Wasco Startet 18.August.2008 Del på Facebook Startet 18.August.2008 Har et par spørsmål om seilbåter... For det første. Hva er forskjellen på en langkjølet og en kortkjølet seilbåt. Jeg vet jo hva forskjellen er...men jeg mener hva er forkejllen på hvordan en langkjølet og en kortkjølet båt "oppfører" seg. Hva er fordelen og hva er ulempen med de to alternativene? Hva bør en nybegynner satse på? Så til neste spørsmål. Hvorfor er en del seilbåter, særlig de litt større og dyrere helt åpen i hekken? Har de noen praktisk funksjon...eller er det bare en motesak? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sun Flyer Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 + med langkjøl er: * myke bevegelser i sjøen * tåler bedre grunnstøting * Man slipper billigere ved grunnstøting * kjølen trenger ikke være så dyp - med lang kjøl: * vanskeligere å manøvrere i havn * tregere seiling både på kryss og lens + med kort kjøl * normalt bedre seilegenskaper * lettere å manøvrere * kjølen blir mer effektiv (noen mener dette er et minus) - med kort kjøl * mer sårbar for grunnstøting * gir roret mindre beskyttelse * stikker vanligvis dypere (noen mener dette er et pluss) Hva bør en nybegynner satse på? En nybegynner kan satse på hva som helst alt etter hva en prioriterer. Så til neste spørsmål.Hvorfor er en del seilbåter, særlig de litt større og dyrere helt åpen i hekken? Har de noen praktisk funksjon...eller er det bare en motesak? quote] Det er noen pluss med åpen hekk, f.eks rask avrenning av vann og mindre vekt i endeskipet. Selv foretrekker jeg en halvåpen hekk der man kan sitte bak rattet når man går med motor. De fleste båter med åpen hekk kan leveres med en eller annen form for sperre bak slik at ting ikke triller så lett ut. Åpen hekk gjør også at man lærer seg å holde orden i cockpiten... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Wasco Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Takk for oppdateringen Jeg ville vel mene at en kortkjølet båt burde være det beste for en nybegynner. Det er jo ofte manøvreringen i trange farevann og når en skal førtøye som er en av utfordringene for en nybegynner. I hvertfall var det slik med snekka.... Jeg har også hørt noen hevde det er lettere å manøvrere en seilbåt med utenbords motor fremfor innenbords PS...en ting til Når det står oppført maks fart på en seilbåt...da er det vel snakk om maks fart når den går for maskin...eller...?? Redigert 18.August.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
knutza Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) På en deplasement båt er det vanlinjen som begrenser hastigheten. Når et skrog beveger seg gjennom vannet genererer det bølger. Denne bølgen kalles baugbølgen og er viktig for skrogets hastighetspotensial. Denne kan regnes ut etter følgende formel: Altså 1,31 ganger kvadratroten av skrogets lengde i vannlinjen. Svaret kommer ut i meter per sekund. En knop tilsvarer 1852m/t, for å få svaret i knop bruker man da 2,55 i stedet for 1,31. Om en deplasement båt skal oppnå høyere hastighet så må den "surfe", eller plane, og dette krever at skroget er relativt flatt under. Som tommelfinger regel blir det da slik at en lengre båt går fortere enn en kort båt. Så maks hastiget er konstant, men her er det mye løgn (skryt) ute og går. På den annen side så tar ikke denne formelen opp reel hastighet, men hastiget i forhold til vannet. Om du har medstrøm så vil jo den faktiske hastigheten være større. Lagt til: LwL står for length in waterline Redigert 18.August.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Jeg har også hørt noen hevde det er lettere å manøvrere en seilbåt med utenbords motor fremfor innenbords Her er jeg sterkt uenig, men med forbehold. Så lenge utenbordsmotoren står fast og du bruker roret for å svinge gir båt med innenbords mye bedre kontroll da propellstrømmen treffer roret, men om du svinger selve motoren gir utenbord'eren god kontroll (styrer propellstrømmen). Når det står oppført maks fart på en seilbåt...da er det vel snakk om maks fart når den går for maskin...eller...?? Varierer. Hvis maks fart er 10 knop eller mindre, gjelder det nok for motor. Er maks fart oppgitt til 15, 20, 25 knop (eller noe i den duren) vil være for seil -med unntak av MacGregor o.l.. