Jump to content

Startsnor på eldre Evinrude 6Hk har 'hengt seg opp'


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Startsnor på Påhengeren vil ikke vikkle seg inn skikelig, og lager ulyd og motstand når jeg trekker den ut, slik at det ikke er mulig å starte motoren lenger (greide det såvidt da jeg skulle hjem etter å ha 'dronghalt' makrell i helgen, men da var motoren varm, men motoren fungerte fint når den gikk. ).

 

Virker som om det er noe inni selve mekanismen som snora kveiles opp på som er i ulage, så jeg må få skrudd opp der og kikket, men sliter litt.

 

1. Det store hjulet oppå motoren, som er det som går rundt når motor starter (svinghjul ?) er festet med en mutter midt i. Men hele hjulet sviver jo rundt når jeg forsøker å løsne det. Tror dette hjulet må av for å komme til videre på selve 'snorkveileren'.

A. Er det noen triks for å få det til å sitte fast (Motor i gir og låse fast propell o.l. ) ?

B. Hvilken vei skal det skrus for å løsne (mot klokka som normalt?)

 

2. Det plast tannhjulet på toppen av startsnor innretningen (som slår opp og tar i tennene på hjulet omtalt i Pkt 1 har en brist. Hvor kan man får tak i reservedeler til en 80 talls (tror jeg) Evinrude i Stavanger området ?

 

3. Er det noen triks eller hint om hva som kan være galt og evt medisin mot det ?

 

4. Er det noe sted å levere inn gamle påhengere for servce i Stavanger området ?

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hadde en tilsvarende motor selv, 2 sylindra ikke sant? Jeg sleit også med problemer med startsnormekanisme. Jeg ville demontert mekanismen og sjekket snora ordentlig, kanskje bytte den i samme slengen. Hvis startsnora begynner å bli slitt hender det at den eser ut ved bruddstedet og kan gi "heng" når den skal snurre inn igjen.

 

Dernest ville jeg smurt opp mekanismen og prøvd å fikse tannhjulet som slår inn på svinghjulet. Ville ikke satset mye på at det er enkelt å få tak i nytt. Hva med å lime/forsterke tannhjulet?

 

Et tips når du skal starte denne motoren, dra først forsiktig i startsnora til du kjenner at tannhjulene er i hverandre, så drar du hardt. Hvis man smeller til med å dra hardt med en gang vil man fort kunne slite i stykker tannhjulet på mekanismen. Plast vs metall funker ikke over tid.

Link to post
Share on other sites

Hadde en tilsvarende motor selv, 2 sylindra ikke sant? Jeg sleit også med problemer med startsnormekanisme. Jeg ville demontert mekanismen og sjekket snora ordentlig, kanskje bytte den i samme slengen. Hvis startsnora begynner å bli slitt hender det at den eser ut ved bruddstedet og kan gi "heng" når den skal snurre inn igjen.

Ja, stemmer, dette er sånn 2 sylindret sak.

 

Snora ser fin og hel ut, tror ikke det er noe der, er nok inni mekanismen, hører at det er en skrape lyd inni der.

 

Noen som har tips om hvordan skru seg inn dit?

 

Lime tannhjulet kan kanskje være en god ide hvis det ikke lar seg gjøre å skaffe ny, så ikke ut som det var størst belastning akurat der sprekken var (men underlig at den sprakk akurat der da.).- Forslag til limtype for slikt bruk ? 2 Komp Epoxy ?

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Vi har fra tid til annen tilsvarende problem med en yamaha 4,5 hk fra tidlig 80-tall. Der sitter det en kraftig spiralfjær inni taukveileren. Dersom fjæren har hoppet ut av stilling, vil snortrekket fungere dårlig. En må da åpne mekanismen for å sjekke. Det er ganske stort spenn i fjæren, så det kan være litt vrient å få plasert den riktig. Regn med en runde eller to med :headbang: før du har fått skrudd det sammen igjen. Tipper det ikke koster all verden å skifte hele "kveileboksen", men jeg ville i hvert fall forsøkt litt reodor først.

Hyttefolk i båt

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ta noen bilder før du begynner og skru i vei. Den er enkel å skru av, men knotete med spenning av fjær osv når du skal montere. Av en eller annen grunn så hjelper det meg å ha med et kvinnfolk når det blir knotete, de klarer som regel å nøste opp rotet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fikk skrudd det fra hverandre i går. Greide å få åpnet 'snor innrettningen' uten å ta av svinghjulet likevell.

 

Ser ut for at selve fjæra er deformert. Er det mulig å få tak i ny slik ?

Er dette standariserte deler , eller må jeg ha tak i en seom er spesiallaget til denne motoren ?

 

Finnes det noe naturlig sted å gå for å få hjelp/deler til dette i Stavangerområdet ?

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Er startfjøra ødelagt? Pleier og være en spiralfjær inni snortrekket.

 

Denne vil jeg tro ikke er noe problem og skaffe. Før så var det jo Siddis Plast som solgte Johnson/Evinrude. Nå er det jo Maritim butikk der. Kan være de har verksted der enda??

Edited by Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er selve spiralfjæren som er litt deformert. Dette er en 'dobbel fjær, altså at samme fjær er tvunnet først til en fjær, og så tilbake i ett lag utpå det første tilbake slik at begge 'ender' er i samme ende. Kanskje jeg skal høre med Siddis da ja, hvis jeg ikke greier å 'deformere det tilbake ;-)

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om du har bruk for motoren i mellomtiden så er den grei å starte med snor rundt drivhjulet, hvis den er sånn nogenlunde lettstartet da.

Link to post
Share on other sites

Om du har bruk for motoren i mellomtiden så er den grei å starte med snor rundt drivhjulet, hvis den er sånn nogenlunde lettstartet da.

 

Prøvde på det, men fikk det ikke til, den bare skled. Prøvde med tau fra en teine. Burde kanskje gått bedre med en annen type tau med bedre friksjon. Ikke rukket å skru den sammen enda og se om reparasjoene mine har virket, men hvis ikke kan jeg teste mer på det ja.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kjøp en til, så har du delemotor.

 

Billig!

https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=2682

 

Den er ikke lik min, den jeg har fra før. Denne er for det første kort (men det er kanskje en fordel på en gumibåt), men ser anderledes ut ellers også. Men mulig selve motoren er lik. Får tenke på det, hvis jeg ikke får til den andre. Takker for tipset :yesnod:

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Prøvde på det, men fikk det ikke til, den bare skled. Prøvde med tau fra en teine. Burde kanskje gått bedre med en annen type tau med bedre friksjon. Ikke rukket å skru den sammen enda og se om reparasjoene mine har virket, men hvis ikke kan jeg teste mer på det ja.

 

Om jeg ikke husker feil så er det ett skrått hakk i svinghjulet. Du har da en liten knute på enden av tauet som du legger i hakket/sporet.

 

Men tilpass lengden på tauet slik at du drar svinghjulet "tomt", hvis ikke kan du fort få noen runder med pisken :eek:

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...