Jump to content

Drevhavari VP 290 DP-G

Balder ll

Recommended Posts

Hei

Akkurat hjemkommet fra 3 ukers båtferie. Først svenskekysten og deretter norskekysten, Jomfruland. Flott ferietur men ikke uten dramatikk. Gikk fra Kragerø med kurs Tønsberg, godt utenfor Tvistein og Svenner, mye store dønninger etter et par dager med kuling. Ligger i 14-15 knop, da skjer det.

Et voldsomt rabalder og null framdrift, motor går som normalt. Setter giret i fri, slår av motor og opp med alle luker. Ikke noe vann og se gudsjelov, fikk roet ned madamen og bikkja og ikke minst meg selv. Da var det godt å ha totalmedlemskap i Redningsselskapet. Ringte Askerbæringen som lå i Stavern og etter 20 minutter fikk vi slep ombord. Blev enige om slep til Framnes Maritime i Sandefjord. Ringte Framnes og sa vi var på vei og da vi ankom stod Kjartan og tok oss imot. Klokken var da halv tre på ettermiddagen og de stenger klokken tre. Da det ikke var fare med båt og mannskap ble vi enige om at de skulle se på båten dagen etter. De er på jobb klokken syv og klokken åtte hang båten i krana utenfor vekstedhallen. Freddy (dreveksperten) startet umiddelbart med demontering av drevet og ved avmontering av belg rant lysegrått oljevann ut. Det ble konstantert totalhavari og ikke på noen måte lønnsomt og reparere. Det viste seg og ligge et nytt DP-G drev i Gøteborg, dette ble bestillt og dagen etter, klokken syv på morgenen rullet nytt drev inn på gulvet i verkstedhallen. To og en halv time senere (og kr.70000.- fattigere) lå båten igjen i sjøen med kurs for hjemmehavn Sandspollen.

Man leser og hører mange skrekkhistorier om båtbransjen, men maken til sørvis fra Framnes Maritime skal man lete lenge etter. Stor takk til alle og en spesiell takk til Kjartan og Freddy. Må tillegge at jeg hadde aldrig tidligere hatt noen kontakt med Framnes.

Årsaken til havariet er hull i belgen, flere små hull rundt "trekkspillet". Orginal VolvoPenta belg var kjøpt av meg i April hos La-Sa Motor. Montert helt etter boka (ble bekreftet av Framnes) og båten ble sjøsatt mitt i April. Det ble også byttet olje på drevet. Motor og drev har en gangtid på 550 timer.

Nå blir det spennende og se hvordan Gjensidige og La-Sa Motor forholder seg til dette. Jeg tror og håper jeg har en "god" sak.

Kommer tilbake med resultatet.

Mvh

Morten

Hadde du kjørt på et skjær, tømmerstokk e.l. så er det vel en forsikringssak. Hvis havariet skyldes svakhet på deler e.l så er det vel ingen forsikringsak.

Hvis du ikke har en egen forsikring for fremdriftsmaskinieri (utvidet båtforsikring) tviler jeg på at Gjensidige har noe ansvar her.

Hvis feilen skjer pga hull i belgen så må man vel finne årsaken til at det har blitt hull. Hvis monteringen er gjort riktig og det ikke er en svakhet med belgen (fabrikkasjonfeil e.l.) så skal det vel ikke bli hull i den etter kort tids bruk?

Du får holde oss oppdatert om VP/LASA gir det noe medhold og dekker skadene.. .

Fullt drevhavari etter hull i belgen? Er nok noe mer som må ha vært defekt dersom det er tilfelle. Hull i belg gjør ikke annet enn at det blir vann i belgen. Knuten og lagrene inn mot motor ryker rimelig fort, men det er tetninger på drevet som sørger for at dette ikke går inn her (om drevet da var tett). Slik det høres ut for meg, så er det en simring som har vært lekk på drevet ditt, det har fyllt seg med vann, og olje/vann er presset ut i belg og ikke motsatt. Jeg hadde ikke godtatt "hull i belg" som årsak til totalt drevhavari om alt annet viser seg å være OK.