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Seilaren Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Nå er det ikke et problem å manøvrere med langkjøte båter i havn. Du trenger bare lav fart og god svingradius Langkjølte båter er seige i bevegelsene både under seiling og i høy sjø. Tror du setter mer pris på det enn å kunne snu på femøringen. Du slipper også kjøler som ruster, kjølbolter som må strammes og alt det grapset som disse finnekjølene har Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Wasco Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 Hei Seilaren... Kan jeg gå ut ifra at du har langkjølet båt.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
S/Y Emma Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Jeg har også et spørsmål om seilbåter og kjøl, og da vi først er inne på emnet i denne tråden, tar jeg sjansen på å "kapre" den litt i stedet for å starte en ny (håper du tilgir meg, trådstarter ;). Drømmen min er å kjøpe en seilbåt, og i går var jeg ute sammen med en kompis på min første seiltur. Vi lånte en 17 fots båt med finnekjøl, og det gikk relativt greit (teorien lot seg heldigvis lett overføres til praksis). Men vi ble advart om at båten kunne krenge så mye at den veltet, og da ville vi få problemer. Nå lurer jeg litt på hvor mye som skal til for at en seilbåt (av litt større størrelse) velter? Jeg går med planer om å kjøpe en Alo 28 til våren, men jeg har aldri helt funnet svaret på hvor mye en slik båt kan legge seg over på siden før det går helt ille. På bilder ser man jo at enkelte båter ligger i nærmest 45 grader vinkel. Er dette farlig, eller er det helt trygt? Det ser (og føles) ganske dramatisk ut. Redigert 18.August.2008 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
knutza Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Så vidt meg bekjent er det bare Banner 28 som har kullseilt, da ser jeg bort fra joller. Turseilere kan krenge ekstremt over, det som til slutt skjer er at roret "slipper" taket. Da vil båten snu opp mot vinden og rette seg opp. Har selv prøvd dette med min båt og da krenget den så mye at det var vann godt oppover dekket, båten slapp roret og rettet seg pent opp. Det er betydeligere skumlere med spinnaker, da kan du få en såkalt broatch, og denne skal vistnok komme raskt. Dette har jeg ikke opplevd selv, bare lest om. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Hei Seilaren... Kan jeg gå ut ifra at du har langkjølet båt.... Og skal aldri ha annet Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Kosmix Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Så vidt meg bekjent er det bare Banner 28 som har kullseilt Det er riktig at en Banner har kullseilt, men det har en logisk forklaring. De hadde ikke lukket luka til kabinen, så når båten gikk rundt ble den full av vann. Når båten etterpå rettet seg opp var det for mye vann i den til at den kunne holde seg flytende, og den gikk til bunns. Ellers er vel stort sett alle seilbåter i stand til å kullseile, men er lukene skalket kan de rette seg opp. For mer om stabilitet, se den pågående tråden om seilbåter og CE-merking. De fleste seilbåter kan krenge over 100 grader og rette seg opp etterpå. Redigert 18.August.2008 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
S/Y Emma Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Dette var betryggende lesing. Jeg har alltid syntes krengingen på seilbåter ser urovekkende ut. Seilbåter fungerer altså nærmest som en dupp. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
