Frøken Fryd Startet 18.August.2008 Link til dette innlegget Startet 18.August.2008 (redigert) Har to stykk bravo 2 drev, det ene har hele tiden giret markant, alstå at man kjenner at det tar tak i vannet og responsen er umiddelbar. Det andre drevet har også tatt tak (har kontrollert propellstrømmen) men det har giret så mykt at man blir usikker på om responsen kommer. Senere har drevet fusket litt, altså har ikke det gått skikkelig i gir før turtallet økes. Motorene oppererer med veldig lavt turtall (630rpm) men det er ingen problem på andre siden. Det har vert bedre på spaken nede enn spaken oppe (de er koblet i serie). Har også forsøkt å justere vaieren uten at jeg får giret skikkelig i begge retninger. Så skjedde det noe morro i går, i det jeg sakket av og koblet ut drevet gikk det rett i revers og ble stående der. Girspaken har liten motstand så jeg antar at vaieren har hoppet av, jeg ser at den fortsatt henger med på innsiden av motorrommet og jeg skal sjekke om jeg får dratt vaieren inn i motorrommet (om perlen er falt av). Det store spørsmålet her er om dette har noe sammenheng med at drevet giret dårlig, virket som om det ble dårligere etterhvert som tiden gikk. om jeg skal bestille slipp ønsker jeg å vite hva jeg skal gjøre med drevet. Er rart med det, 4,5 uke var jeg på problemfri ferie rundt hele sørlandskysten og allerede første turen etter ferien dukker problemene opp på rekke. Kunne vert verre... Redigert 18.August.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Link to post
Baatlaus Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Girkonet... velkommen etter! :) Du kan være veldig glad det skjedde før du skulle legge til, og ikke mens! (Been there, done that) Konet sitter i bunnen av drevet og det meste må ifølge verkstedet mitt demonteres for å bytte. 99% sikker på at det har sammenheng mellom giringen din(på fly) og konet. Bestill slip, og kon om du skal gjøre det selv. Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Jeg finner ikke noe "girkon" i bunnen av drevet, hva heter det på engelsk? Jeg ville tro slitasjen var ett sted rundt de to tannhjulene som beveger seg opp og ned?! Link to post
Endeavour Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Mitt Bravo 1X giret dårlig - dvs. det "hakket stadig mer tenner" - mest mot revers. Plutselig en dag ble det stående i revers og kom aldri ut av det. Etter landsetting såg jeg at festet for wirestrømpen nede på drevet hadde løsnet/tært av. Ved førsøk på giring ble da bare wirestrømpen dratt med uten at det skjedde noe inne i selve drevet. Ny girwire var eneste og den riktige løsningen. Om dette er løsningen hos deg, står jo igjen å se. Lykke til. Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 (redigert) Det hørtes mye billigere ut ja Det kan ikke vere så enkelt som at de to z-skruene har sluppet taket på vaieren da? Redigert 18.August.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Link to post
Endeavour Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 (redigert) Har du kommet noe lengre? De z-skruene du nevner kan jeg ikke erindre. Høres litt Volvo ut ... Selve wirenkulen i enden av wiren skal være fast i en nebblignende sak på i selve drevet. Når man trekker drevet løs fra de 6 boltene i bak-kant, åpner dette "nebbet" seg og wiren er løs. Jeg tipper som tidligere at messing(?)røret i enden av wirestrømpen er tært av slik at strømpen trekkes med ved forsøk på girskifte. Denne messingdelen går gjennom den delen som selve drevet er festet til. Du må fortelle hvordan det går. Redigert 19.August.2008 av Jostein E (see edit history) Link to post
Frøken Fryd Svart 19.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 (redigert) Jeg har desverre ikke kommet videre da ett visst tollvesen ikke har nok med å hindre import av usa båter, nå har de pinadø stukket av med skiltene mine også. De z-skruene jeg tenkte på er de som holder vaieren fast på innsiden av transom, jeg har før den siste turen justert på spaken i ett forsøk på å få den til å gire skikkelig, mulig at det har gjort at jeg strekker for hardt i vaieren. Men dette skjedde altså når jeg gikk fra forover til nøytral, heldigvis ute på fjorden... Hvis det er slik at denne konen er slitt, ja hvor finner jeg den? Ser på tegningene her og finner ikke noe som heter "cone" eller noe sånt, jeg skulle nesten tro det må være deler rundt de to tannhjulene som beveger seg opp og ned når man girer. Redigert 19.August.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Link to post
