Henkinator Startet 17.August.2008 Del på Facebook Startet 17.August.2008 Hei, Jeg er i ferd med å kjøpe en skjærgårdsjeep av typen Uttern s52, med en 75hk mercury optimax. Den er litt over 5m lang og veier ca 500kg. Dette er første båten jeg eier, annet en liten askeladden jolle med 8hk, så jeg er ganske fersk når det gjelder båter. Derfor lurer jeg på om det er vanlig å frakte denne typen båt på henger, og sette den ut/ta den opp selv med en vanlig stasjonsvogn, en toyota carina, og henger? I så fall er det noe jeg burde vite, eller ta hensyn til? Som sagt vet jeg lite om slike båter så alle slags tips og råd om hva man bør og ikke burde med en ny båt av denne typen er velkommen. Håper på snarlig svar, og på forhond takk:) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 Hei, velkommen til BP og gratulerer med ny båt. Ingen problem med å håndtere denne båt og motor med båthenger som er beregnet for denne vekten. Toyota Carina rekker i lange baner. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Er også endel forskjell på hengere, mye lettere dersom hengeren har 'vugge' bakerst. Kan sette ut og ta opp min 1000kg Yamarin 5940 alene, men foretrekker å ha med noen til å hjelpe meg dersom det er vind. Har en BK henger 1119, trekker med en Forester. Er også endel forskjell på kjøreegenskaper på forskjellige hengere. Hvis du prøver et søk på f.eks "båthenger" så bør du finne endel info. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Hei! Har selv båt på henger og det fungerer greit. Din båt veier 500kg plus motor og batteri 200kg plus bensin og ting og tang 100/150 kg samt vekt av henger 350 kg gir totalvekt på ca 1200kg. Sjekk for ordens skyld i bilens vognkort om dette er innenfor tillatte vekt, hvilket jeg nok tror det er. Kjøp en henger med vugge og selv valgte jeg også å investere i en el-vinsj og det er jeg glad for! Bedre å kunne trykke på en knapp og ha en hånd fri heller enn å stå der og vinsje, ikke den beste stilling for min noe dårlige rygg! Når du ser på henger så finn en som har egenvekt på maks 350kg slik at det ikke vil være omreg.avgift ved et eventuelt salg. Når det gjelder båthengere så gjelder to regler; ikke kjøp brukt og ikke lån den bort. Det er utrolig å se hvordan enkelte kjører hele hengeren til sjøs og sågar uten å skylle denne med ferskvann etterpå. Vanskelig for å tro at dette ikke vil ha negative konsekvenser, i allefall på sikt! Når båten står på hengeren skal denne sikres til hengeren med ekstra tau på begge sider bak og gjerne en ekstra foran også. Du kan også søke på forumet om din båt/motor, alternativt lage en ny tråd og spørre om folks erfaring med den type båt/motor du ser på. Sikkert noen her som har erfaring og meninger/råd om dette! Lykke til. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MaLang Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Kommer også ann på hvordan det ser du der du skal sette ut og ta opp båten. Er det løs grus/sand- kan det hende du må ha 4wd... Busteren min vil ikke med opp av vannet med mindre jeg har trekk på alle fire hjula:) - MartinL; Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Når båten står på hengeren skal denne sikres til hengeren med ekstra tau på begge sider bak og gjerne en ekstra foran også. F.eks en 5-tonns jekkestropp rundt hele båten og hengern. Da holder det seg i ro. Man ser jo hvert år noen som slurver med dette slik at båten ramler av hengeren , til stor fare for øvrig trafikk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Henkinator Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 Hei, og takk til alle for gode råd. Ble litt klokere på dette:) Ble nevnt at forholdene der man skal legge ut og ta inn kan spille en rolle, noe som virker logisk nok. Har også hørt at vinkelen på rampene varierer, har dette mye å si? Kommer i hovedsak til å ha båten i Stavern og Oslområdet, noen som har gode, eller dårlige erfaringer med slipp på disse stedene? Kan jo være greit å vite om et sted er bedre en et annet. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Husk at hvis du kjøper henger uten brems, blir det 60km/t mellom Oslo og Stavern, kontra 80 for henger med brems. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Får man kjøpt en henger som er stor nok til denne båt/motorkombinasjon uten brems? Oslo-området og slipper; De steder jeg har forsøkt ligger i Asker og Bærum, henholdsvis Solvik Båthavn og Sandvika/Kadettt-tangen i Bærum og Holmenskjæret i Asker og disse fungerer greit. Ellers så finner du et eget område for medlemmer som tar for seg utsettingsramper i de forskjellige fylkene her; https://baatplassen.no/i/index.php?showforum=211 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Kommer i hovedsak til å ha båten i Stavern og Oslområdet, noen som har gode, eller dårlige erfaringer med slipp på disse stedene? I Stavern er det perfekt skråbakke i båthavna. Der kan alle som ønsker det benytte denne fritt. Skråbakken finner du om du kjører ut mot Risøya, tar til venstre når du har passert alle båtene, kjører helt ut til der den innerste moloen starter, du finner skråbakken rett på yttersiden av moloen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Henkinator Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 Henger uten brems er nok utelukket ja, ser det er et hav av hengere å velge i, men det letteste er vel kanskje å velge den båtforhandleren fører. Tusen takk for gode svar! Er det forresten noen som vet om det er nødvendig å kjøre inn en optimax motor? Har snakket med noen som mente dette ikke er nødvendig på totaktere, mens andre mener det er lurt, uansett to eller firetakt, og hvordan gjøres dette? Eventuellt andre ting som må gjøres på en ny båt før, eller når man setter den ut første gang? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.