MaLang Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Nå lurer jeg litt på hvor mye som skal til for at en seilbåt (av litt større størrelse) velter? Ett artig lite tankeeksperiment... Se for deg hva som skjer med det effektive arealet mot vinden på seilet når båten krenger - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 med langkjøl er:* myke bevegelser i sjøen * tåler bedre grunnstøting * Man slipper billigere ved grunnstøting * kjølen trenger ikke være så dyp Mulig jeg missforstår hva du mener med lang og kort kjøl. For meg er en båt med en kjøl som gir en dybe på 2,5m lang og en båt med dybde på 1,2m kort. Men en båt som er langkjølet har vel en kjøl som går i nesten hele båtens lengde og ikke så dypt. Og da blir en båt med lang kjøl mer utsatt for grunnstøting men at en langkjølet båt tåler en grunnstøting bedre. http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=265625&cat=4914 Men jeg i denne artiklen viser de en båt som har en artig kjølkonstruksjon. Ellers så ligger tyngdepunket i en seilbåt under vippepunktet, slik at jo mer båten krenger jo mer rettende moment oppnåes. Ettersom båten krenger for også seilene mindre flate som vinden kan ta tak i. En seilbåt så ligger med masten langs vannet har ikke lenger noe vindpress, men en stor vekt i kjølen som vil rette den opp. I en flerskrogsbåt blir det litt anderledes, dersom denne "velter" vil den ikke rette seg opp igjen av seg selv. Har prøvd det og vet at den trenger hjelp for å komme på rettkjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 Dette var betryggende lesing. Jeg har alltid syntes krengingen på seilbåter ser urovekkende ut. Seilbåter fungerer altså nærmest som en dupp. Hei Steinsvik....vi går nok med noen av de samme planene... Jeg synes også det kan virke veldig dramatisk når en opplever at seilbåten krenker... Men det er jo betryggende å høre fra fagforlk at dette slett ikke er så farlig som det ser ut. Har selv vært med i seilbåt...og følt at hjerte har slått litt ekstra når krenkingen ble mer en det som oppleves trygdt for en landkrabbe Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
knutza Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Det er riktig at en Banner har kullseilt, men det har en logisk forklaring. De hadde ikke lukket luka til kabinen, så når båten gikk rundt ble den full av vann. Man lærer så lenge man lever, det var betryggende at det var en naturlig forklaring på fenomenet. De fleste seilbåter kan krenge over 100 grader og rette seg opp etterpå. Og over 25 grader så begyner det å krenge så mye at de fleste turseilere retter opp båten. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Jeg tenkte jeg kunne illustrere dette med et bilde. Her ligger båten godt over på siden, men om man titter på krengningsmåleren nede i venstre hjørne, så ser vi at den viser ca 10 grader. Krengningsgraden oppleves som mye større enn den faktisk er. Når jeg provoserte båten til å "slippe" roret så var krengingsgraden rundt 40, og det er mye! Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Mulig jeg missforstår hva du mener med lang og kort kjøl. For meg er en båt med en kjøl som gir en dybe på 2,5m lang og en båt med dybde på 1,2m kort. Men en båt som er langkjølet har vel en kjøl som går i nesten hele båtens lengde og ikke så dypt. Og da blir en båt med lang kjøl mer utsatt for grunnstøting men at en langkjølet båt tåler en grunnstøting bedre. Det er slik jeg og fortår det. Jeg sitter her med prislista til en Jeanneau Sun Odyssey 39DS og denne kan fåes med kort kjøl. Den korte kjølen har en dybde på 1,5m mens standardkjølen har 2m. Hva er bakdelen med å velge kort kjøl her? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 En lankjølet båt har kjøl i mer eller mindre hele båtens lengderetning, som denne: En kortkjølet (finnekjøl) båt har en finne som stikker ned i vannet, evnt med en bulb nederst for å få mest mulig vekt og rettende moment langt nede, som denne: Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Krimart Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) En viktig egenskap - etter min mening - er at båten lar seg styre godt mens du bakker - der er langkjølede båter et mareritt. At en del båter er helt åpne i hekken er til viss grad et motefenomen, men hvis man seiler i store bølger og man får mye vann over dekk ønsker man at vannet forsvinner fort ut, og ikke ligger som vanndammer nede i le (se f.eks. Men 99% av seilere vil aldri oppleve slike forhold så for den jevne seiler er det er nok mest fordi det ser kult ut. Redigert 18.August.