Navette1 Startet 17.August.2008 Del på Facebook Startet 17.August.2008 Hei. Lurer på om noen kan hjelpe en fersking med motortrøbbel. Har en tohatsu 140 - 2005 modell som plutselig ikke vil spille på lag lenger. Den har plutselig begynt å fuske og det kommer store mengder med hvit røyk fra eksosen. Kjølevannet ser ut til å spyle normalt. Har forstått at det kan være toppakningen som er røket , men er ikke sikker. Den går noen sekunder på tomgang og så dør den. Kommer også større bobler fra eksosen under overflaten.Tennpluggene er våte av bensin (ser det ut som) , tror ikke det er olje. Skiftet disse for en måned siden. Ser ikke noe form for lekkasje i motor/blokken heller. Vet noen hva dette kan være , og eventuellt om dette må ordnes på et verksted. Har lest litt på forumet , og når det gjelder toppakning , er det delte meninger om dette kan gjøres av "hobby"mekanikeren. Takker for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 Hvit røyk tyder på at du får kjølevann inn i sylindrene, toppakning er nok nærliggende å tro ja. Sitér dette innlegget Link to post
Navette1 Svart 17.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2008 Takker for hurtig svar. Var nok litt redd for det ja. Men vet du om dette må ordnes på verksted. Har hørt at det er en kostbar operasjon. Har som sagt lest litt på forumet , og noen sier at det er bare å skru av topplokket , rengjøre grundig , bytte pakning og skru på igjen...? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 Om dette er en to-takter så er det en kurrant jobb. Husk på å sjekke om toppen er plan. Her kan du bruke et vanlig retthold og sikte langs flaten på toppen. Sjekk også grundig om det finnes sprikker i topp eller sylindre. Om det er sprikker så er de ofte ikke større enn et hårstråd. Om du har skjevhet i toppen, så kan de fleste motorverksteder hjelpe deg med å plane den. Husk på at du bruker moment nøkkel når du monterer toppen igjen. Når du løsner (og strammer) så skal boltene krysstrekkes, dette for å ungå at det blir ujevn belastning på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Navette1 Svart 17.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2008 Ja , det er en to-takter , så dette høres bra ut . Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 havari på en tre år gammel motor?! hva med å reklamere da?? Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 Enkel jobb , men hvis du aldri har skrudd motor før så få litt hjelp da det er fort gjort og skru ting i stykker når man skal montere sammen. Riktig moment og rekkefølge på skruene som skal strammes er viktig, og skru bare litt av gangen slik at toppen ikke ser ut som en banan under montering. Og kryssstramming er ikke vanlig på slike topper, derrimot sirkelstramming er mere vanlig. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Navette1 Svart 17.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2008 Kjøpte båt og motor i vår fra et båtmeglerfirma , og selvfølgelig uten garanti fra dem , men har vært innom tanken på reklamasjon fra produsent , men har stort sett bare prøvd å finne ut hva som er skjedd....og toppakning er vel en slitedel , så de blir vel ikke overbevist av dette , eller...? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 tjaa kan vel ikkje skade å forhøre seg hos norsk importør. slitedel? vel.. sku nå ikkje ryke uten grunn såpass tidlig sku man tro? medhold eller ei, man har da 5 års reklamasjonsrett man kan benytte. spørs nå litt om der e en sprekk eller noe da. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 det er nok meningen at en slik skal holde vesentlig lenger enn 5 år ja. Hvis den ikke er brukt i yrkessammenheng da. og gått hele tiden. Har du timeteller på den? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
chagall Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 Tja ..., du kan vel ta kontakt med Loxkell (Kellox) som er importør av Tohatsu og legge frem problemet. De er vel ikke kjent som De letteste å ha med å gjøre, men vi har som kjent 5 års reklamasjonsrett. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Båt/motor er vel formodentlig kjøpt gjennom en forhandler i sin tid? Jeg ville også kontaktet megleren og bedt om informasjon/dokumentasjon på når/hvor båt/motor er kjøpt, serviceheftet og kvitteringer for utført service/rep. og kanskje også tidligere eier? Forhandler har vel fortsatt et ansvar her selv om motor har skiftet eier siden det oprinnelige kjøpet? Jeg vil tro at hvis motoren har hatt normal bruk, og vedlikehold/service, så bør du kunne ha en god mulighet til å få dekket denne reparasjonen, men vil også tro at dokumentasjon er viktig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Hvordan ser pluggene ut da? Dersom 1 eller flere sylindre trekker inn vann så vil normalt pluggene på de sylindrene være hvitere eller renere enn de andre. Samme med stempeltoppen. Normalt vil mesteparten av denne være dekt med et tynt sotlag. Som vaskes bort når det kommer inn vann. Ikke så ofte toppaking ryker, men kan jo høres ut som det her iom. at det bobler mer enn vanlig i eksosen. Ellers er det vel vanlig at simmerringer på veiva ryker , men da gjerne på litt eldre motorer. Skal det skrus på egenhånd, så anbefales en servicemanual. Her står sånne ting som moment, tiltrekkingsrekkefølge osv (Mener at på Yamaha 60'en min så er både moment og rekkefølge angitt på toppen.) Redigert 18.August.2008 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Navette1 Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 De to øverste pluggene i blokken er våt og ser nesten ren ut , og de to nederste er mer sotet. Men de er også fuktig. Skal jobbe etter boken , takker for tipset. Det står noen tall på toppen , så regner med det har noe med momentet å gjøre. Får ta noen telefoner i dag og håpe på at det kan bli reklamasjon av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.