Jump to content

Bravo to - dårlig giring - vaier hoppet av?


Frøken Fryd

Recommended Posts

Den lille akslingstappen burde vært sterkere.

Jeg tror dette skal gå bra hvis vaieren justeres riktig, bruker man verktøyet i koblingsplaten på motoren når man justerer vaieren vil nok tappen holde. Jeg er fortsatt usikker på hvorfor jeg har hatt "sløv" innkobling av drevet.

 

Betyr det at vi kan kjøre tube i sommer bak frøken fryd?

Vi får se hva sommeren bringer, tenker det blir nordover i år.

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg er i sluttfaseb av min oppgradering til ZF Mathers elektroniske spaker.

På disse aktuatorene setter man enkelt hvor langt vaier på giret skal bevege seg.

Jeg har nå justert begge drevene slik at det stemmer med plast-malen.

 

Det ene drevet gir konstant giring, man både hører og merker det på båten at noe skjer.

Det andre drevet gjør det samme i revers men er litt tammere forover, en ser på turteller at det har giret og propellen går rundt, men det er liksom ikke dette "smellet" og futt i innkoblingen. Hva gjør jeg med det?

 

Jeg har også en "high idle speed" hvor jeg legger tomgang 200rpm opp, drevene girer på samme måte da.

Link to post

I dag var det min tur.

Dro ut på årets første båttur, alt fungerte bra ut fra havna i lav fart. Da jeg kom ut i åpent farvann, og skulle gi gass, spratt bravo 2-drevet ut av gir. Fikk kjørt ut dreggen, og ringte RS Kjøpstad som tok meg på slep til verkstedet jeg bruker på Kongsgård i Kristiansand. Ærgelig. Fikk også bistand fra Falck, men han kunne bare konstatere at feilen ligger i drevet, alt fra spaken til akslingen som går ut i drevet er ok.

 

I alle fall - takk til de frivillige som bemanner RS Kjøpstad, og gjør det mulig å få kjapp hjelp selv om vi ligger langt fra de "store" redingsbåtene.

bilde_008.jpg

Redigert av knut1955 (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg får oppdatere tråden selv siden ingen tips kommer :lol:

Jeg demonterte drevet, tok ut tannhjulene og slipte innsiden med ventilslipepasta, brukte konen til å slipe med. Byttet også kon selv om jeg ikke tror det gjør noe forskjell, de så ganske like ut. Det eneste jeg kunne se var at ene siden på konen var slitt mer enn i fjor, jeg antar dette er det giret jeg har hatt problemer med. Jeg satte inn igjen delene og slapp båten på sjøen igjen. Jeg har så langt jun manøvrert fra slippen og tilbake til bryggen men giret har merkbar giring denne gangen, både hører og føler responsen nå så dette lover bra.

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...