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Det er slik jeg og fortår det.Jeg sitter her med prislista til en Jeanneau Sun Odyssey 39DS og denne kan fåes med kort kjøl. Den korte kjølen har en dybde på 1,5m mens standardkjølen har 2m. Hva er bakdelen med å velge kort kjøl her? Jeg kjenner godt til jeanneau-båtene. Det som blir positivt med den grunneste kjølen, er at du vil komme inn i flere havner og at båten blir litt mindre sårbar for grunnstøtning da momentet når du treffer grunnen ikke blir like stort som ved den dypeste kjølen. Ulempene er flere og går først og fremst på seilegenskapene i motvind. Alle seilbåter har litt avdrift når det skal krysses mot vinden. Det er kjølen som hindrer avdriften. Derfor vil man oppleve at man ikke klarer samme høyde mot vinden. Tror du kan regne med å tape 2-3 grader i lett vind og 5-8 i mye vind. i tillegg medfører den grunne kjølen at roret også blir grunnere. Det fører med seg at båten kaster styringen litt tidligere ved krenging. Du må nok regne med at båten kaster styringen og går opp mot vinden hvis du krenger mer enn 17-20 grader. Noen vil også si at stabiliteten blir dårligere med den grunne kjølen. Dette gjelder ikke like mye med jeanneau sine båter. Det er fordi de lager den grunne kjølen tyngre for å kompensere for at det rettende momentet er mindre ved grunn kjøl. Jeg vil tro stabiliteten likevel er en anelse redusert i den grunne utgaven. Se også denne diskusjonen for informasjon om stabilitet og kjølvekt/dybde: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=38369 Hvis jeg skulle kjøpe en 39ds hadde jeg valgt performance kjøl og rigg samt droppet rullemasten for best mulig stabilitet og gode seilegenskaper. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Jawik Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 - der er langkjølede båter et mareritt. Dette er nok en myte. Langkjølte båter bakker like bra som de fleste båter. Påenget er å få opp siget akterover og da bakker båten i rett linje. Så lenge du ønsker . At noen damer er vanskelige kommer nok av at skipper er for hardhendt med gassen . Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Wasco Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 At en del båter er helt åpne i hekken er til viss grad et motefenomen, men hvis man seiler i store bølger og man får mye vann over dekk ønsker man at vannet forsvinner fort ut, og ikke ligger som vanndammer nede i le (se f.eks. Men 99% av seilere vil aldri oppleve slike forhold så for den jevne seiler er det er nok mest fordi det ser kult ut. Om den ser "kult" ut med åpen hekk er vel en smaksak... Personlig synes jeg det ser dumt ut...men nå er jo ikke jeg noen dreven seilerboy... Men så tenker jeg på hva som skjer hvis en får bølgene inn fra akter.....da kan det vel være bra å IKKE ha åpen hekk. Eller er det noe som aldri skjer med en seilbåt? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Krimart Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Ang. kjøl: Er ikke sikker på opsjonene på båtene du ser på , men velger du blykjøl får du både en slankere og/eller tyngre kjøl men også mykere, så eventuell grunnstøting gir mindre skader (mer av energien tas opp i en blykjøl enn i jernkjøl). Dessverre er det etterhvert blitt veldig dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Men så tenker jeg på hva som skjer hvis en får bølgene inn fra akter.....da kan det vel være bra å IKKE ha åpen hekk.Eller er det noe som aldri skjer med en seilbåt? Det skjer nok ikke. Jeg har relativt stor åpning i hekken: Kommer aldri noe sjø inn her, kun en sprøyt eller to. Testet i opp til 6m (signifikant) brytende medsjø Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.