Hei

Simmerring mot motor var ok, ikke noe vann inn der. Hullene i belgen kommer utenifra, mange nestenhull og noen tversigjennom. Ingen synlige arr på innsiden av belgen. Ser ut som belgen ikke har tålt vanlig groe. Produksjonsfeil / dårlig gummi ?

I forsikringsvilkårene står at skade som følge av ytre påvirkning dekkes.

Mvh

Morten

En del stoffer belgen med spray-bunnstoff for å unngå groe. Disse skjellene kan bli skarpe og gnage hardt. (Har selv aldri lakkert de, men så ligger båten min stort sett i brakkvann hvor dette ikke er noen problem).

Men vil igjen råde deg til å få litt mer detaljer om drevet. Det er ikke mulig å totalhavere et drev om drevet er 100%. Så om du glemmer å ta på knutebelgen, så skal det likevell ikke komme en eneste dråpe vann inn. Om du skal ha noen å rette problemet mot, så tror jeg du må gå mot de som evt. har overhalt/kontrollert drevet ditt. Når var det sist vakuum/trykk testet?

Desverre tror jeg ikke noen forsikringsselskap dekker skader pga. groe, det referers nok da bare til manglende vedlikehold. Se om det kanskje ikke er lekasje et annet sted også. Kanskje du faktisk har vært så uheldig å få fiskesene rundt akselen, eller vært borte i noe slik at noen tetninger har blitt ødelagte. Da stiller forholdet mot forsikringsselskapet seg en helt annen retning.

Flott at Framnes Maritime servet deg raskt, og det finnes mange gode/dyktige mekanikere (bare litt vanskelig å finne de).

Edited by Larspo (see edit history)

Hei

Drevet er allerede returnert til VP Gøteborg. Har forøvrig garantert ikke hatt bunnkjenning, det fantes ikke det minste merke hverken på drevfinne eller propellere. Heller ingen ting som tyder på sene eller andre ting på propelleraksel.

Mvh

Morten

Drevet er allerede returnert til VP Gøteborg.

Hvorfor ble det så dyrt? Ett drev koster vel ikke mere enn toppen 40.000,- nytt og

siden ditt gammle drev er returnert så fikk du vel en innbytte pris?

Hva kostet den gode servicen?

Hei

Jeg ser at servisen hos Framnes blir trukket i tvil. Skulle gjerne vite hvor man kan kjøpe nytt DP-G drev til 40000,-.

Bytteprisen er nemlig 64000,- inkl mva. Dette er dobbeltsjekket.

Mvh

Morten

Mente kun at så mye som du betalte så burde du få topp service. (Kjenner ikke firma og har ikke noe negativt å si om de.)

Prisen (40.000) på drevet tok jeg på husk fra Drevia, men ser at jeg tok feil. Bytte drev koster der 57.000,- NOK

Best pris fant jeg i US

New Complete DP-G Outdrives

3869109 1.59 DP-G $6,655.00

3869110 1.68 DP-G $6,655.00

http://www.boatsunlimitedny.com/products/outdrives1.php

Som faktisk er under 40.000,- om du bor i US.

NB: Har ikke handlet der.

Ja der fikk du det som kalles skikkelig service ja , men prismessig så skulle det kansje bare mangle . Men sånn er vel prisane , nok en grunn til at jeg ikke vil ha drev :( . Men tilbake til saken , håper du kommer med tilbake melding ang forsikkringa på detta . For det første er det jo ok å høre hva andre får dekt , for det andre så har jeg motorhavari på forsikkringa mi . Veit ikke om den er verdt stort på et gammelt beist , men det er nå i den pakka vi har i Storebrand . Så kom tilbake med raport , når du har fått svar fra forsikkringa di . Flott at du fikk kjapp å flott service , ser i andre tråder at ikke alle har fått det i ferien .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

En kollega fikk også totalhavari på sitt DP-H drev koplet til D6-350 i sommer. Uten forvarsel, motor og turtall uproblematisk, men null fremdrift. Totalhavari, fikk nytt drev montert etter noen dager. VP sliter voldsomt om dagen...........

• 1 month later...