o.b.lix Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Betyr det at vi kan kjøre tube i sommer bak frøken fryd? Link to post
Frøken Fryd Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Den lille akslingstappen burde vært sterkere. Jeg tror dette skal gå bra hvis vaieren justeres riktig, bruker man verktøyet i koblingsplaten på motoren når man justerer vaieren vil nok tappen holde. Jeg er fortsatt usikker på hvorfor jeg har hatt "sløv" innkobling av drevet. Betyr det at vi kan kjøre tube i sommer bak frøken fryd? Vi får se hva sommeren bringer, tenker det blir nordover i år. Link to post
Birchwood 320 Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Du får gi beskjed om du trenger justerings verktøyet for giret. Det skal brukes inne på overføringen der hvor gir vaier går ut til drevet om du skjønner- Det har eg liggende her . Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Chris284 Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 (redigert) Det er også et verktøy som du setter på transom ute ved wiren for å justere wiren så det blir riktig avstand. Redigert 10.Mai.2009 av Chris284 (see edit history) Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Frøken Fryd Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Ja verktøyet for å justere inne har jeg så det går greit. jeg kom deriot til å tenke på noe. Hvordan skal innsiden av tannhjulene se ut? Glatte eller mer ru eller hva? Hva er det man honer opp i giret? Konen i tannhjulet eller den jeg la ut bilde av? Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Jeg er i sluttfaseb av min oppgradering til ZF Mathers elektroniske spaker. På disse aktuatorene setter man enkelt hvor langt vaier på giret skal bevege seg. Jeg har nå justert begge drevene slik at det stemmer med plast-malen. Det ene drevet gir konstant giring, man både hører og merker det på båten at noe skjer. Det andre drevet gjør det samme i revers men er litt tammere forover, en ser på turteller at det har giret og propellen går rundt, men det er liksom ikke dette "smellet" og futt i innkoblingen. Hva gjør jeg med det? Jeg har også en "high idle speed" hvor jeg legger tomgang 200rpm opp, drevene girer på samme måte da. Link to post
o.b.lix Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 overhalte du ikke det ene drevet, men ikke det andre? Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Det ene ble kontrollert får en vel si, det ble ikke overhalt på noe måte. Ref innlegg 24. Link to post
knut1955 Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 (redigert) I dag var det min tur. Dro ut på årets første båttur, alt fungerte bra ut fra havna i lav fart. Da jeg kom ut i åpent farvann, og skulle gi gass, spratt bravo 2-drevet ut av gir. Fikk kjørt ut dreggen, og ringte RS Kjøpstad som tok meg på slep til verkstedet jeg bruker på Kongsgård i Kristiansand. Ærgelig. Fikk også bistand fra Falck, men han kunne bare konstatere at feilen ligger i drevet, alt fra spaken til akslingen som går ut i drevet er ok. I alle fall - takk til de frivillige som bemanner RS Kjøpstad, og gjør det mulig å få kjapp hjelp selv om vi ligger langt fra de "store" redingsbåtene. Redigert 13.Juni.2010 av knut1955 (see edit history) Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Like før jeg gikk på slipp opplevde jeg at det samme drevet jeg åpnet i fjor gikk i gir først ved pådrag. Jeg skal åpne det opp og skifter nok kon denne gangen. Er det andre her som kan komme med tips? Skal man slipe konen på noe måte? Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Jeg får oppdatere tråden selv siden ingen tips kommer Jeg demonterte drevet, tok ut tannhjulene og slipte innsiden med ventilslipepasta, brukte konen til å slipe med. Byttet også kon selv om jeg ikke tror det gjør noe forskjell, de så ganske like ut. Det eneste jeg kunne se var at ene siden på konen var slitt mer enn i fjor, jeg antar dette er det giret jeg har hatt problemer med. Jeg satte inn igjen delene og slapp båten på sjøen igjen. Jeg har så langt jun manøvrert fra slippen og tilbake til bryggen men giret har merkbar giring denne gangen, både hører og føler responsen nå så dette lover bra. Link to post
Tigern53 Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Det ser ut til at også jeg må skifte con på Bravo 2, hvilke spesilaverktoy må jeg ha? Må også skifte styrekult...lekker litt, me det noe spesielle verktoy til her også ? Noen med litt erfaring på området.... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn