Jump to content

Baug med overheng på seilbåter


per-pusling

Recommended Posts

Dagens seglbåtar har ofte ein baug som er nærmast loddrett, dette gir ei lengre vannlinje. Mange seglbåtar frå -70 og 80-tallet har eit overheng i baugen. Dette er praktisk når ein skal gå på land på ein holme ute i skjærgården, men har det ein annan funksjon? Eg tenker da på korleis dei ulike baugtypane tek bølger og stampesjø. Er det nokon som kan forklare meg kvifor mange båtprodusentar har gått bort ifrå baug med overheng?

Link to post

Du har selv pekt på årsaken.

 

Langvannlinje var bakgrunn for at baugen er rett. Dette kom først på Ims båter på begynnelsen av 90 talet.

 

Nå i dag tror jeg det er vell så mye mote som lengden på vannlinjen som gjør at dette nærmest er normen.

 

Når det gjelder hvordan de ulike typene tar sjø tror jeg utformingen av forskipet er av større betydning enn rett eller klassisk baug. :sailing:

 

 

Du har rett i forhold til holmer og skjær men dette kan løses ved baugspyd av type båtsystem el.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post

Har ikke så mye erfaring med rett baug, men vil tro at det gir en våtere seilas, dvs. mer sjøsprøyt på dekk, enn en baug med overheng. Dette pga at en overhengende baug kaster sjøen ut til siden, samt at en overhengende baug får et mye større neddykket volum når den går inn i en bølge, slik at løftet økes tilsvarende. En rett baug vil vel skjære mer gjennom bølgene?

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...