Jump to content

Spørsmål om seilbåt

Wasco

Recommended Posts

Låner tråden litt og føyer til en del spørsmål:

* Er det en fordel med seildrev kontra aksling?

* Er en volvo penta fra 1993 som er saltvannskjølt noe å kjøpe? Eller er det trøbbel i gjæret?

* Når er ett seil utslitt? Når det er møkkete og begrodd? Når det har fått tendenser til at sømmene ser dårlig ut? Når det rett og slett ser ut som at det er på tur til å falle fra hverandre? Hvor lang levetid har ett sett med seil?

* Hvor mye fukt og fuktskader skal man forvente på en 25 år gammel båt? Er det akseptabelt at det drypper litt fra vinduer? Hva med sofaputer- er det vanlig at disse kjennes litt klamme ut? Hva med interiør av tre? Slitasje og mangel på lakk er vel å påvente? - men - hva med tendenser til missfarging på grunn av mugg?

* Hvor mye mugglukt er akseptabelt i en båt? Det er vel ikke meninga at det er det første man skal legge merke til?

* Hvordan sjekker man en rigg før kjøp? Hvis alt er beint og pent og vire og innfestninger ser bra ut- kan man da anta at riggen er ok?

* Hva med tauverk- hvor ofte bør slikt byttes ut? Når det begynner å se missfarget og litt flisete? Eller jevnlig?

* Er det negativt at en båt har ligget ute året rundt i flere år? Med tanke på osmose og slikt skumleri?

Dette er noen spørsmål som iallefall jeg som potensiell kjøper av brukt seilbåt lurer på...

- MartinL

Låner tråden litt og føyer til en del spørsmål:

* Er det en fordel med seildrev kontra aksling?

Gi og ta, vil jeg tro...

* Er en volvo penta fra 1993 som er saltvannskjølt noe å kjøpe? Eller er det trøbbel i gjæret?

Saltvannskjølt er....saltvannskjølt

* Når er ett seil utslitt? Når det er møkkete og begrodd? Når det har fått tendenser til at sømmene ser dårlig ut? Når det rett og slett ser ut som at det er på tur til å falle fra hverandre? Hvor lang levetid har ett sett med seil?

Hvis det revner når du tar på det utslitt. Seilet er trolig utblåst lenge før det er utslitt, men det går an å seil med utblåste seil. Det er greit å ha et sett utblåste seil hvis du ikke har seilt før og må øve deg.

* Hvor mye fukt og fuktskader skal man forvente på en 25 år gammel båt? Er det akseptabelt at det drypper litt fra vinduer? Hva med sofaputer- er det vanlig at disse kjennes litt klamme ut? Hva med interiør av tre? Slitasje og mangel på lakk er vel å påvente? - men - hva med tendenser til missfarging på grunn av mugg?

Det er litt kjipt hvis putene er klamme...

* Hvor mye mugglukt er akseptabelt i en båt? Det er vel ikke meninga at det er det første man skal legge merke til?

Nei huff.

* Hvordan sjekker man en rigg før kjøp? Hvis alt er beint og pent og vire og innfestninger ser bra ut- kan man da anta at riggen er ok?

Ikke for meg å svare på...

* Hva med tauverk- hvor ofte bør slikt byttes ut? Når det begynner å se missfarget og litt flisete? Eller jevnlig?

Når det er blitt stivt og/eller har fått pels. Det skal visst være mulig å vaske tauet.

* Er det negativt at en båt har ligget ute året rundt i flere år? Med tanke på osmose og slikt skumleri?

Jeg har lest at båten har godt av å tørke av og til, men det kan kanskje ha noe å si hvor godt den er stoffet og om det er riper under som går gjenom bunnstoffet? Det siste er bare løse tanker og synsing fra min side.

Dette er noen spørsmål som iallefall jeg som potensiell kjøper av brukt seilbåt lurer på...

- MartinL

:seeya:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Takker kosmix for svar:) Den båten jeg har sett på var oppe til stoffing i vår- etter to år på vannet... Hvis jeg skulle finne på å kjøpe den- vil den ligge på land og tørke i 8 av 12 måneder:)

- MartinL

Det klart at en plastbåt skal kunne ligge på vannet i 2år i 10 år og mye mer. "Uttørkingens" av plast kan en sette et stort spørsmålstegn ved. Hvor mange plastsjarker oppe i Vesterålen har du hørt om som har plastpest, og hvor mye tørker de ut? Her er mange myter ute å spasserer. Men en bør selvfølgelig ta opp båten og sjekke bunne ved evnt. kjøp.