Hydrox Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Posisjon 22 og 23 på denne tegningen utgjør disse konene/ husmødrene. De to tannhjulene med innvendig kon roterer hver sin vei, 22 på tegning. Når du girer flytter du del 23 opp eller ned og denne kiler seg i tannhjulene og tar med seg akslingen rundt ene eller andre veien. Tog duan..? Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Ja den er jeg med på, jeg ble forvirret av at denne skulle sitte "nederst i drevet". Hvis det er slik at det er leamikken rundt disse to tannhjulene som tuller skjønner jeg opplegget. Men hvilken del er det som slites? Er det tannhjulene (22) eller er det den i mellom (23)? Eller er det kansje 38/39 ? Jeg må jo bestille deler om jeg skal slippe båten, jobben tar jeg som regel selv... Link to post
Baatlaus Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 (redigert) Spennende... Jeg ble fortalt at drevet måtte deles (undervanns/overdel) og at "konet" satt i bunnen. Kanskje de rett og slett hadde lyst på litt penger!? Har også ett drev med gåent "kon". Setter stor pris på om noen vet noe om hvem deler som må byttes. På forhånd takk Frøken Fryd: Beklager om jeg ga deg misvisende info... :/ Redigert 20.August.2008 av Thelina (see edit history) Link to post
loddet Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Hei Har akkurat hatt samme problem med at drevet ikke griper ikke skikkelig i gir, problemet hos meg var konen Konen sitter ikke i bunnen av et bravo drev, den sitter i øvre gearhus mellom forover og revers tannhjulene, drevet må av fordi du må ha ut inngående aksel med tannhjul, for å få opp tannhjulsatsen slik at du kan dele denne og skifte konen. Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 (redigert) Loddet, kan du bekrefte at "konen" er del 23 på denne tegningen? Del 38 og 39 trenger man ikke å gjøre noe med? Er det flere deler man bytter når man først har det fra hverandre? Trenger jeg noe spesial verktøy? Redigert 20.August.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Link to post
Chris284 Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Du trenger en hel masse spesial verktøy. Se i manual, så finner du dem. Du må bl.a ha en nøkkel for å skru løs mutter (den med mange tenner) på drivaksel, avdrager for hub på prop aksel m.m. Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Du trenger en hel masse spesial verktøy. Har du full oversikt over disse verktøyene jeg trenger? Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Er det nødvendig å demontere akslingen som går gjennom transom for å bytte denne konen? Da trenger jeg vel isåfall dette verktøyet: Jeg regner med at undervannshuset enkelt løsnes og at akslingen dras ned i samme slengen, kommentarer til det? Link to post
Wandalen Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Jeg må jo bestille deler om jeg skal slippe båten, jobben tar jeg som regel selv... God ide Snakket med en i fjor som hadde byttet klutch conen hos Mercruiser forhandler og det kostet 15000kr for jobb og deler. Klarer du dette selv er det mye og spare. Artig om du gir oss mere info på vei i prosessen Frøken Fryd. Tror det er billige deler og få kjøpt her Upper gear house Bravo two www.drev.se Lykke til videre! Link to post
Chris284 Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Har du full oversikt over disse verktøyene jeg trenger? Du må først og fremst skaffe deg manualen over Bravo drevet. Med den kan du følge beskrivelse og gjøre de riktige tingene. Bl.a passe på at du merker shims som er brukt, så de kommer på riktig plass tilbake. Du må selvsagt ta av drevet før du kan begynne på jobben. Du har problemet i øvre del eller gir huset. For å komme til der må du ha av topp lokket og ta ut drivaksel, det med knute leddene som går inn til motor. Mutteren får du løs med den nøkkelen du har avbildet. Fra gir huset går det en aksel til nedre del og den overfører kraften til prop. Du må og ta ut prop aksel, for å trekke ut lagerhuset må du ha en avdrager med lange nok armer. Det er et spesial verktøy som kan kjøpes. I manualen står det forøvrig hvilke verktøy du trenger. Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Frøken Fryd Svart 21.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Du må og ta ut prop aksel, for å trekke ut lagerhuset må du ha en avdrager med lange nok armer. Hvorfor skal en ta ut propellakselen? Link to post
