Jump to content

Ansvarsbevisstløse båtforhandlere?


shaukaas

Recommended Posts

Jeg fikk meg et meget stort sjokk pa Lordag, etter at min samboer var ute a sa til baten min - en helt ny Hanse.

Ikke den storste, ikke den flotteste - men for meg svaert mye penger. :smiley:

 

Ifm at jeg er pa jobbreise til Saudi-Arabia i fire uker, har jeg blitt enig med forhandler av Hanse i Stavanger, Nelson Marine Vest, om a la baten ligge hos dem for reklamasjonsutbedringer. Da jeg la baten fra meg en sondag kveld, ble jeg bedt om a legge noklene igjen i baten pa avtalt sted. (Det er jo fristende a avslore hvor, men det er kanskje klokest a ikke nevne hvor. Det kan jo nevnes at det ikke trengs as mye fantasi og pagangsmot for a finne disse. :rolleyes: )

 

Problemet var imidlertid, at 14 dager etter at jeg la baten igjen hos forhandleren - altsa forrige lordag - la noklene fortsatt i baten! :nono: Disse var na flyttet til en mer synlig plass, men fortsatt la alle nokler + fjernkontroll for alarm lett tilgjengelig. Det er heller ingen kameraovervakning, savidt meg bekjent, og flytebryggen til forhandler ligger meget lett tilgjengelig og sentralt til pa Hundvag i Stavanger. (Hundvagkrossen.)

 

Dette fikk meg bokstavlig talt til a tenne pa samtlige plugger :discuss: - dette anser jeg for a vare totalt mangel pa respekt for kundenes bater og eiendom, som man motvillig fragir seg alt ansvar for mens man er bortreist - til en forhandler man trodde man kunne stolte pa. :confused: Det ma aerlig innrommes at jeg mistet mot og male, og at glosene som ble overlevert per skurrete telefonsamtale slettes ikke egner seg pa trykk. :nono: :discuss:

 

Hva er deres mening om denne slags oppforsel/ansvarbevissthet fra en batforhandler?

Hvem skulle eventuellt dekket kostnadene ved et tyveri? Jeg tror neppe forsikringsselskapet hadde vaert nadige?

 

PS: Jeg informerer forhandler, ved nn, om denne traden - slik at vedkommede har en mulighet til a svare for seg.

:wflag:

Link to post

Det er vanskelig å ta standpunkt til forhandlerens ansvar, da må en vel vite noe mer om forsikringsforhold mm. Så er det spørsmål om området Hundvag er et særlig utsatt område. Og hvorfor ikke levere nøklene og fjernkontroller direkte til forhandler?

Jeg tenker litt på min egen båt som ligger med noe avstand herfra, i Preveza Hellas, ved en brygge i byen. Jeg har riktig nok en person som holder øye med båten, og jeg føler meg rimelig trygg. Det handler vel også mye om hva en tenker og tror om sine omgivelser, eller er jeg bare naiv?

Link to post

Når jeg leverer båten til service har verkstedet en "brevsprekk" i en port som man slenger nølene i. De forsvinner i en kasse som man ikke kommer til direkte gjennom sprekken. Det må da være så enkelt og billig å lage til at alle verksteder med en viss respekt for seg selv burde ha det? Samme har jo de fleste bilverksteder....

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

tja du har selv ansett det som sikker nok oppbevaring 1 natt .. og forhandler har kanskje ansett det som sikkert i flere tilfeller og det kan fort bli noe lempfeldig men her ingen skade skjedd?

i tillegg kan jo seilbåten med letthet stjeles uten nøkler (eller pleier du å tjore den fast med lås?) og låsen lett åpnes om det var det man ville.

ellers er vel det å stjele nøkler fra brevsprekker siste "in" opplegget til biltyver.

om nelson ikke har unnskyldning med at de har vært på ferie osv så var det jo alikevel litt merkelig om enn muligens ikke verdt glosene du serverte om båten blir fikset og alt ok som avtalt ved tilbakelevering.