* Når er ett seil utslitt?

Når du ikke lenger kan seile framover med dette.

* Hvor mye fukt og fuktskader...

Noe må du jo regne med...

* Hvor mye mugglukt...

Fukt og mugg kommer som oftest av at det er for lite luftsirkulasjon i båten. Dette kan du fikse selv ved å montere flere ventiler der hvor du opplever at fukten blir et problem.

* Hvordan sjekker man en rigg før kjøp?

Riggen kan være ok selv etter 25 år. Avhenger av hvor mye båten har vært brukt. Men du behøver sikkert ikke å bekymre deg med det første over styrken. Se etter om noe er fliset opp og da må du bytte disse. Bruk kikkert og følg wiren oppover. Sjekk også om strekkfiskene er rette og rustfrie. Helst burde du kunne ta ned masten, men det avhenger jo av selgers vilje.

* Hva med tauverk...

Blir som med dieselforbruket. Puttes i vaskemaskinen og blir som nye. Er de slitt så butter du disse ut.

* Er det negativt at en båt har ligget ute året rundt...

Som nevnt er jo båtene konstruert for å kunne ligge ute hele året.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det kommer an på motorfabrikaten. En Sabbdiesel kan gå svært lenge med saltvannskjøling pga av godt materiale + dim. i blokk og kanaler. En Volvo av MD typen kan også gå noen år med saltvannskjøling, men får ofte problemer med termostat på sikt og varer for øvrig ikke evig. De fleste moderne småbåtdiesler bør ikke kjøles med saltvann i det hele tatt, da motorene ikke er materialteknisk konstruert for det.

Ang. kjøl: Er ikke sikker på opsjonene på båtene du ser på , men velger du blykjøl får du både en slankere og/eller tyngre kjøl men også mykere, så eventuell grunnstøting gir mindre skader (mer av energien tas opp i en blykjøl enn i jernkjøl). Dessverre er det etterhvert blitt veldig dyrt. :sad:

Snakket med en som jobbet med en grunnstøtt Bavaria på Grimsøen Marina om dette. De er jo verksted for Lunde Båt.

Han mente på at det er oftere større skade på de med blykjøl, fordi blykjølen har en mindre anleggsflate mot skroget enn jernkjøl. Men antageligvis så hadde ikke han så veldig greie på det :confused:

Han mente på at det er oftere større skade på de med blykjøl, fordi blykjølen har en mindre anleggsflate mot skroget enn jernkjøl.

Det kommer vel an på hvordan innfestingen er utformet. Sånn sett burde jernkøl med blybulb komme dårlig ut, for ikke å snakke om en T-kjøl uansett om bulben er av jern eller bly.

Kan aldri tenka meg at ein velge Båt/kjøl/Jern/bly ut ifra om ein treffe bunn eller ikkje. Det blir jo som å gå rundt med lynavleder på hodet. Eg syns det med lang og kort kjøl e vigtig, min har lang og det går ein "evighet" før eg vett om den kursendringen eller trimmingen eg gjorde va rett eller gal, trur at med ein annen kjøl vile eg lært fortere. Like o Dragonfly, det var ein 800 sw til salgs i våres og eg vurderte den seriøst, så tok eg ett seilkurs(rya) og fekk beskjed om ein må lera å gå før ein springe, men eg ska ha te slutt!

stå i ro båt!

Det klart at en plastbåt skal kunne ligge på vannet i 2år i 10 år og mye mer. "Uttørkingens" av plast kan en sette et stort spørsmålstegn ved. Hvor mange plastsjarker oppe i Vesterålen har du hørt om som har plastpest, og hvor mye tørker de ut? Her er mange myter ute å spasserer. Men en bør selvfølgelig ta opp båten og sjekke bunne ved evnt. kjøp.

Det er ingen tvil om at plastbåter trekker vann, det er bare snakk om hvor fort og hvor mye. Man kan jo prøve å veie båten før og etter opplag på land - hvis man har kran med veieceller. Det er selvsagt forskjellig avhengig av hva slags fuktsperre men har, men 100% diffusjonstett blir det nok ikke. Men det er ikke dermed sagt at man automatisk får osmoseproblemer, det er avhenig av kvaliteteten på polyesteren i laminatet.

• 1 år senere...

JLU er Jib Luff Length..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...