Frøken Fryd Svart 21.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Da har jeg sjekket vaieren på innsiden av motorrommet. Den er ikke slik den skal være, tidligere har den vert tung å få i gir med bare hendene (normalt) og det har vert 1-2cm slark før den møter motstand i fri. Nå er det jevn motstand hele veien. Jeg har også forsøkt å tviste vaieren rundt men det virker som at den sitter på plassen sin nede i drevet. Konklusjonen så langt er at det er feil inne i drevet, jeg har bestillt delene på bildet pluss verktøyet for å ta ut akslingen inn mot motor. Jeg har fortsatt problemer med å se hvorfor man skal demontere propellakslingen... Link to post
Baatlaus Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Kostnad??? Kostnad??? :) Hold oss oppdatert da!: ) Link to post
Frøken Fryd Svart 22.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Jeg har ordnet med rimelig på ebay, blir vel rundt 1500,- med verktøy, frakt og moms vil jeg tippe... Hva det koster her hjemme har jeg ikke sjekket... Link to post
loddet Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Det som er avbildet er konen, du har ingenting i undervannshuset å gjøre, drevet må heller ikke deles, det eneste spesialverktøy du trenger er for å få opp mutteren som holder inngående axel, her er det to typer, den ene har du avbildet den andre typen har tapper, dvs det er huller i muttern som verktøyet må passe inn i. 15000 for slik jobb er galskap, bytte selve konen tar max 1 time så kommer litt tid til av og på av drev samt løft av båt opp og ned jeg brukte ca 3 timer på hele jobben, konen tror koster ca 2700 i norge Link to post
Chris284 Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 (redigert) Hvorfor skal en ta ut propellakselen? Mulig jeg tar feil angående prop aksel. Gjelder vel bare om du skal splitte drevet. Redigert 22.August.2008 av Chris284 (see edit history) Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Frøken Fryd Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Jeg låvet å komme tilbake til dere når jeg kom videre i saken. Jeg har brukt mye tid i vinter på oppgradering av sikringskap men nå er jo sesongen startet så nå har jeg fått båten opp på slipp. I går demonterte jeg det defekte drevet, jeg var først litt spent på om vaieren satt fast i nebbet i drevet, den satt som den skulle men når jeg skulle legge fra meg drevet kom hele nebbet ut. Det viste seg å vere knekt i andre enden der hvor slinten sitter. Dette er heldigvis ett eget kammer slik at delene ikke rotet seg inn i tannhjul ol. Ny del koster rundt 600,- rundt hjørnet. Dette forklarer jo selvsagt hvorfor jeg ikke fikk giret lengre så det er en bekymring mindre. Jeg kan legge til at man kan trekke opp stangen helt bak ved å montere en skru (tomme) i toppen og sette på en mutter over en stor skive. Da terser man den opp. (dagens tips). Når først drevet er åpnet har jeg hele tiden hatt lyst til å kikke på girkonen, etter litt arbeid og ett par tre ah-ha'er er delene demontert og konene sammenlignet. Bildet under viser ny og gammel kon, jeg er ingen mekanikker men jeg hverken så eller kjendte forskjell på de så den gamle er satt inn igjen. Ganske fasinerende mekanikk denne kone clutchen for en som ikke tar i slik hver dag. Link to post
trikkern Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Dæsken, dette var interessant! Regner med å komme borti dette når drevet blir noen år gammelt. Synd forresten at så "liten skrue stopper stor båt", som det heter. Den lille akslingstappen burde vært sterkere. Men noen skal jo leve godt på ettermarkedet. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn