for stor og du ikke får utløp for dette gjennom egne behov, kan du jo hjelpe ………som kanskje fikk et dårlig råd om batteridrift i fritidsbåt.

Batteriene blir som det her hevdes ikke bedre av å måle syrevekten men de blir ikke dårligere heller. Så spørs det om man har kunnskap nok til å vurdere syrevekten slik at signalene om en feil avdekkes før det er for sent.

Ellers vil jeg si overskriften på denne strengen er usedvanlig god. Oversikt over resterende strøm tilgjengelig.

Vel, har man en batterimonitor på toppen er det vel en relativt stor mulighet for at ladesystemet har klart å lure både monitoren og båteieren.

Ole Petter, jeg mangler henvisning til lenken du nevner.

Min oppfatning er at måling av syrevekt gir meg en indikasjon om hvordan forholdet er mellom de forskjellige cellene i batteriene. Jeg har ikke forestilt meg at batteriene blir bedre av at jeg måler syrevekten, men det gir meg mer oversikt over situasjonen ombord - forestiller jeg meg. Jeg har Tudor 140 Ah batterier på forbrukssiden. Tunge som bare.

Ble noe forundret i helgen..

Har fått en Webasto 3,2 Kw dieselvarmer som jeg ville montere i garasjen. Ulempen var at denne var 24 volt. Fant frem det jeg hadde av batterier i alle varianter. Inne i denne suppen av strømkilder tok jeg frem et syrebatteri som skulle vært kassert for to år siden, stått ute i vær og vind. Dette hadde en død celle. Ble byttet da syrevekten på denne cellen ikke fulgte de andre og batteriet tappet seg selv ut. Men nå etter to døgn's lading virker alle cellene og batteriet ga topp spenning :crazy:

Resultatet: Da batteriet ble kassert viste det etter lengre lading ca 11 V etter et par timer hvile. Nå viste det 12,7V etter samme hvileperiode...

Lagt til: Etter forrige måling ble batteriet satt på lading igjen, ca ett døgn. Koblet fra for 5-6 timer siden. Målte nu nettopp 12,96V :rolleyes:

Samme lader er benyttet...

Edited by 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Kjøpte også to 120 amp fritidsbatterier fra Sønnak to år siden. Måtte bytte i sommer, kjøper aldri mer Sønnak.
Ref. mitt innlegg # 29 i denne tråden som jeg tar opp igjen. Mine to Freeline Sønnak Nautilius forbruksbatterier som nå er 3,5 år gamle går rett i dunken. Etter å ha kranglet med batteriene omtrent siden de var nye gidder jeg ikke lenger. Til tross for at de viser alle symptomer på å være livsfriske med høg hvilespenning og syrevekt rundt 1.27-1.28, viser flere målinger at kapasiteten ligger rundt 50% noe som medfører at spenningen detter som en stein selv med små belastninger.
Jeg har et av de "slappe" Nautilus Freeline 115AH - batteriene. Synes spenningen faller ganske raskt ved litt bruk selv om de nettopp er full-ladet.
Alt er altså tilsynelatende helt fint, men noe særlig spenning etter litt tids bruk, ja det klarer de ikke å levere.

Mitt sønnak startbatteri er 8 år og funker derimot utmerket.

Kan ikke se at jeg har behandlet batteriene dårlig eller gjort noe galt, så hvorfor denne elendige spenningen etter litt tapping, er en gåte. En ting vet jeg i alle fall. Maken batterier vil ikke bli kjøpt inn i neste runde.

Jeg vil tro syrevekta er bra. Erfaringsmessig, meg med fler jeg kjenner som har disse batteriene, så leverer batteriene strøm! - men spenningen er håpløs. Jeg har bra kvadrat til alt av forbrukere og de viktigste komponentene feiler etter to døgn.

Jeg har for min del konstantert at dette er og blir møkkabatterier - er det noen der ute som har kjøpt disse vil de nok ikke merke noe det første året, men neste sesong derimot!!

Det kan nok stemme ja! Mine er inne på tredje sesongen nå, og forfallet er tydelig! Første sesong fungerte de som du sier upåklagelig. Fjorårssesongen forsvant mer eller mindre pga defekt motor og dårlig vær, så da ble de ikke belastet noe særlig. Og i år er de som sagt litt så som så.
En til melder seg inn i klubben for slappe Sønnak Nautilus Freeline 115AH. Og mine er under et år siden de ble kjøpt.

Spenningen detter raskere enn på andre batterier jeg har brukt, og jeg synes å merke at det tar lenger tid å lade de opp enn tidligere også.

Jeg melder meg inn jeg med. Byttet i dag ut mine 2 Sønnak Nautilus 115Ah. De var rikignok 4 år gamle men har vært godt vedikeholdt. I vinter merket jeg ca 50% av kapasiteten var borte etter 6 uker uten landstrøm.

Det kan se ut som om det er en del personer som har problemer med akkurat disse batteriene og at problemet er at polspenningen ved belastning synker raskere på disse batteriene enn på en del andre batterier. Og så kan det se ut som om kapasiteten forringes raskt. Det siste er ikke så merkelig siden produsenten angir 4-5 år som antatt levetid. Men med ca 8 kr pr amperetime batterikapasitet, er jo dette likevel et bra kjøp selv om batteriene ikke varer så lenge.

Mine Sønnak batterier går nå på sin 6 sesong uten problemer av noen art...

Bra, men dette skal være regelen og ikke unntaket.

Kanskje dine batterier er produsert tidligere eller ved en annen fabrikk.

Så har vi Lars H. sine Freeline batterier som varte i nesten 10 år.

Kan ikke se samme klagingen her på f.eks Biltema-batterier. De er vel omtrent like billige som Freeline.

Så kan man jo spørre seg om hvorfor så billige batterier som Freeline skulle holde seg bra like lenge som dyrere batterier? Ingen kjøper vel dyrere batterier om de bare varer like kort tid som Freeline?

Og til spørsmålsstiller. Det kan se ut som oversikt over resterende strøm tilgjengelig ut fra spenningen er helt avhengig av hvilket batteri du har valgt å ha i båten.

Det jeg spør meg er mer hvorfor at det blir solgt så mange millioner av forskjellige type batterier,

som man nesten ikke snakker om, men akkurat her (ang. Sønnak) finnes det med en gang flere som har oppdaget svakheter.

Tilfeldighet?

Nautilus batteriene har relativt stor indre motstand sammenlignet med andre batteriteknologier både under ladning og utladning, og har derfor begrensninger som man må ta hensyn til. Det er ikke noe feil med batteriene, men de må behandles riktig. Man må verken underlade eller overlade disse batteriene for å få et godt resultat.

OK. Er det andre batterier man heller ikke bør underlade eller overlade, eller gjelder det bare disse Nautilus batteriene? :crazy: