Mouche Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 .... hva da ,hvis kunden sier " bare legg de på høyre forhjul" og jeg gjør det? hvordan ville ansvaret bli hvis den da blir stjelt? jeg har en sikrere plass som jeg som oftest anbefaler. vet at det er temmelig vanlig prosedyre på alle de verkstedene jeg kjenner til. Hvis du leser denne linken jeg har nevnt tidligere http://www.nbf.no/Verkstedsaker/Publikasjo...vilkår02.06.pdf så står det faktisk litt om dette og det er jo din egen bransje og en avtale med NAF, KNA, NBF, Forbrukerrådet og Forbrukerombudet! Som jeg leser dette så bør du være tydelig med eier av bilen at det er greit for deg å gjøre det slik eier ønsker, men at ansvaret for bilen da er eiers og ikke ditt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 jeg har lest og printet ut jeg mouche. takk for linken . det sto litt av hvert interessant der. så jeg bør i alle tilfeller si til kunden at det er hans ansvar selv om jeg velger gjemmested. hva da hvis kunden nekter\glemmer at jeg har sagt det? blir sansynligvis ikke noe problem for meg dette , men kan aldri vite. har vært ett innbrudd i en kalesjebil suzuki sj 410 her hvor radioen var borte. eneste som har skjedd her på 5 år . bank i bordet ,for gjerstad mysser av kjeltringer PS mistenker faktisk ett respektert medlem av bp her , med hytte i kragerøskjærgården , som har en manisk forkjærlighet for clarion kassettspillere med auto rew. og display. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
bjorngb Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Nå har jeg sett en av reperasjonene Nelson har hatt avsvar for etter overlevering av nybåt - eieren av båten brukte en helg på å utbedre skaden selv etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 PS mistenker faktisk ett respektert medlem av bp her , med hytte i kragerøskjærgården , som har en manisk forkjærlighet for clarion kassettspillere med auto rew. og display. Ja det hadde vært noe med tanke på at jeg har en Blaupunktradio, tror fra 1991 og med defekt kasettspiller! Denne ble produsert før cd-spiller var et kjent ord i det norske språket! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
shaukaas Svart 19.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Nå har jeg sett en av reperasjonene Nelson har hatt avsvar for etter overlevering av nybåt - eieren av båten brukte en helg på å utbedre skaden selv etterpå. Dersom dette blir tilfellet for min del - sa far vi vel involvere rettsvesenet...? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Vel. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt en telefon til Rolf på Rogaland Maritim i Stavanger. De driver hovedsaklig med motorbåter, men den servicen Rolf og de ander som jobber der må bare prøves ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
bjoris Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Det var trist at du fikk en slik opplevelse av Nelson. Jeg har også lagt båten min hos dem, lagt nøkkelen på et "lurt" sted... Nå møtte jeg dem når jeg hentet båten så jeg vet ikke hvor de har hatt nøklene liggende i de 14 dagene de hadde båten min. Jeg forstår at du er frustrert, på min er det ingen alarm og med en hengelås som eneste hinder for å komme seg inn i båten og med en Yanmar som bruker samme nøkkel på alle motorene er ikke dette akkurat verdens vanskeligste båt å stjele. Jeg tviler sterkt på om du hadde fått noe problem med forsikringsselskapet pga av dette, spesielt siden det er så lett å ta seg inn i denne båten, som de fleste andre seilbåter, uansett nøkkel eller ikke.... og med Yanmar motor er det jo bare å ha med "egen" nøkkel til motoren og vips har du fått deg en ny flott båt! Min erfaring med Nelson er om ikke totalt annerledes så iallefall veldig annerledes enn det som beskrives her, men at de er verdens beste på å rapportere tilbake til kundene og ha orden på alle ting skal jeg ikke påstå. Nå har jeg også en lang liste med feil som skal ordnes, men i starten av juni fikk jeg hjelp til de kritiske tingene på min båt og det var jeg fornøyd med selv om også jeg selvsagt kunne tenkt meg en reperatør som gikk over hele båten og fikset alt. Nå står resten på meg pt. det kreves dokumentasjon i hytt og pine fra Hanse i Tyskland for at Nelson skal få dette dekket. Dette er selvsagt irriterende, jeg må f.eks få tatt mål av storseilet mitt selv om jeg har tatt bilder som viser at det topper i toppen av masten. Det er jo som kjent ikke bare å ta av seilet, men nå har jeg en kompis som disponerer en gymsal så det ordner