Link to post

jeg har problemer med å se hva som er problemet. har hatt båt til service hos flere forhandlere hvor nøkkel er lagt ombord på avtalt sted , og dette er hos forhandler og serviceverksted i de travleste havnene innerst i oslofjorden. syns det høres ut som et bra tilbud å få levere båten i helgen, alternativet er jo de som krever at båt/nøkkel må leveres åpningstiden for å unngå denne typen problemstillinger...

Link to post

Her kom det virkelig mange rare betraktninger som jeg ikke hadde tenkt pa - i beste baatoplassen stil. :sailing::lol:

 

Folgende forutsetninger som ikke er blitt nevnt:

- Jeg har tilbudt forhandleren om a beholde baten min mens jeg er bortreist, dersom de onsker a utfore reklamasjon/garantiutbedringer. Dette er ikke et krav jeg har stillt, men et tilbud jeg har gitt dem - pa eget iniativ. De har sa langt gitt meg 0 -NULL- tilbakemelding pa skriftlig fremlagte reklamasjoner. Nada. Niks. Ingenting. Jeg krever heller ikke at dette arbeidet skal fullfores innen jeg henter baten, men det er naturligvis en positiv overraskelse dersom alt er "fikset" nar jeg henter den. Det ville ogsa vart fint a fa litt tilbakemeldinger underveis...

 

- Jeg anser det absolutt ikke som trygt nok a la noklene overnatte 1 natt i baten, men dette var den eneste losningen forhandler onsket. Jeg vurderte lenge om jeg skulle fa noen bekjente til a kjore ut med noklene pa et senere tidspunkt, men dette ble praktisk vanskelig a gjennomfore pga. 8-16 jobber etc. Det skal understrekes at Hundvag er et moderat belastet omrade (en tettbygd oy utenfor Stavanger, med "fastlandsforbindelse."), med rimelig hoy frekvens av battyverier/herverk etc. (Jeg har ingen tall pa dette, men dette er "gjengs" oppfatning blant oss som er oppvokst i Stavanger.)

 

- Jeg sendte mail til forhandler dagen etter at baten ble levert, med en rekke sporsmal og uttrykk for at jeg ikke var bekvem med a la noklene ligge i baten. Denne ble aldri besvart. Ble derfor fulgt opp av en telefonsamtale 2 dager i etterkant. Mailene jeg far i retur inneholder som regel aldri svar pa mine sporsmal. Og ja, jeg tor pasta at jeg skriver som en "norsklarer" - med veldig fa tegnsettingsfeil. Med andre ord: Mine sporsmal har alltid et sporsmalstegn ved setningsslutt - noe som skulle vare vanskelig a misforsta!? :confused:

 

- Forhandler har sine lokaler pa "loftet" i dette verkstedbygget - men det burde definitivt vare muligheter for a levere fra seg nokler gjennom en brevsprekk eller lignende. Jeg hadde aldri satt fra meg bilen med nokler + alarmknapp liggende pa hoyre framhjul, f.eks. (Jeg har en 1992 Nissan Sunny - det sier sitt. :lol: )

 

- Forhandler er IKKE pa ferie. Muntlig avtale om at nokler skulle hentes mandagen etter.

 

- Noklene har vart brukt, da disse er blitt flyttet pa. Da mener jeg flyttet pa av menneskehender, ikke av bolger eller sjogang. Disse har beveget seg til andre siden av en sylinderformet stalbeholder pa ca. 2kg+ :fishing:

 

Husk ogsa at tyveri av en last bat forblir noe annet enn nyveri av en ulast bat. Skal de stjele baten min ma de forst forsere en alarm, for deretter skru pa strommen til starteren. Eller slepe den. Evt. ved gunstige vindretninger - seile den :crazy: En seilbat vil aldri bli tyverisikker - men dette handler litt om respekt for andres eiendom, samt prevantive foretak/holdninger. Ingen skade er skjedd - men det er altsa det totale fravaret av ansvarsfolelse som far meg til a reagere... :diving:

Redigert av shaukaas (see edit history)
Link to post

Det er jeg helt enig i.

