Jump to content

Hvit røyk fra eksos på tohatsu 140


Navette1

Recommended Posts

Hei. Lurer på om noen kan hjelpe en fersking med motortrøbbel. Har en tohatsu 140 - 2005 modell som plutselig ikke vil spille på lag lenger. Den har plutselig begynt å fuske og det kommer store mengder med hvit røyk fra eksosen. Kjølevannet ser ut til å spyle normalt. Har forstått at det kan være toppakningen som er røket , men er ikke sikker.

Den går noen sekunder på tomgang og så dør den. Kommer også større bobler fra eksosen under overflaten.Tennpluggene er våte av bensin (ser det ut som) , tror ikke det er olje. Skiftet disse for en måned siden. Ser ikke noe form for lekkasje i motor/blokken heller. Vet noen hva dette kan være , og eventuellt om dette må ordnes på et verksted. Har lest litt på forumet , og når det gjelder toppakning , er det delte meninger om dette kan gjøres av "hobby"mekanikeren. Takker for alle innspill.

Link to post

Om dette er en to-takter så er det en kurrant jobb. Husk på å sjekke om toppen er plan. Her kan du bruke et vanlig retthold og sikte langs flaten på toppen. Sjekk også grundig om det finnes sprikker i topp eller sylindre. Om det er sprikker så er de ofte ikke større enn et hårstråd. Om du har skjevhet i toppen, så kan de fleste motorverksteder hjelpe deg med å plane den. Husk på at du bruker moment nøkkel når du monterer toppen igjen. Når du løsner (og strammer) så skal boltene krysstrekkes, dette for å ungå at det blir ujevn belastning på toppen.

Link to post

Enkel jobb , men hvis du aldri har skrudd motor før så få litt hjelp da det er fort gjort og skru ting i stykker når man skal montere sammen. Riktig moment og rekkefølge på skruene som skal strammes er viktig, og skru bare litt av gangen slik at toppen ikke ser ut som en banan under montering. Og kryssstramming er ikke vanlig på slike topper, derrimot sirkelstramming er mere vanlig.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Kjøpte båt og motor i vår fra et båtmeglerfirma , og selvfølgelig uten garanti fra dem , men har vært innom tanken på reklamasjon fra produsent , men har stort sett bare prøvd å finne ut hva som er skjedd....og toppakning er vel en slitedel , så de blir vel ikke overbevist av dette , eller...?

Link to post

det er nok meningen at en slik skal holde vesentlig lenger enn 5 år ja.

Hvis den ikke er brukt i yrkessammenheng da. og gått hele tiden.

 

Har du timeteller på den?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Båt/motor er vel formodentlig kjøpt gjennom en forhandler i sin tid? Jeg ville også kontaktet megleren og bedt om informasjon/dokumentasjon på når/hvor båt/motor er kjøpt, serviceheftet og kvitteringer for utført service/rep. og kanskje også tidligere eier? Forhandler har vel fortsatt et ansvar her selv om motor har skiftet eier siden det oprinnelige kjøpet?

 

Jeg vil tro at hvis motoren har hatt normal bruk, og vedlikehold/service, så bør du kunne ha en god mulighet til å få dekket denne reparasjonen, men vil også tro at dokumentasjon er viktig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hvordan ser pluggene ut da? Dersom 1 eller flere sylindre trekker inn vann så vil normalt pluggene på de sylindrene være hvitere eller renere enn de andre. Samme med stempeltoppen. Normalt vil mesteparten av denne være dekt med et tynt sotlag. Som vaskes bort når det kommer inn vann.

 

Ikke så ofte toppaking ryker, men kan jo høres ut som det her iom. at det bobler mer enn vanlig i eksosen. Ellers er det vel vanlig at simmerringer på veiva ryker , men da gjerne på litt eldre motorer.

 

Skal det skrus på egenhånd, så anbefales en servicemanual. Her står sånne ting som moment, tiltrekkingsrekkefølge osv (Mener at på Yamaha 60'en min så er både moment og rekkefølge angitt på toppen.)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

De to øverste pluggene i blokken er våt og ser nesten ren ut , og de to nederste er mer sotet. Men de er også fuktig.

Skal jobbe etter boken , takker for tipset. Det står noen tall på toppen , så regner med det har noe med momentet å gjøre. Får ta noen telefoner i dag og håpe på at det kan bli reklamasjon av dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...