seg, men det er mye arbeid, det går jo en kveld i det. Grunnen til at jeg velger å gjøre dette er at jeg ønsker en løsning og ikke et problem som tar fra meg gleden av en deilig seilbåt. Ellers er det jo å nevne at Nelson har èn reperatør og i sommermånedene blir det slik at de reparerer bare kritiske ting, det står også i dokumentasjonen fra dem at i denne perioden kan en ikke vente å få fikset mindre viktige ting. Greit nok når det er gitt beskjed om på forhånd, syns jeg... Ugreit syns andre. Jeg har snakket med mange Hanse eiere og min opplevelse er at enten er man fornøyd med oppfølgingen eller så er man meget misfornøyd. Har vel til gode å finne noen i midten... Ganskje går det på for store forventninger som de ikke har mulighet til å tilfredsstille, kanskje går det på kjemi og uprofesjonalitet når ting begynner å bli vanskelig... Ikke vet jeg! Vedkommende selger har en utfordrende jobb, de selger mange båt, men er svært få folk. Men de skal også tjene penger, det er alle tjent med, spesielt vi som har kjøpt båt og som trenger hjelp til div fiks i etterkant. Fabrikken sender også opp folk for å se på større problemer med jevne mellomrom. I tillegg har servicemannen deres problem med ryggen og det er som kjent ikke lett å finne erstatter om dagen, umulig å finne en som kan Hanse båtene på 1, 2, 3. Nå mener nok noen at jeg forsvarer Nelson, men jeg føler at det er viktig å ha et realistisk forhold til ting... Mine forventninger er at ting blir ordnet, kritiske først og så mindre kritiske. Har vel pt ikke opplevd at jeg ikke har fått svar samme dag på epost f.eks., og det har jammen blitt en del mailer... Nå skal jeg gladlig innrømme at hvis det er noe jeg er misfornøyd med på min båt så er det finishen og det at det finnes litt for mange enkle løsninger. Hanse er nok av de med mer feil, men når en leser om Dufour så vet jeg ikke, men at de er verre en Bavaria, Jeanneau og Beneteua tror jeg nok. Disse tror jeg også har tildels mye bedre finish... Prisen er jo også høyere, men jeg tror nok det blir ett annet merke neste gang om ikke finishen heves betraktelig, samtidig det jo slik at jeg måtte betalt kraftig ekstra for f.eks en Jenanneau 36 så det spørs vel om jeg egentlig bryr meg så mye om finish at jeg ville vært villig/hatt mulighet til å legge disse pengene på bordet. Når jeg nå går på dekket til min kompis sin Bav 36 vet jeg at Bav må gjøre noe radikalt med opplevd soliditet før jeg hadde valgt det merket, i tillegg må båtene gi mer seilglede enn dagens cruiser-serie, men nå kommer det jo x-antall serier så kanskje det blir Bav neste gang? Litt artig å se at de nå kopierer Hanse litt med mer kantete og lyserer interiør enn tidligere... Ta deg en prat med dem når du kommer hjem og få det ut av verden slik at du kan ha et godt forhold til leverandøren og kose deg med en nydelig flott båt... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Nå har jeg sett en av reperasjonene Nelson har hatt avsvar for etter overlevering av nybåt - eieren av båten brukte en helg på å utbedre skaden selv etterpå. Kunne jo vært interessant å høre mer om dette. Hva var feil, hvordan ble det fikset og hva gikk galt f.eks? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
shaukaas Svart 21.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Det ma understrekes at jeg i utgangspunktet ikke har andre forventninger til Nelson marine enn at de tar seg av baten min, nar den er i deres "varetekt". Jeg har ikke forlangt at noe som helst skal utbedres innen noen tidsfrist, men har gitt dem muligheten til a ta det de vil - nar de har tid. De feilene jeg mener kom med baten, er godt skriftlig dokumentert med bilder. Dersom de odelegger noe, forventer jeg at dette blir ordnet. Dersom de utbedrer noe, men til det verre - forventer jeg at dette ordnes. Jeg forstar at selger pa Nelson har en til tider svaert krevende jobb - men jeg nedjusterer ikke mine forventninger til produktene de selger pga det. Finish pa Hanse er generelt darlig, men det er ikke Nelson sin feil. Jeg har valgt Hanse pga helt andre ting en finish - sa dette er noe jeg uansett ikke henger meg sa voldsomt opp i. Men at baten er tett, at den taler en varhard havseilas og at ting henger i hop - det er vel det minste en kan forvente? Det kan jo nevnes at alarmselskapet mitt har nokkel til huset/leiligheten min, og jeg forventer at denne blir oppbevart og tatt vare pa, pa en ordentlig mate. Jeg far bare hape den ikke ligger under en steinhelle i hagen? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 ehh . under punkt ti i mouches link lenger oppe , står det at bilverksteder ikke har lov til å bruke fakturagebyr? slik jeg kan lese det. er det noen som vet hvordan dette er? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Seilaren Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Vel. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt en telefon til Rolf på Rogaland Maritim i Stavanger. De driver hovedsaklig med motorbåter, men den servicen Rolf og de ander som jobber der må bare prøves ... Rolf, Terje og co.. Det er en fin gjeng.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