Tror de fleste her ikke fikk med seg at nøklene var blitt flyttet og lagt synlig av denne forhandleren.

 

Jeg synes også det er dårlig hvis de ikke har svart på spørsmål.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det er ikke noe som helst problem å ta med seg båten din, med eller uten nøkkel. Når jeg jobber for mange av de største seibåtforhandlerene er det ofte vi ikke har nøkler til båtene i det hele tatt fordi eierne er så redde for å legge igjen nøklene. Det er ikke noe stort problem ettersom vi stort sett låser oss inn like fint både med og uten nøkler.

Disse låsene betyr ingen verdens ting, det er minst like enekelt å ta med seg båten uten nøkler som det er å snike på trikken. En annen ting er at verkstedet har ansvaret for båten din uansett så lenge den er hos de.

Link to post
Disse låsene betyr ingen verdens ting, det er minst like enekelt å ta med seg båten uten nøkler som det er å snike på trikken.

 

Rent fysisk har du nok helt rett, men forsikringselskapene vil nok se forskjell på en båt som er ulåst eller hvor nøkler er liggende lett tilgjengelig båt kontra en båt som noen har tatt seg inn med annet redskap/nøkler i en tyverisituasjon.

Link to post
En annen ting er at verkstedet har ansvaret for båten din uansett så lenge den er hos de.

Ja slik erdet jo gjerne men det har vel hent at ting har skjedd med båter på verksted hvor verkstedet avskriver alt ansvar , mene det var noe slikt i Moss ,Son eller omegn her tidligere.

Og med en forretning som i mine øyne virker såpass useriøs så ville jeg ihvertfall blitt litt skeptisk.

Dette er altså en nylevert båt som ligger hos forhandleren i Norge og båten er levert med endel feil , noe som ikke er uvanlig men Hanse er vel ikke kjent for å være i den gode enden på akkurat det.

At ikke forhandleren opptrer profesjonelt og pleier kundeforholdet med god informasjon samtidig som de benytter den fine anledningen til utbedringer mens de nå har båten er veldig rart , her har de en unik mulighet til å skaffe seg et kundeforhold som kan gjøre at kunden kommer igjen og igjen med å vise litt imponerende service og så opfører de seg på denne måten.

Er det like imponerende service hos Nelson ?

Link to post
Er det like imponerende service hos Nelson ?

 

Dette ER Nelson Marine. :smash:

Baten ble kjopt via dem, og hentet i Tyskland.

 

I Tyskland var det ikke sa veldig stor velvilje til a fikse pa ting som ikke kom med pa papiret som ble skrevet pa overtakelsesdagen; f.eks. lekkasje i vinduer ble oppdaget forst dagen etterpa - og ikke ordnet pa tilfredsstillende mate. Men stort sett ble ting oppdaget pa hjemturen - en tur jeg sterkt vil anbefale alle nybatkjopere a ta. Sondagsseilaser avslorer ikke den type feil som jeg oppdaget; f.eks. vindu ved cockpitdorken (akterkabin) lekker som en sil - men ikke ved regn. En skikkelig havseilas, med noen liter sjovann i cockpit gjorde susen! :sailing:

A sove i vat seng var kanskje ikke like spennende... :nonod:

 

Jeg ma fa tilfoye at noklene aldri har ligget synlige i baten, men i et ulast gasskap. (Jaja, na er det "hemmelige" gjemmestedet avslort...) :eek:

Selv valgte jeg a gjemme noklene best mulig bak propanflasken (sylinderformet stalsylinder pa 2kg+), inntil forhandleren hentet disse mandagen etter. Trodde jeg. Jeg hadde aldri dromt om at de ville la noklene ligge i baten i 4 uker :eek: , mens jeg selv var bortreist og helt ute av stand til a se etter den.

