Frøken Fryd Startet 18.August.2008 Link til dette innlegget Startet 18.August.2008 Av forskjellige grunner har jeg tatt det rolig hele sommeren med båten, det vil si fartsområde 6-7 knop. Motorene er to Steyr 236 og turtallet har lagt på 1500 eller lavere. De siste gangene jeg har vert ute har jeg dratt litt på og jeg kjenner en lukt som minner om slitt clutch på bil, altså brent gummi eller noe. Jeg har kjent denne lukten fra styreposisjon nede og det ble også fanget opp av en annen snute på flybridgen. Jeg har så gått raskt ned på tomgang igjen, åpnet motorluker uten å kjenne noe lukt der. Jeg har vert inne på tanken om at dette kan være sot som blir kastet ut når turboene får trimmet seg, men jeg blir usikker og nøler litt med å presse på. Noen som kjenner seg igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Jeg tror ikke det er turboene dine som produserer lukta, men hos meg skjer det samme hvis jeg kjører lenge under 1500 omd. Hvis jeg drar på da så kommer en mega røysky som lukter svidde dekk, men den forsvinner etter 6-7-sekunder. Samme skjer hvis jeg gjør dette i fri, men de jeg har snakket med sier at dette er vanelig ! Sitér dette innlegget Link to post
Endeavour Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 (redigert) Jeg opplever noe lignende med min Steyr 236 etter en 2-3 timer med dorging. Når jeg så tar båten opp i plan på hjemvei, lukter det ille fra eksosen de første sekundene. Jeg tror det er bare normalt. Ellers kan jeg nevne at en kompis har kjørt mye på 6-7 knop i sommer pga. den høye oljeprisen. De siste beregningene hans viser at han ikke har spart noe som helst. Det eneste som hjelper er kortere turer. Redigert 18.August.2008 av Jostein E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 19.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Flere som har hatt lignende lukt? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Beskrivelsene deres samsvarer i alle fall veldig med folk jeg har pratet med som har sotet ned turbo ifm. kosekjøring. En kollega måtte "vaske" turboen på sin KAD44 etter et par dagers kosekjøring på flybridge sammen med snekke-vennebåter. Han kom ikke over 2000-2500 rpm før vask. Etter vask var alt OK. Hvis ingenting annet er feil ville jeg gitt motorene en liten treningsøkt innimellom.. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 De siste gangene jeg har vert ute har jeg dratt litt på og jeg kjenner en lukt som minner om slitt clutch på bil, altså brent gummi eller noe Har du gummi clutch på bilen din? Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
dante Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 De siste gangene jeg har vert ute har jeg dratt litt på og jeg kjenner en lukt som minner om slitt clutch på bil, altså brent gummi eller noe. Det kan lukte litt "Krutt" hvis motoren har pustevansker når du drar på - har du sjekket luftfilteret? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Har ikke sjekket filtrene nei, kan de vaskes eller må de byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Har du gummi clutch på bilen din? Er rimelig alment kjent at en får en distinkt svilukt med sluring på clutch i bil. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 (redigert) Har ikke sjekket filtrene nei, kan de vaskes eller må de byttes? Optimalt bør de vel byttes - nå i sommer brukte jeg forsiktig trykkluft innenfra! redigert: Med salt sjøluft og urenheter vil filteret gro igjen over tid. Med papirfilter er det håpløst å rengjøre dette. Men med disse maskene i filteret mitt så det ut som jeg fikk blåst ut endel. Jeg skal bytte selv nå - men hadde ikke tid da. Redigert 20.August.2008 av fredriko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Er rimelig alment kjent at en får en distinkt svilukt med sluring på clutch i bil. Men da lukter det ikke gummi. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Fantino Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Men da lukter det ikke gummi. Ikke så langt fra, men jeg har problemer med å beskrive den som noe annet enn "svidd-clutch"-lukt... Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Jeg har en kamerat av meg som fikk kraftig svilukt av gummi på Steyr sin og lurte på hva det kunne være.Etter noen turer på fjoren mistet han fart på båten og det viste seg at det var vulken i koblingen som var tatt kvelden Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 vulken i koblingen som var tatt kvelden Snakker du om vulken på propellen? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Nei i koblingen på svinghjule Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Okej, jeg kjenner jo ikke noe lukt fra motorrommet så jeg holder en knapp på sot som kommer ut når turboene lader... Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 slakke reimer som slurrer lukter gummi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.