oddgeir Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 ..., samtidig det jo slik at jeg måtte betalt kraftig ekstra for f.eks en Jenanneau 36 så det spørs vel om jeg egentlig bryr meg så mye om finish at jeg ville vært villig/hatt mulighet til å legge disse pengene på bordet Da jeg kom hjem med min nye 36i, hadde jeg en kort liste med bagateller som skulle utbedres. Jeg ringte Heitmann, fikk levert båten samme dag, og kunne hente den dagen etter. Da var også cockpittelt montert. Jada, så langt er jeg fornøyd. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Enzo Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Oddgeir , å høre slikt varmer virkelig det må jeg si. Profft levert at Heitmann. Nå har det vel vært klondyke for enkelte båtforhandlere i noen år og dette har gjort at de har hatt for dårlig tid til å jobbe med båtene som allerede er solgt , nå er situasjonen snudd litt og det selges færre båter , forhandlerne må sikre seg gjenkjøp så godt de kan med å imponere kundene de allerede har skaffet seg og da kan det vel hende at vi i tiden framover ser kjappere levering av service og retting av nye båter. I en bransje hvor det må kjempes mer for kundene enn før så er det døden å sitte med kundeportefølje som sier at min neste båt kommer ihvertfall ikke fra samme leverandør for der fikk jeg dårlig service. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 ehh . under punkt ti i mouches link lenger oppe , står det at bilverksteder ikke har lov til å bruke fakturagebyr? slik jeg kan lese det. er det noen som vet hvordan dette er? Det er vel i all enkelhet slik at betaling skal skje kontant ved avhenting av bilen og hvis det avtales at betaling kan skje ved å få tilsendt faktura så må du gjøre oppmerksom på at det da vil tilkomme et fakturagebyr, men du må ikke ta noe gebyr! Det dreier seg vel ofte om å være tydelig og informere om betingelser på forhånd slik at man slipper krangel i ettertid, tror jeg. Regner ellers med at på ditt verksted så gjelder cash rett i lomma og garanti ut porten? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 STEMMER DET. kjører ikke en dritt igjennom systemer som lønner slike bp surfere som du. I ARBEIDSTIDEN :-) spøk. og tull , da faktisk over 40 % går inn i regnskapet :-) ehh , tipper 99% . ikke altid jeg gidder å fakturere en lyspære til 24 kr. men fakta er at 70% av jobbene mine blir på faktura\kreditt. med variabelt hell. :-( men kjenner noen i et annet verksted noe alla mitt , `som legger på ett fakturagebyr. og det står da vitterlig forklart under punkt 10 i din link at det ikke er lov. men det er kansje bare tatt ut av noe annet ? har en annen sammenheng? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sjøtummel Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Hm, det er nok mange som har varierende opplevelser av båtforhandleres oppfølging av reklamasjoner på små og store feil. Splitter ny båt betyr som regel at man finner en og annen feil den første tiden, så jeg gå like så godt en kopi av båtnøkkelen til forhandleren. De klarte å holde orden på den i over et år. Når båten har Yanmar motor er det heller ikke noen grunn til å legge igjen tenningsnøkkel. Den har forhandleren liggende en del av. Jeg forsøker å ha minst mulig verdisaker i båten, og satser på så enkel lås at det ikke er nødvendig å knuse luka for å komme inn i båten. Med hensyn til alarm er det derimot veldig greit å et sporingssystem i båten. Seilbåter beveger seg ikke akkurat med lynets hastighet, så det er gode sjanser for å finne igjen en stjålet båt med sporing. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 12.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Nok en liten frustrasjon som munner i et utløp i denne posten. :nono: Noen synspunkter på dette med inngravering av kjennetegn, ryddighet/renslighet, samt oppførsel ombord i kundens båt etc.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.