 

I hjemmehavna mi har vi kamerasystem, med mulighet for innlogging via Internet. Dette + sporing via GPS/GSM muliggjor et visst ettersyn, selv nar jeg er ute pa farten. Ellers er jo alltid venner og familie behjelpelige med litt ettersyn. Dette butrde jo ikke vare nodvendig nar baten uansett ligger hos forhandleren... :sweat:

Link to post

Fant noe på nettet som riktignok gjelder bilreparasjon og verkstedets ansvar, men burde være rimelig analogt med denne situasjonen. Ser at det omtales spesielt forhold hvor bil, her en båt, blir avlevert utenfor arbeidstid og at det da er noe uklart fra hvilket tidspunkt verkstedets ansvar begynner å løpe, men bør uansett starte fra arbeidstidens begnnelse på mandag morgen. Se pkt. 6.1. Verkstedets omsorgsplikt.

 

http://www.nbf.no/Verkstedsaker/Publikasjo...vilkår02.06.pdf

 

Dette er forretningsvilkår avtalt med NAF, KNA, NBF, Forbrukerrådet og Forbrukerombudet så burde være en rimelig god rettesnor også for båtbransjen, etter mitt syn!

 

Som en tidligere kollega yndet å si; Den som gir seg er en dritt! :wink:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Sitat Kaftein Øl : Disse låsene betyr ingen verdens ting, det er minst like enekelt å ta med seg båten uten nøkler som det er å snike på trikken. En annen ting er at verkstedet har ansvaret for båten din uansett så lenge den er hos de.

 

Er ikke så sikker på at verkstedet har noe ansvar. For noen år siden hadde jeg en ny bil inne til førstegangsservice hos Bertelosten mens jeg var på seiltur,da jeg kom tilbake og skulle hente bilen var den hentet - ikke av meg, men det hadde vært innbrudd på verkstedet og diverse nøkler var stjålet inklusive til min bil. Stor var min overraskelse da firmaet erklærte seg ansvarsløs, måtte ta alt på min egen forsikring. Fant igjen bilen på Vestlandet etter noen uker sterkt redusert , verkstedet hadde ikke en gang lagt merke til at bilen var borte!!

Link to post
Så er det spørsmål om området Hundvag er et særlig utsatt område. Og hvorfor ikke levere nøklene og fjernkontroller direkte til forhandler?

. Det handler vel også mye om hva en tenker og tror om sine omgivelser, eller er jeg bare naiv?

 

Etter og ha drevet forretning like ved nelson i hundvåg krossen, er det en ting og si...dette er en MEGET utsatt plass og la båten ligge.

 

Min båt ligger ikveld inne til service i Stvanger, nøkler ble motatt av verksted og låst inn der og da etter stengetid. Fortøyning ble sjekket, før de sa vel hjem! Slik vil jeg ha det!

Link to post
det hadde vært innbrudd på verkstedet og diverse nøkler var stjålet inklusive til min bil. Stor var min overraskelse da firmaet erklærte seg ansvarsløs, måtte ta alt på min egen forsikring.

 

Slik jeg ser det må da virkelig den berømmelige nøkkelen regnes som overlevert når forhandleren har vært i båten, tatt nøkkelen også gjemt den igjen etterpå. Naboen sin suv ble også stjelt og senere brukt i et bankran for noen år siden. Det gikk i hvertfall på verkstedets forsikring.

 

Jeg ville uansett vært svært forsiktig med å skjelle ut forhandleren slik man får inntrykk av at trådstarter har gjort i denne saken. Det er snakk om en filleting, og jeg tror ikke kunden kan regne med så mye goodwill dersom dette er måten å reagere på for slike ting. Båtbransjen er dessverre ikke så fordømt seriøs når alt kommer til alt. Jeg vet om mange forhandlere som gjemmer nøklene ute i kundebåtene på bestemte plasser hele tiden. Det er helt normal rutine hos mange forhandlere rundt omkring. Dersom jeg har glemt igjen noe verktøy i en båt og reiser tilbake på kvelden, eller søndags kveld for den saks skyld for å hente det, har jeg til dags dato aldri opplevd å ikke komme meg inn i den båten jeg vet jeg jobbet med sist.

Link to post
Jeg vet om mange forhandlere som gjemmer nøklene ute i kundebåtene på bestemte plasser hele tiden.Det er helt normal rutine hos mange forhandlere rundt omkring.
Det håper jeg inderlig ikke :nonod::nonod::nonod:

 

Han har vel ikke fått spesiell god service i utgangspunktet heller.

Jeg kaller svar på spørsmål for service en burde forvente av hvilken som helst forhandler.

 

Nå vet vi riktignok ikke hvilke spm det dreier seg om, men en indikasjon på at spm er mottatt må da være ett minimum?

 

Basert på hva trådstarter her har skrevet og kun det, sier det meg her at denne forhandler ikke tar sine kunder seriøst.
Det gjelder selvfølgelig mine uttalelser også.

Forhandler har mulighet til å uttale seg så vidt jeg kan se

 

PS: Jeg informerer forhandler, ved nn, om denne traden - slik at vedkommede har en mulighet til a svare for seg.
Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

ich driver ett lite bilverksted. 80 % av bilene blir satt opp kvelden i forveien. og nøkkelen hevet inn i en brevsprekk i døren , med en postkasse innvendig montert. den er sikker.

men tipper at 30% av bilene blir hentet da jeg er hjemme og på bp . Da må jeg avtale med kunden pr tlf hvor jeg legger nøklene til de respektive bilene. hva da ,hvis kunden sier " bare legg de på høyre forhjul" og jeg gjør det? hvordan ville ansvaret bli hvis den da blir stjelt? jeg har en sikrere plass som jeg som oftest anbefaler. vet at det er temmelig vanlig prosedyre på alle de verkstedene jeg kjenner til.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Det er vel litt forskjell på det og om du hadde latt den ligge på hjulet i fire uker mens bilen sto der og du ventet på deler f. eks

 

Men nå er vi useriøse hifo :wink:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Så lenge evt tyveri skjer etter overrekkelse så.

Det vil jeg tro er så snart forhandler/verksted har startet arbeidsdagen...

Og i alle fall når de har hatt nøklene i hånden og flyttet de i båten.

 

I ditt tilfelle til det andre hjulet eller oppå panseret :wink:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Da må jeg avtale med kunden pr tlf hvor jeg legger nøklene til de respektive bilene. hva da ,hvis kunden sier " bare legg de på høyre forhjul" og jeg gjør det? hvordan ville ansvaret bli hvis den da blir stjelt? jeg har en sikrere plass som jeg som oftest anbefaler. vet at det er temmelig vanlig prosedyre på alle de verkstedene jeg kjenner til.

 

Samme prosedyre hor meg! hadde for et par år siden et innbrudd i en bil som sto ute om natta med nøkkel gjemt på bilen, det ble stjålet stereoalegg og div hærverk.

Kunden hadde fått beskjed om at bilen var ferdig, Derfor var ansvaret hans. Måtte ta det på sin kasko.

 

Har også hatt biler som har stått ute i påvente av deler med innbrudd, I disse tilfeller har jeg forsøkt og få kunde til og ta det på sin kasko, mens vi står for egenandel :flag:

Norske båter er best!

Link to post

Her er det apenbart mange sterke meninger - tilsynelatende delt i to "leire":

- De som har slitt lenge for a oppfylle en drom, og som batinvesteringen utgjor en betydelig del av privatokonomien.

- De som jobber med dette til daglig, og som ikke har samme eie-folelsen for sine kunders bater/biler etc.

 

Som sagt sa er det den ekle folelsen av at forhandleren i dette tilfellet utviser svaert liten respekt for andres eiendom. Jeg kan vel nesten sammenligne det a ha baten "pa verksted" med a ha bikkja pa kennel (na har jeg aldri hatt hund, men doh.) Jeg kan ikke si at bilen greier a ta fra meg nattesovnen i samme grad som baten. Men na er jo dette en seilbat - vi seilfolk er kanskje noe spesielle :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...